Amanorapujen koko?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Amanorapujen koko?

Viesti Kirjoittaja terrakotta »

Siis ihan yksinkertainen kysymys: kuinka suuriksi amanoravut kasvavat? Ostin niitä neljä tuossa muutama päivä sitten ja kovin ovat pieniä. Suloisia kylläkin ja toivon mukaan tehokkaita, mutta pieniä ja piilottelevia. Jaksaakohan noin pienet mitään levää paljon syödäkään? Siihen hommaan ne kuitenkin on hankittu, kai aika näyttää miten käy. Tosin sen koon haluasisin saada tietooni nopeammin kuin ajan kanssa... :roll:
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Itelläni on ollut amanoja puolisen vuotta ja ovat noin 3 cm. Ihan hyvin ne kaiketi on 160-litrasesta levät syöny, siellä on lisäks partamonni joten en osaa sanoa mitä ravut on syöny ja mitä monni. Rapuja on 3.
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Tuli tässä vielä mieleen, että oleskelevatko ravut teillä ihan näkyvillä? Minä nimittäin alan vähitellen epäillä, että minun rapuni ovat kuolleita (toisaalta en ymmärrä miksi olisivat, enkä ole ruumiitakaan nähnyt). Olen vain kertaalleen nähnyt niistä yhden ruokailemassa näkyvillä. Pari kertaa olen ravistanut yhden ulos kannosta, kun olen ihmetellyt, että onkohan siellä ketään elossa kalojen lisäksi. En vaan oikein ymmärrä missä ne voivat piilotella. Niin mutta pääkysymys oli, että näkeekö joku muu amanojaan säännöllisesti?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä on abaut puolivuotta sitten ostettuja(Silloin jo hyvän kokoisia) Amanoja, ovat näkyvillä useimmiten, varsinkin ruoka-aikaan.. Koko on vajaa 5 cm:ä.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Mä olen muutama kuukausi sitten liittynyt rapujen omistajien onnelliseen joukkoon ja meidän ravut piileskelivät kanssa alkuun. Olin jo ihan hädissäni kun en ollut viikkoon nähnyt kuin yhden ravun ja senkin vilaukselta ja epäilin jo niiden kaikkien kuolleen. Varsinkin kun järkytyksekseni löysin "kuolleen" ravun! (tyhjä kuori :roll: )

Nyt kuitenkin kun kaverit ovat kotiutuneet ja ilmeisesti kotinsa hyväksyneet, ne viettävät aikaa ihan näkyvillä, kokoajan jotain mutustaen. Semmoisen huomion tein, että kovan veden altaassa olevat rapulaiset tulivat nopeammin ja rohkeammin esille kuin pehmeän veden altaassa majailevat kaverinsa. Anna vaan terrakotta rapusten rauhassa asettua ja kotiutua, kyllä ne vielä sieltä tulevat pällisteltäväksi ja pällistelemään. :mrgreen:
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Kuinkakohan kauan niiden pitäisi antaa ihan rauhassa kotiutua enen kuin voisi alkaa odottelemaan niitä säännöllisemmin näkyville? Se vesihän tosiaan on pehmeää.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla ei ole yhtäkään oikeaa amanorapua, sillä ne ovat turhan kalliita eivätkä edes lisäänny makeassa :mrgreen: Caridina japonica -rapujen pitäisi kasvaa noin nelisenttisiksi. Sitten taas nuo Neocaridina cf. denticulata sp. "Marmor" -rapuset ovat kooltaan 2-3cm. Nuo toiset rapuseni, eli muutamat Zeylanica/Fernandoi/mikälie -tyyppiset pääsevät amanojen kanssa samaan kokoluokkaan.

Täältä niitä laji- ja kokotietoja kertauksena:
http://www.wirbellose.de/arten.html

Kyllähän se on niin, että ei neljä pikkuista katkarapua vielä paljon tee ja saattaa olla ettei niitä ikinä edes näe. Niitä kannattaisi olla reilumpi parvi. Itse kun annan omille katkoilleni pinaatinlehden, niin se on kahdessatoista tunnissa syöty. Silloin siinä lehden päällä asustaa yhtä aikaa noin 40 rapulaista ja loput 110 hengailevat muualla.

Mutta into korvaa sitten pienuuden aiheuttamia puutteita. Nämä ovat syömässä jatkuvasti. En osaa sanoa montako niitä pitäisi olla, mutta 20 saattaisi olla jo ihan kiva määrä, mutta voi niitä hankkia enemmänkin jos rahavarat antavat myöden. Tietenkin järkevintä on hankkia makeassa vedessä lisääntyviä niin saa automaattisesti lisää rapuja kotoaltaassa. Mitä enemmän rapuja, sen useammin niitä näkeekin. Kun minulla oli 20 katkarapua 60-litraisessa kasviviidakossa niin onnistuin bongaamaan yleensä noin kolme kerrallaan. Nyt vauvatehtailun jälkeen ei ole ollut sitä ongelmaa kun noita rapulaisia on 150 kappaletta :roll:
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Vaikea sanoa onko sillä veden kovuudella sitten oikeasti mitään vaikutusta tuohon rapujen rohkeuteen, voihan siihen vaikuttaa muutkin tekijät. Tiedä häntä, joku viisaampi varmaankin osaa selittää sen.

