Suodattimet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

nikolas
Starting Member
Starting Member

Suodattimet

Viesti Kirjoittaja nikolas »

Kertoisko joku aloittelijalle, minkä kokoiset suodattimet Eheimiltä tarviin 170 l ja 85 l altaisiin? 170 l on nyt Eheim 2010 ja se on ilmeisemmin riittämätön (tullut kaupan mukana) ja 85 l:ssa on nyt joku Renan vanha kökkö, riittämätön sekin.
Uusisin molemmat, jahka tietäisin mitä etsin. Haluisko joku auttaa ystävää tietämätöntä 8O?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Siirrä 85 litraiseen tuo erinomainen Eheim 2010 ja hanki 170 litraiseen Eheim proffa II 2026 - hiljainen, tehokas ja varmatoiminen. Edullinenhan tuo ei ole, mutta blaah ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

85L altaaseen esim. mattosuodatin toiseen päähän. Noi sisäsuodattimet on aika tehottomia ellet hanki sitten isompaa mallia.

170L altaaseen esim. Eheim 2217 classic tai Eheim 2026 proffa II. Myöskin matto sopisi toiseen päähän ainakin on halvempi vaihtoehto kuin edellä mainitut.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ei minusta Eheim 2010 ole mitenkään tehoton vekotin 85 litraiseen altaaseen. Mielestäni oikein passeli, sillä vettähän vaihdetaan viikoittain ja kalasto pidetään maltillisena ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Juni
Starting Member
Starting Member

kiitos vastauksista

Viesti Kirjoittaja Juni »

Jaahas, eli 85 litraiseen siirrän ton Eheim 2010:n. Ja Renan siirrän jonnekin muinasarkistoon. [:I]

Ja 170 L pitää hankkia uusi/uusivanha Eheim. Onkos mulla muita vaihtoehtoja kuin nuo Eheim proffa 2026 ja Eheim 2217 classic? Siis Eheimejä, kuulemma kun ovat parhaita? Ovatko nuo muuten sisä- vai ulkosuodattimia? Alan metsästämään myydään palstalta [;)]
Ja mihin litrakokoihin saakka noita suositellaan? Nimiitäin jos laajennan litroja.

Ja tietääkö joku vielä mihin litrakokoon suositellaan Eheim 2006? Mulla on semmoinen kaapinpohjalla ja aattelin antaa kaverilleni joka laittaa pikkuakvan pystyyn.

Kiitos auttajille! :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: kiitos vastauksista

Juni kirjoitti:Ovatko nuo muuten sisä- vai ulkosuodattimia?
Ulkoisia molemmat.
Juni kirjoitti:Ja tietääkö joku vielä mihin litrakokoon suositellaan Eheim 2006?
Kelpaa hyvin semmoiseen 45 litraiseen altaaseen.

Otit esille mahdollisen litrojen suurentumisen. Vertailun vuoksi, että 2 x Eheim proffa II 2026 riittää suodattamaan n. 400 litraisen altaan.
Minulla on 250 litraisessa yksi 2026 ja rinnalle on tulossa pieni sisäsuodatin (Eheim 2008).
Juni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Juni »

Lisa kiitos taas vastauksistasi!

Ei mielestäsi mikään sisäsuodatin käy tohon 170 litraan? Ovat niin kalliita noi ulkoiset... Ja onko muuten noi ulkoiset vaikeempi käyttöisiä, kun mulla ei ole niistä kokemusta?

Ja mitä mieltä olet puhdistimesta EHEIM Aquaball 2212 SUODATIN 650L/h siis siihen 170l? Tai Sisäsuodattimesta EHEIM 2048. Teho 600l/h. Kolmella suodatin patruunalla ja modulilla?

t. Sama aloittelijanpoikanen :roll:
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Kokemuksesta voin sanoa että aquaball 2212 on ainakin 190-litraiseen ihan liian tehoton yksinään. Mulla oli parin viikon ajan ja vaikka kalasto onkin melko kevyt niin suodattimen joutui pestä 1-2 kertaa viikossa että pyöritti kunnolla vettä. Nyt on sisäsuodattimen lisäksi käytössä Eheim classic 2315 (620 l/h) ja tämä tuntuu riittävältä suodatukselta tällä kalastolla.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Juni kirjoitti:Ei mielestäsi mikään sisäsuodatin käy tohon 170 litraan?
Kyllä 170 litraisen altaan saa suodatettua sisäsuodattimellakin/sisäsuodattimillakin, mutta suosittelen ulkoista mm. sen käyttömukavuuden takia.
Juni kirjoitti:Ovat niin kalliita noi ulkoiset
Proffa II on suhteellisen tyyris, mutta tuo Classic on edullisempi - Saksan Aquaristikshop tarjoaa mallia 2217 hintaan 91,90 e.

