Kalojen pitäisi kai pystyä samaan kuin ihminen eli kantaa toisten veteen..
Hauskimmat kommentit akvaarioistanne tai niiden kaloista
Valvoja: Moderaattorit
-
bettaboy85
- Senior Member

-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä parasta kommenttia saavat elikot:
Selkäuimari: "Onks toi nyt oikeesti ihan terveen puuha? Uis niinku normaalit kalat"
"Kannattiko ostaa noita mitä ei koskaan näe!"
Purppurasateenkaariuros: "Tosta kasvaa isona Securitaksen vartija, kato mikä kyömyniska!" Ja hurja nauru päälle
Amanorapu: "Kato ku se viuhtoo! Rääppääkö se? Vetää niinku John Scatman!"
Äitin kommentti amanosta joka viskelee hienoa pohjahiekkaa ruokaa etsiessään: "Kappas se laskee kaikki hiekanjyvät. Pöyrittää kaikista jaloista läpi jyvä kerrallaan, yks kaks kol nel viis kuus seittämän kaheksan ja sitten se heittää sen pois ja ottaa uuden jyvän. Mahtaa potuttaa jos laskut sekoaa ja pitää alottaa alusta. Montakohan hiekanjyvää tossa 50kg oikeen on?"
...Ja sitten äitin vakio: Otetaan vaan yksi iso karppi mikä ui tuolla rauhallisesti ees taas... Ja syö kädestä. Joo, karppi 317l? Totta kai!
Pienenä miinuksena huomasin myös miehen vähäisen kiinnostuksen kalojen kutukäyttäytymiseen. Minä huudan kurkku punaisena "Sami! Sami! Tuu kattoo ihan mieletöntä! Vau! Nyt äkkiä! kun huulirihmat kutee. Äijä kävelee siihen, kurkkaa altaaseen ja toteaa kuivasti: "Joo, vau. Saanko nyt mennä röökille?"
Selkäuimari: "Onks toi nyt oikeesti ihan terveen puuha? Uis niinku normaalit kalat"
"Kannattiko ostaa noita mitä ei koskaan näe!"
Purppurasateenkaariuros: "Tosta kasvaa isona Securitaksen vartija, kato mikä kyömyniska!" Ja hurja nauru päälle
Amanorapu: "Kato ku se viuhtoo! Rääppääkö se? Vetää niinku John Scatman!"
Äitin kommentti amanosta joka viskelee hienoa pohjahiekkaa ruokaa etsiessään: "Kappas se laskee kaikki hiekanjyvät. Pöyrittää kaikista jaloista läpi jyvä kerrallaan, yks kaks kol nel viis kuus seittämän kaheksan ja sitten se heittää sen pois ja ottaa uuden jyvän. Mahtaa potuttaa jos laskut sekoaa ja pitää alottaa alusta. Montakohan hiekanjyvää tossa 50kg oikeen on?"
...Ja sitten äitin vakio: Otetaan vaan yksi iso karppi mikä ui tuolla rauhallisesti ees taas... Ja syö kädestä. Joo, karppi 317l? Totta kai!
Pienenä miinuksena huomasin myös miehen vähäisen kiinnostuksen kalojen kutukäyttäytymiseen. Minä huudan kurkku punaisena "Sami! Sami! Tuu kattoo ihan mieletöntä! Vau! Nyt äkkiä! kun huulirihmat kutee. Äijä kävelee siihen, kurkkaa altaaseen ja toteaa kuivasti: "Joo, vau. Saanko nyt mennä röökille?"
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Meillä kanssa yleisin kysymys on, että voiko tonne laittaa haukia ja ahvenia?
Lisäksi aina kysytään, että miten jaksat hoitaa noita? Ihan kun veisi paljonkin aikaa ja vaivaa 2 akvaariota.
Mieheni kaveri oli kyläilemässä ja katseli 375l kiekkoakvaariota. Toikaisi sitten, että miks noi kaikki kattoo samaan suuntaan sen jälkeen kysy, että voiks niitä tavallisia ahvenia laittaa tonne.
