Jaavansaniaisen pelastusoperaatio

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Jaavansaniaisen pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Eli hoksasin tässä ottaa netin kautta tarkemmin selvää mitä kasveja on tullut ostettua ja totesin erään olevan melko varmasti jaavansaniainen jonka olin siis kauppiaan ohjeesta vaan pohjaan tökänny... Paikka kannon päältä löytyy, mutta juuret ovat ruskeita joten pitääkö ne leikata pois vai onko tuo nyt enää edes pelastettavissa? Hiekassa ollessaan se oli kyllä kasvattanut uutta lehteä, mutta joidenkin vanhojen lehtien kärjet muuttuivat sellaisiksi "kirkkaiksi"... Onko sillä väliä millä langalla sen siihen kantoon kiinnittää?
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Jaavansaniaisen juuret onkin aina ruskeita (Ainakin mulla :mrgreen: ). Vähän voi juuria "trimmata" jos rehottaa kovasti, itse olen kiinnittänyt saniaiset nippusiteillä.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Juurien tosiaan kuuluukin olla ruskeita. Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että se on ihan puppua juttua se, että jaavansaniainen ei muka menestyisi pohjassa. Itse olen sitä kasvattanut sekä sora- että hiekkapohjaisissa altaissa pohjaan laitettuna ja hyvin on menestynyt ja kasvanut. Ei se siihen juurikaan juurru, mutta hyvin on kasvanut.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a_n_u »

Mistäs johtuu kun suht uudessa altaassa jaavansaniainen ruskistuu? vesiarvot on kohdallaan. Joissakin muissa kasvaissa on myös tapahtunut lehtien sulamista (karvalehti, melalehti).
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Menehtyykö tuo liian kirkkaassa valossa? Itselläni aina ollut melko kirkkaassa valossa akvan takaosassa, mutta lehtien päät saattavat muuttua juuri "kirkkaiksi" tai sitten rusehtaviksi. Pohjaan olen omanikin istuttanut ja kyllä rehotti, vaikkakin lehtien päät ei aina niin hemaisevilta näyttäneet. Heitin kasvin kompostiin :D Olisi pitänyt säästää...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

a_n_u kirjoitti:Mistäs johtuu kun suht uudessa altaassa jaavansaniainen ruskistuu? vesiarvot on kohdallaan. Joissakin muissa kasvaissa on myös tapahtunut lehtien sulamista (karvalehti, melalehti).
Melalehdet ainakin voivat sulaa muuton/siirron jälkeen. Samoin ne näyttävät mieltä, eli sulavat, kun vesiolosuhteet muuttuvat huonommiksi tai jopa lämpötilan pomppiessa. Sulanutta kasvia ei kannata heittää mäelle, sillä se herää usein henkiin. Joskus kasvattelin huonolla menestyksellä Jaavansaniaista ja kuulin eräältä harrastajalta että liian pehmeässä vedessä kasvi kituu ja ruskettuu(?).
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Joo niin se voi ruskistua. On kokemusta. Istutin yhteen kohtaan kiveen. Alkoi viihtyä hyvin. Muutaman kuukauden päästa siirsin kivineen, eli juuret ei kokeneet mitään vaan vain lehdet koki valon muutokset. Lehdet ruskistui, mutta uusi kasvu oli taas tuoreen vehreän vihreää. Se on näköjään kuin kataja että ei parane siirrellä.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

siis ruskistuu liiasta valosta?

Omani vain ovat aika rusehtavia, Tosin minun mielestäni se on vain hienon näköistä. (nimierkillä outoko? :D )

Millaisella vauhdilla teillä Jaavansaniainen kasvaa?
Aika kestävä kasvihan tuo on, ei ainakaan minulla siirtämisen takia ole nuupahtanut tai muutoinkaan kärsinyt. Mitä nyt ruskeaa on lehdissä, taitaa olla liian lähellä pintaa.

Onko tuosta lehtien osittaisesta ruskettumisesta haittaa?
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Mulla ne kyllä ruskistuu täysin (näyttävät täysin kuolleilta). Valona yksi 18w putki. Saniaiset ovat kiinni juurakoissa. Nyt on ruskistumassa jo kolmas vähän isompi taimi :frown: Nitriittiä ei ole ja nitraattia alle 5mg. Lämpö 24, vesi pehmeää.
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

a_n_u: Taitavat olla minulta saatuja jaavansaniaisia? :roll: Mites tuo nitraatti on niin alhaalla? Itelläni se altaasta riippuen on 5-10 mg/l. Kasvit kumminkin tarvitsevat sitä jonkinverran..

