hei!
kyselisin kokeneilta riuta harrastajilta ,että kuinka paljon luulette maksavan 600l riutta konestoineen+hiekka+osmoosilaite+paras mahdollinen valaistus+elävä kivi(huom ei eläimiä mukaan laskuun)
kiitos vastauksista
ps. mitä suosittelistte kalastoksi??
riutta suunnitelma
Valvoja: Moderaattorit
"Koneistoineen" sisältää (ainakin):
- Vaahdottimen, tuon kokoiseen vaikka Tunze 3130 (~350€)
- Kiertovesipumppuja, vähintään 10x altaan tilavuus (eli +6000l/h yht). mielellään paljon enemmän kuin 10x tilavuus.
- Elävää kiveä 10-20% altaan tilavuudesta (60-120kg a' 20€/kg), saa olla enemmänkin.
- Hienoa korallihiekkaa pohjalle (~60€/20kg), jos pistät DSB:n (>=10cm) niin voi laskea että hiekkaa menee noin 100kg tuonkokoiseen.
- Vesitestejä vähintään: pH, No2, No3, Ca, Mg, KH ja ominaispaino
- Suolaa altaan täyttämiseen + vesivaihtoihin (20kg/600l a' ~60€)
- Valaisin, 2x250W HQI (~500€) + sinivaloja aamu/ilta valaistukseen.
Tuo ylläoleva teksti löytyi hakutoiminnolla "hinta AND yhteensä" Sam Salosen viimevuotisesta viestistä. Jatka hakuja jos olet vieläkin kiinnostunut, puuttuu vielä itse altaan, kiertovesipumppujen ja osmoosilaitteen hinta.
Vinkki: me on ostettu suurin osa laitteista ja itse allas käytettyinä. Mutta suunnitelman teosta veden laittoon meni yli vuosi.
- Vaahdottimen, tuon kokoiseen vaikka Tunze 3130 (~350€)
- Kiertovesipumppuja, vähintään 10x altaan tilavuus (eli +6000l/h yht). mielellään paljon enemmän kuin 10x tilavuus.
- Elävää kiveä 10-20% altaan tilavuudesta (60-120kg a' 20€/kg), saa olla enemmänkin.
- Hienoa korallihiekkaa pohjalle (~60€/20kg), jos pistät DSB:n (>=10cm) niin voi laskea että hiekkaa menee noin 100kg tuonkokoiseen.
- Vesitestejä vähintään: pH, No2, No3, Ca, Mg, KH ja ominaispaino
- Suolaa altaan täyttämiseen + vesivaihtoihin (20kg/600l a' ~60€)
- Valaisin, 2x250W HQI (~500€) + sinivaloja aamu/ilta valaistukseen.
Tuo ylläoleva teksti löytyi hakutoiminnolla "hinta AND yhteensä" Sam Salosen viimevuotisesta viestistä. Jatka hakuja jos olet vieläkin kiinnostunut, puuttuu vielä itse altaan, kiertovesipumppujen ja osmoosilaitteen hinta.
Vinkki: me on ostettu suurin osa laitteista ja itse allas käytettyinä. Mutta suunnitelman teosta veden laittoon meni yli vuosi.
http://eriutta.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;