Jos kukkaro pistää hanttiin, harkitse ihmeessä mattosuodatinta. Palstamme haun avulla löytyy suuri määrä pulinaa kyseisestä vekottimesta.
Juni kirjoitti:Ja onko muuten noi ulkoiset vaikeempi käyttöisiä
Eivät ole vaikeakäyttöisiä - niitä siivotaankin harvemmin. Hörpöttimen mukana tulee käyttöohjeet, joita seuraamalla ihan ummikkokin saa suodattimen toimimaan, nimimerkillä Kokemusta löytyy :D
Juni kirjoitti:Ja mitä mieltä olet puhdistimesta EHEIM Aquaball 2212 SUODATIN 650L/h siis siihen 170l?
Ei riitä ainakaan yksinään.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pulinan sijasta faktaa mattosuodattimesta:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... index.html
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

jarvij kirjoitti:Pulinan sijasta faktaa mattosuodattimesta: <snip>
Noh, tuskinpa tuolla pulinaa -sanalla mitään p*skanjauhantaa tarkoitinkaan :mrgreen:
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Mulle on tulossa akva 317-l. Ennestään minulla on jo Tetratecin sisäsuodatin, 200-l akvaarioon, ja sen ajattelin sinne tyrkätä. Toinenkin sisäsuodatin pitäisi hankkia ja nyt mietin, että onko minun pakko ostaa tuo Eheimin älykallis Powerline 2252, vai riittäisikö joku muu, halvempi vaihtoehto? Osaako joku neuvoa?

Altaaseen tulee:

- 4 papukaijakirjoahventa
- 6 mustatetraa
- 6 helmimonnista
- 2 partamonnia (saattaa olla että poikasia jää vielä)
- 3 leopardikotiloa

Mielestäni akva ei tule mitenkään kamalan täyteen tällä kalastolla.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Hanki ulkosuodatin samoin tein, esim. Eheimin professionel II 2026 tai ehkäpä ennemmin jopa professionel II 2028.
Suodatus on altaan tekniikka puolessa se jossa ei kannata pihistellä tippaakaan.

Kalastosta sen verran että nosta helmimonnisten lukumäärä 20yksilöön, mustatetroja puolestaan joku 10-20yksilöä ja no en edes viitsi sanoa mitään muuta kuin että itse ottaisin joitain muita kaloja kuin noita papukaijoja...
Sissie
Junior Member
Junior Member

Papukaijoissa ei ole mitään vikaa :cry: Minusta ne on kivoja... Täytyy miettiä tuota kalaston lisäämistä vähitellen sitten MYÖHEMMIN, nyt menee koko budjetti ihan akvan pystyttämiseen :roll:

Itse en pidä ulkosuodattimista, siksi kyselen, miten voisin käyttää sisäsuodattimia uudessa akvassani. Eli, jos minulla on kaksi 200-l akvaarioon tarkoitettua sisäsuodatinta, niin eikös se riitä puhdistamaan 317-l vettä? Se suodatinten puhdistaminen ei ole mikään ongelma, pidän akvaarion hoidosta kaikkine vivahteineen :mrgreen:
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Sissie kirjoitti:Papukaijoissa ei ole mitään vikaa :cry: Minusta ne on kivoja... Täytyy miettiä tuota kalaston lisäämistä vähitellen sitten MYÖHEMMIN, nyt menee koko budjetti ihan akvan pystyttämiseen :roll:

Itse en pidä ulkosuodattimista, siksi kyselen, miten voisin käyttää sisäsuodattimia uudessa akvassani. Eli, jos minulla on kaksi 200-l akvaarioon tarkoitettua sisäsuodatinta, niin eikös se riitä puhdistamaan 317-l vettä? Se suodatinten puhdistaminen ei ole mikään ongelma, pidän akvaarion hoidosta kaikkine vivahteineen :mrgreen:
Tällä palstalla on kielteinen asenne papukaijoja kohtaan, sen tulet varmasti vielä huomaamaan usein...

