Kierteissarvikotiloiden välttämättömyys puhallushiekassa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Hmm.. Kylläpäs kierteissarvista on tullut nyt pyhiä lehmiä. :mrgreen:

Lisääntymiskysymys: munivatko ne hiekkaan vai kasveille? Kysymys tarkoittaa lähinnä sitä, etä leviävätkö yhtä helposti kasvien yms mukana kuin esim. postitorvikotilot?

Antti
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

-Antti- kirjoitti:Lisääntymiskysymys: munivatko ne hiekkaan vai kasveille?
Minulla on käsitys, että ne munisivat veden pinnan yläpuolelle tai sen välittömään läheisyyteen. Itse en ainakaan keksi muita rationaalisia perusteluja sille, miksi muuten kotilot tekevät kansainvaelluksia pinnalle säännöllisen harvakseltaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

"Kierteiset" synnyttävät tietääkseni eläviä poikasia. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kanttarelli: Altaani on toistaiseksi pärjännyt hyvin ilman "kierteisiä" (puhallushiekka vaihdettu vasta kuukausi sitten).

Aion kyllä hommata "k.sarvia", olen siitä tämän keskusteluketjun myötä vakuuttunut. :mrgreen:
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minä meinaan aloitella ilman kierteissarvikotiloita ja myöhemmin jos tarve vaatii pistän niitä sinne :)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Tänään hain 10-20 kpl kierteisjengiä akvaariooni. Argh-äänen päästin tuskissani laskiessani kaverit ennestään kotilottomaan akvaariooni, nyt se ei ole kotiloton enää... :cry:

Mutta olen vakuuttunut niiden hyödystä ja yritän pitää kannan kurissa! :D
kantarelli
Member
Member

Sain loistavan idean tulevaa akvaariota ajatellen :D! Ostan sinipallokaloja, jotka syövät kotiloita. :) Sitten kanta ei pääse räjähtämään käsiin
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Meillekin on tulossa kimalaispallokaloja, ainakin niille kelpaa nuo pienimmät ja sitä kautta kanta harvenee sen verran kuin on tarvis :mrgreen:
kantarelli
Member
Member

Nyt vähän aihetta sivuten...tietääkö kukaan nyppisivätkö sinipallokalat (Carinotetraodon travancoricus) kiekkokalojen eviä? Entäs tulevien kääpiörihmakalojeni tai kongontetrojen? Olettaen, että ruokin niitä kunnolla ja että niillä olisi runsaasti kierteisiä ruokalistalla :)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Oikea suomenkielinen nimi on kääpiöpallokala. Ja sanoisin että mitä todennäköisimmin nyppivät. Minulla oli yhdessä vaiheessa kääpiöpallojen kanssa hunajarihmalapsosia ja ne kyllä pärjäsivät keskenään vaikka välillä hunajarihmojen evissä oli pieniä näykkimisjälkiä. Kiekkojen kanssa en uskaltaisi yhdistää. Muutenkin saattaisivat kääpiöpallokalat olla turhan isossa seurassa ja vähintään pelokkaita.
kantarelli
Member
Member

Entäs kasipallokala tai papukaijapallokala?
Annu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annu »

Itselläni on akvassa mustaa hiekkaa... Sen arvaatte miltä se näyttää, kun satoja vaaleita kotiloita ruoka-ajan jälkeen tulee nuohoamaan jämiä!!!! 8O Olen poiminut nämä ahneimmat juuri tähän aikaan pohjaimurin letkulla (tulee tarpeeksi kova imu ilman "levennystä") ja se pitää kannan KOHTALAISENA.

Mutta kaikesta huolimatta en niistä luopuisi. Tuovat altaaseen hiilidioksidia niin että punarotala rehottaa loistavana, vaikka akvassa ei muuta kiljupönttöä puhise. Ja pohja psyy kunnossa.

Annu
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Kyllä minä aion kierteissarvia laittaa hiekkaan tonkimaan, kunhan tuo projekti nyt tuosta etenee... :roll:
Valinta on täysin yksiselitteinen: noin 64,27x luonnonmukaisempi ratkaisu. Ei siellä luonnossakaan ole mitään suodattimia pörräämässä saati ihmisiä tökkimässä hiekkaa ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
kantarelli
Member
Member

Myös minä päädyin pitämään kierteiset, mutta myös hankkia kimalaispallokaloja (Colomesus asellus), jotka pitävät kannan kurissa :)
annie_445
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annie_445 »

Mikä on tähän viimeisin mielipide kannattaako niitä kotiloita hommata vai pöyhitäänkö silloin tällöin kerran viikossa?! pohjaa itse?
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

annie_445 kirjoitti:Mikä on tähän viimeisin mielipide kannattaako niitä kotiloita hommata vai pöyhitäänkö silloin tällöin kerran viikossa?! pohjaa itse?
Eikai tämä sinänsä mikään isompi trendijuttu ole, edelleen suositellaan kierteissarvikotiloita hienoon hiekkaan. Pöyhiessä voisin kuvitellä, että veteen irtoaa aika lailla irtonaista partikkelia ja muuta tauhkaa.
Viimeksi muokannut JustinSan, 14:55, 29.08.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Molempi parempi. Hiekka ei mene tukkoon, kun sitä pöyhii. Pöyhiessä sieltä nousee tauhkaakin pois, joka sitten osn kulkeutuu suodattimeen ja osin poistuu vettä vaihdettaessa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Medisiinaritar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Medisiinaritar »

Mikä muu laji syö kierteissarvikotiloita? Niitä on nyt hurjat määrät ja ei niitä saa otettua pois samassa tahdissa kun ne lisääntyy..
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Medisiinaritar kirjoitti:Mikä muu laji syö kierteissarvikotiloita? Niitä on nyt hurjat määrät ja ei niitä saa otettua pois samassa tahdissa kun ne lisääntyy..
Kääpiönuoliaisten tulon jälkeen minun isoimmasta altaastani hävisivät kaikki kotilot, siis kierteiset myös.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Minä en välttämättähommaisi niitä vaan joskus tökkisn pohjaa... Ei senpuoleen, hauska juttu kun on KAUHIAN syvä kaartuva ur hiekassa = kierteinen on ollut liikkeellä....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”