Kypsyttelystä: nitraatti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rasta
Junior Member
Junior Member

Kypsyttelystä: nitraatti

Viesti Kirjoittaja Rasta »

Tuossa on nyt akva kypsynyt 8 vrk.
Viikkoon ei tapahtunut yhtään mitään alkutilanteeseen verrattuna.

pH:6.4
GH ja KH : 3
NO2 : 0
NO3 : 0

Nämä lukemat siis säilyivät viikon.Ekana päivänä lisäsin ammoniakkia sen 5mg/l ( meillä on 317l akva johon laitoin 15ml ammoniakkia) ,multaymppi oli kooltaan noin 1,5dl ja kalanruokaa hippusellinen.
Ruokaa lisäilin viikon aikana 4 kertaa ( hippusellinen hienoksi murennettuna).
Ammoniakkia lisäilin neljäntenä päivänä 10 ml ja seitsämäntenä päivänä 15ml.Mitään ei tapahtunut.

Luin ohjeista,että jos viikkoon ei tapahdu mitään,uusi ymppi ja niin tein.
Vettä en vaihtanut missään vaiheessa.
Toin oikein mojovan mällin multaa ( n.4dl) ja pöllyttelin akvassa veden tosi sameaksi tämän sukkahousun punttiin tungetun mullan kanssa.Samalla lisäsin kalanruokaa.
Eilen illalla oli muut vesiarvot samana,paitsi nitraatti oli alkanut nousta.

Tänään aamulla ( 8. päivä )nitraatti olikin pompannut Seran tippatestillä testattuna 40 mg/l,ihan punaiseksi värjääntyi testiputkilon vesi.Nitriittiarvo edelleen 0 ja ammoniakkitesti näytti 5mg/l.
Mittasin nyt illalla uudelleen ja nitraatti edelleen aivan punainen ( 40mg/l) ja nyt oli nitriittikin noussut oranssiksi eli siinä 0.3mg/l.Ammoniakki oli sen 5mg/l .
Miksi tuo nitraatti on nyt noin korkea?Uudesta multaympistäkö johtuu?
Onko tilanne jotenkin outo?

Pohjalla on ihan reilusti multaa tullut näistä ympin huljutteluista ja ruokaakin siellä näkyy olevan vähän.Nyt olen hienontanut niin pieneksi,ettei enää pohjalla näy niin isoina lastuina.

Akvassa on Bilteman hiekkaa ( 0,2-1.0 mm ) ja suodattimena Fluval 304 ulkosuodatin.
Vesi on ollut kirkasta .
Akvassa myös 2 kantoa , muutama saviruukku ja 3 kasvia ,ne ovat kaikki myös mullan sävyttämiä,voiko niitä putsailla tai pöllyttää liat päältä pois?
Entä voiko hiekkaa mitenkään nyt pöyhiä vai saako se multakerros siinä päällä ollakin?

Miten tästä jatkan?
Tuo nitraatti varsinkin kiinnostaa,miten vaikuttaa kun on noin korkealla?
ts18056
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ts18056 »

Näyttää tutulta! Aloitin kypsytyksen tuossa joulukuun alkupuolella, viikkoon ei näyttänyt tapahtuvan mitään. Ekan viikon jälkeen uusin multaympin (jämät lilluu edelleen pohjassa). Kohta tämän jälkeen nitriitti (Seran testillä) punaisella ja ammoniakit hävinneet. Lisäilin ammonikkia (mittaamatta nitraattia), ja se näytti häviävän. Parin viikon jälkeen mittailin nitraattia, ja punaisella sekin. Koska ammoniakki kuitenkin näytti häviävän lisäilin sitäkin. Kuitenkin noin kolmen viikon kypsytyksen jälkeen nitriitti ja nitraatti pysyi punaisella, ja pahinta oli se, että ammoniakki lakkasi häviämästä. Akva tukossa?
Vaihdoin melkein kaiken veden, sain arvot asteikolle ja jatkoin kypsytytä, nyt vähemmällä ammoniakilla.
Nyt on viikon ollut kalat altaassa, nitriitti nolla ja nitraattikin alkuun n. 20, n. 10 mg/l.
Toi nitraattitesti tuntuu kypsytysvaiheessa näyttävän päättömiä lukemia, reagoiko se myös nitriittiin (eli typpeen)? Onko todella mahdollista, että jopa noilla 'maltillisilla' ammoniakin lisäyksillä saa altaan niin tukkoon, että kypsyminen keskeytyy?
Loppukypsytys minulla ainaki meni niin, että lisäsin pieniä (1-2mg/l) määriä ammoniakkia ja annoin sen hävitä kokonaan pois ennen uutta lisäystä. Kypsytyksen jälkeen neljänä peräkkäisenä päivänä puolet vedestä vaihtoon, ja hyvä näytti tulevan.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Typpibakteerit ovat arvaamattomia ja ottavat vaihtelevasti nokkiinsa liiasta ravinteesta ja tuotoksestaan eli ammoniumista, nitriitistä ja nitraatista. Tukkoon kehitys voi todella mennä eikä mitään rajoja pitoisuuksille siinä voi antaa.

