Vuotaako altaani?
Valvoja: Moderaattorit
no huh kun on hankalaa toivottavsti ei kolahda kovin nopeesti omalle kohdalle
mä varmaan pyytäisin et joku tulis auttaa tai tilanteesta riippuen uusi alle tai käytetty jossa ei tartte alkaa vetelee silikooneja..
olen yhden kerran elämässäni vedellyt silikoonit 40l se riitti!!
nyt 160l & 375l tseppiä sinne
mä varmaan pyytäisin et joku tulis auttaa tai tilanteesta riippuen uusi alle tai käytetty jossa ei tartte alkaa vetelee silikooneja..
olen yhden kerran elämässäni vedellyt silikoonit 40l se riitti!!
nyt 160l & 375l tseppiä sinne
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
- Epätavallinen.
Apua pyytäisin minäkin mutta turhaa, muutin tähän kaupunkiin vasta enkä tunne täältä yhtäkään ihmistä
Uuden altaan olisin minäkin ostanut jos olisi varaa - opiskejijan tuloilla ei alasta noin caan hankita, vuokran jälkeen kun jää rahaa käytettäväksi 140 euroa kuukaudessa ruokaan, laskuihin, akvaarioon 

Pari vinkkiä saumaajille.
Ensiksikin vuotavasta altaasta. Oikeiden vuotojen ja liiallisen läträämisen lisäksi on kolmas tavallinen vaihtoehto joka saattaa säikytellä. Nimittäin kondenssivesi, jos täytät altaan kylmällä vedellä. Lasin ulkopuolelle tiivistyy vettä, joka valuu alas. Allas sitten veden lämmetessä kuivuu, mutta alas lätäköksi valunut vesi pistää miettimään että vuotaakohan se.
Vanhojen silikonien poistosta. Kunnon muovinen ikkunakaavin on hyvä, ei ole vaaraa terän menemisestä lasien väliin ja voi tuupata ihan voimalla vanhat saumat irti. Parhaimmillaan lähtee yhdellä työnnöllä kumpaakin lasia pitkin.
Itse saumauksessa en ole käyttänyt kehysaltaissa teippejä, enkä sauman tasoituksessa mitään vettä tai pesuainetta - minusta pesuaineet eivät kuulu akvaarioon niin tässä kuin myöhemmässäkään vaiheessa. Ihan puhtaalla kuivalla sormella vedän saumat muotoonsa.
Viimeksi meni 528-litraisen vanhojen irrotukseen ja uusien silikonien laittoon noin tunti. Tuossa se on vieressä nytkin, vesi sisällä eikä tiputtele.
Mika
Ensiksikin vuotavasta altaasta. Oikeiden vuotojen ja liiallisen läträämisen lisäksi on kolmas tavallinen vaihtoehto joka saattaa säikytellä. Nimittäin kondenssivesi, jos täytät altaan kylmällä vedellä. Lasin ulkopuolelle tiivistyy vettä, joka valuu alas. Allas sitten veden lämmetessä kuivuu, mutta alas lätäköksi valunut vesi pistää miettimään että vuotaakohan se.
Vanhojen silikonien poistosta. Kunnon muovinen ikkunakaavin on hyvä, ei ole vaaraa terän menemisestä lasien väliin ja voi tuupata ihan voimalla vanhat saumat irti. Parhaimmillaan lähtee yhdellä työnnöllä kumpaakin lasia pitkin.
Itse saumauksessa en ole käyttänyt kehysaltaissa teippejä, enkä sauman tasoituksessa mitään vettä tai pesuainetta - minusta pesuaineet eivät kuulu akvaarioon niin tässä kuin myöhemmässäkään vaiheessa. Ihan puhtaalla kuivalla sormella vedän saumat muotoonsa.
Viimeksi meni 528-litraisen vanhojen irrotukseen ja uusien silikonien laittoon noin tunti. Tuossa se on vieressä nytkin, vesi sisällä eikä tiputtele.
Mika
HeliM kirjoitti:Eilee siis uusin silikoonit, huomenna ilmeisesti voin koetäyttää altaan?
Kuinka paksun kerroksen silikoonia laitoit? Mieluiten vaikka yksi päivä enemmän kuivumista kuin se mitä ohjeessa suositellaan.
Itse oon käyttänyt tapaa jossa laitan akvaarion alle paperia ja täytän altaan, odotan muutamia tunteja ja jos paperi ei oo kastunut niin allas ei vuoda ja on valmis käyttöön. Vaikeutena voi olla tuon paperin pitäminen kuivana täytön aikanaKuinkahan kauan sen tarvii antaa olla täynnä jotta mahdolliset (todennäköiset) vuotokohdat paikallistan?

Silikoonia on...reilusti
Tosiaan minä en ole alan ammattilainen. Ne kaksi allasta, mitkä sain kaverilta ja vaativat uudet silikoonit, kuskasin muutaman sadan kilometrin pähän isäni huoleksi
Säilyyköhän nuo kasvit nyt kuin kauan ämpärissä?
Miksi muutebn se akvaarion hiekka haisee niin julmetun kaameelle? Onko se normaalia? Allas siis oli vasta kypsytyksen alkuvaiheessa.

