Rusolehden kanssa päänvaivaa, miten parempaan kasvuun?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member

Rusolehden kanssa päänvaivaa, miten parempaan kasvuun?

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Ostin isoimpaan altaaseeni joulun alla kasvia, joka on ilmeisesti rusolehteä. Olen toivoton kasvien lajintuntemuksessa! Etsin netistä kasvien kuvia ja tämä vaikutti samantapaiselta. Kaikilla suomalaisilla ruosolehtisivuilla kehutaan kasvin helppoutta. Minun kasvini ei ole kasvanut milliäkään :cry: .

On PMDDtä ja saviturvekuulia ja 4 lamppuakin ollut käytössä (36 W) 2 x sylvanian grolux, 1 x philips TLD 33 ja 1 x 830 jotain ihme merkkiä (ruotsalainen?). Siirsin nyt kasvit eilen jo toiseen akvaarioon kun ostin kiekot tähän isoimpaan ja kasvi ei tainnut sitäkään vertaa viihtyä lämmön noustua, ja nyt siis toivon etteivät ne kuolisi.

Onko mitään samannäköisiä kasveja joihin olisin sen voinut sekoittaa? Linkkejä ja kuvia voisin kans katsella ja kasvatusvinkkejä kans toivoisin! Kiitän jo etukäteen!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kuinka paljon sitä lämpöä on?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Johannavee
Member
Member

Ennenkö toin kiekot toissa sunnuntaina lämpöä oli ollut joulukuun alusta asti, jolloin akvaarion perustin noin 26 astetta. Sitten nousi kolmeen kymppiin, mutta ei tällä kyllä ollut mittän vaikutusta näihin kasveihin, eiväthän ne ole kasvaneet koko aikana. Vesirutot ja miekkakasvi ovat kyllä voineet hyvin ja noi jättivesitähdikit, vallikset jne.
lasasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lasasu »

Mulla on ollut ihan sama ongelma rusolehden (Ludwigia) kanssa; vaikka akva on Turussa ja rusolehti on kotoisin Raisiosta. Kulttuurishokin ei luulisi olevan valtava, mutta eipä vain rusolehti kasva kuin ehkä 5 mm kuukaudessa. Eikä ole ymmärrystä mistä johtuu. Samassa vesitankissa ovat kyllä kituneet, suorastaan kuolleet jotkin muutkin vesikasvit kuten ärviä (Myriophyllum). Kuitenkin samaan aikaan karvalehti ja vesirutto sekä kierteisvallisneria kasvavat kohtuullisen nopeasti. Kaikkia mahdollisia teorioita ongelman syystä otetaan vastaan.
"Det må vara sant att sjölukten här inte är riktigt sådan som västerut: där är havet grönare av sälta och styrkan av dess lukt är större. Men denna är inte att klaga på."
-Röde Orm om Östersjön
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Toiset rusolehdet eivät jaksa menestyä, jos veden lämpötila on yli 25-26 astetta. Olen myös huomannut, että jos pytyssä on runsaasti ravinteita imeviä rehuja, saattavat rusot jäädä hiukan paitsioon. Myös kotiutumiseen saattaa vierähtää jonkin verran aikaa. Millaista rusolehtesi on? Tavallista pyöreälehtistä?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Minulla rusolehdet innostuivat kasvamaan vasta kun laitoin altaaseen hiilidioksidi levityksen. Nyt kasvaa pituutta useita senttejä viikossa ja lehtien koko moninkertaistui. Aiemmin monimetallivalot ja lannoitukset pitivät kukkaset hengissä, mutta kasvua ei liiemmin ollut. Toisessa altaassa jossa hiilidioksidiä ei lisätä rusolehdet ovat myös juuri ja juuri hengissä.

tero
lasasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lasasu »

Lisa kirjoitti:Millaista rusolehtesi on? Tavallista pyöreälehtistä?
Lehdet eivät ole tarkkaan ottaen aivan pyöreät, mutta ovat kyllä lähes yhtä leveät kuin pitkätkin. Ja surkean pienet, ehkä 2x2 senttiä. Olisin ottanut kuvan, mutta kamerassa oli akku tyhjä eikä laturia löytynyt mistään.
Tevi kirjoitti:Minulla rusolehdet innostuivat kasvamaan vasta kun laitoin altaaseen hiilidioksidi levityksen.
Tämä on mielenkiintoista: parin viikon päästä kokeilen itsekin niin sitten nähdään saadaanko vastaava tulos syntymään toisen kerran. Ihmeellistä on musta aina ollut se, että luonnossa hiilidioksidia ei keinotekoisesti kukaan ole lisäämässä ja elukoitakin lienee harvemmassa kuin akva-olosuhteissa on, mutta silti yksi sun toinenkin rehu ottaa ja kasvaa. Ehkä kraanavedessä on kuitenkin jotain, mikä ei sovi kasveille, jotain minkä takia hiilarin levitys kannattaa? 8O
"Det må vara sant att sjölukten här inte är riktigt sådan som västerut: där är havet grönare av sälta och styrkan av dess lukt är större. Men denna är inte att klaga på."
-Röde Orm om Östersjön
Johannavee
Member
Member

