Loisteputkiasiaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Loisteputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Olen tässä jo pidemmän aika ajatellut vaihaa lamput. Sauraman valotestisivuilla olen nyt pähkäillyt ja tullut siihen tulokseen että ostaisin Hagenin PowerGlo+Lifeglo tai sitten Arcadian Freshwater+Tropical. Nämä siis näyttävät silmääni hyvältä. Mutta mitäköhän kasvit tykkäävät? Kun en noista lampuista mitään ymmärrä. Onko noista mikään mikä olisi erityisesti kasvilamppu?
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Muistathan ettei kaikkia valoja saa vaihtaa kerralla! Ensin vaihdat vaikka tavallisen lampun ja odotat vaikka viikon, sitten vaihdat kasvi lamput. Ymmärsinkö oikein että sinulla on kasvi- ja akvaariolamppu?? :?
KatjaS
Member
Member
Viestit: 459
Liittynyt: 14:18, 20.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Ostin Arcadian original tropical lampun tavallisen Osramin rinnalle.
Kasvit kasvavat hyvin ja aion nyt ostaa Osramin tilalle Arcadian fresh water lampun. Saas nähdä, miten sitten kasvavat... Taidan hukkua kasveihin :mrgreen:
Minun silmääni miellyttää kovasti tuon Arcadian originalin värisävy. Se saa kiilakyljetkin hohtamaan voimakasta punaista.
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Nyt on 2 osramin lamppua. Ja akva näyttää liian kellertävältä, ja kaikki kasvit saman värisiltä.

Tuota en ajatellutkaan ettei kannata vaihtaa kerralla kumpaakin lamppua :roll:
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Saattaa vaan tulla hetkellinen levien kasvu hetki, jos vaihtaa kerralla kaikki.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Tilkka kirjoitti:Nyt on 2 osramin lamppua. Ja akva näyttää liian kellertävältä, ja kaikki kasvit saman värisiltä.

Tuota en ajatellutkaan ettei kannata vaihtaa kerralla kumpaakin lamppua :roll:
Siis tavallisia marketista ostettuja 827-putkia? Ei pitäisi yllättää jos näyttää liian keltaiselta, värilämpötila kun on vain 2700 kelviniä. 4000 on "ehdoton minimi".

Miksei niitä putkia saisi vaihtaa kerralla? Kalatkin pääsevät yhdellä stressillä kun molemmat putket vaihdetaan kerralla. Mahdollista ravinnetasapainon muuttumisesta johtuvaa leväinvaasiota kun viikon väli putkien vaihtamisessa ei pysty estämään. Kasvien kasvun muutos tapahtuu pitemmällä aikavälillä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

RPekka kirjoitti:
Tilkka kirjoitti:Nyt on 2 osramin lamppua. Ja akva näyttää liian kellertävältä, ja kaikki kasvit saman värisiltä.

Tuota en ajatellutkaan ettei kannata vaihtaa kerralla kumpaakin lamppua :roll:
Siis tavallisia marketista ostettuja 827-putkia? Ei pitäisi yllättää jos näyttää liian keltaiselta, värilämpötila kun on vain 2700 kelviniä. 4000 on "ehdoton minimi".
No itse asiassa tuossa on ne samat lamput jotka tulivat tuon akvaarion mukana kun altaan (300 L) teiltä ostimme viime kesänä 8-) Äsken vähän kurkkasin ja sieltä löyty teksi Osram L 36W lumilux. Mistään numerosarjasta en mitään tiedä.

Pienemmässä akvaariossamme oli ennen sellainen valo että yhden miekkakasvin (?) uusimmat lehdet olivat ihanan punaiset, nyt ne uusimmat lehdet näyttää punaruskealta. Eli saisi olla vähän lisää. Kaikki vihreät kasvitkin ovat samanvärisiä. Toivottavasti vaan jostain saisi noita Hagenin tai Arcadian lamppuja...edullisesti :roll:
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

Mistähän noita Arcadian lamppuja saisi? Ja edullisesti tietenkin? :mrgreen:
Skating is my guide.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Tilkka kirjoitti:No itse asiassa tuossa on ne samat lamput jotka tulivat tuon akvaarion mukana kun altaan (300 L) teiltä ostimme viime kesänä 8-) Äsken vähän kurkkasin ja sieltä löyty teksi Osram L 36W lumilux. Mistään numerosarjasta en mitään tiedä.
Se numerosarja löytyy tuon tekstin vierestä. Muistaakseni ne on 954 eli parhaalla värintoistolla olevat 5400 kelvinin putket. Sama voi olla merkittynä myös tekstillä daylight.
Jos haluat enemmän ja sinisempää valoa niin olen kyllä tilaamassa putkia ensi viikolla.8000 kelvinin tehoputkesta tulisi 25% lisää valoa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

RPekka kirjoitti:
Tilkka kirjoitti:No itse asiassa tuossa on ne samat lamput jotka tulivat tuon akvaarion mukana kun altaan (300 L) teiltä ostimme viime kesänä 8-) Äsken vähän kurkkasin ja sieltä löyty teksi Osram L 36W lumilux. Mistään numerosarjasta en mitään tiedä.
Se numerosarja löytyy tuon tekstin vierestä. Muistaakseni ne on 954 eli parhaalla värintoistolla olevat 5400 kelvinin putket. Sama voi olla merkittynä myös tekstillä daylight.
Jos haluat enemmän ja sinisempää valoa niin olen kyllä tilaamassa putkia ensi viikolla.8000 kelvinin tehoputkesta tulisi 25% lisää valoa.
Tosiaan, siellä lukikin 950 sekä daylight kun tarkemmin katsoin. Osaatko sanoa korostaisiko tuo 8000 kelvinin putki enempi myös punaisia värejä? Vai tuoko akvaan vain kirkkautta?

Ja vielä sellaista tiedustelisin, että voiko samassa lampussa (joissa kyllä eri kytkimet) pitää eri-ikäisiä lamppuja vai pitääkö niiden olla samaan aikaan vaihdettuja :roll:

Laitan yv:tä jos päädynkin tuohon 8000 kelvinin lamppuun.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

"Ja vielä sellaista tiedustelisin, että voiko samassa lampussa (joissa kyllä eri kytkimet) pitää eri-ikäisiä lamppuja vai pitääkö niiden olla samaan aikaan vaihdettuja :roll: "

Ei kun nimenomaan niitä ei saa vaihtaa samaan aikaan, koska valaistusolosuhteet muuttuvat silloin liian radikaalisti. Näin minä sen ainakin olen käsittänyt.[/quote]
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

kirjoplaty kirjoitti:"Ei kun nimenomaan niitä ei saa vaihtaa samaan aikaan, koska valaistusolosuhteet muuttuvat silloin liian radikaalisti.
Jos 2 vuoden ikäiset loisteputket vaihdetaan uusiin kasvaa valon määrä niin vähän että kalkkeutuneiden kansilasien peseminenkin saatika poistaminen parantaa valaistusta enemmän. Loisteputket ovat oikeasti kehittyneet 80-90 -lukujen vaihteessa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”