FishFisu kirjoitti:Alusta asti akvan vesiarvot:
1. Päivä: Akvaarioon vedet, AquaSafe, 2 Bactozym kaplselia, 1 litra soraa ympiksi kypsästä akvasta (sukassa), 8 litraa vettä jossa kypsän akvan suodatin puristeltu. +9 astetta lämpötila, suodatin ja ilmakuplalaite päällä.
2. Päivä: Lämpötila aamulla 19+ C astetta, Kalanruokaa, 1 litra kukkamultaymppiä (sukassa), PH 7.5, GH 6 dH, nitriitti <0.3-0.3mg/l, 8 ml/163litraa 10%ttista ammoniakkiliuosta, 6litraa kypsän akvan suodattimen pesuvettä, kypsässä suodattimessa ollut villavanu, 1litra soraymppiä sukkaan. Lämpötila illalla 22+ C.
3. Päivä: kalanruokaa, Bactozym kaplseleita 2kpl, Nitriitti hieman kohonnut 0.3-0.8 mg/l illalla sama arvo jo 0.8-1.6 mg/litra, Nitraatti 12,5-25mg/litra, KH 5 dH, +25 C lämpötila. Termostaattisauvalämmitin ostettu ja käynnistetty.
4. Päivä: kalanruokaa, 4 millilitraa 10%ammoniakkiliuosta, Nitriitti taas kohonnut 1.6mg/litra, Nitraatti 12,5-25mg/litra, PH 8.5, lämpötila +25C.
5. Päivä: kalanruokaa, 4 millilitraa 10%ammoniakkiliuosta, Nitriitti sama kuin eilen 1.6mg/litra, Nitraatti sama kuin eilen 12,5-25mg/litra, lämpötila 25+C.
6. Päivä: kalanruokaa, 4 millilitraa 10%ammoniakkiliuosta, Lämpötila +25C, Nitriitti hieman kohonnut (1.6)-(3.3-33mg/l) välillä, Nitraatti yhä sama kuin eilen 12,5-25mg/litra.
7. Päivä: Bactozym kaplseleita 2 kpl, kalanruokaa ja 4 ml 10%ttista ammoniakkiliuosta. Nitriitti 3.3-33mg/litra eli kohonnut ja samoin kohonnut nitraatti 25mg/litra, lämpötila yhä sen 25C.
8. Päivä: Nitriitti sama eli 3.3-33mg/litra ja Nitraatti 25mg/litra eli molemmat samat. Lisätty eilisestä Nitraattiarvosta johtuen vain 2ml ammoniakkiliuosta ja kalanruokaa. Lämpötila yhä sama. Uuden viikon eka päivä, ohjeen mukaan 2 Bactozym kapselia.
9. Päivä: Nitriitti muuttunut tummemmanpunaiseksi arvo haitarilla 3.3-33mg/litra ja nitraatti YHÄ noussut 50mg/litra. Lisätty kalanruokaa ja 1ml ammoniakkiliuosta, annosta olen siis yhä vähentänyt puoleen todella korkean Nitriittiarvon takia. 50% vedestä vaihdettu Virheellisten ammoniakkiliuoslaskelmien vuoksi, uutta hiekkaa n. kymmenen kiloa puhdistettuna pohjalle. Vesiarvot illalla: Nitriitti yhä tapissaan, Nitraatti pudonnut 12,5-25 mg/litra.
10. Päivä: Lämpötila + 25C, Nitriitti yhä yhtä tummanpunaisena tapissaan 3.3-33mg/litra, Nitraatti onneksi vähän palautunut 25-50 mg/litra. Lisätty vähän kalanruokaa ja 1 ml 10%ttista ammoniakkiliuosta. Illalla Nitraatti jo 50mg/litra, 2 Bactozym kapselia, lisää pestyä hiekkaa 6 kiloa.
11. Päivä: Nitriitit todella tapissaan, ei koskaan näin punaista - viimeinen väri tetran testissä alkaa näyttää vaisulle (3.3-33mg/l), Nitraatti Kohonnut kaksinkertaiseksi eilisillasta eli nyt 100mg/litra. Lisätty ainoastaan kalanruokaa. Lämpötila +25C. Lisää hiekkaa 2 kiloa.
Mämmikoura laittoi liikaa ammoniakkiliuosta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
Nitraatti on noussut ammoniakkisohelluksista huolimatta hyvin, mutta tuo Nitriitti testin väri käy yhä vaan räjähtävämmän punaiseksi. Kahden päivän päästä lähtö lomille. Tänään tulee joitakin kasveja akvaan. Mietin että jos tekisi yhden 50%vedenvaihdon ennen lähtöä. En laittanut tänään yhtään tuota ammoniakkia kun on sen verran pahasti tapissaan tuo Nitriitti, ei ole koko aikana ollut noin räjähtävän värinen. Pitäisikö odottaa vaan, jättää vedenvaihto tekemättä ja laittaa loman ajaksi hirvensarvensuolaa ja kalanruokaa automaattiin ja antaa olla?
Viimeksi muokannut FishFisu, 10:43, 01.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Niin minä tekisin. Lomaltasi palattua voit sitten tarkastella tilannetta uudelleen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Voithan tuota vettä vaikka vaihtaakin. Ei siitä haittaakaan liene, kunhan panet siihen ruokinta-automaattiin kalanruokaa ja ammoniumia (kuten olet aikonutkin.)FishFisu kirjoitti:Eli tarkoitit että ei kannate vettä ruveta nyt vaihtamaan (vaikka kasvit tulee) ja testaan sitten vedet kun palajan ja heitän parina päivänä vedenvaihdot jos tarpeen?jarvij kirjoitti:Niin minä tekisin. Lomaltasi palattua voit sitten tarkastella tilannetta uudelleen.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Niin minä tekisin. Lomaltasi palattua voit sitten tarkastella tilannetta uudelleen.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... index.html
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... index.html
Kasvit ja mahdollinen nopea levänkasvu tulee tässä nyt ensimmäisenä mieleen, että niitä jos osaisi oikein hoitaa. Laitat varmaankin valot päälle ajastimeen kasvien saapuessa.
