Suodattimen filter starter?
Valvoja: Moderaattorit
Suodattimen filter starter?
Minulla on suodattimeen laiteettavaa filter starteria ja siinä on vaan saksan kielinen ohje, niimpä tarvisin teidän apuanne. Eli miten filter starteria käytetään ja kuinka paljon?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Siis onko kyse jostain tällaisesta tuotteesta?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Joo en minäkään niille muuta merkitystä keksi kuin kassakoneen kilinä.
Ohje siis lyhyesti: nakkaa roskiin!
Typpibakteereita niissä ei ole! On tehtaalla tosin saattanut ollakin, mutta kuljetusketjussa ja varastoinnissa!
Parempi ottaa ymppi kukkaruukusta ja kypsyttää ammoniumilla ja kalanruoalla. Säästyy selvää rahaa.
Typpibakteereita niissä ei ole! On tehtaalla tosin saattanut ollakin, mutta kuljetusketjussa ja varastoinnissa!

Parempi ottaa ymppi kukkaruukusta ja kypsyttää ammoniumilla ja kalanruoalla. Säästyy selvää rahaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Joo paljon niitä akvaariokaupasta lähtee, mutta eipä kyllä tapauksia ole oikeastaan tullut, jolloin ei olis akvaario käynnistynyt.jarvij kirjoitti:Joo en minäkään niille muuta merkitystä keksi kuin kassakoneen kilinä.
Typpibakteereita niissä ei ole! On tehtaalla tosin saattanut ollakin, mutta kuljetusketjussa ja varastoinnissa!![]()
Espoon akvaariotukun Junglen myyntiedustajaa Petriä, kun pyysin kertomaan tuotteesta niin vastaukseksi kuului muunmuassa eläviä bakteereja sekä erialisia entsyymejä, jotka kiihdyttävät kypsymistä.. Sitten jotain muutakin oli mutta en enään muista.
Kun taas Seran myyntiedustaja vieraili Suomessa, kertoili hän minulle jotenkin näin: Sera Nictrivec includes living bakterias and lots of entsymes. If you have good mikroscope you can see the bacterias..
Sori jos tuo englanti on jotain ihan söherrystä.

No enpä tuota pois heittäisi. Eipä sitä mitään haitttaakaan ole, vaikka ei niihin uskoisikaan!

Jarvij: Kuinka monta akvaariota olitkaan kypsyttänyt pieleen tuolla aineella, että pystyt toteamaan niiden olevan kelvottomia?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nämä keskustelut käydään joka puolella. Esimerkiksi:
"These bacteria need 2 things to survive, ammonia, and oxygen."
"The products MIGHT be useful if you bought them directly after bottled and got them home that day,"
"These products are what we in America call "snake oil", i.e., totally useless in fact, but marketed as magically useful. There are better ways to spend money on your fish hobby."
http://forum.planetcatfish.com/viewtopic.php?t=2966
"These bacteria need 2 things to survive, ammonia, and oxygen."
"The products MIGHT be useful if you bought them directly after bottled and got them home that day,"
"These products are what we in America call "snake oil", i.e., totally useless in fact, but marketed as magically useful. There are better ways to spend money on your fish hobby."
http://forum.planetcatfish.com/viewtopic.php?t=2966
Re: Suodattimen filter starter?
Eli laita suodattimen "vanuun". Määrästä en osaa sanoa... Kai siinä jokin luku on mainittu per litra?maisku:) kirjoitti:Minulla on suodattimeen laiteettavaa filter starteria ja siinä on vaan saksan kielinen ohje, niimpä tarvisin teidän apuanne. Eli miten filter starteria käytetään ja kuinka paljon?
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Minun ei ole tarvinnut kypsyttää noilla pieleen ensimmäistäkään, koska niillä ei kypsyttämisessä ole osaa eikä arpaa. Aivan sama vaikka kipsijauhetta kypsyttämiseen käyttäisi. Se vaan ei toimi.
Käynistynyt tuolla ympillä vai luonnostaan löytyvillä bakteereilla?pleko_88 kirjoitti:Joo paljon niitä akvaariokaupasta lähtee, mutta eipä kyllä tapauksia ole oikeastaan tullut, jolloin ei olis akvaario käynnistynyt.
Kun vielä pyydät kertomaan, mitä bakteereita niissä purkeissa onEspoon akvaariotukun Junglen myyntiedustajaa Petriä, kun pyysin kertomaan tuotteesta niin vastaukseksi kuului muunmuassa eläviä bakteereja sekä erialisia entsyymejä, jotka kiihdyttävät kypsymistä.. []
Kun taas Seran myyntiedustaja vieraili Suomessa, kertoili hän minulle jotenkin näin: Sera Nictrivec includes living bakterias and lots of entsymes. If you have good mikroscope you can see the bacterias..