On hyvä huomata että 10mg/l ammoniumista syntyy jo noin 35 mg/l nitraattia.

Lisäksi Seran nitraattitesti taitaa olla kehnoimpia, koska siitä on niin usein kerrottu sen kertovan pitoisuuden jopa moninkertaiseksi. Myös yllättävän monta kertaa on ihmetelty alkuarvoa 10-20mg/l, vaikka vasta on multaa lisätty veteen ja hanavedestä näyttää nollaa. Ei mullasta oikein voi (?) tulla niin paljoa.

Seuraavissa esitellään oikeasti maltillinen tapa lisätä ammoniumia, vaan kyllä joskus on hyvä muutenkin kypsytyksen edetessä vaihtaa vettä ja silloin myös loppuvedenvaihto jää pienemmäksi tai kokonaan pois. Noissa ohjeissa(ni) ei uskota ammoniumin määrän puskevaan vaikutukseen vaan hyvään ymppiin ja biologisen suodatuksen edellytyksiin - siinä se oikea 'boosteri' piilee.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36582
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36877
Rasta
Junior Member
Junior Member

Okei,noita linkkejä on tullut selailtua ilmeisen huonolla sisäistämisellä :roll:

Mutta mitä mun nyt kannattaa tehdä?
Edelleen ammoniakki korkealla ( 5mg/l) ja nitriitti on eilisestä noussut 0.5 näytti Seran testi ja nitraatti edelleen korkea ( 40mg/l).
Vaihdanko vettä osittain vai mitä nyt teen??
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kun nitriitti on nousussa on se selvä merkki oikeansuuntaisesta kehityksestä. Siitä päätellen mitään ei tarvitsisi tehdä, vaikkakin 50% vedenvaihto puolittaisi arvot ja ei varmaan olisi pahitteeksikaan.

Ammoniakin annostelun tapoja on monia ja kaikki toimvat, kunhan kehitystä tapahtuu. Siksi en lähde neuvomaan pitäisikö ammoniumia mahdollisen vedenvaihdon jälkeen heti lisätä vai vasta kun se on nollilla vedessä.
ts18056
Starting Member
Starting Member

Minä en suoralta kädeltä syyttäisi Seran nitraattitestiä, kyseenalaista on vain sen tarkkuus tuossa kypsytyksen aikana, kun vedessä on paljon sekä ammoniumia että nitriittiä. Alkuarvot minulla oli nollassa, ja sen jälkeen kun allas oli kypsä, jokainen puolikas vedenvaihto puolitti myös nitraattiarvon.
Runsas viikko sitten, kun kalat tulivat, arvo oli tosiaan tuo 20mg/l ja eilen kolmasosan vedenvaihdon jälkeen 10mg/l, jossa se ilmeisesti saisi pysyäkin?
Rasta
Junior Member
Junior Member

No niin,illan vesiarvot mitattu.
Nitriitti jatkaa nousuaan,nyt oli jo selkeän punaoranssia ( Seran tippatesti tämäkin) ja arvelen määrän olevan sen mukaan 1 ja nitraatti värjäytyi edelleen hyvin puniaseksi eli on samassa 40mg/l edelleen.
Ammoniakki oli laskenut,nyt oli siinä 3mg/l.

Taidan tänään vielä vaihtaa vettä sen puolet määrästä.
Kun vesi on vaihdettu,ajattelin olla lisäämättä ammoniakkia,päästän sen nollille.
Olen eilen tulostanut tuon pitkän keskustelun missä Vilzu kypsytteli 60l akvaansa.Nyt luen sen illalla ajatuksen kanssa läpi.Josko sitten vanhaan päähänkin menisi joku :|
Tuo ammoniakkilisäykseni ei ollut tarkoituksella tuota mikä nyt oli,kun olin lueskellut siitä alussa lisättävästä määrästä ja sitten vaan odotellaan.Kun ei tapahtunut mitään,nakkasin sitä lisää pyttyyn.Kun ihmisellä on hätänen luonne,se ei aina ole eduksi ...