Jos nyt nitriittiä on monta kymmentä yksikköä ja nitraattia 100, olisi tilanne palattuasi varmaankin vähintään nitraatin osalta 200, kenties enemmänkin. Riippuu lomanaikaisesta annostelusta.
Jos vaihtaisit vettä mahdollisimman paljon, niin paljon kuin pystyt kerralla pois saamaan, sinne jäisi vielä muutama yksikkö nitriittiä ja hieman enemmän nitraattia. Koska ammoniumin muutos nitriitiksi ja nitraatiksi näyttää jo toimivan, allas saisi äkkiä takaisin nuo aineet, vaikka saisit nollattua koko tilanteen.
Suosittelen pienen pientä ammoniumin annostelua poissaolon ajaksi. Riippuen automaattisi rakenteesta, se voi olla vaikeakin annostella täsmällisesti. (Vai onko se sittenkin Rondomatic?) Pyrkisin noin viiden milligramman litra-annokseen viikolle, päivittäin jaoteltuna. Siis yhteensä vain viisi mg/l. Loman jälkeen voit sitten kokeilla isommalla annoksella, miten se muuntuu nopeasti kokonaan nitraatiksi.
Mainitsemani levien kasvu ja kasvien hyvinvointi onkin sitten vaikea juttu minun neuvoa. Mitkä ovat ne valaistus ja typpiyhdistepitoisuudet, joissa ongelmilta vältytään? Akvaariokasvikin voi saada liikaa typpeä käsittääkseni, joten pienemmät lukemat voisivat kenties olla jotenkin perusteltujakin. Ilmankin kasveja suosittelisin samoin. Toisin sanoin: niin minä tekisin.
Vaihtamatta vettä näkisimme, vaikuttavatko korkeat pitoisuudet itse nitrifikaatioon, kuten monesti on epäilty. Nythän näyttää nitriitti junnaavan paikoillaan, mutta sehän voi olla kypsymättömyyttäkin. (Tai toisaalta eihän se mitään todellista kertoisi vertailualtaan puuttumisen takia!)
Edit End. Anteeksi siitä. Ja kiitos kiitoksista. Ilo on minun puolellani!
Jos nyt nitriittiä on monta kymmentä yksikköä ja nitraattia 100, olisi tilanne palattuasi varmaankin vähintään nitraatin osalta 200, kenties enemmänkin. Riippuu lomanaikaisesta annostelusta.
Jos vaihtaisit vettä mahdollisimman paljon, niin paljon kuin pystyt kerralla pois saamaan, sinne jäisi vielä muutama yksikkö nitriittiä ja hieman enemmän nitraattia. Koska ammoniumin muutos nitriitiksi ja nitraatiksi näyttää jo toimivan, allas saisi äkkiä takaisin nuo aineet, vaikka saisit nollattua koko tilanteen.
Suosittelen pienen pientä ammoniumin annostelua poissaolon ajaksi. Riippuen automaattisi rakenteesta, se voi olla vaikeakin annostella täsmällisesti. (Vai onko se sittenkin Rondomatic?) Pyrkisin noin viiden milligramman litra-annokseen viikolle, päivittäin jaoteltuna. Siis yhteensä vain viisi mg/l. Loman jälkeen voit sitten kokeilla isommalla annoksella, miten se muuntuu nopeasti kokonaan nitraatiksi.
Mainitsemani levien kasvu ja kasvien hyvinvointi onkin sitten vaikea juttu minun neuvoa. Mitkä ovat ne valaistus ja typpiyhdistepitoisuudet, joissa ongelmilta vältytään? Akvaariokasvikin voi saada liikaa typpeä käsittääkseni, joten pienemmät lukemat voisivat kenties olla jotenkin perusteltujakin. Ilmankin kasveja suosittelisin samoin. Toisin sanoin: niin minä tekisin.
Vaihtamatta vettä näkisimme, vaikuttavatko korkeat pitoisuudet itse nitrifikaatioon, kuten monesti on epäilty. Nythän näyttää nitriitti junnaavan paikoillaan, mutta sehän voi olla kypsymättömyyttäkin. (Tai toisaalta eihän se mitään todellista kertoisi vertailualtaan puuttumisen takia!)

Edit End. Anteeksi siitä. Ja kiitos kiitoksista. Ilo on minun puolellani!
-
- Senior Member
Hei Liina, yritin sitä Rondomaticia saada, oikein lapun kanssa menin ostamaan, ei täältäpäin akvakaupoista löytynyt. Minkä saattoi kyllä melkein arvata
Semmonen suht halpa versiohan tuo on minkä ostin, 34e tai jotain semmoista. En ulkoa muista mitä merkkiä se on, mutta veikkaan tuon hinnan takia, ettei ole kovin tarkka. Pääasia kuitenkin että saa vähäsen hirvensarventököttiä sinne sekaan ettei basillit kuolo. Ja kalanruokaa. Tarkoititko vastaavaa määrää hirvensarvensuolaa kuin mitä on toi ammoniakkiliuoksen 5ml sataa litraa kohden? Jesh juu, ja valaisin on asennettu tuohon päälle, ajastin on vieressä, ei ole vielä päällä vielä, mutta ajastan sitten kun kasvit saapuu. Ainakin osa tulisi tänään, loput varmaan kiikutan lomareissulta. Mitä ihmeen anteeksi
höpsistä
Mie pistelen nuot vedet vaihtoon tänään ennen kasvien hiekkaan kaivamista. Kiitos jälleen!

