320L Akvaariossa on tällä hetkellä:
4 lehtikalaa (kaksi jätetään, kunha parit muodostuu)
20 kiilakylkeä
partaimumonni
5 neontetraa
tiikerinuoliainen
Mitä suosittelisitte levänsyöjiksi ja pohjalle touhuamaan? Näyttää niin tyjältä pohja. Itse ajattelin leväbarbeja, mutta onko allas niille liian pieni/lyhyt?
Altaalla on pituutta 130cm ja korkeutta 53cm.
Sisustuksessa käytetty kasveja, yksi iso juurakko ja toinen pienempi ja pari kiven koloa.
Mitään rapuja en haluaisi.
Akvaarion tasapaino kuntoon
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Pohjalla on jo nyt aikakin yksi (on muuten isokoinen parvikala) tikerinuoliainen liikaa.
Muuhun kalastoon ... no jääköön kanta ottamatta!
Muuhun kalastoon ... no jääköön kanta ottamatta!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kalasto kaipaa tosiaan pikkuisen remontointia. Ehdottaisin seuraavaa:
2 lehtistä pois, varsinkin jos kutupari on valikoitunut. Neontetrat pois, sillä ennemmin tai myöhemmin lehtikset havaitsevat niiden olevan makoisia välipaloja. Lukumäärä voisi olla 10 tai enemmän. Tilalle joitakin korkeampia tetroja jotka eivät mahdu lehtisten suuhun. Tiikerinuoliainen ehdottomasti pois, on aivan väärässä seurassa.
Poistojen jälkeen pohjalle sopisi vaikkapa parvi joitakin kivoja monnisia vilistämään.
2 lehtistä pois, varsinkin jos kutupari on valikoitunut. Neontetrat pois, sillä ennemmin tai myöhemmin lehtikset havaitsevat niiden olevan makoisia välipaloja. Lukumäärä voisi olla 10 tai enemmän. Tilalle joitakin korkeampia tetroja jotka eivät mahdu lehtisten suuhun. Tiikerinuoliainen ehdottomasti pois, on aivan väärässä seurassa.
Poistojen jälkeen pohjalle sopisi vaikkapa parvi joitakin kivoja monnisia vilistämään.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Re: Akvaarion tasapaino kuntoon
Muutama asia:smeanol kirjoitti:320L Akvaariossa on tällä hetkellä:
4 lehtikalaa (kaksi jätetään, kunha parit muodostuu)
20 kiilakylkeä
partaimumonni
5 neontetraa
tiikerinuoliainen
Mitä suosittelisitte levänsyöjiksi ja pohjalle touhuamaan? Näyttää niin tyjältä pohja. Itse ajattelin leväbarbeja, mutta onko allas niille liian pieni/lyhyt?
Altaalla on pituutta 130cm ja korkeutta 53cm.
Sisustuksessa käytetty kasveja, yksi iso juurakko ja toinen pienempi ja pari kiven koloa.
Mitään rapuja en haluaisi.
-Olethan tietoinen, että neontetrat ovat lehtikalojen luontaista ravintoa? Eli ei kannata sitten ihmetellä jos alkaa neonit katoamaan kunhan lehtiset kasvavat... Suosittelsin jotain isommaksi kasvavaa ja korkeamman ruumiinrakenteen omaavaa tetralajia.
-Tiikerinuoliainen on todella suureksi kasvava vilkas parvikala, akvaariosi on auttamatta liian pieni.
Noin muuten tuon kokoiseen kyllä löytyy jos jonkinnäköistä pohjavipeltäjää, esim. parvi Corydoras-monnisia TAI jotain pienikasvuisia plekoja tmv. mahdollisuuksia kyllä löytyy.