Minusta taas ihmeellistä on, että sivulla kun sivulla kerrotaan olevan rusolehden mitä helpoin kasvihurjimus ja minulla se vaan ei näytä mitään kasvun merkkejä [}:)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Heh, hämmennyttekö jos kerron ettei minulla ole keinotekoista hiilidioksidilannoitusta ja lämpötilatkin huitelevat harvoin alle 27 asteen, mutta kaikki tähän mennessä kokeilemani rusolehdet ovat kyllä kasvaneet ja pysyneet komean kokoisina ja punaisina?
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Minä sain tapettua rusolehteni viimeistä lehtä myöten. Varret lähtivät alhaalta mätänemään. Sama on käynyt akvaariossani ärviälle ja rotalalle, ja vesiruttokin ensin kasvoi kuin viimeistä päivää ja sitten kyllästyi.

Sen sijaan papukaijalehti voi hyvin lukuunottamatta levää, joka kertyy ylälehtien pinnalle, ja karttulehteä saa karsia koko ajan. Hapsuruohokin kasvattaa vartta kiitettävästi, jos ei hermostunut viime viikon aika ankarasta karsimisesta. Miekkakasvi puolestaan ei kasva, muttei ole (vielä) kuollutkaan.

Taitaa meillä karttulehti imeä kaiken ravinteen. Toisaalta: kiva, että edes joku kasvi kasvaa. Ja rubiinitetrat tykkää puikkelehtia karttulehtisokkelossa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

maisu kirjoitti:Heh, hämmennyttekö jos kerron...
Valitettavasti en hämmenny, sillä ei minullakaan ole järin optimaaliset olot tuolle rehulle, mutta silti meinaan hukkua mokomaan :mrgreen:

Rusoni on tuommoista kapealehtisempää mallia, punertaa tosi hienosti. Toisessa altaassa on sitä pyöreälehtisempää (vähemmän punaista), mutta se ei ole niin innokas kasvaja.
aequidens
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aequidens »

Minä taas ostin kaupasta kasvia nimellä "rusolehti" viime syksynä,kun halusin jotain punertavaa ja kehutaan helppohoitoiseksi.Tiputteli lehtensä ja kuoli aika nopeasti.Tunnistin sen itse M.Varjon kasvikirjan kuvista papukaijalehdeksi,että aina ei välttämättä tule ostaneeksi sitä,mitä haluaisi...

Toisesta liikkeestä sitten ostin kaunista köynnöstävää kasvia,minkä nimeä ei liikkeessä tiedetty(!),ilmeisesti se on hentorotalaa,siinä on nätit pienet lehdet ja on kauniin vaaleanpunertavaa ja kasvaa ihan kohtuullisesti.. :)

(Käytän itsetehtyjä"kiljupulloja" hiilidioksidilannoitukseen,vaihdoin syksyn aikana 3 neljästä loisteputkesta,valaisimissa on alumiinifoliota sisäpuolella,nestemäistä lannoitetta laitan joka vedenvaihdon yhteydessä ja miekkakasveille ja melalehdille sera florenette a:t ja -flore plus:t juureen 2-3 viikon välein ja pohja on hiekkaa.)
Johannavee
Member
Member

Hei,
Nyt selvisi, että ostamani kasvi ei ehkä olekaan rusolehteä, niin ainakin kaupan setä väitti, mutta ei tiennyt kasvilleni nimeä...ja kuitenkin niitä myy :roll:
No, nyt ostin sitten "oikeaa" rusolehteä. Siinä on pienemmät lehdet ja varsi on taipuisampi. Eri kasvi ilmeisesti? Kokeilen vielä, sinnillänikin kerran tätä kehutaan niin helppohoitiseksi. Kasvatan sen viherpeukalon tuohon keskelle kämmentä vaikka väkisin :mrgreen:
pitäkäähän peukkuja, että tällä kertaa onnistuisi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”