Anteeksi pyytelin vain siltä varalta, jos joku oli vastaamassa jo juttuuni, mitä hieman muokkailin. Tästä on minua läksytetty, mutta näytän olevan jokseenkin toivoton tapaus.
Ammoniumin määrästä siis ehdotin niinkin pientä annostelua loman ajaksi kuin 5mg/l 'kerta-annoksena' - vaan siis ei kerralla vaan annettuna viikon aikana. Kuinkas tähän onkin vaikea löytää yksiselitteinen ilmaus!
Tuolla annoksella olen suhteellisen varma, ettei kypsytys mene takapakkia ainakaan.
Ammoniumin määrästä siis ehdotin niinkin pientä annostelua loman ajaksi kuin 5mg/l 'kerta-annoksena' - vaan siis ei kerralla vaan annettuna viikon aikana. Kuinkas tähän onkin vaikea löytää yksiselitteinen ilmaus!
Tuolla annoksella olen suhteellisen varma, ettei kypsytys mene takapakkia ainakaan.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Laita ajastin sytyttämään lamput vaikka kahdeksi neljän-viiden tunnin jaksoksi ja kolme-neljä tuntia valotonta aikaa välissä. Levät eivät siitä tykkää, joten niiden kasvua moinen valojaksottelu toivottavasti häiritsee, jotta et sitten palattuasi ole leväongelmien kanssa tekemisissä.
-
- Senior Member
Jep.
Laittelen häiriövalaistuksen ajastimeen, vaihtelen vetet ja nuin miekin aavistelin että oisi paras, siis että vaan pikkuinen määrä tuota hirveääsarvensuolaa ylläpitoannokseksi jokapäiväisesti ja sitten palattuani päljäytän enempi ja katon pilkkoontuuko Nitraatiksi suoriltaan, vaiko vieläkö jää Nitriittiä vetehen lilluskelemaan.
Nitriitti on noissa vesitesteissä ollut niin tapissaan, että asteikko on loppunut jo aikapäiviä sitten. Väri on koko ajan tosiaan ollut räjähdysmäisemmän ja vielä räjähdysmäisemmän värinen. Onneksi tuo Nitraattimäärät on kasvaneet melkoisen hyvää vauhtia, että eipä kai se jökkiinny vaikka alussa laskinkin väärin. Eiköhän loma tee tehtävänsä ja akva jatka kypsymistään riittävässä määrin sen aikana.

Nitriitti on noissa vesitesteissä ollut niin tapissaan, että asteikko on loppunut jo aikapäiviä sitten. Väri on koko ajan tosiaan ollut räjähdysmäisemmän ja vielä räjähdysmäisemmän värinen. Onneksi tuo Nitraattimäärät on kasvaneet melkoisen hyvää vauhtia, että eipä kai se jökkiinny vaikka alussa laskinkin väärin. Eiköhän loma tee tehtävänsä ja akva jatka kypsymistään riittävässä määrin sen aikana.
Asiallista keskustelua minäkin kaipaan myös akvaarioharrastajien kesken. En tölvimisiä.
Vertaan, vaikka monet eivät siitä pidäkään, asiaa koirakasvatukseen.
Kasvattaja voi antaa vaikka kuinka hyviä neuvoja oman koirarotunsa kasvateista, mutta nykyään on niin paljon rotuja, että kukaan ei pysty tuntemaan niiden erilaisuutta.
Vaikka kasvattaja kuinka neuvoisi kasvatin omistajaa, niin monesti on yksilöllistä, pätekö samat neuvot juuri tuohon koiraan. Yleispäteviä neuvoja voi antaa jokaisen rodun kohdalla, mutta on yksilöitä johon ne eivät päde.
Toisekseen on mahdotonta olla kaikkien rotujen asiantuntija. Se mikä pätee yhteen, ei saata sopia toiselle yksilölle lainkaan.
Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö ei olisi tiedossa eri kalojen vesi-ja hoitotuntemukset, mutta tuskin kukaan hallitsee jokaista kalalajia niin, että voi suoralta kädeltä mennä neuvomaan kaloista, joita ei itse ole edes koskaan omistanut.
Miksi kalatkin sitten joskus, varmasti asiantuntijoillakin, sairastuvat ja toisilla kaikkien kanssa menee hyvin.
Itse ainakin olen rajoittunut niin, että otan selville niiden kalojen hoitovaatimukset ja vesiarvot, joita olen hankkimassa, mutta en kerta kaikkiaan pysty hallitsemaan kaikkien kalojen yksilöllisiä vaatimuksia. Ja jos arvostettu akvaariokauppias sanoo, että kalani sopivat laumaan, niin yleensä uskon häntä, koska luotan, että hänellä on enemmän kokemusta, kuin itselläni. Varsinkin jos kalat jo akvaariokaupassa elävät samoissa altaissa, kuin minulla tulisivat elämään.
Asiallinen keskustelu, joka ainakin minua kiinnostaa, tuottaa aina paljon parempaa jälkeä, kuin lynkkausmeininki, ilman, että edes tietäisi tai tuntisi, eri ihmisten ajatuksia ja toimintatapoja.
On, koiraihmisiäkin, jotka haluavat päteä jo hyvin vähäiselläkin tietämyksellään, ollen mielestään aina oikeassa. Mutta mitä kauemmin jotain harrastaa, sitä useimmin ymmärtää, kuinka vähän tietää. Paitsi ne henkilöt, joilla on todella pitkäaikaista kokemusta ja tutkimustietoa asioista.
Vertaan, vaikka monet eivät siitä pidäkään, asiaa koirakasvatukseen.
