Elektroninen pH-mittari
Valvoja: Moderaattorit
-
Jelousubmarine
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Elektroninen pH-mittari
Onko kenelläkään kokemusta otsikossa mainitusta vempaimesta? Ovatko tulokset luotettavia? Entä uskaltaako edes kysyä, minkälaisissa numeroissa laitteen hinta liikkuu, ja onko sellaisia edes Suomessa myytävänä? Törmäsin pH-mittariin Seran sivuilla. Ajattelin kuitenkin ensin kysyä viisaammilta, ennen kuin hurahdan mainoksen kauniisiin sanoihin.
Edit: Linkki muokattu.
Edit: Linkki muokattu.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Huom! Ei pistettä linkin loppuun. Se estää linkin toiminnan kokonaan.
On kokemusta. On luottamista, tosin kovin pehmeissä vesissä esiintyy ns. ryömimistä.
Mitä kalliimpi sitä parempi. Tärkeää on että elektrodi on vaihdettavissa, koska se on kulutustavaraa. Yksityisiin merkkeihin ja niiden välisiin vertailuihin en ota kantaa, koska en ole niitä vertaillut.
On kokemusta. On luottamista, tosin kovin pehmeissä vesissä esiintyy ns. ryömimistä.
Mitä kalliimpi sitä parempi. Tärkeää on että elektrodi on vaihdettavissa, koska se on kulutustavaraa. Yksityisiin merkkeihin ja niiden välisiin vertailuihin en ota kantaa, koska en ole niitä vertaillut.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ja mitähän sillä tarkalla pH-arvolla teet?
pH:n stabilointi CO2 systeemeillä ei välttämättä ole halpaa, mutta ainakin altaassa saadaan aikaan vakaammat olosuhteet kuin silloin tällöin tapahtuvalla käsisäädöllä..
Esim:
http://www.jbl.de/uk/tech/uk_63002.html
http://www.tunze.com/deutsch/de/dept_298.html
pH:n stabilointi CO2 systeemeillä ei välttämättä ole halpaa, mutta ainakin altaassa saadaan aikaan vakaammat olosuhteet kuin silloin tällöin tapahtuvalla käsisäädöllä..
Esim:
http://www.jbl.de/uk/tech/uk_63002.html
http://www.tunze.com/deutsch/de/dept_298.html
-
Jelousubmarine
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Olen vain yksinkertaisesti kyllästynyt vertailemaan, onko testiliuokseen muodostunut väri lähempänä seiskaa, kuutta puolta vai mitä sävyä. Mutta jos näppäremmät metodit pH:n mittaukseen maksavat mansikoita, jatkan edelleen testilasien tihrustelua valoa vasten, valkoista paperia vasten, värikartan kanssa ja ilman värikarttaa. Tietysti voisi kokeilla, josko toisella testireagenssivalmistajalla olisi selkeämmät erot eri pH-arvojen värisävyjen välillä.
Sitten on vielä noin 10% ihmisiä joilla on näössä värivirhe - ei näe kunnolla eri värejä tai värivivahde eroja. Numeroita on helppo lukea.Jelousubmarine kirjoitti:Olen vain yksinkertaisesti kyllästynyt vertailemaan, onko testiliuokseen muodostunut väri lähempänä seiskaa, kuutta puolta vai mitä sävyä.
Jotkut liuskatestit ovat hiton kiusallisia jos väri muuttuu siten, että niissä on mukana punaista tai sen sävyjä - erityisesti viherpunasokealle.
Itselläni on Tampereelta eläinliikkeestä ostettu Hannan ph-mittari (digi, ei jatkuvanäyttöinen). Ostaessani minulle sanottiin, että mittaria voi joutua pitämään viisikin minuuttia altaan reunalla ennen kun oikea lukema löytyy. Sanottiin vielä, että kun se alkaa "sahaamaan" kahden lukeman (esim. 7,1-7,2) välillä, se on se tulos. Kertaakaan oma mittarini ei kuitenkaan edes 10 minuutin odottelun jälkeen ole sahannut noin pienellä välillä. Se hakee tulosta ja menee alimmillaan 6,5:ssa ja korkeimmillaan 7,5:ssa, eikä pysähdy todellakaan millekään pienelle välille sahaamaan. Ehkä sen kanssa pitää sitten odotella vielä pidempään, mutta onhan se vähän outoa, että digitaalisella mittarilla on noinkin "hankala" mitata ph-arvo. Onko tämä tätä pehmeän veden ryömimistä, mitä jarvij kirjoitti? Vai heitteleekö altaani ph muka noin paljon. Mittari on kalibroitu kuukausittain ohjeen mukaisesti. 