Minä olen testannut ja käyttänyt Tetran vastaavaa Bactozymia ja todennut se huuhaaksi.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Toisaalta taitaa tuota oikeaa typpibakteeristoa olla varsin runsaasti puutarhamullassakin, jossa on paljon maatuvaa orgaanista ainesta.
Ei siis ole tarpeen ottaa ymppiä jatkossakaan mistään kaupallisesta purkista.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei siis ole tarpeen ottaa ymppiä jatkossakaan mistään kaupallisesta purkista.
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Mihin akvaariolikkeitä tarvitaan jos kaikki mitä kaupasta voi ostaa voi nakkaa roskiin.
Onko valmistajat tarkoituksella tehneet tuotteita millä saadaan rahat pois harrastajilta.
Pakotetaanko harrastajia ostamaan kyseisiä tuotteita.
Jos ei ole kysyntää niin ei ole tarjontaa.... miksi siis näitä tuotteita on olemassa.
Olen huomannut viime aikoina sen että jos ostaa kaupasta niin ei ole harrastaja, ja jos jotakin tarvitsee niin ei ainakaan akvaariokaupasta.
On tuotteita mitä saa muualtakin halvemmalla se on tosiasia.
Ja lähes kaiken voi tehdä itse jos osaa, mutta mites niitten käy jotka ei osaa itse mitään, lopettaako harrastuksen?
Oliko Seran esite sittenkin oikeassa ( harrastus älykkäille ihmisille )
Mutta sekin on tosiasia että kohta pienet palvelevat liikkeet häviää maisemista, vai onko se suorastaan tarkoistuskin niin että liikkeet pois niin harrastus alkaa vihdoinkin kukoistamaan.
Harrastajat määräävät sen mitä liikkeistä saa ja mihin hintaan.
Onko valmistajat tarkoituksella tehneet tuotteita millä saadaan rahat pois harrastajilta.
Jos ei ole kysyntää niin ei ole tarjontaa.... miksi siis näitä tuotteita on olemassa.
Olen huomannut viime aikoina sen että jos ostaa kaupasta niin ei ole harrastaja, ja jos jotakin tarvitsee niin ei ainakaan akvaariokaupasta.
On tuotteita mitä saa muualtakin halvemmalla se on tosiasia.
Ja lähes kaiken voi tehdä itse jos osaa, mutta mites niitten käy jotka ei osaa itse mitään, lopettaako harrastuksen?
Oliko Seran esite sittenkin oikeassa ( harrastus älykkäille ihmisille )
Mutta sekin on tosiasia että kohta pienet palvelevat liikkeet häviää maisemista, vai onko se suorastaan tarkoistuskin niin että liikkeet pois niin harrastus alkaa vihdoinkin kukoistamaan.
Harrastajat määräävät sen mitä liikkeistä saa ja mihin hintaan.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Nimenomaan noin.
Kaloja, kasveja, tekniikkaa jne. tarvitaan toki edelleen. Ja toivottavasti jatkossakin.
Itse olen vain mattosuodatinmateriaalia yms. pientä Saksasta tilannut, ja senkin vain koska Suomesta ei isokoisia mattosuodatinlevyjä tietääkseni saa.
Tosin toivon että jatkossa saisi.
Kaloja, kasveja, tekniikkaa jne. tarvitaan toki edelleen. Ja toivottavasti jatkossakin.