Kasvattaja voi antaa vaikka kuinka hyviä neuvoja oman koirarotunsa kasvateista, mutta nykyään on niin paljon rotuja, että kukaan ei pysty tuntemaan niiden erilaisuutta.
Vaikka kasvattaja kuinka neuvoisi kasvatin omistajaa, niin monesti on yksilöllistä, pätekö samat neuvot juuri tuohon koiraan. Yleispäteviä neuvoja voi antaa jokaisen rodun kohdalla, mutta on yksilöitä johon ne eivät päde.
Toisekseen on mahdotonta olla kaikkien rotujen asiantuntija. Se mikä pätee yhteen, ei saata sopia toiselle yksilölle lainkaan.
Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö ei olisi tiedossa eri kalojen vesi-ja hoitotuntemukset, mutta tuskin kukaan hallitsee jokaista kalalajia niin, että voi suoralta kädeltä mennä neuvomaan kaloista, joita ei itse ole edes koskaan omistanut.
Miksi kalatkin sitten joskus, varmasti asiantuntijoillakin, sairastuvat ja toisilla kaikkien kanssa menee hyvin.
Itse ainakin olen rajoittunut niin, että otan selville niiden kalojen hoitovaatimukset ja vesiarvot, joita olen hankkimassa, mutta en kerta kaikkiaan pysty hallitsemaan kaikkien kalojen yksilöllisiä vaatimuksia. Ja jos arvostettu akvaariokauppias sanoo, että kalani sopivat laumaan, niin yleensä uskon häntä, koska luotan, että hänellä on enemmän kokemusta, kuin itselläni. Varsinkin jos kalat jo akvaariokaupassa elävät samoissa altaissa, kuin minulla tulisivat elämään.
Asiallinen keskustelu, joka ainakin minua kiinnostaa, tuottaa aina paljon parempaa jälkeä, kuin lynkkausmeininki, ilman, että edes tietäisi tai tuntisi, eri ihmisten ajatuksia ja toimintatapoja.
On, koiraihmisiäkin, jotka haluavat päteä jo hyvin vähäiselläkin tietämyksellään, ollen mielestään aina oikeassa. Mutta mitä kauemmin jotain harrastaa, sitä useimmin ymmärtää, kuinka vähän tietää. Paitsi ne henkilöt, joilla on todella pitkäaikaista kokemusta ja tutkimustietoa asioista.
-
- Advanced Member
Joo-o, mutta mielestäni jousiammunta on hienompi laji ja kuviokelluntaakin katselee mielellään, kun kohta taas olympialaiset alkavat. On se kyllä sääli, ettei curlingia hyväksytty kesäolympialaisiin, vaikka onkin hallilaji - pingiskin on! Miksei sitä pelata talvikisoissa? Sitten koittaakin jo kohta syys, ja silloin rientäkäämme riemumielin sienestämään. Koirankasvatuksesta puolestani olen sitä mieltä, että sen ja akvaarion kypsyttämisen välillä on varsin löyhä yhteys - suorastaan olematon.
Eli miten halvatussa minelanin kommentti liittyy edellä olleeseen keskusteluun?
Eli miten halvatussa minelanin kommentti liittyy edellä olleeseen keskusteluun?
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Et ole ainoa. Tietäisi edes mihin se todellakin liittyy ja mihin sillä pyritään. 

-
- Senior Member
Edit: Lipsahdus varmaan, sattuuhan noita. Minelan siirrätkö viestisi takaisin alkuperäiseen "ketä kuunnella" treadiin, tätä aihetta se sekottaa ja herättää ihmetystä. Yläkulmassa omaa viestiäsi on Muokkaa, kohta mistä voit viestisi sisällön kopsata ja pyyhkiä sen jälkeen poies tästä treadista.
Mutta takaisin tämän treadin alkuperäiseen aiheeseen. Voihan evärutto ja muut ikävät kalasairaudet. Nyt olen temppuillut sen kehvelin ruoka-automaatin kanssa, mikälie Eurofeeder se oli. Siis on kyllä niin epätarkka, että vedin itseäni lättyyn moisen surkeuden ostamisesta.
Pitikin mennä tommoinen kehvake ostamaan. Miksi, miksi miksi. Pääasia kuitenkin että se vähän heittää kalanruokaa ja sitä hirvensarvensuolaa akvaarioon 2 viikon loman aikana ettei noi kypsyttämisessä aikaansaadut basillit näänny, vaikka kyllä ottaa päästä. Huomenna lähtö. Surkeassa epätäsmällisessä ruokinta-automaatissa on nyt 5mg hirvensarvensuolaa hienontamattoman hiutaleruuan seassa kahden viikon loma aikaa varten. Tajusin eilen illalla että Liinahan puhui 5mg per viikko eli pitääs varmaan lisätä se toinen 5mg ruuan sekaan.
Vaihdoin Liinan ohjeiden mukaan 90% vettä uuteen. Ennen vedenvaihtoa ne olikin karmean tapissa noi molemmat. Sekä Nitraatti että Nitriitti, kauhistuttaa edes ajatella kuin moninkertaisesti se Nitriitin asteikon ylin lukema kertaantui ylittyessään ukkosenjylinän syvän aniliiniksi. Tosin oli tuo Nitraattikin moninkertainen ylinpään tulokseen verrattuna. Vedenvaihdon jälkeen, seuraavana aamuna Nitriitti oli luonnollisesti laskenut ja oli nyt pitkästä aikaa samanvärinen kuin asteikon ylin punainen eli sen 3.3-33mg/litra. Nitraatti oli laskenut 12,5-25mg/litra, mutta eiköhän tuo nouse korkeuksiin taas pian. Kalanruokaa laitoin vähän ja 1/2 ml 10%ttista ammoniakkiliuosta eli aiemmastakin annostuksesta puolet alaspäin. Jospa tuo ammoniakkilaskelmavirhe oisi nyt vedenvaihdoilla ja pienemmillä lisillä sitten korjailtu. eilen en laittanut liuosta laisinkaan.