Meillä sitä piileskelyvaihetta kesti pari viikkoa, kovan veden altaassa noin viikon. Sitten rupesi näkymään pari rapua silloin tällöin ja nyt ne ovat esillä melko rohkeasti. Ruoka-aika on takuuvarma houkutin, täytyyhän nyt eväät käydä äkkiä haalimassa talteen ennekuin kaverit ehtii vetäistä kaiken napoihinsa!! Siinä kyllä kädet (jalat? [;)] ) heiluu ja huitominen on hurjaa... :mrgreen:

Kärsivällisyyttä vain, kun ravut tutustuu ympäristöönsä ja huomaa ettei mitään pelättävää ole, tulevat ne kyllä esiin. Paitsi tietenkin jos samassa altaassa on sellaisia kaloja joita ravut pelkäävät. Kukapa sitä nyt ehdoin tahdoin toisen ateriaksi kävelisi!
terrakotta
Starting Member
Starting Member

rain- kirjoitti:Minulla ei ole yhtäkään oikeaa amanorapua, sillä ne ovat turhan kalliita eivätkä edes lisäänny makeassa :mrgreen: Caridina japonica -rapujen pitäisi kasvaa noin nelisenttisiksi. Sitten taas nuo Neocaridina cf. denticulata sp. "Marmor" -rapuset ovat kooltaan 2-3cm. Nuo toiset rapuseni, eli muutamat Zeylanica/Fernandoi/mikälie -tyyppiset pääsevät amanojen kanssa samaan kokoluokkaan.

Täältä niitä laji- ja kokotietoja kertauksena:
http://www.wirbellose.de/arten.html

Mutta into korvaa sitten pienuuden aiheuttamia puutteita. Nämä ovat syömässä jatkuvasti. En osaa sanoa montako niitä pitäisi olla, mutta 20 saattaisi olla jo ihan kiva määrä, mutta voi niitä hankkia enemmänkin jos rahavarat antavat myöden. Tietenkin järkevintä on hankkia makeassa vedessä lisääntyviä niin saa automaattisesti lisää rapuja kotoaltaassa. Mitä enemmän rapuja, sen useammin niitä näkeekin. Kun minulla oli 20 katkarapua 60-litraisessa kasviviidakossa niin onnistuin bongaamaan yleensä noin kolme kerrallaan. Nyt vauvatehtailun jälkeen ei ole ollut sitä ongelmaa kun noita rapulaisia on 150 kappaletta :roll:
150 rapua yhdessä altaassa? Sielä ei sitten taida pahemmin enää kaloja uiskennella lisäksi? Täytyy myöntää, etten ole ihan varma mitä mun ravut ovat, kun kävin akvaarioliikkeestä kysymässä amanoja, myyjä vaan puristeli hämillään päätään. Sitten kun sanoin, että leväkatkoja, niin johan löytyi. Olivat kai levänsyöjärapu-nimellä. Niistä oli sitten isompaa ja pienempää versiota ja minä otin niitä isompia. maksoivat 4€ kappale, joten jos 20 vielä pitäisi hankkia, niin ei mitään taida tulla. Ne pienemmätkin olivat 3€ kappale. En muuten vieläkään tiedä oliko tuo hinta ihan kamalaa kiskontaa vai ei, kun kalat siellä oli mielestäni ihan järkevissä hinnoissa, niin en sitten sen enempää miettinyt. Olisiko muuten tuhoon tuomittu idea, jos hankkisin noita sitten jotain muuta lajia lisäksi?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Juu, ei ole kaloja kun haluan noitten pientenkin pysyvän hengissä =) Ehkä niitä pitäisi jossain vaiheessa myydä poiskin, mutta kun ne ovat niin söpöjä ja ihania seurattavia :P

Kyllä tuo muutama euro per rapu tuntuu olevan hyvin yleinen hinta. Kannattaa kysellä kaikista lähiliikkeistä hinnat ja sitten päättää mistä hakee. Oikeat amanot olivat muistaakseni joskus jossain liikkeessä kahdeksan euroa per pää. Siksipä olisikin hyvä ottaa selvää niitten rapujen lajeista ja valita semmoisia jotka lisääntyvät makeassa vedessä. Ja siitä eri lajien yhdessä pitämisestä, eiköhän se onnistu ihan hyvin. Omien lajieni välillä huomaan kyllä luonne-eroja, nuo isommat ovat vähän hölmömpiä ja säikympiä ja pienemmät taas hyvin uteliaita ja reippaita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”