Itse olen vain mattosuodatinmateriaalia yms. pientä Saksasta tilannut, ja senkin vain koska Suomesta ei isokoisia mattosuodatinlevyjä tietääkseni saa.
Tosin toivon että jatkossa saisi.

Pitkään on luultu, että Nitrobacter suvun edustajat hapettavat nitriitin nitraatiksi, mutta näin ei olekaan. Kaupalliset tuotteet, jotka ovat sisältäneet juuri näitä bakteereita, eivät ole lisänneet akvaarion bakteerimäärää, mutta sen sijaan tutkimuksissa on esiintynyt Nitrospira suvun edustajia, joita mm. tämä uusi tuote "Bio-Spira" sisältääkin.K.S kirjoitti:Onko valmistajat tarkoituksella tehneet tuotteita millä saadaan rahat pois harrastajilta.
Mutkun.. Kuinka moni niistä aloittelijoista edes ymmärtää koko "kypsytys" ideaa?Jos ei ole kysyntää niin ei ole tarjontaa.... miksi siis näitä tuotteita on olemassa.
Mitä ihmeen tekemistä tällä on sen kanssa, toimiiko joku tuote vai ei? Kannattaisiko akvaarioliikkeenkin olla ottamasta tuotevalikoimiinsa tuotteita, jotka on moneen otteeseen harrastajienkin keskuudessa todettu toimimattomiksi ja vieläpä tieteellisissä julkaisuissa todettu sisältävän vääriä bakteereita?Mutta sekin on tosiasia että kohta pienet palvelevat liikkeet häviää maisemista, vai onko se suorastaan tarkoistuskin niin että liikkeet pois niin harrastus alkaa vihdoinkin kukoistamaan.
Kuitenkaan kun harva meistä on miljonääri tai edes tuhatnääri, niin kyllä minä ainakin säästän sieltä, mistä voin. Jos se johtaa jonkin akvaarioliikkeen konkurssiin, se ei ole minun ongelmani. En minä koe siinä mitään eettisestä tai moraalisesti väärää, että menen sieltä, mistä aita on matalin ja joka sopii minun taloudelleni. Tuskin sinäkään tilaat myyntiin tuotteita sellaiselta maahantuojalta, jonka tiedät vetävän välistä runsaat voitot ihan vain siitä syystä, ettei maahantuoja mene konkurssiin. Uskoisin, että sinäkin olet selvittänyt sen, mistä halvimmalla tuotteet saat ja miten maksimoit voitot - samallailla akvaarioharrastajakin toimii, ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sitä minäkin olen ihmetellyt,tekevätkö suuret valmistajat (tetra,sera)lume tuotteita, etteikö niitä olisi testattu,luultavasti on kumminkin.
Itse en kyllä ymmärrä miksi pitäisi tehdä kaikki vaikeamman kautta,haetaan apteekista ammoniakkia, kaivetaan puutarhasta multaa odotetaan 5 viikkoa että kalat voi laittaa altaaseen.
Itse olen aina hankkinut vermeet asiantuntijalta ja pystyttänyt altaan max.viikossa, joskus päivän aikana, eikä ongelmia ole ollut.
Kyllä se pitää paikkansa että akvaarioharrastus on vain älykkäille ihmisille.
Itse en kyllä ymmärrä miksi pitäisi tehdä kaikki vaikeamman kautta,haetaan apteekista ammoniakkia, kaivetaan puutarhasta multaa odotetaan 5 viikkoa että kalat voi laittaa altaaseen.
Itse olen aina hankkinut vermeet asiantuntijalta ja pystyttänyt altaan max.viikossa, joskus päivän aikana, eikä ongelmia ole ollut.
Kyllä se pitää paikkansa että akvaarioharrastus on vain älykkäille ihmisille.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Jeps. Kokeileppa huviksesi miten nuo kehumasi valmisteet toimivat. Siis esimerkiksi miten bakteerivalmisteissa muka olevat bakteerit kasvavat elatusalustalla, ja hapettavatko niissä väitetyt bakteerit todella ammoniakkia nitraatiksi.
Toimivuus on testattavissa vaikka näin:
Vesistiaan siis vaikka 5 mg/l ammoniumia, "bakteerilitku perään", ja katso mikä on ammoniumpitoisuus vuorokauden kuluttua. Vertailuksi samanlainen astia, mutta ilman "bakteerilisäystä". Jos molempien ammoniumpitoisuus on vuorokauden kuluttua lähes sama, niin se siitä sitten.
Jos taas "bakteeri"-astiassa on ainoastaan nitraattia, niin sitten homma toimii.
Jos taas viikossa kypsytät, niin sitten viikon kuluttua sama määritys.
Älykkäät kun testaavat eivätkä usko aivan kaikkea, mitä mainosmiehet lupaavat.
Valmistajien tarkoitus taas on myydä tuotetta ja kehittää jatkuvasti uutta myytävää.
Toimivuus on testattavissa vaikka näin:
Vesistiaan siis vaikka 5 mg/l ammoniumia, "bakteerilitku perään", ja katso mikä on ammoniumpitoisuus vuorokauden kuluttua. Vertailuksi samanlainen astia, mutta ilman "bakteerilisäystä". Jos molempien ammoniumpitoisuus on vuorokauden kuluttua lähes sama, niin se siitä sitten.