Kasvit saapuivat myös ja säädin valaistuksen järvij:n ohjeiden mukaan levänkasvua häirilöiväksi nyt 4h päällä sitten 4h pois ja taas 4h päällä. Tuo varmaan on ok? Ja mitäs vielä
. Vallisneriat, kolme jättivallisneriaa ja kymmenisen viuhkalehteä sijoittelin altaaseen. Jokaisen juurelle TetraPlant Initial Sticks ja TetraPlant FloraPride (5ml/10litraan vettä perustettavassa akvassa), en tiedä oisko noita niin tarvinnut, mutta kun pohja on pelkkää pestyä puhallushiekkaa, niin arvelin että tuo ois kohtuu hyvä lisä. Ja järvij:n ohjeiden mukaan ilmastuslaite on nyt säädetty vain yöajaksi - tosin liekö tuota koristusta enää kasvien saapumisen jälkeen laisinkaan tarvitsiskaan, mutta happipitoisen veden tarpeesta noiden haaveilemieni kalojen suhteen oli kyllä mainintaa, tiedä sitten onko tuolla siihen suurikaan vaikutus.
Mutta takaisin tämän treadin alkuperäiseen aiheeseen. Voihan evärutto ja muut ikävät kalasairaudet. Nyt olen temppuillut sen kehvelin ruoka-automaatin kanssa, mikälie Eurofeeder se oli. Siis on kyllä niin epätarkka, että vedin itseäni lättyyn moisen surkeuden ostamisesta.

Vaihdoin Liinan ohjeiden mukaan 90% vettä uuteen. Ennen vedenvaihtoa ne olikin karmean tapissa noi molemmat. Sekä Nitraatti että Nitriitti, kauhistuttaa edes ajatella kuin moninkertaisesti se Nitriitin asteikon ylin lukema kertaantui ylittyessään ukkosenjylinän syvän aniliiniksi. Tosin oli tuo Nitraattikin moninkertainen ylinpään tulokseen verrattuna. Vedenvaihdon jälkeen, seuraavana aamuna Nitriitti oli luonnollisesti laskenut ja oli nyt pitkästä aikaa samanvärinen kuin asteikon ylin punainen eli sen 3.3-33mg/litra. Nitraatti oli laskenut 12,5-25mg/litra, mutta eiköhän tuo nouse korkeuksiin taas pian. Kalanruokaa laitoin vähän ja 1/2 ml 10%ttista ammoniakkiliuosta eli aiemmastakin annostuksesta puolet alaspäin. Jospa tuo ammoniakkilaskelmavirhe oisi nyt vedenvaihdoilla ja pienemmillä lisillä sitten korjailtu. eilen en laittanut liuosta laisinkaan.
Kasvit saapuivat myös ja säädin valaistuksen järvij:n ohjeiden mukaan levänkasvua häirilöiväksi nyt 4h päällä sitten 4h pois ja taas 4h päällä. Tuo varmaan on ok? Ja mitäs vielä

Kehveli!
Bakteerit tuskin ottavat nokkiinsa kunhan päivittäin automaatti antaa jotakin - ainakaan siinä mielessä että yksikään akavaario ei kai ole jäänyt vielä kypsymättä millään taktiikalla. Ei pidä unohtaa kalanruuasta syntyvää ammoniumiakaan. Hieman todennäköisemmin tuolla ehdottamani annoksen puolikkaalla altaassa ei ole nitriittiä takaisin tullessasi ja kumminkin sitten vielä joudut läträämään muutamia päiviä etkä suoraan kaloja istuttamaan, oli niin tai näin. Nitriitti kun on kai edelleen aika korkialla, että joku voisi vaihtaa edelleen vettä lisääkin.. (edit: onko se 33 vai 3?)
Eikö kalojen istuttaminen olekin validi termi? Se ei sitten tarkoita hiekkaan istuttamista!
Hyvää matkaa ja aikoja!
edit2.
Se olikin kehvali eikä kehveli.
edit3.
Eikun kehvake!

Eikö kalojen istuttaminen olekin validi termi? Se ei sitten tarkoita hiekkaan istuttamista!

Hyvää matkaa ja aikoja!
edit2.
Se olikin kehvali eikä kehveli.
edit3.
Eikun kehvake!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Kalanviljely ja niiden istuttaminen on kalataluden hoitoon kuuluvaa terminologiaa. Siis validia.
-
- Senior Member
Tetran Nitriitti testissä on tuo viimeinen värisävy, noh oisko aniliininpunainen lähin ilmaisu, ja siihen on laitettu arvoksi 3.3-33mg/litra, ei siis ole liiemmin eritelty että 3.3 oisi tietty sävy ja sitten 33mg oisi joku tietty, vaan sama värikoodi tuolle haitarille. Käytännössähän se ei todellakaan mene niin että toi yksi sävy vastaisi koko haitaria. Tänään se oli kumminkin pitkästä aikaa tasan samanvärinen kuin tuo sävy eli oletan että 3.3 on tämän aamun arvo. Mie kerkeen kyllä vielä tänään vaihtamaan 90% vedestä ja huomenna ennen lähtöä saman, jos se jotain auttaa, mutta tosiaan niin sitten tulee 2 viikon tauko kotonaoloon. Caravaanari elämää! Jesh!
