Pusukala parvikalana

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mambo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 11:50, 02.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Inkoo

Pusukala parvikalana

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Nyt olen jo niin sekaisin, että voisiko joku vähän selventää minulle asioiden laita? Tilanne alkoi siitä kun hankimme ensimmäisen altaamme (435l), ja kiinnostuin pusukaloista. Kaupassa sanottiin että voi hyvin pitää parvessa, ja aloitteliana uskoimme. Ostimme kolme pusua, ja kaikki sujui ihan hyvin. Yksi vanhempikin yksilö liittyi joukkoon vähän myöhemmin. Sen jälkeen olenkin sitten kuullut ja lukenut monestakin paikkaa, että pusukala on erakko, ja että niitä ei saisi pitää enemmän kuin yksi per allas jos eiole ihan hirvittävän isoa allasta.

No, nyt kun pikkupojat ovat sitten ruvenneet pusuttelemaan aktiivisemmin (iso ihme kyllä menee väliin), niin ajattelin yrittää antaa pienemmät omiin koteihin. Sitten taas sanotaan lahjoitetaan-palstalla, että olisi hirveetä erottaa niitä, ja että pusukalat viihtyvät hyvin parvessa.. Auttakaa tyhmää, mutta mitä on kalojen puolesta paras ratkaisu?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

En laitaisi tuon kokoiseen enempää kuin yhden. Pusukalat kun mittelöivät ja heikoimmat voivat jäädä todella pahaan alakynteen. Lisäksi pusukala kasvaa kookkaaksi.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Cofu
Member
Member
Viestit: 370
Liittynyt: 21:54, 14.01.2004
Paikkakunta: Kouvola, Klas

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Saman käsityksen minäkin olen saanut että ne eivät ole parvikaloja, tai ainakaan urokset eivät tule keskenään toimeen. Voi herranjestas, oli muuten pusukalan poikaset söpöjä kun niitä oli myynnissä tuossa vähän aikaa sitten. Olisin voinut harkita jos jäisivät 5 cm mittaisiksi, mutta yli 20 cm. Haimonni riittää, siinäkin on kokoa ja murhetta tarpeeksi.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Ovat parvikaloja minun mielestäni. Aivan uskomattoman seurallisia toisilleen. Minulla on kaksikko jotka pörräävät keskenään joka paikassa. Minulla on kaksikko 480 litraisessa.

Samoin suosittelen kuuntelemaan maisun kokemuksia pusukalaparvista. Toivottavasti hän äkkää katsoa tännepäin.
Mambo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 11:50, 02.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Yleisin mielipide vaikuttaa olevan, että voi pitää yhden koiraan, ja muutama naaras. Mutta en näe kaloissa mitään eroja :( Miten saisin parhaiten tietää että onko parvessa naaraita? Niitä voisi sitten yrittää jättää.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Rääkky kirjoitti:Ovat parvikaloja minun mielestäni. Aivan uskomattoman seurallisia toisilleen. Minulla on kaksikko jotka pörräävät keskenään joka paikassa. Minulla on kaksikko 480 litraisessa.
Mutta kaksi kalaapa ei olla parvi! 8-)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Mutta kaksi kalaapa ei olla parvi!
En minä sitä tarkoittanutkaan :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Rääkky kirjoitti:Samoin suosittelen kuuntelemaan maisun kokemuksia pusukalaparvista. Toivottavasti hän äkkää katsoa tännepäin.
Äkkäsin toki mutta jätän mielelläni tilaa muillekin mielipiteille, koskapa olin juuri se joka totesi lahjoituspalstalla tämän alkuperäisen kysyjän parvenerottamisaikeet turhiksi ja pusukalojen yksinpitämisen julmaksi. 8-)

Mielestäni tässä asiassa ei (vanhentunut) kirjatieto suuresti paina. Yksinäinen pusukala on usein aggressiivinen, mutta olisiko se tosiaan sitä myös lajikumppaneiden kanssa koko ikänsä oltuaan? Oma pusukalakolmikkoni koostuu naaraasta ja kahdesta koiraasta ja naaras on se suurin ja hallitseva. Se suojelee ja paimentaa laumaansa ulkoisia uhkia, esim. minun äkillisiä liikahduksiani tai valokuvaajia, vastaan mutta lopun osan ajasta kolmikko hengailee hyvin tiiviisti porukassa. "Mitä yksi edellä, sitä toiset perässä" pätee kaloihini sananmukaisesti. Ne tekevät kaiken jopa samassa tahdissa, hakevat ilmaa labyrinttielimeensä peräkanaa samassa kulmassa ja uivat ihan jatkuvasti samalla 20 cm x 30 cm alueella vesitilavuudesta. Kolmikkoni myös kutee yhdessä.