Jos taas viikossa kypsytät, niin sitten viikon kuluttua sama määritys.
Älykkäät kun testaavat eivätkä usko aivan kaikkea, mitä mainosmiehet lupaavat.

Valmistajien tarkoitus taas on myydä tuotetta ja kehittää jatkuvasti uutta myytävää.
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Voi hyvät hyssykät.
Taas ymmäretään asiat väärin.
Lähinnä sitä halusin tuoda esille että yleisesti neuvotaan siten että se akvaariokauppa on se viimeinen paikka mistä omaan harrastukseen saa tarvittavat tuotteet.
Ja mikä on tähän syy?
Sen minä haluaisin tietää
Onko niin että näistä nykyisistä bakteeritiivisteistä ei ole mitään hyötyä, jos näin on niin palautan tuotteet suoraan tehtaalle ja vaadin selitystä.
Onhan tämäkin kaupallinen tuote
http://www.marineland.com/products/mlla ... ospira.asp
mutta tilaan sitä hyllyyn jos tämä on SE mullistava juttu, jenkkikama...
Kukaan ei vaadi mitään, jokainen tekee kun haluaa, onhan kyseessä harrastus.
Ja jokainen voi perustaa liikkeen ja voi olla myös perustamatta sekin on totta, mutta jos on perustanut liikkeen niin kyllä se homma pitää tehdä kunnolla.
Koska normaalisti on kyseessä elinkeino.
Taas ymmäretään asiat väärin.
Lähinnä sitä halusin tuoda esille että yleisesti neuvotaan siten että se akvaariokauppa on se viimeinen paikka mistä omaan harrastukseen saa tarvittavat tuotteet.
Ja mikä on tähän syy?
Sen minä haluaisin tietää
Onko niin että näistä nykyisistä bakteeritiivisteistä ei ole mitään hyötyä, jos näin on niin palautan tuotteet suoraan tehtaalle ja vaadin selitystä.
Onhan tämäkin kaupallinen tuote
http://www.marineland.com/products/mlla ... ospira.asp
mutta tilaan sitä hyllyyn jos tämä on SE mullistava juttu, jenkkikama...