----------------
Ja tämän sepustuksen päämäärä oli johdattaa seuraavaan pohdintaan: Täältä on himovaikea saada kimalaispallokaloja. Tiedän että Hesan akvaariokeskuksessa on niitä ja Turun Uudessa Akvaariossa on ainakin ollut, muttei juuri nyt ole. Ensin ajattelin että jos suurella basillimäärällä, jonka kerjäämistäni ympeistä saisin akvaan, oisi se apu, että kypsyisi alta aikayksikön, mutta kaikki ottaa aikansa ja akva siis jatkaa kypsyttelyään lomani ajan. Oomma eteläSuomessa kaikkien tukkona caravanaroimassa ja mietin että jos Turussa kotiin lähtiissä oisi kimalaispallosia, niin tekisi toki _mieli_ ostaa, mutta ...
Suositeltavat vesiarvot ko lajille ovat PH 5.5-7.2, lämpötila 22C-28C ja kovuus 5.5-15dH. Onko täysin susi ajatus, jos Turusta unelmoisi kuskaavansa kimalaispallokaloja pullohapella täytettyissä kalakaupan muovipusseissa styroksilaatikkoon kyljelleen pakattuna ja majoittaisi muutamaksi päiväksi kalat arvoiltaan säädettyyn 100 litran vesisaaviin, jossa arvot sopiviksi säädettyjä, ilmastus (koska ei kasveja), suodatus ja sillä aikaa, kun fisuset väliaikaismajoituksessa, läträisin muutaman päivän tuon oman akvan vesiarvojen tasaamisessa kohdilleen? Jos on ihan susi idea, niin sitten puraisen itse tuota ajatusta päättäväisesti ja luovun siitä.
Asuinalueemme Vesijohtoveden laatu on tutkimustulosten mukaan seuraavaa:
Hanasta tuleva vesi on mikrobiologisesti puhdasta Pohjavettä
pH 7,5-7,8
Kovuus 0,5-0,6 mmol/l = 3 dH-astetta (keskusta ja itäosa, jossa me asumme), pehmeä
0,7-0,8 mmol/l = 4 dH-asetetta (länsiosa), keskikova
Rauta alle 0,05 mg/l
Mangaani alle 0,05 mg/l
Väri kirkas
----------------
Totta. Mulla on tässä ollut haaveena akvaariota korjatessa ja sitten kypsytellessä että Amazonin makeissa vesissä asuvia kimalaispallokaloja (Colomesus asellus) hankkisin ja akva oisi sitten vaan niiden. Elokuussa tilaukseen tulee noin 700 litrainen (nähtyäni Tietomaan 1300 litraisen päätin että 1000 litrainen on aivan liian iso mulle) ja kaikki samaiset kimalaispallokalat menee sitten sinne 700 litraiseen altaaseen, jälleen yksin. Sairaalatankiksi jäisi tuo nykyinen 163 litrainen eli sinne jäisi osa nykyisistä kasveista ja varmaan jokunen kierteissarvikotilo. Saapuisi varmaan tuo isompi sitten syyskuun alkupuoliskon aikana.liina kirjoitti:Hieman todennäköisemmin tuolla ehdottamani annoksen puolikkaalla altaassa ei ole nitriittiä takaisin tullessasi ja kumminkin sitten vielä joudut läträämään muutamia päiviä etkä suoraan kaloja istuttamaan, oli niin tai näin.
Ja tämän sepustuksen päämäärä oli johdattaa seuraavaan pohdintaan: Täältä on himovaikea saada kimalaispallokaloja. Tiedän että Hesan akvaariokeskuksessa on niitä ja Turun Uudessa Akvaariossa on ainakin ollut, muttei juuri nyt ole. Ensin ajattelin että jos suurella basillimäärällä, jonka kerjäämistäni ympeistä saisin akvaan, oisi se apu, että kypsyisi alta aikayksikön, mutta kaikki ottaa aikansa ja akva siis jatkaa kypsyttelyään lomani ajan. Oomma eteläSuomessa kaikkien tukkona caravanaroimassa ja mietin että jos Turussa kotiin lähtiissä oisi kimalaispallosia, niin tekisi toki _mieli_ ostaa, mutta ...
Suositeltavat vesiarvot ko lajille ovat PH 5.5-7.2, lämpötila 22C-28C ja kovuus 5.5-15dH. Onko täysin susi ajatus, jos Turusta unelmoisi kuskaavansa kimalaispallokaloja pullohapella täytettyissä kalakaupan muovipusseissa styroksilaatikkoon kyljelleen pakattuna ja majoittaisi muutamaksi päiväksi kalat arvoiltaan säädettyyn 100 litran vesisaaviin, jossa arvot sopiviksi säädettyjä, ilmastus (koska ei kasveja), suodatus ja sillä aikaa, kun fisuset väliaikaismajoituksessa, läträisin muutaman päivän tuon oman akvan vesiarvojen tasaamisessa kohdilleen? Jos on ihan susi idea, niin sitten puraisen itse tuota ajatusta päättäväisesti ja luovun siitä.
Asuinalueemme Vesijohtoveden laatu on tutkimustulosten mukaan seuraavaa:
Hanasta tuleva vesi on mikrobiologisesti puhdasta Pohjavettä
pH 7,5-7,8
Kovuus 0,5-0,6 mmol/l = 3 dH-astetta (keskusta ja itäosa, jossa me asumme), pehmeä
0,7-0,8 mmol/l = 4 dH-asetetta (länsiosa), keskikova
Rauta alle 0,05 mg/l
Mangaani alle 0,05 mg/l
Väri kirkas
Pallokaloista minulla ei ole kokemusta, mutta ainahan voit valmistaa altaan nopeasti nitriitittömäksi - periaatteessa vaikka heti, jos kalat odottaisivat jo saavissa. Jos kypsytys ei ole mennyt 'cyclen' mukaan, jossa jatkuva ammoniuminsyöttö lopulta kasvattaa niin suuren bakteeriston, että se syö kaiken nitraatiksi, on tilanne tässä sitten vähemmän bakteeristoa. Katkaistu 'cycle' ammoniumkypsytyksessä ei välttämättä tarkoita kohoavaa nitriittiä kalojen kanssa, vaan kyse on ammoniuminsyötön ja typpibakteeriston tasapainosta. Kalat ja niiden ruokinta eivät normaaliin ammoniumkypsytykseen verrattavia ammoniummääriä tuota.*FishFisu kirjoitti:Jos on ihan susi idea, niin sitten puraisen itse tuota ajatusta päättäväisesti ja luovun siitä.