Itselläni kyllä jaavansaniainen rehottaa kovasti, vaikka Jyväskylän vesi onkin erittäin pehmeää.. (Kuten myös käsittääkseni muilla saman vesijohtoveden käyttäjillä..? lp? Sama juttu jaavansammaleen kanssa.) En myöskään allekirjoita "liikaa valoa" -teoriaa, koska valoa altaassa on aivan varmasti riittävästi eikä saniainen ole mitenkään varjossa. Siirrellytkin olen paikasta toiseen ja pisimpiä juuria leikannyt kylmästi saksilla.

Joskus jokunen lehti näyttää huonokuntoiselta ts. erittäin ruskealta, mutta niiden pois nyppiminen ei tunnu haittaavan. Ite laitan ne kiinni mustalla karhunlangalla :mrgreen:
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Juuri niitä Tiina_ :D Altaassa on tällä hetkellä vain 2 kalaa. joten johtuu varmaankin siitä :roll: Mutta pian on tulossa lisää. Hassua vain että vedensuosikki ja intianvesitähdikki kasvavat aika vauhdilla vaikken mitään nestemäistä lannoitetta ole lisännyt. Ja valoakin on vain se yksi putki..
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Voisipa olla (ihan aloittelijan arvailulla) että tilanne paranisi, jos kuormitusta hieman lisäisi eli nitraattia olisi hieman enemmän? Myös nestemäinen lannoite saattaisi auttaa jaavansaniaista, koska pohjaravinteitahan se ei käytä. (Sattuneesta syystä :roll: )

Käyppä tilaamassa JAS:lta PMDD:tä niin pääset alkuun :mrgreen:

Melalehden sulamista ei kannata ihmetellä. Jättää juuret ja jäljelle jäävän osan pohjaan ja odottelee uusien lehtien kasvamista. Se on sen verran kranttu kasvi, ettei sitä oikeastaan kannattaisi uuteen altaaseen ensimmäisten joukossa laittaa. Kärsivällisyys on hyve. :D

Täytynee tähän vielä todeta, että minulla vedensuosikki kasvaa kyllä huimaa vauhtia, mutta intianvesitähdikki taas ei.. Molemmilla saviturvepalleroita runsaasti ja parhaimmassa paikassa valon suhteen.. Etsin sitä siis edelleen lisää..
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Nuo minun jaavansaniaiset on laitettu kannon päälle kasvamaan arviolta 1kk sitten ja ei noita ainakaan näyttäisi runsas valomäärä haittaavan (tai no siis, valoa itsessään ei ole kovin paljoa, 15W, mutta kasvupaikka on kyllä altaan valoisin). Uusia lehtiä tulee lähes hurjaa vauhtia kuten myös uusia tytärkasveja.

Laitoinkin eilen kokeilumielessä yhdet minisaniaiset suodattimen ja lämmittimen pidikeimukuppeihin kiinni siinä toivossa että kasvit ottaisivat niistä tukevan otteen ja kasvaessaan peittäisivät edes osan laitteista. :mrgreen: Tiedä sitten miten onnistuu mutta itse pidin suunnitelmaa lähes nerokkaana.

Mikäli nyt on noin että kyseinen kasvi viihtyy myös pohjassa niin sitäkin voisi kokeilla sillä pohjaa peittäviä kasveja ei tuolta vielä löydykkään.

Tuon altaan kasvitilanne ei ikinä ole ollut mikään ihanteellinen sillä vaikka usein olen uusia kasveja hankkinut niin joku kasvi sanoo aina itsensä irti vaikka olisikin aluksi ollut kuinka elinvoimainen. (Näihin lukeutuu intianvesitähdikki, isorasvalehti ja vallisneria joka joskus oli liiankin rehottava.. Nyt siitä on jäljellä vain pari sulanutta lehteä jotka koitan herättää henkiin hiilidioksidilannoituksella jahka saan vekottimen valmiiksi.)

Vesiarvot jonkin aikaa sitten olivat:
pH 7
KH 50ppm
GH 72ppm (soft)
nitriitti 0mg/l
nitraatti 40ppm eli ilmeisesti 40mg/l

Noissa oloissa siis meillä viihtyy. Nitraattia aika hurjasti mutta en ole saanut laskemaan sitten millään.
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”