Tiikerinuoliaisen kestävä taustakasvi?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avril
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Tiikerinuoliaisen kestävä taustakasvi?

Viesti Kirjoittaja Avril »

Tikruretaleet pistelevät poskiinsa miekkakasvit, konnanputket ja uusimpana keksintönä taustalla kasvava, komea tammenlehväruoho on alkanut saada kyytiä.

Kun havaitsin tikrujen viehtymyksen kasvipusikoihin, lisäsin kiireesti viherravintotarjontaa entisestään eli salaattia, kurkkua, he-ma-paprikaa yms. mutta tihutyöt sen kuin vain jatkuvat. Tammenlehväruohotausta alkaa olla kalpea varjo entisestään, ja nyt pitäisi löytää 60 cm korkean akvaarion taustalle jokin nopeakasvuinen tiikerinuoliaisen kestävä kasvi. Mikä kasvi / kasvit muilla tikruakvaristeilla menestyy? Miten torjutte kasvituhot? Tuntuu välillä siltä, että tikruilla on pohjaton ruokahalu...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kannattaisi kokeilla kovalehtisiä kasveja. Jaavansaniaisia ja anubiaksia voisi kokeilla.

Meilläkin tikrut söivät erityisesti miekkakasveja.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Tikrutko miekkakasviakin syövät? Itse en omieni (10 kpl) ole koskaan nähnyt olevan kasvisaterioilla. Tummaleväplekoja olen kasvituhoista kyllä saanut kiinni. Hmm... Millaisissa olosuhteissa tikrusi noin yleisesti ottaen asustavat? Kysyn tätä ihan puhtaasta uteliaisuudesta, en lynkatakseni :) Olisi mielenkiintoista hieman verrata eroja minun tikrualtaaseeni ja sen olosuhteita sinun vastaaviin. Lähinnä mielessä kävi, onko altaan olosuhteissa jotain hyvin erilaista omaani verrattuna.

Oletko kokeillut syöttää tikruille omenaa? Meillä kalojen suurta herkkua on hieman happamet keltaiset omenat. Makea ei niille maistu.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla tikrut elelevät kasvialtaassa, josta suurimmat herkkupalat on jätetty pois. Herkkuihin kuuluvat tammenlehväruoho, rasvalehdet verkkolehdet (tosin näiden tuhosta voisi epäilä myös ripsareita) ja miekkakasvit.
Inhokkeihin kuuluvat kriinumit, jaavansaniainen, lumpeet ja anubiaat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Pulloharjaa en vielä ole tuossa altaassa kokeillut 8-) . Josko se kelpaisi tikruille. Höh. Vaikka kuinka tuijotan, en nää tikrujen kasveja napsivan. Täytyykin ottaa oikein asiaksi töllötellä allasta moisen varalta. Saattaisi löytyä uusi aiheuttaja kesäloman aikaiseen kasvikatoon. Kalat olivat minimiruokinnalla kuukauden ja kaikki vallut olivat kadonneet. Olisikohan syynä tikrujen(kin) ruokahalu?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Avril
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Jokeri kirjoitti:Millaisissa olosuhteissa tikrusi noin yleisesti ottaen asustavat? Kysyn tätä ihan puhtaasta uteliaisuudesta, en lynkatakseni :) Olisi mielenkiintoista hieman verrata eroja minun tikrualtaaseeni ja sen olosuhteita sinun vastaaviin.
En toki kysymystäsi lynkkaamiseksi tulkinnut :) huoli pois.

Pari päivää aiemmin kyselin tikruista täällä, missä kerroin enemmän olosuhteista eli tilaa on 540 l, pohjana hiekka, runsaasti järvestä nostettua puuta, suodatuksena ulkopönttö, joka pumppaa 1500 l/h, kaksi sisäsuodatinta keräämässä roskia, vedenvaihdot kerran viikossa n. 1/4 - 1/2.

Parven tulin ostaneeksi, tunnustan ja häpeän, hetken mielijohteesta eräältä harrastuksen lopettavalta akvaristilta. Suunnittelin alunperin uuteen akvaariooni muutenkin aasialaista kalastoa, mutta tikruvaihtoehdon olin hylännyt juuri niiden kasvituhotaipumusten vuoksi - eikä tila ole paras mahdollinen 5 kappaleen parvelle...

Syötän porukalle elävän viherravinnon lisäksi JBL:n NovoBeliä, Tetran TetraMiniä, WaferMixiä ja PlecoMinejä. Sivusilmällä tässä seurailen närkästyneenä, kuinka viimeiset hyvinvoivat tammenlehvät katoavat parempiin suihin...
MikaMet
Junior Member
Junior Member

tikrut

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Itselläni tikrut eivät ole koskaan kasveja järsineet :?
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Karttulehti, hentorotala ja Marinkin mainitsemat kriinumit ovat saaneet olla täysin rauhassa (tai sitten en ole huomannut mahdollisia tuhoja :P). Karvalehti rehotti myös hyvin, kunnes kyllästyin jatkuvaan karsimiseen. Jättiläisvallisneriakaan ei näytä olevan kovin herkullista, vaikka uusiin lehtiin ilmestyykin joskus reikä tai pari.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Meillä kesäkurpitsan ja kurkun lisääminen ruokavaihtoehdoiksi vähensi tikrujen ruokahalua kasveja kohtaan.
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
afro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja afro »

Mulla on 2 tiikerinuoliaista, eivätkä ne tuhoa tällä hetkellä kasvejani lainkaan. Minulla on miekkakasvi, isorasvalehtiä, jaavansaniaista, anubiasta ja pari jotain minulle tuntematonta lajia. Kuivaruoan lisäksi tiikurini syövät mm. raakoja kasviksia (peruna, paprika salaatti, kesäkurpitsa, porkkana yms.), pakastesurviaisia, murskattuja kierteissarvikotiloita (paras herkku). Eilen annoin jopa palan ydinluuta, ihan kokeeksi vain. Imumonnini alkoivat heti kalvaa sitä. Vanhempi tiikurini on 12v ja toinen on hieman nuorempi.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Mä kuulun kanssa siihen porukkaan joka ei ole havainnut tiikerinuoliaistensa tuhoavan kasveja koskaan....ainakin mitä tässä muistelen...noin kahteen vuoteen ei ole tikruja ollut kun 300l kävi niille pieneksi...
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Aikoinaan kun mullakin vielä noita tikruja oli niin kyllä niille kasvit kelpasi. Konnanputki ja miekkakasvit maistuivat erityisesti. Taustakasvina mulla oli jo silloin vallisneriaa, eikä lehteäkään kadonnut. Mielestäni vallisneria on muutenkin yksi parhaista taustaa peittävistä kasveista. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
afro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja afro »

Mun tiikerinuoliaiset herkuttelee mielellään myös konnanputkilla ja viuhkalehdillä, minkä takia en voi niitä hankkiakaan. Noin kerran vuodessa kokeilen kyseisiä kasveja yms. hentoja ja ohuita kasveja, mutta kyllä tiikurit ne aina tuhoaa parissa päivässä.
myös anubiaksen vasta auenneet kukat menevät hetkessä niiden kitaan.
On ne aikamoisia rohmuja ja suursyömäreitä nuo tikrut! Mut silti niin ihania!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”