Olen pitänyt myös yksinäistä pusukalaa. Nasu Orvokki eli 17-vuotiaaksi ja haki jatkuvasti seuraa akvaarion muista isommista kaloista. Näistä joillakin oli eriävä mielipide jatkuvasti kyljessä kiehnäävän pusukalan kanssa ystävystymisestä, ja epäilenkin että ainakin osa aggressiivisuusteorioista pohjaa tähän. Lisäksi kaupoissa usein näkee myytävänä yksinäisiä pusukaloja ja aika säännönmukaisesti ne sahaavat akvaarion reunaa levottomasti ylösalas.

Olen näillä tiedoilla, nyt n. 22 vuotta pusukaloihin tutustuneena, erittäin vahvasti sitä mieltä että kyse on pienessä parvessa viihtyvästä lajista. Muitakin mielipiteitä kuulen ja tutkiskelen mielelläni mikäli ne perustuvat muuhun kuin yllämainittuun kirja"tietoon".
Mambo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 11:50, 02.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Päätimme sitten pitää kaikki pusut, ja katsoa miten tilanne kehittyy :) Olemme tarkkailleet fisuja paljon viime viikkojen aikana, ja näyttää siltä, että iso pusukala menee väliin, jos pienet yrittävät ottaa toisistaan mittaa. Eli meillä on yksi pomo, ja kolme vallatonta kakaraa :) Tuon isomman pusun ansiosta nuo tulevat näköjään ihan hyvinkin toimeen :) Kiitos kaikille avusta!
samppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 22:12, 27.12.2003
Paikkakunta: tikkurila, jokiniemi

Viesti Kirjoittaja samppi »

Itellä semmonen ongelma kun mulla 8v yksin ollut pusukala ja nyt se näyttää masentuneelta. Kun en oo kattomassa niin se möllöttää pohjassa. Sydämeni särkyy kun nään sen yksikseen. Itellänikin on masennusta niin ymmärrän sitä hyvin. Jos hankkii esim. 500l akvaarion niin monta sinne mahtuis? Oon ajatellu jos olis kolme pusuu.

Kun kävin Malmin Faunattaressa niin myyjä sanoi että voi pitää 3 pusuu 275l mikä mul on mutta silti epäilyttää. Kun oon muuttamassa uuteen kämppään minne pusukin muuttaa niin olis kivaa jos sillä olis kavereita kun oon esim. koulus ja se yksin. Se kala on mulle hyvin tärkee ja haluan että se viihtyy.
275 ja 55 Litran tankit
CCMinna
Member
Member
Viestit: 361
Liittynyt: 15:56, 06.05.2003
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

samppi kirjoitti:Kun kävin Malmin Faunattaressa niin myyjä sanoi että voi pitää 3 pusuu 275l mikä mul on mutta silti epäilyttää.
Juu no melle myytiin kolme pusua 60l tankkiin. :roll: Kuulemma voi pitää vallan mainiosti! ...että näin.

