Valaistus kesällä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tirtar
Starting Member
Starting Member

Valaistus kesällä

Viesti Kirjoittaja tirtar »

Tarvitaanko akvaarioon loisteputki valaistusta kesäaikaan vai pärjääkö kalat + kasvit luonnonvalolla?
Aurinko ei paista suoraan altaaseen mutta nurkkaus on kuitenkin aikalailla valoisa.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei pärjää ilman keinovaloa. Ei ainakaan muut kuin varjossa viihtyvät. Ja lisäksi kasvit kääntyisivät ikävästi valoa kohden ja akvaariota tuskin voi noin vain kääntää ympäri kuten huonekasveja :? .
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kalat pärjäävät varmasti, mutta pärjäävätkö kasvit? Sen saat itse aikanaan parhaiten selville. On toki mahdollista mitatakin valon määrä, mutta hankalaa olisi mitata siten että tulokset kertoisivat asian kasvien kannalta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
fisukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Laitanpa oman mieltäni askarruttavan kysymyksen tähän samaan, kun kerta aihepiiri on täysin sama. Elikäs kun täällä pohjoisessa tuo aurinko ei oikein laske milloinkaan ja olohuone, jossa akvaarioni sijaitsee, on tosi valoisa myös yöaikaan, niin häiriintyvätköhän kalat tästä? Kyllä ne ainakin muutaman tunnin torkkuvat, mutta aamulla seitsemän aikaan jolloin nousen ja olohuone on TODELLA valoisa, kalatkin pörräävät akvassa jo täydessä tohinassa, vaikka talvella ne ovat unessa vielä siihen aikaan. Pitäisiköhän minun kenties laittaa akvan päälle joku peite yöksi, ainakin siksi aikaa kun itse nukun? Muutimme aika vasta tänne, jotenka kokemuksia aiemmilta kesiltä ei ole...ikinä ennen ei ole tarvinnut asunnossa "valittaa" LIIASTA auringonvalosta :)
sammeli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammeli »

kyllä ne kalat varmasti osaavat levätä vaikka onkin vähän pidempään valoisaa...
Itse kyllä pimennän huoneen päiväksi auringon takia, eli ettei lämpö nouse ja ettei levä innostu auringonvalosta... on huonoja kokemuksia vihersamennuksesta :|
Jos siis kalojen unirytmi huolettaa niin hanki pimennysverhot...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”