Kuinka kauan kanto värjää?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuinka kauan kanto värjää?

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Akvaariokaupasta ostamani kanto kelluu ja värjää vettä voimakkaasti. Kelluminen ei haittaa, mutta en haluaisi akvaani tummanruskeaa vettä. Nytpä kyselisin siis: Kuinka kauan kesti, että sinun kantosi lakkasi värjäämästä vettä?

Kiitos.
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Vaikea mennä sanomaan mitään yleispätevää aikaa.. Itse on juurikin nyt vessassa iso laatikko täynnä vettä ja kantoja. Vaihtelen vettä niin kauan kun se on suhteellisen kirkasta ja kannot alkavat painua pohjaan. Yhden painoin raskaan maljakon kanssa pohjaan, että vettyy kokonaan.

Ainoa vaikeus on, ettei pöntölle meinaa päästä.. :mrgreen:

Lapotessa huomaa kuitenkin aina, että kannon läheisyydestä nousee paljon "mössöä", joka osaksi on ilmeisesti kannon palasia. Veden värjäytymistä ei kuitenkaan ole koskaan näkynyt akvaariossa.
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Heips!

Mulla oli jättikokoinen kanto lillumassa vedessä nelijäpäivää + 2 viikkoa. Sitten harjasin sen teräsharjalla, pesin ja akvaan. Värjää yhä ihan hirmuna. Uskon kuitenkin että tuo lillutusaika vei pahimmat värit. Vedenvaihtojen mukana saa mennä loput. Nyt on kolme pienempää menossa tuossa samassa saavissa, lillutusvaiheessa. Ovat viikon olleet. Aijon jatkaa saman verran kuin tuota isoa tuossa alussa. Vaarallista tuon värjäymän ei pitäisi olla, tosin voi muuttaa vesiarvoja hieman eli kannattaa seurata. Jos pahasti värjää, niin kannattaa ottaa pois ja lilluttaa saavissa yksikseen ja vaihtaa päivittäin vesi. Säästyy mieliharmilta, kun ei akva koko ajan ole oudon ruskea.
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
Kla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kla »

Mä perustin 400 litraisen akvaarion kesäkuun alussa. Ostin siihen kaksi kantoa. Kyllä ne mulla värjäsi reilusti yli kuukauden. Nyt teidän viikonloppuna 70 % veden vaihdon. Nyt näyttäisi siltä ettei väriä liukene.

Akvaariohommissa kärsivällisyys on valttia. javascript:emoticon(':)')
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Mulla värjäsi veden ruskeahkoksi (iiiso mangrove) reilun kuukauden
verran.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
jellyf
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jellyf »

Ostettiin maaliskuussa 400 litrainen johon sitten laitettiin kolme isoa karahkaa ja kolme pienempää. Vesi on vieläkin hieman kellertävää, mutta alkuajoista on paljon kirkastunut.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Sama täällä, kun laitoin tota 375 l kuntoon, killutin kahta isoa kantoa
saavissa viikko tolkulla ja yhä ne värjäävät:( ei auta kun vaihtaa useasti vettä. Kyllä noi mun kannot ovat vähentäneet jo huimasti värjäämistä, mutta yhä on vesi ruskeahkoa:( mutta toivossa on hyvä elää.
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minulla on myös samaa ongelmaa tuossa 780L akvaariossani, jossa on iso XL mangrowe värjäämässä vettä. Toivotaan vaan, että se ei nyt kovin kauan värjää.. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Onkohan minulla joku kumma taito ostaa aina kannot jotka eivät värjää vettä lainkaan. Nytkin ostin suuren (ilmeisesti xl-kannon :mrgreen: ) ja ammeeseen ei ole ilmestynyt minkään näköistä väritystä, vesi on ihan kristallin kirkasta.

Kunhan tuo vain uppoaisi joku sensuroitu päivä. Vai uppoaakohan se koskaan :roll: ...
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

No nyt on mangrowe värjännyt semmoisen 7kk... loppua ei näy, vesi tummenee viikossa niin paljon ettei tausta näytä siniseltä vaan vihreän harmaalta...
3 allasta
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

keilläkin on värjännyt vettä syyskuulta alkaen, meni hermot "vasta" huhtikuussa. Eli tuo ei enään ikinä mene meillä yhteenkään vettä sisältävään altaaseen (tekis mieli heittää koko hemmetin kannolla vesilintua).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”