Olen nyt miettinyt jos hankkisin pusukalan tähän hankinnan alla olevaan 200 litraiseeni, mutta ensinnäkin se kasvaa niin isoksi ja toiseksi en myöskään pidä yksinäisen pusun ajatuksesta...
Elikkä jätän suosiolla pusut isompien tankkien omistajille!
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Itselläni oli 200l rakas vanha pusu, joka vuosi sitten siirtyi autuaammille uiskentelumaille :cry: Hän oli vielä erikoisuutena sitä vihertävää mallia ja mamman silmissä hyvin kaunis :)
Se eli koko ikänsä ainoana pusuna ja kehitti elämänsä aikana aika mielenkiintoisen suhteen lehtikaloihin. "Keski-iässä" hän alkoi ottaa matsia lehtikalakutuparini kanssa. Tilanne oli siinä mielessä tasan, että lehtisten kutiessa pusu ymmärsi väistää niitä, mutta kutuaikojen ulkopuolella tilanne kääntyi niin, että pusu huvitteli jahtaamalla lehtiksiä silloin tällöin. Sitten sattui kamala onnettomuus.. Lehtiskoiraani onnistui yöllä hirttämään itsensä Anubiaksen juuristoon ja löytyi aamulla tukehtuneena. Silloin pusu puolestaan kävi naaraan kimppuun ja jahtasi sen hengiltä parissa päivässä ennen kuin asiaan pystyttiin puuttumaan (lehtiksen kokoiselle kalalle kun ei ihan heti saa järkättyä sopivaa sijaisasuntoa..) Siinä oli pikkutytöllä suru puserossa. Kumma kyllä, pusu ei koskaan kiinnittänyt huomiota esim. sinirihmoihin, joiden nyt lähempinä sukulaisina luulisi herättävän aggressiot todennäköisemmin. No, pusu jäi ja eleli vielä opiskelijaelämäni ilona monnien seurana. Olihan se kiva kun altaassa oli yksi kala joka oli päivälläkin näkyvillä :mrgreen:
Mambo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 11:50, 02.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Olemme ehtineet tarkkailla pusuja nyt pidemmän aikaa, ja nyt olen minäkin varma siitä, että yksinäinen pusu ei olisi onnellinen pusu. Nuohan ovat koko ajan yhdessä :mrgreen:

Valitettavasti yksi pikkupusuista lähti muutama kuukausi sitten kalojen taivaaseen, kun vaihdettiin tehokkaimpiin suodattimiin (olivat olleet käytössä, eli vaikka pesin ne, niin niissä oli tod.näk. vieras bakteerikanta, muuta syytä en ole keksinyt..). Eli nyt on pusuja enää kolme :(

Kirjoitin siinä aikaisemmin, että pitäisi olla ISO allas.. Nyt meillä sitten on sellainen :mrgreen: 435-litrainen sai väistyä, kun 1000-litrainen valtasi sen paikan talvella. Eli nyt on kaloilla ruhtinaalliset olot 8-) Nyt rupesin miettimään, että mikä olisi hyvä parven koko pusuille, kun kerran on tilaa? Ihastuin maisun luona (kiitos muuten Pommista, se toimii ihan mainiosti pienen huollon jälkeen [;)] ) vihreisiin pusuihin, ja olenkin yrittänyt niitä etsiä, toistaiseksi tuloksetta. Yhtä pientä en suostu ottamaan, ettei se jäisi noitten isompien "jalkoihin" ( :D ) Mutta jos voisi laittaa kaksi tai kolme lisää, niin niillä olisi toisistaan turvaa.

Muut kalat mitä altaasta löytyy ovat: iso pleko (noin 40 senttiä, aikuinen, en tiedä lajia), 2 timanttipuikkoa, haimonni (joka oli pakko "pelastaa" pienemmästä akvaariosta..), 5 leväbarbia (muutama lisää tulossa jossain vaiheessa), noin 70 kiilakylkeä + partamonneja.

Kiitos etukäteen!
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Nyt kyllä taidan mennä ihan sekaisin näistä pusukalojen vaatimuksista. Nyt minulla on 300 litranen allas ja ajattelin ottavani siihen yhden pusukalan koska aiemmin on ollut juttua ettei tule toimeen kuin isossa altaassa parvena. Nyt sitten onkin puhetta että ei viihdy yksinään... Onko tuo 300 litraa nyt sitten auttamatton pieni pusukaloille, vaikka 2 kappaleelle :( Muut asukit ovat 4 ruostekirjoahventa, 2 tetraparvea, monnisia
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tilkka kirjoitti:Onko tuo 300 litraa nyt sitten auttamatton pieni pusukaloille, vaikka 2 kappaleelle :( Muut asukit ovat 4 ruostekirjoahventa, 2 tetraparvea, monnisia
Valitettavasti pusutukset eivät mahdu tähän altaaseen oikein mitenkään :|
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Näin keskustelua jälkeenpäin seuranneena sanoisin, että riippuu minkälaiset yksilöt saa. Tässä kun on näemmä ilmennyt joillakin yhteensopivat yksilöt. Itse saina aikanaan pusukalat jotka eivät sopineet yhteen.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Vastasitko maketzu nyt mihin tuolla? Alkuperäiseenkö?