Kukaan ei vaadi mitään, jokainen tekee kun haluaa, onhan kyseessä harrastus.
Ja jokainen voi perustaa liikkeen ja voi olla myös perustamatta sekin on totta, mutta jos on perustanut liikkeen niin kyllä se homma pitää tehdä kunnolla.
Koska normaalisti on kyseessä elinkeino.
Tuotahan se tuote juuri on! Saatavuudesta ei tietoa. Keväällä oli vielä ongelmia tuotannon aloittamisessa sekä toimittamisessa oman maan yrityksille, joten miten lienee, joko tuota Suomeenkin saisi?
Yhdessä vaiheessa yritys ei muistaakseni myynyt tuotetta "over-sea", koska eivät pystyneet takaamaan tuotteet säilyvyyttä kuljetuksen aikana.
Mutta jos tuota saa, niin kannattaa tilata kokeiltavaksi ja verrata Seran, Tetran etc. vastaaviin! Jos toimii, niin muut hyllyltä veke ja Bio-Spiraa tilalle
Yhdessä vaiheessa yritys ei muistaakseni myynyt tuotetta "over-sea", koska eivät pystyneet takaamaan tuotteet säilyvyyttä kuljetuksen aikana.
Mutta jos tuota saa, niin kannattaa tilata kokeiltavaksi ja verrata Seran, Tetran etc. vastaaviin! Jos toimii, niin muut hyllyltä veke ja Bio-Spiraa tilalle

-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Turhaa mielestäni noista kypsytysbakteereista ja niiden tehosta/tehottomuudesta on jauhaa. Testiin vaan eli hapettavakto ne huolellisesti desinfioituun vesiastiaan lisätyn ammoniumin ja miten nopeasti nitraatiksi.
Verrokkina samanlainen astia, mutta ilman kypsytysvalmistetta.
Tähän voisi rinnalle lisätä aktiivilietettä kolmanteen astiaan ja samaa lietettä kunnolla keitettynä neljänteen. Noihinkin siis sama ammoniumpitoisuus.
Verrokkina samanlainen astia, mutta ilman kypsytysvalmistetta.
Tähän voisi rinnalle lisätä aktiivilietettä kolmanteen astiaan ja samaa lietettä kunnolla keitettynä neljänteen. Noihinkin siis sama ammoniumpitoisuus.
Valmistajan sivuilla todetaan edelleenkin:
IMPORTANT: BIO-Spira is a "live" bacteria culture that is sold refrigerated and must be kept refrigerated until used.
Eli mahdollisia ongelmia tuotteen saannissa myyntiin voi olla.
Kannattaa myös katsoa Marinelandin video: BIO-Spira Discovered--Dr. Timothy Hovanec
IMPORTANT: BIO-Spira is a "live" bacteria culture that is sold refrigerated and must be kept refrigerated until used.
Eli mahdollisia ongelmia tuotteen saannissa myyntiin voi olla.
Kannattaa myös katsoa Marinelandin video: BIO-Spira Discovered--Dr. Timothy Hovanec
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Sait itsellesi ja osastoosi loistavan teeman. Kannatan vilpittömästi. Toivottavasti aikasi riittää myös sen toteuttamiseen. Lehtiinkin olisi kiva moinen testi saada.
5-10 litran muoviakvaariot riittävät mainiosti! Kasvit sitten muovia ja nekin kunnolla desinfioituja.
Suodattimia tuskin tarvitaan, ilmastus pumpulla ja desinfioitu hiekka pohjalle.
Ei mitään "jööttiä" vettä, vaan tietty, mitattu ammoniumpitoisuus puhtaaseen veteen, jotta virhelähteitä olisi vähemmän.
Loppuisi tämä kypsytysjankkaus kerralla.
5-10 litran muoviakvaariot riittävät mainiosti! Kasvit sitten muovia ja nekin kunnolla desinfioituja.
Suodattimia tuskin tarvitaan, ilmastus pumpulla ja desinfioitu hiekka pohjalle.
Ei mitään "jööttiä" vettä, vaan tietty, mitattu ammoniumpitoisuus puhtaaseen veteen, jotta virhelähteitä olisi vähemmän.
Loppuisi tämä kypsytysjankkaus kerralla.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mitenkäs tämä sitten voi toimia? Onhan täällä miljoona kertaa vastattu etteivät ne bakteerit pysy hengissä noissa purkeissa! Vai oliko siihen sittenkään oikeanlaista tietoa?aqua2002 kirjoitti:Mutta jos tuota saa, niin kannattaa tilata kokeiltavaksi ja verrata Seran, Tetran etc. vastaaviin! Jos toimii, niin muut hyllyltä veke ja Bio-Spiraa tilalle