"Altum discus"

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Ompas hassun näkösiä kaloja. Ei noissa kyllä enää sitä kiekkokalojen charmia ole
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

kimmoks67 kirjoitti:Eihän tuollainen mene läpi meillä?
Jos eriväriset kiekot tulisivat nyt markkinoille, kuvittelisin samaa. Mutta eiköhän nuokin mene ihan samalla lailla kuin jalostetut värimuodot.
TiHe kirjoitti:Parivalinnoilla tehty värimuunnosvalinata on värien/uusien värimuotojen tuottamisen kannalta ihan suotavakin ratkaisu esimerkiksi sisäsiittoisuuden valttämiseksi. Mutta jos valinta menee pois tietyistä raameista jossa kalan muotoa ruetaan jalostamaan erillaiseen suuntaan kuin luonnon esi-isillä on esimerkiksi geenimuuntelua apuna käyttäen on asia jo toinen.
Miten ne geenit nyt tähän liittyy? Geenien siirtely on vain tekninen apuväline minusta. Sama se, jalostetaanko valitsemalla luonnon puolesta, vai valitaanko uusia geenejä muista lajeista.

Lisäksi, kuka on mielestäsi se taho, joka määrää nämä "tietyt raamit", joita ei sovi ylittää?

Geenistön monimuotoisuuden kannalta taitavat jalostetut värimuodot olla huomattavasti sisäsiitoisempia kuin luonnosta pyydetyt kalat. Luonnolla kun on erinäisiä keinoja suosia diversiteettiä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

KtMan kirjoitti:
TiHe kirjoitti:Mitä tarkoittaa "Tuo värimuoto oli varmaan ihan sattumaa" Jos tarkoitus on kuittailla niin kuittaile pois, ei häiritse...
Ei tarkoitus suuremmin kuittailla, itsellänikin punaturkooseja värimutantteja.
Mutta kun sanoit ettei mutantteja pitäisi käyttää jatkojalostukseen, niin miksi näitä mutantteja sitten bankokista asti tuotatat ja jalostat?

T:Krisse
Yksinkertainen syy oli kiekkokaloja viljellessäni raha, sitä tehdään/myydän mille on kysyntää.

Trv: Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ja itse peukaloidit kalat ovat tuossa menossa esineistettyjä sijoituskohteista ja esineitä vailla eläimen oikeuksia. [}:)] Hyvin todettu: raha ratkaisee!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eikö ne ole jopa etuoikeutettuja, kun oikein paapotaan?

Tietysti aikuisten leluja, esineellistettyä alhaista luontoa, kuten syvimmillään jokainen akvaariokala. :P

Aste-eroja on, ken vain haluaa nähdä. Suuriakin. Ja pahinta vastaan pahassa ihmisessä on syytä käydä. Niin on eläimetkin ihmisen kuvia! Pintakorea onkin kaunis ja luonnollisuus heitetään romukoppaan. :roll:

Kun tässä näin rehellisiksi ollaan ryhdytty, rohkenen sanoa että ne oranssinkeltaiset kiekot ovat rumimpia, mitä tähän mennessä olen nähnyt. Siis nimenomaan väriltään, 'pintakauneudeltaan'. Liikennemerkeillä sisustettu akvaario! :mrgreen: Anteeksi kauneustajuni.

On nuo alussa esitetyt altum discuksetkin kyllä ällöttävän värisiä tänään. Mikä osoittaakin värin herkkyyttä ja kuinka niihin kyllästyy. Näkee sen yleisimmin kiekkojen vaihtelevasta muodistakin. Sisustuselementtejä.

Edit:
Olinpas ilkeämielinen! Kaikkihan voisivat vuoron perään käydä eri osastoilla kertomassa miksi eivät toisten kaloista pidä.. :mrgreen:
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

KtMan kirjoitti:
TiHe kirjoitti:Mitä tarkoittaa "Tuo värimuoto oli varmaan ihan sattumaa" Jos tarkoitus on kuittailla niin kuittaile pois, ei häiritse...
Ei tarkoitus suuremmin kuittailla, itsellänikin punaturkooseja värimutantteja.
Mutta kun sanoit ettei mutantteja pitäisi käyttää jatkojalostukseen, niin miksi näitä mutantteja sitten bankokista asti tuotatat ja jalostat?

T:Krisse
En enää tuota enkä jalosta, yksinkertainen syy oli raha. Sitä tehdään mistä €:t saa, mutta jonkinlainen järkikin pitäisi olla päässä viljellessä. Värimuodot ovat eriasia kuin mutatiot.