Myös kissojen kiinnostumista akvaarioita kohtaan kysellään usein.
Kissat ovat kiinnostuneita vain vedenvaihdosta, kun letkuja pitkin menee kaikkia nököjä akvaariosta viemäriin.
Lisäksi aina kysytään, että miten jaksat hoitaa noita? Ihan kun veisi paljonkin aikaa ja vaivaa 2 akvaariota.
Mieheni kaveri oli kyläilemässä ja katseli 375l kiekkoakvaariota. Toikaisi sitten, että miks noi kaikki kattoo samaan suuntaan sen jälkeen kysy, että voiks niitä tavallisia ahvenia laittaa tonne.
Myös kissojen kiinnostumista akvaarioita kohtaan kysellään usein.
Kissat ovat kiinnostuneita vain vedenvaihdosta, kun letkuja pitkin menee kaikkia nököjä akvaariosta viemäriin.
Vieraat ovat ihailleet ensimmäistä akvaariota ihan asiallisesti, tosin huomisissa tupareissa saattaa tulla näitä vähemmän asiallisia kommentteja. Niitä on toistaiseksi tullut vain poikaystävältä, lähinnä minun ärsyttämistarkoituksissa. "Laitetaan tuonne ahvenia, haukia, piraijoita, haita jne... No ihan hyvin kävis, tuolla niillä olis ruokaakin."
Poikaystävä "kuunteli" sujuvasti kun selitin hänelle suunnitelmiani hankkia toinen akvaario kimalaispalloille ja pieni allas rapu-/kotilofarmiksi. Kun sitten ilmoitin, että milloin ja mistä niitä pitäisi lähteä hakemaan tuli aika tyrmistynyt "Siis tuleeks niitä kolme?!" Harkkojalustaa selostaessani kommenttina oli "Siis laitat betoniharkkoja parketille? Eikä ne tähän sisustukseen oikein..." ja huolestunut katse kulmien alta.
Verhoillusta lopputuloksesta tuli kyllä oikein onnistunut molempien mielestä.
Pikkuakvaariota haettaessa hän jutteli puhelimessa äitinsä ja siskonsa kanssa. Molemmat keskustelut alkoi "Joo, ollaan akvaariota hakemassa. Niin, toista. Joo, ja niitä tulee kolmaskin." silloin jo pientä naurua äänessään. Seuraavaksi selitettiin kärsivällisesti, että kun ei kaikkia kaloja voi laittaa samaan akvaarioon. Saas nähdä mitä anoppi- ja kälykokelaat tuumaa seuraavan kerran meillä käydessään. Pitäähän sitä ihmisen harrastaa.
Poikaystävä "kuunteli" sujuvasti kun selitin hänelle suunnitelmiani hankkia toinen akvaario kimalaispalloille ja pieni allas rapu-/kotilofarmiksi. Kun sitten ilmoitin, että milloin ja mistä niitä pitäisi lähteä hakemaan tuli aika tyrmistynyt "Siis tuleeks niitä kolme?!" Harkkojalustaa selostaessani kommenttina oli "Siis laitat betoniharkkoja parketille? Eikä ne tähän sisustukseen oikein..." ja huolestunut katse kulmien alta.
Pikkuakvaariota haettaessa hän jutteli puhelimessa äitinsä ja siskonsa kanssa. Molemmat keskustelut alkoi "Joo, ollaan akvaariota hakemassa. Niin, toista. Joo, ja niitä tulee kolmaskin." silloin jo pientä naurua äänessään. Seuraavaksi selitettiin kärsivällisesti, että kun ei kaikkia kaloja voi laittaa samaan akvaarioon. Saas nähdä mitä anoppi- ja kälykokelaat tuumaa seuraavan kerran meillä käydessään. Pitäähän sitä ihmisen harrastaa.
-
Mari P
- Junior Member