Miksi et pidä ulkosuotimista? ovat hiljaisia, vaativat puhdistusta vain 2-3kertaa vuodessa, ovat tehokkaampia kuin sisäsuotimet (helkkaristi enemmän suodatuspinta-alaa) ja akvaarioon ei sisälle tule kuin kaksi letkunpätkää?

Nuo sisäsuotimet eivät riitä tuon 317litraisen puhtaapitoon. Tarvitset ainakin kolmannen samanlaisen ja kolme vie jo aika paljon tilaa akvaariossa.

Onhan se kallista hankkia super hyvä suodatus, mutta maksaa kyllä itsensä moninkertaisena takaisin! Siitä pistän vaikka pääni ja varpaani pantiksi ;) .

Itselläni 317litraisessa kohta 2 ulkosuodatinta joiden yhteiskyky on 600litraa. (toinen 350l ja toinen 250l). Tämän lisäksi on vielä sisäsuodatin jos tuntuu siltä että tarvitsee.
Kuvia
317L kalakippo.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Siksi en pidä ulkosuodattimista, että olen kuullut niiden kärähtelevän sähkökatkojen yhteydessä ja voivan laskea vedet lattialle :? Ei lupaa kamalan hyvää talossa, jossa on virtapiikkejä ja vajauksia...

Kaksi sisäsuodatinta minulla jo on, yhden ostaminen lisää ei paljoa paina enää. (Jos siis pihistelen, enkä annakkaan vanhaa suodatinta äidille akvan mukana...) Eli toinen on Tetratecin 200-litraiselle tarkoitettu ja toinen on Brio myös 200-l tarkoitettu. Miltäs nyt kuullostaa?

Mitä tuo nostoteho noissa tuotekuvauksissa oikein tarkoittaa...?
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Nostoteho = kuinka korkealle suodattimen pumppu jaksaa nostaa vettä. Ts. suodattimen ja altaan suurin korkeusero.
Sissie
Junior Member
Junior Member

NoiR kirjoitti:Nostoteho = kuinka korkealle suodattimen pumppu jaksaa nostaa vettä. Ts. suodattimen ja altaan suurin korkeusero.
Eli ymmärsinkö oikein? Jos nostoteho on esim 40 cm, niin suodattimen yläkannen yläpuolella saa olla vetta 40 CM?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Näin. Eli akvaarion yläreunan tulisi tällöin olla <40cm korkeammalla kuin suodattimen roottoripesän.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Massi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Massi »

Höpö höpö
NoiR
Member
Member

Massi kirjoitti:Höpö höpö
? vähän voisit tarkentaa selitystäsi :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

NoiR kirjoitti:
Höpö höpö on vähän huonosti kuvaava, mutta minunkaan ymmärrykseni mukaisesti nostoteho ei tarkoita suodattimen ja vedenpinnan väliä, tuo matka kun on helposti 60-70 cm jos allas on "normaali" 50 cm korkea.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sissie
Junior Member
Junior Member

No, jos kerran tiedät, niin jaa tietosi muillekin :mrgreen:

Mulla ainakin on vielä ihmeteltävää noitten suodattimen tietojen kanssa :roll:
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Mitä minä oon käsittänyt, niin nostoteho tarkoittaa ulkosuotimen ja akvaarion väliä. Eli jos suodin on lattialla ja nostokorkeus on vaikka 1,5m niin suodattimen ja imuputken "koukun" (tämähän on ulkosuodattimen letkun korkein kohta) välillä saa olla tuon verran matkaa.

Näin minun käsittääkseni.
Sisäsuotimissa en koskaan ole törmännyt mihinkään nostotehoihin?? :roll:
Kuvia
317L kalakippo.
NoiR
Member
Member

Adrianna kirjoitti:
NoiR kirjoitti:
Höpö höpö on vähän huonosti kuvaava, mutta minunkaan ymmärrykseni mukaisesti nostoteho ei tarkoita suodattimen ja vedenpinnan väliä, tuo matka kun on helposti 60-70 cm jos allas on "normaali" 50 cm korkea.
Kiinnostavaa!
Mitäs tuo nostoteho sitten oikein tarkoittaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”