Aasiateema "kasvoi" paludaarioksi..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2035
Junior Member
Junior Member

Aasiateema "kasvoi" paludaarioksi..

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Morjens!

Päätinpä oikein heittää pari kuvaa tänne puuhasteluni tuotoksesta.. Alkujaan oli olemassa pelkkä aasiateema allas, mutta jotenkin se pääsi kasvamaan. 8-)

Kuvat:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Varsinaisen akvaarion koko on 64x67x26 (l, k, s). Altaan sisustuksena on julmetun iso korkkipuun kappale (kiinnitetty altaaseen), johon olen juurruttanut jaavansaniaisia. Korkkipuu on mielestäni jokseenkin näyttävä elementti ja etuna on, että kalat pääsevät korkin taakse lymyilemään halutessaan. Lisäksi korkin taakse olen piilottanut lämppärin ja muuta tekniikkaa. Pohjalla on hieno hiekka ja kalastona kiilakylkiä ja piikkisilmiä. Akvaarion taakse olen ympännyt männystä sahattuja renkaita, jotka ovat varsinainen back to nature tausta.. Valo altaaseen tulee sivusta (loisteputki). Aluksi olin epäilevä, mitä kalat siitä tuumaa, mutta uivat vieläkin selkä ylöspäin. Lisäksi yläaltaan valaistus valaisee myös alakertaa.

Yläaltaan koko on sama. Saumasin sen kiinni akvaarioon, ilman pohjalasia tietty.. Etulasin korvasin liukuovilla. Yläaltaan takaseinään liimailin silikonilla korkkipuusta eräänlaisen kennoston, joiden väliin tungin useaa eri lajin sammalia ja jonkin verran jäkälääkin (kiitos isäni metsän ja sateisen tammikuun.. :D ). Sammaliin olen istuttanut useita eri kasveja, mm. aasinkorva, kultaköynnös, muratti, orkidea (Bulbophyllum careyanum), sanianen, anubias jne. jne.

Ulkosuodattimen ulostulo on kaikkien noiden sammalten yläpäässä, jolloin vesi valuu sammalten läpi. Ikuinen sade :D . Enimmät turpeet otin sammalista pois ja huuhtelin ne huolella ennen altaaseen laittoa. Lisäksi lisäsin suodattimeen aktiivihiiltä, varmuudeksi.. Veden ph on pysynyt 6,5 ja vesi on pehmeää. Kiilakyljet ovat diganneet ja kutevat suhkot useasti. Samoin piikkisilmät olen nähnyt rituaalin omaisessa tanssissa..

Varauksella suhtauduin tähän projektiin, mutta kaikki on toiminut suunnitelmien mukaan jo kuukauden. Haasteellinen projekti on ollut, mutta kyllä kannatti. En ole varma tuliko kiireessä kirjoitettua kaikki oleellinen, mutta kyselkää ja kommentoikaa :D

Pahoittelen kuvien epätäydellisyyttä..
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tosi kaunis! Wautsi!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
2035
Junior Member
Junior Member

Joo, olen itsekkin varsin tyytyväinen :D

Tekniikan näkyvyyden olen yrittänyt minimoida. Johdot kulkevat sammalten alla, suodatinletkut olen vuorannut kumilankojen avulla sammaleella jne.

Olen muuten miettinyt miten hyvä biologinen suodatin toi sammalverhoilu on. Vesi valuu tosiaan niiden läpi + niissä kasvaa kasveja.. Luulisi toimivan! Aluksi epäilin ylipäänsä viihtyykö sammaleet tuolla 25-27 asteen lämpötilassa, mutta ovat tässä kuukauden aikana ryhtyneet kasvamaan oikein mallikkaasti. Sammalista on heräillyt pikku hyönteisiäkin, jotka ovat joutuneet parempiin suihin 8-) . Kukkakärpäsetkin tuolla aika hyvin viihtyy..
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Enpä osaa muuta sanoa kuin UPEA 8O
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
jehu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Wau! 8O Tosi makee! *tahtoo samanlaisen*
Siis todellakin..menin ihan sanattomaksi. :D Mitä kasvia tuossa "ilmassa" kasvaa? Näyttää kultaköynnökseltä.
2035
Junior Member
Junior Member

Luulen että ilmatilalla tarkoitat altaan ulkopuolista tilaa :) .. Joo, kultaköynnöstä, murattia ja peikonlehtä. Allas ikäänkuin jatkuu lasien ulkopuolelle. Altaan vasemmalla puolella on koivunkaarnapönikkä (ontto, puuosa oli mädäntynyt pois), jonka löysin myös metsästä. Sen sisällä on ruukku, josta aika moni kasvi versoaa. Köynnöstävät kasvit oikeastaan peittävät meillä sen huoneen katon, jossa akva on.
jehu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Juu sitähän minä. Mulla nimittäin kasvaa menestyksekkäästi kokonaan vedenpeitossa kultaköynnös. En tiennytkään että muratti viihtyy kosteassa. :)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Voi, ihan mielettömän hieno!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mitä sammalia (suomeksi:sammallajeja) olet käyttänyt? En ihan saa selvää kuvista... Kai niissäkin on eroja, että mistä lämmöstä tai kosteudesta ne pitää...

Kiitos sinun, paludaarioinnostus heräsi uudelleen! Juuri tuonhenkisestä olen itsekin haaveillut, mielikuvitus on vaan loppunut kesken, enkä ikinä ole sammalia keksinyt kokeilla. :D
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Voi luoja kuinka hieno...Miten jollakulla riittää pinnaa värkätä tuollaista, minä olen "tahtoohetikaikenilmantyötä"-ihmisiä. :mrgreen: Tuohan on täydellinen sisustuselementti. Tulisitko meille tekemään tuollaisen?Mielellään jo heti tänään? Virn... [;)]
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Vau, onpas upea!

Heh, juuri eilen illalla kertoilin miehelle paludaario-haaveesta. Hän ei oikein siitä innostunut, mutta eiköhän muuta mieltään kun näkee tällaisia kuvia. :D
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

WAUTSI!!!
Mä oon yrittäny tehä joskus samantapasta, mutta hermot loppui! Onnittelut! [;)]
2035
Junior Member
Junior Member

Sammalia löytyy niiiin montaa sorttia, että olen itsekkin pihalla..

Mutta, ainakin korpirahkasammal, seinäsammal, metsäkerrossammal ja metsäliekosammal näyttää viihtyvän.

Ei tän projektin vaiva niin kamala ollut. Pelkästään kokeilullista ja uuden löytämisen riemua :D

Suski: laitetaan mietintään..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”