Hyvät neuvot ovat nyt tervetulleita, platyn poikasten hoito

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lennu
Starting Member
Starting Member

Hyvät neuvot ovat nyt tervetulleita, platyn poikasten hoito

Viesti Kirjoittaja lennu »

Hei kaikki! Minulla on ollut akvaario vajaat 2 kk. Tänään platy synnytti poikasia ja sain 6 pelastettua isompien syömiseltä. Kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, miten minun tulisi niitä hoitaa? Ne ovat tällä hetkellä sankossa ja minulla ei ole niille mitään erikoista ruokaa eikä allasta, mihin ne pistäisin. Olisin kiitollinen kaikista hyvistä neuvoista.

T Lennu
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Ainakin ensiksi pitäisi laittaa joku ilmapumppu tai pieni suodatin vettä kierrättämään. Vettä pitää myös vaihtaa usein, sillä ruoka pilaannuttaa sen nopeasti. Jonkun kasvin pätkän voisit sinne myös suojaksi heittää. Huomenissa voisit kipaista akvaariokaupasta poikasruokaa, sitä on monenlaista sorttia.
lennu
Starting Member
Starting Member

Miten nyt, kun ei ole ylimääräistä ilmapumppua, niin selviytyvätköhän poikaset huomiseen asti ilman sitä? Entä voiko niille antaa aluksi sitä ruokaa, mitä aikuisillekin kaloille syötetään? Luulisi niillä kuitenkin nälkä olevan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Vaihtele vähän vettä tasaisin väliajoin, sillä selviävät, jos ovat selvitäkseen.

Ja voit toki kokeilla murustaa tavalllisia hiutaleita ihan pieniksi, jos vaikka kelpaisivat. Mutta vain vähän, ettei syömätön ruoka pilaa vettä.
Dixi et animam levavi.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mitenkä olisi kananmuna ensiruokana? Platyn poikaset vain taitavat syntyä suhteelisen suurina. En tiedä syövätkö nekin kovaksi keitetyn munan keltuaista. Sellainen nuppineulan pään kokoinen murunen vain vesilasiin, että vesi saa hiukan sameutta ja siitä sitten antaa vähän kerrallaan.

Tässä on jotain poikasten ruokinnasta: http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... ml#raising
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Samaa ruokaa kuin aikuisille, mutta vaikka sormien välissä hienonnettuna, joten mitään poikasruokaa ei välttämättä tarvita.
Artemia ja mikromadot käyvät myös.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/elavruok.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Helmi1978
Member
Member

Re: Hyvät neuvot ovat nyt tervetulleita, platyn poikasten ho

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

lennu kirjoitti:miten minun tulisi niitä hoitaa? Ne ovat tällä hetkellä sankossa ja minulla ei ole niille mitään erikoista ruokaa eikä allasta, mihin ne pistäisin.
Osta akvaariokaupasta sellainen poikashäkki tai muovinen "laatikko", jonka voi laittaa kellumaan akvaarion tai sit kaksipuolisilla imukupeilla kiinni akvan seinään. Poikaset siihen niin ei tarvitse erillistä astiaa tai ilmapumppua hankkia.

Itse olen ruokkinut poikasia ruokatabletilla. Pieni murunen poikaskipon pohjalle akvaarioon niin siitäpä ne pikkukalaset käy näykkimässä. Parhaillaan täälläkin kyseinen homma meneillään, tosin poikasia on varmaan yli 20... :D
lennu
Starting Member
Starting Member

Kiitos hyvistä vinkeistä. Jospa uskaltaisin yön yli nukkua ja huomenissa sitten laitan sen poikasaltaan... Laitoin niille kasvin ja vähän aikuisten kalojen ruokaa sinne, mutta en tiedä, söivätkö ne mitään siitä. Toivottavasti nuo kalat selviävät huomiseen, ovat niin pieniäkin, että saa tarkkaan katsoa ennekuin erottaa ne.
Edelleenkin toivon saavani hyviä hoito-ohjeita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”