- Viesti:
Konnamonnista: "hyiii kun on ruma" - ja suurin osa vierailuajasta vietettiin katselemassa kalaa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Terkuin, Mari P
http://www.rabbitrush.com/
http://www.rabbitrush.com/
Ostin kääpiörihmahaaremin tuohon 200 litraiseen kun olimme käymässä tuurissa jossa on muyös se kalajuttu liike. näytin äidille sitä akvaariota että tollasia ostan, se näki vain niitä naaraita. sitten kotona kun se huomasi sen uroksen niin se hämmästy että ai sää ostitkin kultakalan
oli jotenki huvittava kommentti.
Kyllä varmasti parhaat kommentit tulee lasten suusta! Pieni siskonpoika ei vielä juurikaan osannut puhua kun jo nimesi pienet katkat sanomalla "möökö". Ne olivat pikkuisen silmissä kauhean pelottavia, mörköjä!
Todella yleistä on myöskin tuo "toi on vissii joku tuhatlitranen..." kommentit 100- litraisista altaista. Siis aikuisten suusta!
Kauhutarinoita on kerrottavana ns.entisillä akvaristeilla, joilla ollut joskus -60--70-luvulla oikeen hieno akvaario... piraija-altaasta puhumattakaan! Eräs tuttu oli omistanut ison piraija-altaan mutta joutui tappamaan kalat kun ne "meinasivat syödä käden"...
Niin ja hulluhan minun täytyy olla kun kaloja pidän vaikka on kissa talossa. Kyllä se vielä syö ne kalat, hukkaan menee nekin rahat!
Sitten on niitä asiasta oikeasti kiinnostuneita joilla ei kuitenkaan ole tietoa juuri lainkaan. Siskon mies ihasteli minun altaitani vuosia sitten ja oli kovin huolissaan kun "suoli tulee ulos!" ...siis kakka...
Nyt hänellä itsellään kolme komeaa allasta kaikkine erikoisine kaloineen ja olen välillä ihan kade kun se saa ne menestymään, ja minä vaan hoitelen näitä tuttuja turvallisia pikkukaloja.
Kovin yleinen on kysymys "vieläkö sulla on noi samat kalat?" ja niin mulla on, kun en monista ohjeista huolimatta keitä hiekkoja kerran viikossa ja pese kasveja tolulla samalla kun siirrän kaikki kalat ämpäriin vedenvaihdon tieltä... ps. ekan altaan sain 8-vuotiaana, ja itse olen hoitanut aina. Ei saa lapsia aliarvioida.
Todella yleistä on myöskin tuo "toi on vissii joku tuhatlitranen..." kommentit 100- litraisista altaista. Siis aikuisten suusta!
Kauhutarinoita on kerrottavana ns.entisillä akvaristeilla, joilla ollut joskus -60--70-luvulla oikeen hieno akvaario... piraija-altaasta puhumattakaan! Eräs tuttu oli omistanut ison piraija-altaan mutta joutui tappamaan kalat kun ne "meinasivat syödä käden"...
Niin ja hulluhan minun täytyy olla kun kaloja pidän vaikka on kissa talossa. Kyllä se vielä syö ne kalat, hukkaan menee nekin rahat!
Sitten on niitä asiasta oikeasti kiinnostuneita joilla ei kuitenkaan ole tietoa juuri lainkaan. Siskon mies ihasteli minun altaitani vuosia sitten ja oli kovin huolissaan kun "suoli tulee ulos!" ...siis kakka...
Nyt hänellä itsellään kolme komeaa allasta kaikkine erikoisine kaloineen ja olen välillä ihan kade kun se saa ne menestymään, ja minä vaan hoitelen näitä tuttuja turvallisia pikkukaloja.
Kovin yleinen on kysymys "vieläkö sulla on noi samat kalat?" ja niin mulla on, kun en monista ohjeista huolimatta keitä hiekkoja kerran viikossa ja pese kasveja tolulla samalla kun siirrän kaikki kalat ämpäriin vedenvaihdon tieltä... ps. ekan altaan sain 8-vuotiaana, ja itse olen hoitanut aina. Ei saa lapsia aliarvioida.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