Miten muuten tuon pohjahiekan kanssa,voiko sitä nyt kypsytyksen aikana pöyhiä?Ja kantojen + altaassa olevien ruukkujen päältä voiko sitä multa+kalanruoka mössöä pöllytellä pois?

Ja noista testeistä:mikä sitten olisi riittävän tarkka ja jopa hyvä testi?Mulla on nyt Seran nitraattitesti ja nitriitti testi ( tippatestit),Tetran ammoniakkitippatesti ja akvan mukana tulleet Tetra 5 in 1 stikkitesti.

Ja kasveja haluaisin hommata sinne myös,siellä on 3 kasvia nököttämässä.koska niitä voin miettiä sinne?
ts18056
Starting Member
Starting Member

Minä laitoin kasvit ekan viikon jälkeen (osan) ja osan pitkin matkaa. Osa otti kypsyttelystä nokkiinsa (lehdet sulivat), mutta yksikään ei kuollut. Tosin ilmeisesti liikkeestä ostetuilla kasveilla (ilmakasvatetuilla) on taipumusta tähän sulamiseen kypsässäkin akvassa.
Kasvien mukana salamatkustajina tulleet kotilot olivat pahimman nitriittivaiheen ajan horroksessa, pari kierteissarvea näkyvillä hiekan päällä niin että luulin niiden kuolleen. Kun nitriitti tippui, alkoivat kotilot liikkua, ja niitä oli useampaa lajia kuin olin luullutkaan.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Laitetaampas omaa tarinaa, jos siitä vaikka olisi jotain apua. Tällaista sählään ja kokeilen -juttua..

Karanteenina toimivan 54 litraisen kanssa ekalla kypsytyskerralla odottelin 9 päivää, että alkoi nitriitti nousta. Nyt olen toista kertaa kypsyttämässä, lisäsin ekat ammoniakit 4.1. ja nitriitti oli 1,6mg/l 15.1. (en tuossa välillä juuri mittaillut). Hitaasti mutta varmasti. :)

Viimeksi aloitin kypsyttämisen 10.8. ja kaloja akvaarioon laitoin 16.9. mutta se vaikutti kyllä kypsältä tuossa 10.9. tienoilla. Vielä testailin sen jälkeen lisäämällä ammoniakkia ja seuraamalla, että se katosi. Multaymppi oli viimeksi ihan olematon ja nytkin aika pienenlainen (vähäisesti löytyypi huonekasveja), joka kenties vaikutti tuohon pitkään(?) kypsymisaikaan.

Tällä hetkellä on nitriitti ja nitraatti pilvissä (lisäsin eilen ammoniakkia, nitraattikin kun oli jo noussut), vaihdoin tänään noin 40% vettä. Sen jälkeen en ole mitannut ovatko arvot jo luettavissa. Epäilen, ettei nitraatti ainakaan ole, sillä se lienee todella reippaasti yli 40 (päätelleen siitä miten vauhdilla väri muuttui punaiseksi).

Minulla suurin osa kasveista heitti lehtensä menemään kun niitä kypsyttelyn aikana akvaarioon laitoin. Eli mitään arvokasveja ei kannata uhrata. :) Eikä kannata kyllä karvalehteäkään, ei ollut hauskaa kun se kaikki lehtensä halusi laittaa veteen lillumaan. :roll: Nyt on vain muovisia kasveja. :mrgreen:

Testien suhteen olen minäkin miettinyt, että mikäs olis parempi kuin nuo seran. Tippatestejä haluan, olisikohan jbl:n vai tetran paremmat? Vai joku muu?
Rasta
Junior Member
Junior Member

Vedenvaihto menee huomiseen,lenkitin koiria niin pitkään ja hartaudella tuolla vesimöhnäsateessa,että lisää vesileikkejä sitten huomenna.

Nyt lueskelin tuon yhden ketjun läpi , minkä tulostin oikeen vanhanaikasesti paprulle, ja siinä muuten myös nitraatti nousihirveen ylös tässä 9 vrk hujakoilla..

Kylpyankka,huomaat varmaan aloittelijan ja kaltaisesi pron eron,mä mittaan kahdesti (!!!) päivässä kun sä maltat antaa olla [;)]
Onko sullakin muuten seran testit?

