Juuri kyyditin partamonnit kauppaan kun "söivät" kasvejani niin tänä aamuna jäikin kiinni itse teosta kierteissarvikotilo. Se oli yksin? syönyt noin 2cmx1cm uuden ruusumiekkiksen lehden. Mitä mä teen?
Onko tuo kuinka yleistä, vai onkohan kyseessä varmasti jokin toinen kotilo. Surettaa ne partamonnit jota syyttäsuotta syytin. No, kotilojahti alkaa, lits läts ja märkiä länttejä.
Ite en ole ennen kuullu et kierteiset söis kasveja.. Olisko akvaan eksyny jokin toinen kotilolaji? En ole mikään ammattilainen joten viisaammat kertokoon..
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3
Onko altaassasi tapahtunut muutoksia viime aikoina eli esim. ruokintaa vähennetty rajusti? Ja onko kotilokanta kuinka iso? Itsekin olen nähnyt kierteisten popsivan kasveja, mutta tätä on sattunut lähinnä silloin kun ovat olleet todella nälässä tai kanta kasvanut liian isoksi. Lisäksi olen huomannut eroja kotiloissa: kasveja popsivat lähinnä vain ne joilla on mustia pieniä täpliä kuoressaan (mutta ovat siis kierteissarvia nekin). Täysin ruskeat ovat niitä kilttejä sitten
Mulla allas on täynnä kierteissarvia eivätkä koskaan ole syöneet lehtiä. Levää tai muuta töhnää niitten pinnalta kylläkin. Vain kerran on miekkakasvin lehteen ilmestynyt pieni reikä enkä tiedä, kuka on syypää. En kyllä lähtisi syyttämään kierteisiä, varsinkaan, jos altaassasi on vähänkään levää/mätäneviä kasvinosia tai ruokintaa tms. Mut kaikki kai on äärimmäisessä (nälän)hädässä mahdollista kierteissarvillakin.
Ruokintaa ei ole vähennetty paitsi että herneet on jätetty pois. Silti pohjatabletteja on normaalia enemmän pistetty.
Tosiaan altaassa ei ole kuin punapääbarbeja ja monnisia joten ne eivät voi olla syyllisiä. Valojen tultua päälle näin kun kierteinen kiireesti liikehti lehdentyngällä hiekkaa kohti.
Kanta ei ole kovinkaan suuri, harvoin niitä laumoittain näkee. Tai siis ei koskaan. Arvioisin niitä olevan korkeintaan sata laskettavaa yksilöä.