Lisäys: Ph-mittarin hinta oli 50 e + kalibrointinesteet päälle --> muutaman euron
Lisäys: Ph-mittarin hinta oli 50 e + kalibrointinesteet päälle --> muutaman euron
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Misu minulla on tuo sama mittari ja saan kyllä sillä hyvin tulokset, jos ph on altaassa alle 7. Heiluttele mittaria vedessä eka hieman ja ota sitten johonkin mittalasiin akvaariosta vettä ja mittaa siitä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos sinulla on 7-4 kalibrointi liuokset niin silloin mittari näyttää tarkasti ph:n väliltä 4-7. Jos asteikko ei riitä niin käy ostamassa 10 liuosta.
Jos sinulla on 7-4 kalibrointi liuokset niin silloin mittari näyttää tarkasti ph:n väliltä 4-7. Jos asteikko ei riitä niin käy ostamassa 10 liuosta.
Mittari siis näyttää alle 7 ph:n tarkasti kun laite kalibroidaan 4:n ja 7:n. Eli siis minulla pitäisi olla myös sen kympin kalibrointiliuos, koska ph on hieman päälle 7? Kuulostaa täysin loogiselta, ärsyttävintä on se, että ostaessani ph-mittarin, minulle sanottiin etten tee mitään sillä kymppi-liuoksella, vaikka ph olisi yli 7. Saako sitä hommattua jostain muualta kuin eläinliikkeistä, en viitsisi Tampereelle sitä varten tulla...Mikä tarkoitus tuolla akvaarioveden astiaan ottamisella ja siitä mittaamisella on?
Hyvä kun täältä saa neuvoja ja näkökulmia, ei tarvitse yksin pähkäillä.
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Vettä otetaan astiaan siksi, että akvaariossa vesi virtaa jolloin siinä kulkee erillaisia hiukkasia joilla on eri "PH-vaikutus". Mittalasissa taas vesi pysyy paikallaan. Ja sitä 10 liuosta saat sieltä mista hankit mittarisikin.Misu kirjoitti:Mittari siis näyttää alle 7 ph:n tarkasti kun laite kalibroidaan 4:n ja 7:n. Eli siis minulla pitäisi olla myös sen kympin kalibrointiliuos, koska ph on hieman päälle 7? Kuulostaa täysin loogiselta, ärsyttävintä on se, että ostaessani ph-mittarin, minulle sanottiin etten tee mitään sillä kymppi-liuoksella, vaikka ph olisi yli 7. Saako sitä hommattua jostain muualta kuin eläinliikkeistä, en viitsisi Tampereelle sitä varten tulla...Mikä tarkoitus tuolla akvaarioveden astiaan ottamisella ja siitä mittaamisella on?
pH-elektrodin antama millivolttikäyrä pH-arvoille 0-14 on lineaarinen, joten jos kalibroit mittarin kahdesta pisteestä esim. 4 ja 7, on yli 7 arvotkin vielä riittävällä tarkkuudella, jos mittauksen tulee olla todella tarkka voi useampaakin kalibrointi nestettä käyttää. Tuossa Hannan mittarissa ei kuitenkaan tainnut olla kolmen pisteen kalibrointimahdollisuutta, eikä tuon hintaluokan elektrodilla vielä kovin tarkkoja arvoja muutenkaan saavutetaMisu kirjoitti:Mittari siis näyttää alle 7 ph:n tarkasti kun laite kalibroidaan 4:n ja 7:n. Eli siis minulla pitäisi olla myös sen kympin kalibrointiliuos, koska ph on hieman päälle 7?
Ethän muuten ole päästänyt elektrodia(anturia) kuivumaan mittausten välillä tai huuhdellut elektrodia tistatulla vedellä? Säilytätkö elektrodia varastoliuoksessa? Nämä ainakin aiheutavat elektronin tilapäistä toimimattomuutta/hitautta.
T:Ville
Ostin mittarin Tampereelta, asun Hml:ssä enkä taida kalibrointiliuoksen takia sinne lähteä...
Ville V: Olen säilyttänyt mittarin sitä varten ostamassani säilytysliuoksessa (ostettu Coral Aquariumista). Joskus olen saattanut pitää sitä pari-muutaman minuutin pöydällä odottamassa mittausta, mutta harvemmin ja tosiaan kyllä se aina on siellä liuoksessaan säilytetty. Johtuisiko tuo huisi sahaus sitten siitä, että olen tökännyt mittarin "kepin" altaaseen ja mitannut siitä, enkä kuten Pleko_88 neuvoi (altaasta vettä erilliseen astiaan)?
Ville V: Olen säilyttänyt mittarin sitä varten ostamassani säilytysliuoksessa (ostettu Coral Aquariumista). Joskus olen saattanut pitää sitä pari-muutaman minuutin pöydällä odottamassa mittausta, mutta harvemmin ja tosiaan kyllä se aina on siellä liuoksessaan säilytetty. Johtuisiko tuo huisi sahaus sitten siitä, että olen tökännyt mittarin "kepin" altaaseen ja mitannut siitä, enkä kuten Pleko_88 neuvoi (altaasta vettä erilliseen astiaan)?