Nyt vaikuttaa, että kaloilla on jatkuva hapen puutos. Jopa pilkkuantennimonnini roikkui pinnalla hapen perässä tänään. Olen vaihtanut noin 60-70 litraa vettä joka päivä juuri tuon hapen väyyden takia. PH on 6,5-7, nitriittiä ei ole ja nitraattiakin vain 12,5, en voi kerta kaikkiaan käsittää että mikä nyt mättää!!! Ainoastaan kaksi haarniskamonniani, sokkeloripsimonni ja helmiäistonkija on vaikuttanut suht tyytyväisiltä ja pysyvät pohjassa - kaikki platyt, punapäätetrat ja tuo pilkkuantenni roikkuvat pinnassa henkeä haukkoen. (...enkä haluaisi tästä platyjen veden kovuuksia käsittelevää keskustelua, koska omani EIVAT ihan oikeasti tykkää kovetetusta vedesta, kokeiltu on!!!)
Akvaariossa on nyt sitten yksi iso kanto (ilmeisesti mangrove), paljon kasveja, muutama kivi, hiekkapohja...happitabuja olen hädissäni joutunut laittamaan kolmen päivän aikana vajaa 10. Siis Brustmannin Oxyletten tabletteja, mutta enpä tiedä onko ihmeempiä vaikutuksia ollut.
Voi kertokaa nyt mikä sitä happea tuolta nyt niin kauheasti syö? Alkaa tuntua jo tosi epätoivoiselta, kun aamuisin on pelottanut mennä katsomaan onko mahdollisia uhreja jo ilmaantunut...toistaiseksi niiltä on vältytty, mutta tätä menoa tuskin vältytään
Kaiken lisäksi epäilen kidusloisia tms, koska tulipyrstö, sokkeloripsi (tulivat akvan mukana) sekä pienempi haarniskamonni ovat hinkanneet kylkiään kasveihin. Tänään olin näkevinäni myös ison helmiäistonkijani tekevän samaa, joskin vannomaan en mene oliko näköhavaintoni jo luulotautia. Mahdolliset loiset voisivat olla seurausta tunaroinnistani, eli en kiehauttanut akvaan laittamiani kiviä