Turveuutteesta vielä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
sus-anna
Starting Member
Starting Member

Turveuutteesta vielä

Viesti Kirjoittaja sus-anna »

100 l akvaariostani pitäisi saada pH:ta laskettua. Tällä hetkellä se on jo reippaasti yli 7. Hanavesikin on sitä luokkaa. Olen lukenut näitä vanhoja keskusteluja tuosta itsekeitetystä turveuutteesta ja luulen, että päädyn siihen, pH:n alentamiskeinona.
rain- kirjoitti:Kymmenen litran sanko, muutama kourallinen lannoittamatonta ja kalkitsematonta turvetta, loput kuumaa vettä. Kypsyyttä ei maistella lusikalla, vaan se on valmista muutaman päivän päästä. Sekoittele välillä. Sitten vain otetaan jollain purkilla pintavettä ja laitetaan altaaseen. Ja lisätään kuumaa vettä sankoon. Toimii jonkun aikaa, en osaa sanoa tarkemmin miten kauan.
Kysymys kuulukin, että osaako joku tarkemmin sanoa, suunnilleen määriä 100 litariseen? Muutama kourallinen turvetta sankoon ja vettä päälle, ymmärrän, mutta miten paljon sitten tätä turvevettä akvaan ja kuinka usein, joka veden vaihdon yhteydessä?

Sitten vielä toinen juttu: luin tuolta Liaani.net sivuilta hiilidioksin lisäämisestä, onko tarkempaa tietoa mistä on kysymys: LAINAUS TEKSTISTÄ Liaani.net, CO2 akvaariossa
Helpoin tapa lisätä CO2:n määrää akvaariossa on hankkia hiilidioksidipatruuna ja antaa sen kuplia akvaarioon.

Onko kysessä joku poretabletin omainen patruuna akvaarion pohjalle, vai... joku ulkoinen juttu?

Kiits [;)]
SiriusAng
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mä en tiedä tuosta patruunasta juuri mitään, mutta ainakin co2-tabletteja on olemassa (käytetään toisinaan esim. huonekasveilla). En tiedä asiasta tarkemmin, mutta nähtävästi vain heitetään (kastelu(?))veteen ja hiilidioksidia alkaa muodostua.. Tarkentakoon joku joka tietää.. :D

http://www.viherpeukku.com/html/ravinteet/co2.htm
sus-anna
Starting Member
Starting Member

mielenkiintoista

Viesti Kirjoittaja sus-anna »

No, noi tabletit vaikuttivat mielenkiintoisilta :D
Mutta mitenköhän toimivat akvaariossa? Olisi aika helppo juttu, jos voisi aina tiputtaa vaan tabletin pohjaan porisemaan... heh

Onko tietoa/kokemusta jollakulla?
SiriusAng
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Heh. laiskana ajattelin kysellä taas onko joku jo uskaltanut heittää noita tapletteja fisuvesiinsä..? :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Ehkä typerä kysymys, mutta mistä saa lannoittamatonta ja kalkitsematonta turvetta? Olen monet puutarhaliikkeet kolunnut ja aina muistaessani kysynyt, mutta ei. Aina vaan niitä lannoitettuja on tarjolla, mutta ei "luomuna". :?

Että jos joku tietää ihan nimeltä liikkeen pk-seudulla niin vaikka yksäriä saa laittaa. :)
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Tuosta hiilidioksiditabusta: sille on oma levittimensä, akvaristi-lehdessäkin ollut mainos siitä. Taplettia ei kannata nakata suoraan akvaarioon koska se hiilidioksidi häipyy samantien.
Noille tabuille tarkotettu levitin maksaa noin 30e. Saa aika usein olla lisäilemässä tapletteja sinne, mutta jos kärsivällisyyttä riittää niin mikä jottei. Tabut tosin maksaa noin 10e/20 kpl. Halvaks pitemmän päälle ei tuu.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Tytti kirjoitti:Ehkä typerä kysymys, mutta mistä saa lannoittamatonta ja kalkitsematonta turvetta? Olen monet puutarhaliikkeet kolunnut ja aina muistaessani kysynyt, mutta ei. Aina vaan niitä lannoitettuja on tarjolla, mutta ei "luomuna". :?

Että jos joku tietää ihan nimeltä liikkeen pk-seudulla niin vaikka yksäriä saa laittaa. :)
Laitanpa tänne niin muutkin voi lukea. Esim. Kekkilän luonnonturve on lannoittamatonta ja kalkitsematonta. Sitä olen itse käyttänyt ilman mitään ongelmia. Oman säkin ostin Bauhaussista koska satuin siellä olemaan. Tuota kyllä löytyy lähes joka puutarhaliikkeestä.
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Turveuutteen määrää on hankala ulkopuolisten mitoittaa. Riippuu alku ph:sta, ja tietty siitä mihin asti haluat ph:ta laskea. Joka vedenvaihdon yhteydessä turveuutetta tulee lisäillä.

Kokeilemalla löydät sopivan määrän. Ei muuta kuin harrastamaan kemistiä :)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Turveuutteesta vielä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

sus-anna kirjoitti:100 l akvaariostani pitäisi saada pH:ta laskettua. Tällä hetkellä se on jo reippaasti yli 7.
Onko sinulla Mangrovejuurakoita akvaariossasi? Jollei ole lisää pari ISOA juurakkoa sinne niin johan tippuu pH. Kun kannot ostetaan akvaariokaupasta, kannattaa niitä liotella viikonpäivät/tai kun juurakko on uponnut (harjailla ja suihkuttaa) ja lisätä sitten altaaseen. Itselläni juurakot laski veden pH:ta 7,5 -> 7. Mitä enempi niitä on altaassa sitä enempi ne laskevat pH:ta.
sus-anna kirjoitti:Sitten vielä toinen juttu: ...hiilidioksin lisäämisestä...
Minulla oli 560-litaraisessa sellainen Tetran CO2 levitin ja Tetran painepullo CO2:sta, koko paketti maksoi n. 30 euroa ja tällä sydeemillä saa myös lasketua jonkinverran liian korkeaa pH:ta. (Kannattaa kysellä akvaarioliikkestä, tietävät kyllä) ..Nyt altaaseen tulee sellainen "automaattinen" levitys vanhasta sammuttimesta ja levittäjänä toimii JBL:n CO2 Vario. Mielestäni molemmat näistä ovat käytännöllisempiä kuin sellaiset tabletit (kuulopuiheitten mukaan, itse en ole tabletteja käyttänyt).
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mun mielestä Hong Kongista (siis liike mm Nummelassa) saa lannoittamatonta turvetta. Käytetään kompostissa nimenomaan sitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”