Ehkäpä mietit parasta kuljetustapaa ja ajankohtaa kaloille sitten, kun löydät ostopaikan. Bussirahti ei liene sen stressaavampi kuin oma kuljetuskaan. Riippuu toki pakkaamisesta, ajasta ja paketin kohtelusta. Stressaava kuljetus aina on.
Edit:
*Teoriaa, kysymyksiä ja mielipiteitä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24566 (päivitetty lisäyksellä)
-
- Senior Member
hmmm...luin tuon linkiksi laittamasi treadin. Olen vähän kahden vaiheilla tämän kalasto jutun kanssa. Jos Turussa, mikä on viimeisin Kaupunkipysähdys 2 viikon lomamatkan lopuksi, ei ole kimalaispallokaloja, niin sitten tilaan joskus myöhemmin Matkahuollon kautta. Tokihan siihen tulee lisämaksua ihan kivasti. Jos taas siellä on Kimalaispallokaloja, niin on kaksi vaihtoehtoa, maksaa ja pytää lähettämään bussilla viikon päästä Matkahuollon kautta. Viimeksi kun tuli maakonna Turusta, niin ilmoitettiin seuraavana päivänä että onko teille soitettu, täällä on reijitetty laatikko oottanut tietä 24h!
Eipä ollut ja konnaraukka oli ollut ilman vettä ja ruokaa paljon pidenpäänkin. Kyllä joi raukka hirmuisesti vettä kotiin tullessaan. Kyseessä nyt kuitenkin ihan eri firma, mutta vähän on jäänyt moisista kuljetuksista paha maku. Ja se toinen vaihtoehto tuo minkä äskeisessä treadissa selitinkin jo.
------------------------
Ekavaihtoehdossa pystyn itse ainakin varmuudella valitsemaan kalat, katsomaan päälle siinä pakkaamistilanteessa, pitämään huolen etteivät kuumene liikaa, eivätkä myöskään viilene ja että pääsevät mahdollisimman nopeasti asettumaan. Ja ettei tule ylimääräisiä seisokkeja turhaan. Mutta on siinä riskinsäkin. 2 viikkoa allas täällä yksikseen kypsyy ruoka-automaatin varassa (hirvensarvensuola ja hiutaleet), enkä tullessani toki voi tietää, että mistä kunnosta sen löydän ja mihin vaiheeseen se on itsekseen ehtinyt kypsyä. Nämä 14 päivää ja sitten 2 viikkoa siihen loma-aikaa lisää, sen verran oisi tuo kypsymisaika kestänyt siihen mennessä. Enttententten teelikamentten. Näin väsyneenä on paha ajatella kovinkaan järkevästi, ehkä tuo ajatus kypsyy matkalla. LisäKommentit ei toki haittaa, vaikka niitä tähän aiheeseen lisää tulisikin.
Kaloja mietin, että jos ne kuitenkin ressaantuu vähemmän bussimatka vaihtoehdon jälkeisestä ajasta, siis sikäli mikäli vedenvaihtoja akvaan tulee pikkasen vähemmän (silloin tulisivat siis suoraan tuohon akvaan) ja arvojen kanssa ei tarvitsis niin hirmuna pelata, jos siis tulis kotiin ilman kaloja ja säätelis arvoja viikon ja sitten tulisivat bussilla. Matkahan on anyways suurinpiirtein sama, mutta sitä kotiin saapumista mietin, että oisko se sitten kaloille kumminkin vähemmän rasittava...Vaikea vaan luottaa että juttu menee ok, kun muut kuin kalojen tuleva omistaja niitä on lähettämässä ja kulettamassa... Nyt illalla mitattuna tilanne vaikutti samalle kuin aamullakin Nitriitin suhteen, samaa sävyä testipurkkiin antoi yhä.

------------------------
Ekavaihtoehdossa pystyn itse ainakin varmuudella valitsemaan kalat, katsomaan päälle siinä pakkaamistilanteessa, pitämään huolen etteivät kuumene liikaa, eivätkä myöskään viilene ja että pääsevät mahdollisimman nopeasti asettumaan. Ja ettei tule ylimääräisiä seisokkeja turhaan. Mutta on siinä riskinsäkin. 2 viikkoa allas täällä yksikseen kypsyy ruoka-automaatin varassa (hirvensarvensuola ja hiutaleet), enkä tullessani toki voi tietää, että mistä kunnosta sen löydän ja mihin vaiheeseen se on itsekseen ehtinyt kypsyä. Nämä 14 päivää ja sitten 2 viikkoa siihen loma-aikaa lisää, sen verran oisi tuo kypsymisaika kestänyt siihen mennessä. Enttententten teelikamentten. Näin väsyneenä on paha ajatella kovinkaan järkevästi, ehkä tuo ajatus kypsyy matkalla. LisäKommentit ei toki haittaa, vaikka niitä tähän aiheeseen lisää tulisikin.
