Vallisnerian lyhentäminen?
Valvoja: Moderaattorit
Vallisnerian lyhentäminen?
Olen joskus jostain kuullut, ettei vallisneria tykkäisi siitä, että sen lehtiä lyhentää leikkaamalla. En ole kokeillut tästä syystä edes leikata eikä ole kyllä tarvettakaan, mutta haluaisin tietää pitääkö tämä paikkaansa? Kuulemma kriinumi (iso-) ei taas ota nokkiinsa lehtien leikkaamisesta, eikä otakkaan kun olen sitä joskus tehnyt. 
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Itselläni on kierteistä vallisneriaa altaissani. Olen kokeillut saksia pisimpiä lehtiä päistä niin ne kyllä lakkaavat kasvamasta. Eli siis jos on tarvetta "lyhentää" kyseistä kasvia niin katkaisee vain pisimmät lehdet juuresta normaalisti ja antaa kasvin kasvattaa tilalle uusia. Olen huomannut vallisneriasta lisäksi että on todella tärkeää lannoittaa pohjaa. Jossain vaiheessa sitä ainaa huomaa että kasvi ei tee uusia lehtiä eikä rönsyile niin silloin kun lisää pohjaan vähän ravinteita niin menee muutama päivä ja kasvia on taas akvaariossa tuplasti enemmän.
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Juu, tästäkään asiasta en sen enempää tiedä, kun sen mitä kirjoitin. Itse olen harrastanut akvaariota jotain kohta 15 vuotta , pari viimeistä enemmän antaumuksella ja vasta viimeisen vuoden aikana olen saanut kasvamaan ns. peruskasvini sillä tavalla kun olen halunnut ja päässyt leväongelmista eroon. Se oli oikeastaan jännää miten yksinkertaiseksi kasvien hoito muuttui siinä vaiheessa kun ihan aikuisten oikeesti hankin kunnon valaistuksen, aloin syöttämään altaisiin hiilidioksidia ja lannoittamaan pohjaa kunnolla.
Viimeisimmän ns. pääakvaarionikin perustin heittämällä hiekat altaaseen ja sinne sekaan jotkut tetran initial sticksin vai mitä ne nyt olikaan jämät ties miltä vuodelta avatusta paketista ja oletin ettei ne kasvit nytkään sitten varmaan kasva sen paremmin kuin ennenkään.
Niin ja jos jollain on erikokemuksia tuosta vallisnerian kasvamisesta niin eiköhän niitä kommentteja tähän perään ilmesty. Näin meillä kuitenkin.
Viimeisimmän ns. pääakvaarionikin perustin heittämällä hiekat altaaseen ja sinne sekaan jotkut tetran initial sticksin vai mitä ne nyt olikaan jämät ties miltä vuodelta avatusta paketista ja oletin ettei ne kasvit nytkään sitten varmaan kasva sen paremmin kuin ennenkään.
Niin ja jos jollain on erikokemuksia tuosta vallisnerian kasvamisesta niin eiköhän niitä kommentteja tähän perään ilmesty. Näin meillä kuitenkin.
-
Niinuliinu
- Starting Member

Itse hermostuin vallisnerioiden pituuteen ja saksaisin ne poikki katki.
Ne ylisivät pisimmillään laidan yli ja laittialle asti kun
oikaisin ne suoriksi pois vedestä.
Tästä katkaisemisesta ei hyvää seurannut...
Nyt ne katkaistut kasvit ovat jököttäneet kasvamattomina jo kuukauden.
Joudun varmaankin heittämään ne pois.
Tarkennuksen vuoksi sanottakoon, että katkaisin kaikki kerralla.
Aikaisemmin olen lyhennellyt vain yksittäisiä osia ja sen vallisneria on kestänyt ihan hyvin. Radikaaleja osien poistoja kasvit ovat kestäneet myös, mutta tuo saksien käyttö ronskilla kädellä ei näin jälkeen päin ajatellen tainnut olla oikein hyvä ratkaisu...
Ne ylisivät pisimmillään laidan yli ja laittialle asti kun
oikaisin ne suoriksi pois vedestä.
Tästä katkaisemisesta ei hyvää seurannut...
Nyt ne katkaistut kasvit ovat jököttäneet kasvamattomina jo kuukauden.
Joudun varmaankin heittämään ne pois.
Tarkennuksen vuoksi sanottakoon, että katkaisin kaikki kerralla.