Trv: Timppa

P.S. Tämä on viimeinen kommenttini tähän asiaan.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

liina kirjoitti:Eikö ne ole jopa etuoikeutettuja, kun oikein paapotaan?
Nimenomaan, vaikka kyseessä olisikin pelkästään raha (viljelläänhän kaloja mielenkiinnokin takia),niin kiekkoja viljellessä kalojen eteen joutuu tosiaankin tekemään työtä selkänahkallaan ja pitämään emokaloja ja poikasia kuin kukkaa kämmenellä.( näin olen ymmärtänyt)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No, onneksi kun itse viljelin kiekkoja niin suurin ajatus ei ollut raha, vaan parempien ja värikkäämpien yksilöiden saaminen omiin altaisiin,silloin tällöin siinä onnistuen.Saivathan muutkin kiekkoharrastajat "tuukkiksen loistoyksilöitä"kohtuu korvauksella omiin altaisiinsa.
Aikaa ja vaivaa vievää touhuahan se on joka iltaisine vedenvaihto operaatioineen.Pitkäpinnaisen hommia koko kiekkopoikien kasvatus.
Olen samaa mieltä timpan kanssa siitä että erilaiset värimuodot eivät ole mutaatioita.
In numbers of ten the power is in one.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Tuukkis kirjoitti:Aikaa ja vaivaa vievää touhuahan se on joka iltaisine vedenvaihto operaatioineen.Pitkäpinnaisen hommia koko kiekkopoikien kasvatus.
Jaa... Mä vaihdan tällä hetkellä neljä kertaa päivässä vettä kiekko lapsille. Tuntuu ruoka pidemmässä ajassa pilaantuvan altaaseen.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No jos kerran aikaa on vaihtaa neljäkertaa päivässä,niin mikä ettei.
Tietysti jos automaattinen vaihtosysdeemi niin vielä helpompaa.
In numbers of ten the power is in one.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

No korjataan sen verran että neljä kertaa vuorokaudessa. Enkä tee sitä tasan 6 tunnin välein vaan silloin kun olen paikalla. Eihän se loppujen lopuksi vie paljoa aikaa mutta paikalla on tietenkin oltava.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Itselläni on 8 oranssiturkoosikiekkoa, jotka voivat hyvin.

Koirajalostukseen melko hyvin perehtyneenä olen kyllä ihmetellyt, kuinka sisäsiittoista tämä kalojen viljely on.

Yleensähän kai? parvikalat ostetaan samasta erästä, eli ovat täyssisarruksia keskenään. Ne saavat poikasi keskenään jne.

On todella ihme, että ne synnyttävät terveitä poikasia, jotka elävät vuosia.

Lisäksi käytetään geenimanipulointia, joten ei olisi lainkaan ihme, jos tietyt kalalajit olisivat erityisen herkkiä sairastumisille.

Itse jopa harkitsin ison kultakala-akvaarion perustamista. Jos sellaisen hankin, niin sinne ei kyllä tule ainuttakaan mulkosilmää, pallomaista tai muutenkaan epämuodostunutta kalaa.

Sairasta edes viljellä tuollaisia, jo elinolosuhteiltaan viallisia kaloja. Eli risteyttää vammaisia keskenään.

Kysynkin nyt akvaristien moraalista. Mielestäni kalojen sulkeminen akvaarioon, melkein akvan koosta riippumatta on jo arveluttavaa, mutta toisaalta uskon, että näillä kaloilla on paremmat selviytymismahdollisuudet, kuin olisi luonnossa. Mikä on sitten etiikka, jota kalanviljelyssä harjoitetaan, miksi ei myös harrastajatason omistajien puolella, jotka ostavat tällaisia kaloja.

Ainakin itse, olen tajunnut ja toivottavasti olen oikeassa, että mitään kalaa ei saisi laittaa liian pieneen akvaarioon. Mielestäni sekään ei ole niin kiusallista, jos kaloja on paljon riittävässä tilassa, mutta veden vaihdoista pidetään hyvää huolta, kuin se, että suureksi kasvavia lajeja tungetaann liian pieniin akvaarioihin.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
Discus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Discus »

En ota tähän muuten kantaa kuin että kun avasin kuvan ruudelle ensimmäinen reaktio oli hyi olkoon. En tiedä mistä johtui, mutta minusta ne oli aika inhan näköisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”