Vinkkejä altaan sisustukseen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Vinkkejä altaan sisustukseen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Eli kuvia (huonoja) löytyy täältä: http://photobucket.com/albums/v355/JuuLia/
Voin yrittää ottaa lisää, olen vaan niin onneton siinä hommassa...

Mitä mieltä olette altaasta? Mielestäni se on kaoottinen ja kaipaisi hiukan selkeyttämistä...

Kasvilajejahan löytyy vallisneria(oikea nurkka), 2 jättiläismiekkakasvia, jaavansaniaista kannon päällä, keihäslehti, pienempi keihäslehti, kaksi Echinodorus ozelotia eri puolilla allasta, papukaijalehteä hautautuneena karvalehteen ja argentiinanvesiruttoon. Pinnalla lisäksi pistiaa ja amerikankilpukkaa, tulossa on intianvesitähdikkiä ja konnanputkea. Etualalla oli jotain kääpiömelalehden tyylistä jonka partis söi...

Sisustan myös 70 litraista joten sinne siirtyy myös tästä kasveja... Karvalehden taidan heivata tästä isommasta altaasta kokonaan, leijuu missä sattuu...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Iik, ihania kisuja! :mrgreen:
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Minusta noi on vaan hienoja. Todella nätti! Täällä on kaaottisia altaita :roll:

Intianvesitähdikki ja konnanputki sopii hyvin joukkoon mukaan ja tuovat enemmän vaaleutta. Muu kasvisto lienee aika tummaa..?

Pöyhäiseppäs hieman hiekkaa etualalta niin saat tuon tumman pois. (Ilmeisesti se ei johdu kuvasta?) Täällä on ainakin joskus ihan samannäköistä ja se on siis levää lasissa tai pohja tukossa. Molemmista pääsee eroon muilauttelemalla hiekkaa.
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
jupu74
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jupu74 »

Tosi nättejä kissoja sulla, onko toi valkoinen söpöläinen joku rotukissa? Mutta itse asiaan. On niin monen akvaarion(?) kuvia että vaikea sanoa sisustuksesta, viimeisessä kuvassa on vähän kyllä harventamista mutta sekin on vaan mun mielipide. Kuvissa jossa kissat on akvan päällä en tekisi sisustukselle mitään, ovat mun mielestä ihan nättejä.
Jos vanhempasi eivät pystyneet saamaan lapsia, on hyvin todennäköistä, ettet sinäkään saa.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Kuvissa oli vain kaksi akvaariota, se jossa oli kissoja on isompi allas aikojen alussa. Monelta tullut kommentteja lähipiirissä että allas oli paremman näköinen silloin. Pikkuinen Charon kissamme on puhdasrotuinen maatiainen aika söpö sellainen vain [;)] Niin söpö että piti hakea toiselta puolelta suomea...

Akvaariossa ajattelin ainakin vaihtaa vasemmalla olevan vaalean kiven kantoon kunhan löydän mieleisen. Vasemman nurkan karsin rankalla kädellä että tuo onneton papukaijalehti saa valoa. Etualalle olisi kiva saada jokin pieni leviävä kasvi joka ei partikselle kelpaa...
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Ihan tuli omaa kissaa ikävä...
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tuolta pinnasta voisit vähän siistiä noita hapsottavia kasveja (elleivät ole tärkeitä). Vaalean kiven voisi tosiaan vaihtaa pieneen kantoon ja minua jotenkin häiritsi se suuri laakea tumma kivi sen vaalean kiven edessä... Mitä jos sen siirtäisi miekkakasvin eteen oikeaan reunaan? Vaihtoehtoisesti miekan eteen sopisi vaikka anubias nana ja toinen siihen laakean kiven tilalle sen olemassa olevan anubiaan viereen. Upea allas muuten, ja kasvit näyttävät kasvavan hyvin!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Joo pinnalla kellui karvalehteä, nyt siellä ihan pintakasveja vaan. Niin ja rehottaahan nuo ergentiinanvesirutotkin... Kunhan löydän mieleisen kannon niin kivet saa kyllä väistyä, täältä ei vaan löydy kuin muodottomia möykkyjä...

