Kalliotaustan irroituksesta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kantarelli
Member
Member

Kalliotaustan irroituksesta

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Tänään koitti se kaunis päivä jolloin kyllästyin kalliotaustaani. Se on erittäin tiukasti kiinni parilla purkilla silikonia. Mitenköhän sen saisi irrotettua? Veitsellä on yritetty huonolla tuloksella. Eikai tuonne mitään kemikaalejakaan uskalla laittaa kun akva käynnissä...

Vai onko vain tyydyttävä kohtaloon ja jätettävä tausta akvaan? Pitäisi saada irti vahingoittamatta akvaa ja taustaa pahemmin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ehdotan kohtaloon tyytymistä. Kalatkaan eivät varmasti sen irroittamisyrityksistä tykkää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Minä olen kerran joutunut moisen taustan irroittamaan (oli kerrassaan surkea versio, josta katos värit kun se oli tarpeeks kauan lillunu altaassa) enkä suosittele sitä kenellekään. Homma oli aivan valtaisan epätoivoinen ja kesti ikuisuuden, mutta onnistui :twisted:. Ei sitä saa muuten kuin mattoveitsellä ja puukolla näverrettyä, helpottaa kun saa reiän ensin edes johonkin kohtaan tehtyä. Sitkeästi vain vetää viiltoja lasin myötäisesti silikonin läpi niin kyllä se siitä joskus irtoaa. Mahdollisimman terävät välineet, pitkä pinna ja tietysti allas tyhjäksi. Itse pelkäsin, että takalasi paukahtaa halki kun loppuvaiheessa taustaa joutui longistamaan niin paljon että taustan alaosan sai käsiteltyä, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan ja allas on vieläkin toiminnassa, tausta palautettu kauppaan ja kädessä on enää arpi lipsahtaneesta puukosta (sairaalareissuhan siitä tuli :roll:).

Ikinä en enää moisia taustoja hommaa, mutta tsemppiä vaan hommaan jos sen joudut todella tekemään. Helpommalla tosin voisi päästä, jos möisi altaan taustoineen ja ostaisi vanhana samanlaisen ilman taustaa tilalle.
Parasta ihmisessä on koira.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Nyt on irti. Akvaariota en tyhjentänyt. Oli kyllä aikamoinen säikähdys kun silikonien ollessa n.95% pois (uskomatonta kuinka paljon olen laittanut liikaa, sillä olisi pysynyt aivan mainiosti noin 15% alkuperäisestä määrästä!!) noste näytti hampaansa ja tausta singahti ylös. Pelkäsin jo, että sattuisi jotain akvan välituelle kun oli sen verran pullollaan ylöspäin! Tausta kyllä kärsi jonkinverran, mutta akva säilyi vaurioitta onneksi :). Välineenä minulla oli ihan tavallinen ruokaveitsi ja partakoneen terä (silikonien poistoon jälkikäteen). Tekniikka oli sellainen, että tungin käden vaan akvaarion takaseinän ja taustan väliin, aika mainiosti sillä lähtee irti. Koko operaatio kesti parisen tuntia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”