Mä aloitin kypsyttelyn 7.1 joten aika samaan aikaan.Mun tämä uusi multaymppi on komiaa katseltavaa,koossa löytyy.
Vaihdoit veden tänään,miten jatkossa?Lisäätkö ammoniakkia vielä sen pienemmän määrän ( puolet aloitusmäärästä) vai miten meinaat toimia?
Sorry nämä kysymykset,mutta kun jotain tekee ekaa kertaa elämässään,on pää kysymyksiä ( myös hyvin tyhmiä) täynnä :?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Rasta kirjoitti:Kylpyankka,huomaat varmaan aloittelijan ja kaltaisesi pron eron,mä mittaan kahdesti (!!!) päivässä kun sä maltat antaa olla [;)]
Onko sullakin muuten seran testit?
Tosi pro. :mrgreen: Johtuu paljolti siitäkin tuo mittaamattomuus, etten ole vain ehtinyt/jaksanut viikolla sitä tehdä. Ja arvelin edellisen kypsyttelyn perusteella, ettei mitään varmaan ekaan viikkoon tapahdukaan.
Seran testit juu täälläkin käytössä. Alkaa olla kohta NO2 ja NO3 -testit lopuillaan, tiedä sitten mitä seuraavaksi ostaisi..

Oletko kokeillut, paljonko nitraatti oikeasti on? Minulla ainakin väri muuttui ennen vedenvaihtoa tumman punaiseksi ihan hetkessä (nitraatin ollessa alle 20, veden haaleammassakin värjääntymisessä menee kuitenkin jonkin aikaa). Paketissa lukee, että tislatulla vedellä voisi laimentaa, mutta kaipa siihen hanavesikin käy (jossain niin taisi täällä lukeakin).
Vaihdoit veden tänään,miten jatkossa?Lisäätkö ammoniakkia vielä sen pienemmän määrän ( puolet aloitusmäärästä) vai miten meinaat toimia?

Ajattelin seurailla tilannetta. Ammoniakkia lisäsin alkuun isomman määrän, pienemmän määrän nyt vkoloppuna ja varmaan vielä kertaalleen voisi lisäillä jossain vaiheessa. Ja myös sitten ihan lopuksi testata onko akvaario kypsynyt ollenkaan. En ole arvoja mitannut vedenvaihdon jälkeen, katsoo jos illalla mittailisi.

Mut nää tosiaan tällasia 'kokeillaan jos vaikka tälleen onnistuu' -juttuja. :P Elättelen toivoa, että nyt akvaario kypsyisi hiukan nopeammin, kalat nimittäin taitavat jo kaupassa olla odottelemassa..

Multaympin toteutin niin, että laitoin mukiin jonkin verran multaa ja vettä, sekoittelin ja kaadoin vedet akvaarioon. Mustaisin lukeneeni jostain, että tuo on ok tapa ja jostain, että ei olisi. Ilmeisesti se kuitenkin toimi, sillä jotain sentäs tapahtuu.
unikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja unikko »

Vähän nostoa tälle aiheelle. Olen täällä silmät ymmyrkäisinä ja pää sauhuten miettinyt mitä tehdä paludaarioni kanssa. En ole sitä varsinaisesti ryvennut kypsyttelemään (näin neuvottiin, ettei ole tarvetta), kun ei sinne ole tulossa kasveja korkeampaa elämää.

Pistin akvan pystyyn joulun jälkeen, ihan vain muutama kasvi sisälle, hiekkaa, vettä, suodatin ja lämmitin. Kerkisin muutaman kerran lisätä ammoniumpitoista huonekasviravinnetta, joten ammoniakki tuli vähän siinä sivussa kehiin. Viikko sitten havahduin, että ehkä olisi ihan hyvä mitata vesiarvot noin varmuuden vuoksi, kiikutin purkillisen vettä liikkeeseen ja nitriitti- ja nitraattitestit muuttivat testiveden aivan verenpunaiseksi. :( KH oli 4, GH 8 ja pH 7. Vaihdoin vettä heti reilun 1/3.

Tänään kävin taas mittauttamassa arvoja ja nitriittiä ja nitraattia oli edelleen yli asteikon. :? KH oli 5, GH 5 ja pH 8. Olen kuluneen viikon aikana antanut akvalle ruokaa, parin päivän välein pari hiutaletta muruina, mutta veteen tuli tästä(?) rakennekalvo pinnalle. Nyt vaihdoin taas vettä, reilusti yli puolet, lisäsin pari murua ruokaa, mutta mitä muuta pitäisi tehdä?? Millä ihmeellä nuo arvot saa laskemaan ja pysymään aisoissa? Mylla on hieman ymmärrysvaikeuksia tämän asian kanssa...

Testeinä liikkeessä Tetran tippatestit.
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”