Ihme kun kasvit ovat noinkin hyvin viihtyneet, hiilidioksia en lisää ja nestemäistä lannoitusta vain satunnaisesti...
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Nyt löytyisi kuvia myös tuosta uudesta 70 litraisesta, edellä mainitun albumin toka sivulta. Tästä ei taida tulla ihan sellaista viidakkoa kuin noista edellisistä, eteen etsin jotain tollasta pientä lisää ja sitten niille keltakääpiöille jokin piilopaikka... Olisiko ehdotuksia kun nuo ruukut eivät niin hirveästi ole mieleen... Enkä ole keksinyt kuinka sellaiseen saa lohkaistua sopivan "oviaukon" ilman että koko ruukku hajoaa. Muitakin ahvenille mieleisiä sisustusvinkkejä otetaan vastaan! Mitenhän viihtyisivät sellaisessa keraamisessa pääkallossa? Itse en välittäisi, mutta ukko on hinkunut sitä joka altaaseen joten josko nyt olisi annettava periksi... [}:)]
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

160 litraisessa altaassa suorittamani operaatio `etsi akvaarion pinta` on vihdoin suoritettu! Lähes kolmisen tuntia siinä vierähti, mutta nyt olen tyytyväinen. Löysin myös miekkakasvivauvan! :D Ja viikko sitten katkaisemani keihäslehti kukkii kummassakin altaassa! Napsin huomenna kuvia.
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

OT: Kisut tykkäävät loikoilla kasoissa? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kun muilla on vauvakuume, mä kärsin kissakuumeesta... 8-)
Mullekkin sohvalle pari kasakisua kainaloon!!
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Tikruliini93
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tikruliini93 »

Ompa lutusia kisuleita
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

minustakin oikein nättejä altaita, itsellä kun ei ole tuota sisustussilmää laisinkaan..
aask
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aask »

Heips,
Juwelista vaihtaisin putken. Näyttäisi olevan se alkuperäinen daylight? Vai onko siinä 2 putkea? Kuitenkin valo näyttää niin keltaiselle. Omaani vaihdoin Original Tropicalin ja on paljon parempi. Kasvit tykkää myös enemmän.
Miekkakasvin siirtäisin pois suodatinpönikän edestä ja tilalle jotain kevyempää. Tai vaikka se pönttö näkyiskin, niin ei minusta haittaa.
70-litraisessa jotenkin steriili ilmapiiri. Juurakko pois keskeltä tai käännä se ainakin vähän vinoon, kasvit ovat kaikki niin orjallisesti asetettu puoliympyrään. Ja vallisneriat ei minusta sovi taustan kasveiksi vaan paremminkin keskelle.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Joo tuo seitsemänkymppinen on vielä pahasti vaiheessa, tuli siihen lähinnä tökittyä mitä sattui vanhasta altaasta liikenemään... Ja putki on tarkoitus kyllä vaihtaa kunhan saa aikaiseksi, kaksi alkuperäistä paketin putkea siinä on, toinen kyllä tosi keltainen...

Nyt on kuvia 160 litraisesta tuon karsimis operaation jälkeen, vähän kalju vielä, mutta äkkiä sinne taas karvelehtipuska kasvaa vasempaan laitaan. Aikaisemmin siinä oli pinta niin tukossa ettei vesi oikein kiertänyt ja ruokaakaan ei meinannu veteen asti saada... Miltä näyttää?
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

epistä. Ihana akva... Mulla on sellane ruma :roll: No joo ens viikolla on uudistusprojekti ostan ainakin 10 kasvia vaihan kaloja ja hankin uusia somisteita.. Toiv. sit on hieno :mrgreen:
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
aask
Junior Member
Junior Member

Eihän tossa periaatteessa mitään vikaa ole (siis juwelissa). Ihan sievä. Jotain kuitenkin tekisin sille sisustukselle, mutta en osaa sanoa mitä [:I] Paljompa lohduttaa.
Oisko siinä jotain sellaista, että takaosa tumpattu ihan täyteen kasveja ja sitten ne kasvit loppuu käytännössä kuin seinään ja edessä aukeaa paljas hiekka... Esim anubiasta vois ihan hyvin hakea sieltä pykälän eteenpäin esille...
Itse en hlökoht välitä vallisneriasta enkä miekasta. Seköhän se on mikä mulla sitten kaivertaa [;)]
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Minulle nuo miekat on kovasti mieleen. Vallisneriakin on kiva tuossa suodattimen virtauksen edessä...