Töyhtökääpiöahvenpariskuntani majailee pikkuakvaariossa, jossa ovat kuteneet ja poikasia hoitaneet. Itse olin lopulta aika tyytyväinen, kun lisääntyivät. Avokkini ajatteli kasvattaa kalojeni lisääntymiskykyä ja teki ehdotuksen. Hän sanoi, että minun pitäisi laittaa kaloilleni pikkuinen telkkari akvaarioon. Sitä herkeämättä tuijotellessa kaloistani kuulemma kehkeytyisi rahvaita ja rahvashan tunnetusti sikiää helposti.. 
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
"onpa iso kultakala!"
(Leo liippaa 30 cm, on ainakin yli 25 cm)
http://community.webshots.com/photo/188 ... 9214ncEUKO
(Leo liippaa 30 cm, on ainakin yli 25 cm)
http://community.webshots.com/photo/188 ... 9214ncEUKO
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

-
aguilegia
- Junior Member

:d
ihania juttuja. harmi että mun kavereista niin moni tietää akvaarioista sen verran että en saa hassuja kommentteja 
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
-Blaise Pascal
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Tikkuhirviö: yksinäinen kala mahtuu aikas mainiosti tuohon altaaseen. Kun sillä ei ole (kuin kissoja) joille uhitella ja joita tappaa niin se on vsrsin rauhallinen eliö. Leo on muutettuaan 720 litraisesta altaasta toisten kalojen seurasta tähän omaan luksusloossiin jopa ruvennut kasvamaan pitkästä aikaa. Eli mainiosti menee, ei edes näytä ahtaalta (yksi pitkän linjan harrastaja piti tätä allasta jopa yläkanttiin mitoitettuna!).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Jos altaasi on normaalimallinen, sen etulasin tulee olla 10x kalan pituus. Pitkän linjan harrastajuus sinänsä ei takaa oikeansuuntaisia neuvoja sillä heikäläisten näkemyksiähän kalojen tilantarpeesta tässä ollaan nettiaikakaudella oltu kovastikin laittamassa uuteen uskoon.-Alix- kirjoitti:Tikkuhirviö: yksinäinen kala mahtuu aikas mainiosti tuohon altaaseen. Kun sillä ei ole (kuin kissoja) joille uhitella ja joita tappaa niin se on vsrsin rauhallinen eliö. Leo on muutettuaan 720 litraisesta altaasta toisten kalojen seurasta tähän omaan luksusloossiin jopa ruvennut kasvamaan pitkästä aikaa. Eli mainiosti menee, ei edes näytä ahtaalta (yksi pitkän linjan harrastaja piti tätä allasta jopa yläkanttiin mitoitettuna!).
-
Inneremont
- Senior Member

Sukeltaja...
Vaimoni rakastaa vettä ja vedenalaista maailmaa... Kun akvaario tuli meille kotiin ja saatiin viikkojen kuluessa "valmiiksi", hän katseli sitä ihaillen ja kysyi saisiko hän sukeltaa (laittaa pään) akvaarioon! En saanut sanaakaan suustani, kysyin oliko hän tosissaan... Tottakai hän oli, hän olisi tietenkin käyttänyt sukelluslaseja joten mitään vaaraa ei olisi ollut... Niinpä! näin meillä....l
Biotooppiharrastaja
-
iiputti
- Senior Member

Ystäväni (akvaarioista ei tiedä mitään) kävi katsomassa allasta kypsytysvaiheessa ja hienon leväinvaasion aikaan. Altaan pohjalla on kolmesta isosta kivestä ja muutamasta pikkukivestä rakennettu luola, joka oli saanut kunnon leväpeitteen. Ystävä: "- tosi hieno luola! Onko se muovia?" Minä: "-Täh? Miten niin muovia? Noi kivet on tosta pihalta." Ystävä:"- Ai! Se oli niin aidon näköinen, että aattelin et sen on pakko olla muovia.Siinähän on tota vihreetäkin."
Isäpuoli taas kysyi viimeksi käydessään, että "mistä noin aidon näköisiä kasveja oikein saa?"...Kaikki kasvit On aitoja...
Isäpuoli taas kysyi viimeksi käydessään, että "mistä noin aidon näköisiä kasveja oikein saa?"...Kaikki kasvit On aitoja...
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.