Säilyyköhän nuo kasvit nyt kuin kauan ämpärissä?
Miksi muutebn se akvaarion hiekka haisee niin julmetun kaameelle? Onko se normaalia? Allas siis oli vasta kypsytyksen alkuvaiheessa.
No alussa se hiekka ei paljon haise, myöhemmin sellainen multainen haju on normaalia. Jos haju on oikeasti paha, niin veikkaan mädäntynyttä eloperäistä materiaalia ja jos ihan hirveä, niin että se eloperäinen materiaali on kotiloitaHeliM kirjoitti: Miksi muutebn se akvaarion hiekka haisee niin julmetun kaameelle? Onko se normaalia? Allas siis oli vasta kypsytyksen alkuvaiheessa.

Mika
P.S. Niistä silikoneista vielä. Ne on tosiaan syytä vaihtaa kaikki, silikoni ei tartu kunnolla jo kovettuneeseen silikoniin. Homma on niin helppo ettei lisävaiva ole merkittävä.
Hiekan hajusta sen verran, että miten kauan ne sinulla nyt on ollut sankossa tms.? Haisiko jo aiemmin pahalta?
Minulla oli tosiaan silikonien vaihdon aikaan sora sankossa reilun viikon, jonka jälkeen haju oli 'kaamea'. Tosin kyse ei ollut kypsytettävästä akvaariosta. Uskon niin, että ilman vedenvaihtoa, veden kiertämistä ja siihen vielä lisättynä kaikki mahdollinen pohjassa ollut liete aikaansai tuon hajun. Tosin sora oli kuitenkin lapottu hyvin.
Samalla tuli vaihdettua sora todella hienoon hiekkaan. Silti tälläkin hetkellä on edelleen vanhaa soraa akvaariossa bakteerikannan muodostumisen vuoksi.
Voihan hiekasta sitten akvaarioon laiton yhteydessä huljutella suurimmat lietteet pois... samoin kuin kuolleet kotilotkin, jos sinulla niitä on.
Kasveista sen verran, että kuten aiemmin sanoin ei kasvit viikossa paljoa kärsineet ja olivat ilman valoa. Mikäli sinua epäilyttää kasvien kesto, niin voithan huolehtia niille valaistusta/ valoisaa paikkaa ja vaihtaa niillekin vettä ja lisätä ravinteita.
Ilmeisesti sait jo silikonit laitettua vai vieläkö homma on kesken?
Testaa kunnolla veden pitävyys jos sinua epäilyttää omat saumauksesi.
Alan ammattilainen en ole minäkään ja täysin siistiä saumaa en saanut aikaan, mutta eipä tuo haittaa. Mahdolliset silikonien näkymiset reunan yli on peitetty kasveilla tai kannoilla.
Minulla oli tosiaan silikonien vaihdon aikaan sora sankossa reilun viikon, jonka jälkeen haju oli 'kaamea'. Tosin kyse ei ollut kypsytettävästä akvaariosta. Uskon niin, että ilman vedenvaihtoa, veden kiertämistä ja siihen vielä lisättynä kaikki mahdollinen pohjassa ollut liete aikaansai tuon hajun. Tosin sora oli kuitenkin lapottu hyvin.
Samalla tuli vaihdettua sora todella hienoon hiekkaan. Silti tälläkin hetkellä on edelleen vanhaa soraa akvaariossa bakteerikannan muodostumisen vuoksi.
Voihan hiekasta sitten akvaarioon laiton yhteydessä huljutella suurimmat lietteet pois... samoin kuin kuolleet kotilotkin, jos sinulla niitä on.
Kasveista sen verran, että kuten aiemmin sanoin ei kasvit viikossa paljoa kärsineet ja olivat ilman valoa. Mikäli sinua epäilyttää kasvien kesto, niin voithan huolehtia niille valaistusta/ valoisaa paikkaa ja vaihtaa niillekin vettä ja lisätä ravinteita.
Ilmeisesti sait jo silikonit laitettua vai vieläkö homma on kesken?
Testaa kunnolla veden pitävyys jos sinua epäilyttää omat saumauksesi.
Alan ammattilainen en ole minäkään ja täysin siistiä saumaa en saanut aikaan, mutta eipä tuo haittaa. Mahdolliset silikonien näkymiset reunan yli on peitetty kasveilla tai kannoilla.
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Torstaina laitoin altaaseen uudet silikoonit, Otin kaikki vanhat pois, paitsi altaan yläreunan silikoonit jätin vaihtamatta. Siis ne mitkä on lasin ka kehyksen rajalla, nimittäin eipä sinne altaaseen niin paljon vettä tule että niiden silikoonien vuotamista tarvii pelätä.
Hiekka siis haisi siinä vaiheessa kun sen altaasta pois otin. Kuolleita kotiloita ei pitäisi olla, nimittäin altaaseen en ollet vielä saanut kierteisiä, ja muitakaan kotilopita siellä ei ole näkynyt. Itse epäilen halun johtuneen siitä, että altaassa on hieno hiekka ja hiekka oli "tukkeessa".
Mutta tosiaan, allas oli ollut vasta viikon kypsymässä. Eli viikkoa aiemmin olin laittanut vedet ja hiekat sekä kasvit sinne.
Hiekka siis haisi siinä vaiheessa kun sen altaasta pois otin. Kuolleita kotiloita ei pitäisi olla, nimittäin altaaseen en ollet vielä saanut kierteisiä, ja muitakaan kotilopita siellä ei ole näkynyt. Itse epäilen halun johtuneen siitä, että altaassa on hieno hiekka ja hiekka oli "tukkeessa".
Mutta tosiaan, allas oli ollut vasta viikon kypsymässä. Eli viikkoa aiemmin olin laittanut vedet ja hiekat sekä kasvit sinne.