Mikähän olisi kiva kasvi tuohon etuselle, sellainen nimittäin etsinnässä on. Ihan mistään hirveän heinämäisestä en pidä, mutta saisi olla sellainen joka tekisi mattoakin, ns. olisi vähän siellä täällä ei vaan muutamana erillisena taimena... Kääpiömelalehteä oli kunnes partis rupes leikkiin ruohonleikkurii...
aask
Junior Member
Junior Member

Luulen että saisit ihan kivan tuosta vähän järkkäämällä jo olemassa olevia kasveja ja sisustusta.
Itse olen vastaan sellaista systemaattista sisustusta - eli että näkee kuinka kaikki on ns kaavamaisesti aseteltu. Eihän luonnossakaan kaikki ole rivissä ja hiljaa. Esim just vaikka juurakkoa jotenkin vinksalleen enemmän toiseen laitaan ja kasveissa hajautusta. Tietty nyt kummiskin pitkät taakse. Mutta esim se keskikokoinen keihäslehti vois ihan hyvin olla siinä puolenvälin kohdalla tai miksei vielä edempänäkin. Minusta se on kaunis kasvi eikä pääse oikeuksiinsa muiden seassa.
Ehkä siksi en oikein välitä niistä "heiluvista heinistä" kun en osaa päättää sopisiko ne ihan taakse vai ns toiseen riviin... samoten tuo miekka vaatisi minusta hieman omaa tilaa - mutta niinhän sinulla taitaa ollakin.
Kasvien värejä kannattaa myös katsella. Sekä lehtien muotoa. Erisävyistä vihreää vierekkäin, tai jotain punerrusta sekaan. Kaksi samanväristä sulautuu ikävästi yhteen ja muuttuu yhdeksi puuroksi. Samoin itse pyrin katsomaan lehtien muotoa, enkä laita samankaltaisia lehtiä omaavia vierekkäin...
Toi sisustaminen ON vaikea paikka. Omaanikin tuijotan harva se ilta että mitä voisi muuttaa/poistaa/hommata... ja koskaan ei oo tyytyväinen. Ja joka siivouksessa ainakin 1 kivi vaihtaa paikkaa [:I] Sitä en tiedä mitä kalat tykkää jos koti saa viikottain uuden ilmeen. . .
Mulla on omalla kinofilmillä tulossa omasta juwelista kuvia kunhan saan kehitettyä (jos edes onnistuvat). Jos onnistuu, niin yritän sitten laitella.
Mulla itselläni on vähän sellainen tyyli että kaikki mikä vaan akvaan sopii materiaalin puolesta niin sinne [:I] . Esim pihalta kävin pätkäisemässä peikonpähkinästä oksan (kasvaa sillai kiharalleen) ja se oksahässäkkä pitää karvalehden ruodussa. Uponnut laiva multa löytyy lasten iloksi ja tietty siitä on tippunut ruukkuja. Kiviä olen kerännyt vuosikaudet eri reissuilta ja niitä (alle munankokoisia) on aikas monta. Simpukan kuoria on myöskin tarttunut matkoilta mukaan ja pentujen iloksi niitäkin on.
Joskus on tullut harrastettua arkeologiaa ja kivikautisia iskoksia ja ammoisten ihmisten muokkaamia kiväkin löytyy :mrgreen: Kirveenterä lähti hesaan museoon :roll:
Mulle toi akva on ehkä samalla muistojen albumi... suurimmalla osalla tavaroista on joku tarina. Ja sitten lasten ilo. Itse saavat tiputella noita juttuja sinne ja tykkäävät sitten seurata miten partis nyt imeskelee just hänen laittamaa.
Anna sen ukon nyt laittaa se pääkallo sinne, onhan sitä luonnonvesissäkin polkupyörästä lähtien käytettyihin spärdäreihin :mrgreen: Niitäkin on ihan sellaisia asiallisia - ettei tarvi olla mikään neonpunainen ja vihreet silmät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”