Siis pusukalahan ei ole pienen tankin kala. Häiriökäyttäytymistä eli tappeluita ja häirintää ilmaantuu todella helposti liian pienessä tankissa.
Suljitko pois myös tämän kun sanoit saaneesi epäsopivat yksilöt?

Eli juu Tilkka: pusukalaa en laittaisi 300-litraiseen ollenkaan. Neljä-viisisataa litraa on hyvä minimi yhdellekin yksilölle. Viidensadan kohdalla voidaan kokeilla parvea :)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Rääkky, viittasin vastauksellani sinun vastaukseen ja Mambon vastaukseen.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

maketzu: Okeri pokeri :)

Sen verran päivitystä että miun pusukaloillani on nykyään isompi hima kuin tuolla aiemmin mainittu 480 litraa. Ovatten nykyään 600-litrasessa ja nyt tuo toinen kampela ei enää näytä olevan ihan säälittävän snadissa purkissa :P
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mikä on mielestänne mielekkään kokoinen pytty yhdelle pusulle? Ja minkäslaisesta kalaseurasta pusis pitäisi, mikä olisi sopiva iso "kaverikala" ja minkätyyliset kalaset taas eivät sovi ollenkaan?
zisse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 10.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja zisse »

samppi kirjoitti:Itellä semmonen ongelma kun mulla 8v yksin ollut pusukala ja nyt se näyttää masentuneelta. Kun en oo kattomassa niin se möllöttää pohjassa. Sydämeni särkyy kun nään sen yksikseen. Itellänikin on masennusta niin ymmärrän sitä hyvin. Jos hankkii esim. 500l akvaarion niin monta sinne mahtuis? Oon ajatellu jos olis kolme pusuu.

Kun kävin Malmin Faunattaressa niin myyjä sanoi että voi pitää 3 pusuu 275l mikä mul on mutta silti epäilyttää. Kun oon muuttamassa uuteen kämppään minne pusukin muuttaa niin olis kivaa jos sillä olis kavereita kun oon esim. koulus ja se yksin. Se kala on mulle hyvin tärkee ja haluan että se viihtyy.
ota huomioon mm eläinkaupan kultakala allas (jossa myös yksi iso pusuttelija) Kalat eivät ole myynnissä..mutta onko allas sille joukolle sopiva??Mielestäni ei todellakaan..Voi siis jo siitä miettiä mikä on pohjimmainen tarkoitus tyrkyttäessä 3 isoa pusukalaa alle 300l..Ehkä myynnin kasvattaminen...Muuten olen pitänyt kauppiasta ko. liikkeessä asian tuntevana.. Vähän tuuripeliä,sanoisinko..
aguilegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 13:04, 01.03.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja aguilegia »

asiasta hieman sivuun mutta kun pusujen asiantuntijat ovat paikalla niin siis mitenkäs ne sukupuolet sitten erottaa?
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Pusukalojen sukupuolet kuulemma tunnistaa siitä, kun naaraat ovat koiraita tukevampia päältä päin katsottuna. Mutta noin muuten on vaikea erottaa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

hei!

Viesti Kirjoittaja sttl »

lukaisin tuon jutun pusukala parvikalana..
minulla yksi pusukala isojen kirjoahventen kanssa,kärsiikö se jos joutuu olemaan yksin? ainakin näyttää viihtyvän,ui jatkuvasti lasin edessä,parveilee dempseyden kanssa...Pusukala tuli minulle rescue-tapauksena,olisiko parempi myydä se pois johonkin parveen?,jos kerran ovat oman lajin seurassa viihtyviä..Tämä pusukala hyökkää kyllä heti oman peilikuvansa kimppuun..olisikohan koiras? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”