Kaloja mietin, että jos ne kuitenkin ressaantuu vähemmän bussimatka vaihtoehdon jälkeisestä ajasta, siis sikäli mikäli vedenvaihtoja akvaan tulee pikkasen vähemmän (silloin tulisivat siis suoraan tuohon akvaan) ja arvojen kanssa ei tarvitsis niin hirmuna pelata, jos siis tulis kotiin ilman kaloja ja säätelis arvoja viikon ja sitten tulisivat bussilla. Matkahan on anyways suurinpiirtein sama, mutta sitä kotiin saapumista mietin, että oisko se sitten kaloille kumminkin vähemmän rasittava...Vaikea vaan luottaa että juttu menee ok, kun muut kuin kalojen tuleva omistaja niitä on lähettämässä ja kulettamassa... Nyt illalla mitattuna tilanne vaikutti samalle kuin aamullakin Nitriitin suhteen, samaa sävyä testipurkkiin antoi yhä.
Menet toki valitsemaan kalat ja sopimaan juuri niiden yksilöiden lähettämisestä sinulle! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Silloin voit katsoa niitä mahdollisesti muualtakin kuin Turusta?
Minulle tuli Tampereelta kaupasta muutama kala keväällä ja ainut vakavampi ongelma oli lämpötilan lasku. Onneksi ei kuolemia tapahtunut. Tähän vuodenaikaan voisi tilanne olla parempi - ellei taas helteet satu. Mutta siitäkin voinee sopia, ettei satu.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Silloin voit katsoa niitä mahdollisesti muualtakin kuin Turusta?
Minulle tuli Tampereelta kaupasta muutama kala keväällä ja ainut vakavampi ongelma oli lämpötilan lasku. Onneksi ei kuolemia tapahtunut. Tähän vuodenaikaan voisi tilanne olla parempi - ellei taas helteet satu. Mutta siitäkin voinee sopia, ettei satu.
-
- Senior Member
Mulla taitaa olla hieman luottamuspula sen suhteen, kun en ole ite säheltämässä, vaan puikoissa on joku muu. Kiireiset kuskit ynnämuut ei varmasti siirtele laatikoita, vaikka niissä lukee mitä, kauniilla kädellä. Eivätkä pidä mittaria styroksipurkin sisällä ja pakollisilla pysähdyksillä tsekkaa onko lämpötila siinä boksissa ok. Ja sitten jos alkaa ilmetä happikatoa, niin ei ne ala mitään ensiapua vetyperoksidilla antamaan. Ehkä täytyy vaan opetella luottamaan ja katsoa kuin moni kala selviää hengissä tänne saakka...Paras vaihtoehto painua pehkuihin, molemmat -itsetuotuna kahden viikon päästä ja bussilla tilattuina kolmenviikon päästä - alkavat tuntua pelkästään huonoille vaihtoehdoille. 

-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Jää vielä sellainenkin vaihtoehto, että pystytät täysin tilapäisen astian, johon panet vain suodatuksen tai ilmastuksen, mutta et kypsytä sitä mitenkään. Panet siihen vain veden liikkumaan em. tavalla. Tuot kalat tuohon akvaarioon. Et syötä niitä siinä juuri lainkaan (eli vai ainan vähän). Tällöin ei synny jätteitäkään ei siis ammoniakkia,nitriittiä eikä nitraattiakaan. Voit lisäksi vaihtaa vettä tuossa tilapäistankissa. Se voi olla vaikka muovisaavi tms. Siirrät siihen vain kalat, mutta et kuljetusvettä, johon on matkan aikana jo kertynyt kuona-aineita.
Selvitä liikkeessä millaisessa vedessä heillä kalat ovat ja tee tuohon tulapäisastiaan vastaavanlainen vesi.
Näin saat kalat valittua ja voit kuljettaa ne itse.
Sinulle jää yksi - kolme päivää aikaa saattaa akvaariosi kuntoon noille kaloille.
Selvitä liikkeessä millaisessa vedessä heillä kalat ovat ja tee tuohon tulapäisastiaan vastaavanlainen vesi.
Näin saat kalat valittua ja voit kuljettaa ne itse.
Sinulle jää yksi - kolme päivää aikaa saattaa akvaariosi kuntoon noille kaloille.
-
- Senior Member
järvij: ehkä tuo oisi semoinen vaihtoehto että yhdistäisi nuo hyvät puolet monellista kahdesta vaihtoehdosta. Tuollainen suuri vesisaavi löytyykin. Ja siihen ilmastus ja suodatus + minimiruokinta kaloille. Parina eka päivänä ne ei kumminkaan syö mitään, matkaressin takia. Suurkiitos teille molemmille kommenteista, tulostin tuon mukaan (kuten kaikki Liinan ja Järvij:n vastaukset) niin pysty sitten palaamaan niihin ilman internettiäkin. Ja eiköhän me jossain kirjastossa käydä, että ehtisi piipahtaa netissä.
Asuntovaunu on jo täytetty ja muistikirjat meni siinä mukana, joten en pysty eilisiä vesiarvoja tarkistamaan (ellen kirjoittanut niitä eilen tänne) Mutta tämän päivän mittaustulokset on seuraavat: Nitriitti on laskenut 1.6mg/l Eilen en vaihtanut vettä (meni yöhön että saatiin pakattua) ja tänään tein nuo testit ennen kuin aloitin vedenvaihdon. Tänään sitten vaihdoin vettä noin 80%ttia koko tilavuudesta. Ruokinta-automaatti on asennettu, siellä hiutaleruokaa ja 5mg hirvensarvensuolaa. Valot sillä "häiriö" säädöllä, ilmastuslaite yöllä päällä ja lämmityssauva sekä suodatin päällä kokoajan.

-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Hätätilassa kaloja voi pitää tuollaisessa ilmastetussa tilapäis-astiassa varovaisella ruokinnalla toista viikkoakin. Vettä vain on vaihdettava vaikka päivittäin.