Tammenlehtiä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naanu
Member
Member

Tammenlehtiä?

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Olen kuullut noista tammanlehtihässäköistä akvaarioissa. Tekisi mieli kokeilla.

Saisiko tammenelhtipohjasta kuvaa?

KIITS! :mrgreen:
moonie
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja moonie »

Minulla on ollut aina silloin tällöin tammenlehtiä pohjalla. En ole niillä koko pohjaa peittänyt vaan laittanut niitä aina sinne tänne muutaman, kun nuo banjot niin tykkää möyriä niissä. Ja tummentavatpa nuo lehdet vielä mukavasti muuten melko vaaleaa hiekkapohjaa. Ainoa ongelma on vain saatavuus. itsellä kasvaa onneksi tammi pihassa niin saa aina syksyisin paljon piiloja banjoille.

Kannattaa kokeilla! Saahan nuo helposti pois, jos ei tykkää.
~¤nopeat elävät, kuolleet eivät¤~
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Talven varasto kannattaa kerätä ja kuivata. Kuivina säilyvät vaikka koko talven kevääseen. Luonnossahan tammen lehdet jäävät usein puuhun.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Lahoavatko lehdet nopeasti? Entä voiko tuoreita lehtiä käyttää, kun jostain olen lukenut että lehtien pitäisi olla edellisvuotisia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Oletan että syksyllä kuivatut ovat lähes edellisvuotisia. Ainakin keväällä ne sitä olisivat. En tiedä miten kauan akvaariossa lahoamatta kestävät, kun kiinalaiseni pistelivät koe-erän parissa päivässä poskeensa.
Vähän myöhemmin nyt syksyllä keraan niitä talveksi kuivumaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minullakin on jo tammien ympärystä varattuna ja julistettu haravoimiskieltoon :D

Itse käytän myös mantelipuun, Terminalia catappa, lehtiä. Niillä huhutaan olevan myös lääketieteellisiä ominaisuuksia. Tuolla puun kotoseudulla sitä käytetään luontaislääkkeenä ihmisille ja kalojen vammojen ja vaivojen sanotaan parantuvan nopeammin vedessä jossa on lillutettu noita lehtiä. Tuskin saa täältä kotomaasta ja ulkomailta tilattuina maksavat tietenkin, eli eivät ole mikään suora tammenlehtien vastine, mutta jos mahdollisuus on niitä hankkia, niin kannattaa sitten rahdata rekkalastillinen itselleen :D

Puusta tippuneita tammenlehtiä olen heittänyt altaaseen jahka olen ne ensin huuhdellut, kestävät parista viikosta kuukauteen, joskus vähemmän aikaa, joskus kauemmin. Omasta altaastani oli kuva viime perjantain Ilkka-lehdessä ja siinä näkyi ehkä myös vähäsen tammenlehtiä pohjalla, mutta yritän tässä jossain vaiheessa napsaista paremman kuvat tänne näytille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”