Jos jostain onnistut saamaan aitoja katinkultamonneja, Parotocinclus jumbo niin siinä sinulla olisi lähes täydellinen levänsyöjä. Ongelmahan on, että kala on tällä hetkellä todella suosittu, joten sitä on vaikea löytää, lisäksi sen nimellä saatetaan myydä hyvin samannäköistä vasamamonnilajia (Parotocinclus sp. 'Recife') joka tuhoaa kasveja eikä se ole ilmeisesti yhtä innokas levänsyöjä.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Pitäneen ilmeisesti vähän tarkentaa kun jäi kertomatta muutama fakta...
Tiikerinuoliainen on altaassa väliaikasesti, koska uusi allas on korjauksessa ja tämä yksilö tuli lahjoituksena. Kavereita sille on tulossa kun uuteen altaaseen pääsee polskimaan (560l).
Olen nähnyt moenassa altaassa lehtikaloja ja neontetroja, eikä niiden välillä ole ollut kahinaa. Itsellänikin oli 2 täysikasvuista lehtistä ja 10 neonteraa samassa altaassa sovussa. Myös monet akvaristit ovat sanoneet/kirjoittaneet ettei ongelmia ole ollut, siksi ne on tuolla ja parvi on pysynyt pienenä koska osa on kuollut jo vanhuuteen ja muutama enää hengissä. Täältä korvesta kun kukaan ei niitä vain halua hakea, sillä olisi valmis lajoittamaan.
Kiilakyljet ovat mielestäni kauniita ja pitkäikäisiä kaloja ja siksi olen kiinnostunut niiden pitämisestä.
Nyt siihen asiaan, ottaisitteko tuonne joukkoon niitä leväbarbeja?
Tiikerinuoliainen on altaassa väliaikasesti, koska uusi allas on korjauksessa ja tämä yksilö tuli lahjoituksena. Kavereita sille on tulossa kun uuteen altaaseen pääsee polskimaan (560l).
Olen nähnyt moenassa altaassa lehtikaloja ja neontetroja, eikä niiden välillä ole ollut kahinaa. Itsellänikin oli 2 täysikasvuista lehtistä ja 10 neonteraa samassa altaassa sovussa. Myös monet akvaristit ovat sanoneet/kirjoittaneet ettei ongelmia ole ollut, siksi ne on tuolla ja parvi on pysynyt pienenä koska osa on kuollut jo vanhuuteen ja muutama enää hengissä. Täältä korvesta kun kukaan ei niitä vain halua hakea, sillä olisi valmis lajoittamaan.
Kiilakyljet ovat mielestäni kauniita ja pitkäikäisiä kaloja ja siksi olen kiinnostunut niiden pitämisestä.
Nyt siihen asiaan, ottaisitteko tuonne joukkoon niitä leväbarbeja?
Mä oon kyllä kuullut että joillain on lehtikala + neontetra yhdistelmät toiminut ihan hyvin. Ja toisilla taas ei. Jos et halua neoneista heti luopua niin voihan sitä odotella ja antaa ne pois sitten jos lehtarit niistä näyttää liikaa kiinnostuvan tai jos parvesta alkaa mysteerisesti hävitä porukkaa
...?
Mutta minähän en mistään mittään tiedä.
Jos muuten päädyt luopumaan neontetroista, siirrät tikrun uuteen altaaseen ja otat niitä leviksiä (en sitten tiedä suositteleeko tän paikan gurut sua ottamaan niitä tuohon altaaseen ja noiden kalojen seuraan) ja/tai monnisia niin olis kiva jos inffoaisit siitä miten noi tulee toimeen keskenään, meillä kun on melkein tismalleen samanlainen soppa suunnitteilla
.

Mutta minähän en mistään mittään tiedä.
Jos muuten päädyt luopumaan neontetroista, siirrät tikrun uuteen altaaseen ja otat niitä leviksiä (en sitten tiedä suositteleeko tän paikan gurut sua ottamaan niitä tuohon altaaseen ja noiden kalojen seuraan) ja/tai monnisia niin olis kiva jos inffoaisit siitä miten noi tulee toimeen keskenään, meillä kun on melkein tismalleen samanlainen soppa suunnitteilla