Kasviongelmia

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SiiLi
Starting Member
Starting Member

Kasviongelmia

Viesti Kirjoittaja SiiLi »

Minulla on ollut aika paha leväongelma tässä äskettäin (sini- ja tupsuleviä), mutta onneksi olen nyt päässyt levistä eroon tehostetulla vedenvaihdolla. Tosin olen törmännyt uuteen ongelmaan, nimittäin kasvien kanssa. :? Ne kyllä kasvavat, tosin eivät niin hilpeästi kuin aiemmin. Pistin vähän yksityiskohtaisemmat kertomukset joka lajista:

Vedensuosikit kasvavat ihan hyvin, mutta vain lähinnä valoa olevat lehdet ovat kirkkaanvihreitä, loput siitä alaspäin muuttuvat ruskehtaviksi, kerrassaan rumiksi sitä mukaa kun kasvi kasvaa. Silloin kun oli akvaariossani oli levää, lehtien päälle muodostui sinilevästä sellaisia sinisiä möhnäkerroksia mutta sellaisia ei enää ole.
Jättivesitähdikkieni lehtiin on tullut rumia ruskeita pilkkuja, lehtien reunamat muuttuvat myös ruskeiksi.
Argentiinanvesirutot kasvavat huonosti ja muuttuvat paikoin ruskeiksi.
Lannoituksesta voin sanoa sen verran, että pohjaan laitoin perustamisvaiheessa lannoitetta, mutta se ei ollut viisasta kun ei ollut oikein kasveja, jotka olisivat sitä käyttäneet. Parille kasville olen antanut Tetran crypto-lannoitetabletteja.
Valaistus on aika huono, yksi loisteputki vain.
Vesiarvoja on nyt aika paha sanoa, minulla on vain yksi epäluotettava liuskatesti, jonka mukaan arvot ovat mallillaan. Ai niin no onhan kaksi tippatestiäkin.
Pitäisikö valaistusta parantaa vai lannoittaa lisää tai jotenkin erilailla? Kiitos jo etukäteen vastauksista mikäli niitä tulee. :|
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Auttaisi paljon, jos liittäisit vähän enemmänkin tietoa siitä akvaariostasi:

- koko
- vedenvaihdot
- valaistus
- suodatus
- vesiarvot
- nestemäiset lannoitteet?
SiiLi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SiiLi »

Noh noh. Akvaario on noin 100-litrainen. Valaistuksesta vastaa ikivanha yhden loisteputken omaava valaisin ja enempää en osaa siitä sitten kertoa.
Nestemäisiä lannoitteita en ole toistaiseksi käyttänyt laisinkaan.
Vettä vaihdoin leväongelman aikaan puolet viikottain, nykyään kerran viikossa 30-40%. Suodatin on muistaakseni Eheimin sisäsuodatin mallia 2010.
Kovin tuoreita vesiarvoja ei ole kertoa, viimeksi kun mittasin (liuskatestillä) kaikki näytti olevan ok. Enkä ole kirjannut mitään muistiin.
Josko tuo nyt riittäisi.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Vaihda valaisimeen uusi loisteputki, koska loisteputkien teho hiipuu aina ajan myötä. Sitten kannattaa laittaa tosiaan sitä nestemäistä kasviravinnetta veteen. Tabletit kun ei paljoa auta niitä kasveja joilla ei ole kunnollista juuristoa.
Pipa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pipa »

Tuttuja ovat ongelmat. Itse olen usein miettinyt milloin ikävännäköiseksi mennyt kasvi kannattaa yrittää pelastaa ja milloin heittää pois. Onko tähän joku yksinkertainen vastaus?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Pipa kirjoitti:olen usein miettinyt milloin ikävännäköiseksi mennyt kasvi kannattaa yrittää pelastaa ja milloin heittää pois. Onko tähän joku yksinkertainen vastaus?
On. Kasvia jonka toipumisesta on pienikin toivo ei kannata heittää pois, paitsi esteettisistä syistä. Eihän se kovin kaunis katseltava ole, allas jossa on lähinnä kasveja jotka saattavat vielä toipua.

Eli siis pois heittämisen rajaan vaikuttaa oma esteettinen silmä, kärsivällisyys ja kasvin uushankintahinta.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kannattaa hommata akvaarioon kaksi loisteputkea ja huolehtia lannoituksesta. Ainakin köynnöskasveille on hyvä antaa nestemäistä kasviravinnetta. Lisäksi on hyvä tarkastaa vesiarvot.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

SiiLi kirjoitti:Kovin tuoreita vesiarvoja ei ole kertoa, viimeksi kun mittasin (liuskatestillä) kaikki näytti olevan ok. Enkä ole kirjannut mitään muistiin.
Josko tuo nyt riittäisi.
Jos ongelmia ilmenee, niin sitten kannattaisi mitata ne. Sitä on ihan turha arvailla, mistä huonovointisuus johtuu, kun syitä voi olla lukemattomia; Mahdollisia syitä kuitenkin riittämätön valaistus (varsinkin vanhalla loisteputkella) ja lannoitteiden puute. Lämpömittarikin siitä altaasta ainakin varmaan löytyy?
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kasviongelmia

Viesti Kirjoittaja Korva »

SiiLi kirjoitti:
Vedensuosikit kasvavat ihan hyvin, mutta vain lähinnä valoa olevat lehdet ovat kirkkaanvihreitä, loput siitä alaspäin muuttuvat ruskehtaviksi, kerrassaan rumiksi sitä mukaa kun kasvi kasvaa. Silloin kun oli akvaariossani oli levää, lehtien päälle muodostui sinilevästä sellaisia sinisiä möhnäkerroksia mutta sellaisia ei enää ole.
Vedensuosikki on niin apina kasvi, ettei osaa siirtää ravintoa varjossa oleville osille, vaan käyttää ne suoraan kasvamiseen. Juurillakaan se ei vissiin osaa ottaa ravintoa, ainostaan kiinnittäytyy pohjaan. Kantsii ekaks hankkii se uus loisteputki (akvaario liikkeestä [;)] )
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”