Vedet lattioilla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikämikä
Starting Member
Starting Member

Vedet lattioilla

Viesti Kirjoittaja Mikämikä »

Synttärilahjaksi saamani 30l purkki alkoi vuotamaan tänään. Onneksi olin jo uudesta harrastuksesta innostuneena hankkinut käytetyn 128litrasen. hädissäni kasasin mattosudattimen päätyyn ja hiekat ja kalat vesineen uuteen tankkiin. Ei paljon puheita kypsyttelystä ja veden testaamisesta..
Olenko nyt tehny täysin anteeksiantamattoman mokan?
Ja mitä mä voin tehdä nyt?
Isotooppi? Niin tietty joo, mullakin on pari platya ja monni..
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

No eipä tuossa tilanteessa tainnut paljon vaihtoehtoja jäädä... Laitoitko sen vanhan suodattimen maton seuraksi uuteen purkkiin? Sieltäkin niitä bakteereja auttamaan nitriittipiikin ehkäisyssä... Nyt sitten seuraat nitriittiä ja nitraattia, ensimmäisen olisi hyvä pysyä alhaalla ja jälkimmäisen alkaa kohoamaan. Jos näin käy, bakteerikantaa on jäljellä riittävästi tai ainakin jossain määrin. Jos nitriitti alkaa nousta, se yritetään pitää alhaalla vedenvaihdoilla tarpeen mukaan. Ruokinta sitten vain ihan minimiin ja odottelemaan, koska nitraattia alkaa tulla.
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Lisää ihmeessä bakteeriymppejä vanhasta altaasta. Esim Vanhan altaan hiekkaa ja se suodatin. Kasveja sun muuta. Bakteerit tarttuvat pinnoille ja mitä enemmän pintaa vanhasta akvaariosta saat uuteen sitä enemmän hajoittaja bakteereja!
Mikämikä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mikämikä »

tokihan minä laitoin jäljellä olevat vedet, kasvit ja kannot ja edellisen pumpun pikkiriikkisen sudattimenkin uuteen kellumaan mutta tuntui aika epätoivoiselta. jonkin ajan mietiskeltyäni laitoin myös vanhat hiekat sukkiksissa uuden päälle.
Olen siis kyllä tehnyt voitavani mutta ajattelin että jos tietäisitte jotain vippaskosteja? Niin ja pelkäsin että minut lynkataan..
Isotooppi? Niin tietty joo, mullakin on pari platya ja monni..
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Eipä tuossa oikein mitään muuta ole tehtävissä kuten tuossa aiemmin onkin jo mainittu, nyt vain ruokit äärimmäisen varovasti ja kyttäilet nitriittiarvoja ja teet aina välittömästi isohkon (30-50%) vedenvaihdon jos arvo näyttäisi lähtevän kipuamaan. Ainakin pari kolme viikkoa nyt siis tällaista erityistä tarkkailua ja vähäistä ruokintaa, mieluummin vaikka kuukauden päivät. Kyllä tuo varmaan tuosta vielä ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
sinimarja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinimarja »

Tuolla lailla minä vaihdoin ihan tarkoituksellisesti pikkupurkin isompaan, 40 l > 112 l. Laitoin kyllä ihan heti sitä soraa lasivuokassa sinne pohjalle, se oli ainoa ero.

Meni kaikki oikein hyvin. Vettä vaihdoin reippaasti ensimmäisten päivien aikana, viikon päästä jo maltillisemmin. Kävin testauttamassa vettä ekan viikon aikana muutaman kerran, mutta kun nitriitistä ei ollut häivääkään, testiväli venyi viikkoon.

Vuotopaniikkia lukuunottamatta varmaan ihan mallikas muutto!

Harmi, että täällä pitää pelätä joutuvansa lynkatuksi... Välillä ihmettelen minäkin, miksi hienotunteisuutta säästellään.
Se joka haluaa, keksii keinot. Se joka ei halua, keksii selitykset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”