Aikaisemmin olen lyhennellyt vain yksittäisiä osia ja sen vallisneria on kestänyt ihan hyvin. Radikaaleja osien poistoja kasvit ovat kestäneet myös, mutta tuo saksien käyttö ronskilla kädellä ei näin jälkeen päin ajatellen tainnut olla oikein hyvä ratkaisu...
Niinuliinu
-
mightyblue
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Taitaa olla jotenkin allaskohtaista tuokin asia, itse olen niin kauan kun muistan katkonu saksilla vallista sen riehaantuvan kanssa erittäin nopeasti (pari viikkoa ja lehdet kasvaneet 50-80cm), kasvi tekee koko ajan uusia versoja ja voi erittäin hyvin eli ei ole saksimisesta moksiskaan, siitä ei sen sijaan tykännyt kun sitä aloin versoista karsia,meni monta viikkoa ennenkuin toipui "järkytyksestä". Pakko ollut vein karsia leikkaamalla lehtiä ettei allas pimene aivan täysin.
Kannattaa kokeilla aluksi vain yhteen tai kahteen lehteen niin näkee mitä kasvi siitä tuumaa.
Kannattaa kokeilla aluksi vain yhteen tai kahteen lehteen niin näkee mitä kasvi siitä tuumaa.
Leikkasin keväällä kahden-viiden sentin tyngiksi kaikki lehdet todella runsaan levän takia joka peitti kaiken alleen. Tässä suursiivouksessa istutin ne jopa uudelleen, mutta vaikka laitoin pohjalannoitetta, kasvu lakkasi ja vasta kesän jälkeen ensimmäiset lehdet taas ulottuvat pinnalle asti.
Voisi varmaankin sanoa ettei vallisneria pidä saksista, mutta suhteellista se on, esimerkiksi kuinka paljon pituudesta leikataan ja leikataanko kaikki lehdet.
Jos lehdet eivät kasva pitkään aikaan kunnolla, helposti sitten leväkin tulee ja tukahduttaa. Minulla ei niin käynyt, koska pääsin samalla leväongelmasta mm. kasvattamalla hiilidioksidia ja nitraattia.
Voisi varmaankin sanoa ettei vallisneria pidä saksista, mutta suhteellista se on, esimerkiksi kuinka paljon pituudesta leikataan ja leikataanko kaikki lehdet.
Jos lehdet eivät kasva pitkään aikaan kunnolla, helposti sitten leväkin tulee ja tukahduttaa. Minulla ei niin käynyt, koska pääsin samalla leväongelmasta mm. kasvattamalla hiilidioksidia ja nitraattia.
En tiedä siitä paremmin kasvamisesta, mutta eivät nuo ainakaan vielä hidastaneet vaikka kynin niitä toistuvasti ja suurella hartaudella etteivät ne pysäyttäisi pintakasveja... Mut.. en mä silti suosittele, kauniimpia ne taitaa olla kun on päädyt ehjänä(toisaalta itse käytin saksien asemesta kynsiä ja repimistä joten tuli vähän rosoreuna) 
Mä olen hoitanut tuon pinnan peittymisen sillä että pidän vain muutaman ison jättiläisvalliksen altaassa kerrallaan. Silloin kun niitä on vain muutamia niin ne lehdetkin saa suorittua menemään altaan etu- tai takalasin vierestä, eivätkä täten peitä koko pintaa. Joskus tosin kun en vielä ollut löytänyt tätä palstaa missä ylimääräiset rehut voi myydä, niin en raaskinut heittää noita jatkuvasti roskikseenkaan vaan kasasin aina ne pitkä lehdet sellaiseksi "kauniiksi" sotkukasaksi altaan toiseen päähän ja sitten lehdistäkin kasvoi aivan vinkuroita, mutta silloin jäi "vain" toinen pää altaasta ilman valoa... 
Jaa että miksikö sitten olen hankkinut tuota liian pitkäksi kasvavaa kasvia? Siksi että eläinkaupassa sitä myytiin minulle neljä vuotta sitten kierteisvallisneriana josta ovat vain lehdet suoristuneet valon puutteen takia... Ja joku hölmö vielä uskoi tuon jutun
Tuli taas todistettua: älä luota kauppiaaseen 
Jaa että miksikö sitten olen hankkinut tuota liian pitkäksi kasvavaa kasvia? Siksi että eläinkaupassa sitä myytiin minulle neljä vuotta sitten kierteisvallisneriana josta ovat vain lehdet suoristuneet valon puutteen takia... Ja joku hölmö vielä uskoi tuon jutun
The truth is out there...