Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
jartzu65 kirjoitti:Pienenä niksinä: Jos kyseessä on pitkä,useamman metrin pituinen lappoletku, niin imaisun jälkeen tietää milloin vesi on lähtenyt valumaan, kun letkusta tulee "tuulenvire", tuleva vesi työntää ilmaa edeltään.
Tällä tekniikalla olen muutaman kerran saanut vedet korvaani kun olen kuunnellut kuuluuko letkusta solinaa Mutta imaisu on yleisin tapa edelleenkin käynnistää lappo meillä, ei varmaan usko että se voi olla vaarallista ennenkuin käy huonosti..
No ei sitä korvaan kannatakaan tunkea Itse sen pitkän letkun (parikymmentä metriä) kanssa teen niin että imaisen voimakkaasti, pidän letkun suussa ja kun "posket pullistuu" tiedän että hyvin lähti. Se että vesi on poistopäässä kestää kuitenkin ties kuinka kauan, mitään vaaraa saada se suuhun, korvaan tai naamalle ei ole.
Antibakteerisuudesta saa väärän kuvan, että kyseessä olisi jotain erityisen puhdasta ja hyvää, vaikka usein tarkoitetaan sitä, että ko. tuote sisältää bakteereita tappavia myrkkyjä, jotka ovat siis kaikkea muuta kuin terveellisiä, vaikka (ja siitä syystä että) bakteerit eivät tuotteessa pysty elämään.
On turvallisempaa välttää likaisen veden joutumista limakalvoille, kuin yrittää siitä saamansa taudin oireiden kautta hankkia vastustuskykyä.
Allergian yleistymiseen olen kuullut vaikuttavan esim. maidon homogenisoinnin (pastöroinnin eli nopean kuumentamisen vaikutus on puolestaan edullinen) eli molekyylien pilkkomisen, monien keinotekoisten toimien ja lukemattomien eri kemikaalien, joita vimmatusti tuodaan markkinoille. Myös länsimaiden liian lyhyt lasten rintaruokinta on mainittu, sillä lapset jotka ovat saaneet äidinmaitoa yli vuoden tai vaikka 10 vuotta, ovat terveempiä kuin alle vuoden saaneet. Ilmeisesti äidinmaidossa voi imeä myös vastustuskykyä ja viisautta aikuisiän varalle. Päinvastainen on tilanne silloin kun odottava äiti polttaa tupakkaa tai käyttää vähäisiäkin määriä alkoholia. Sillon odote on pahimmillaan vajaakehittynyt lapsi tai moniongelmainen aikuinen.
iekku kirjoitti:Tällä tekniikalla olen muutaman kerran saanut vedet korvaani kun olen kuunnellut kuuluuko letkusta solinaa
Sullon liian lyhyt letku, tai huono kuulo
Eiku liian pitkä Tuskastun odottelemaan että eikö sieltä jo tule ja olevinaan ilmavirrankin tunnen mutta mitään ei vaan tule ja sitten kuuntelen että loriseeko ja kyllähän se just sillon sit lorisee ulos asti...
Tapio Martimo kirjoitti:Tästä tulee mutkan kautta mieleeni taannoin mietiskellyn laulun, Telefooni afrikassa, sanat. Siinä nimittäin: "häntä pannaan toiseen korvaan".
Jaa ketä pannaan toiseen korvaan? Öh, huono...
Ai niin aiheesta vielä. Tähän mennessä herkin paikka akvaarion bakteereille mitä olen huomannut on silmät. Pari kertaa olen saanut lievän silmätulehduksen kun murtovesipalleromme ovat roiskuttaneet vettä päälleni ja jotenkin onnistuneet saamaan pisaran suoraan silmään silmälaseista huolimatta. En minä tuosta niin kovin huolissani ole, mutta kyllä siis huomaa ettei se vesi mitään steriiliä ole.
iekku kirjoitti:Eiku liian pitkä Tuskastun odottelemaan että eikö sieltä jo tule ja olevinaan ilmavirrankin tunnen mutta mitään ei vaan tule ja sitten kuuntelen että loriseeko ja kyllähän se just sillon sit lorisee ulos asti...
*Reps*
Mä revähdin nauruun kun tän kohdan luin.
Itse olen miljuuna kertaa saanut akvaariovettä suuhun enkä siitä ole saanut minkäänlaista oiretta.
Muutoinkin olen aika samaa mieltä Liisan kanssa
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Kyllä minäkin jossain vaiheessa päätin etten letkua suuhuni pistä ja laskin sen ensin täyteen kraanavettä, mutta kyllä tuo yksi nopea imaisu vaan on helpompaa
Laiska mikä laiska.
Kaveripa on vetänyt ruohonleillurista bensaa henkeensä
Kyllähän kaikki ny 'poskareita' osaa vetää
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
rain- kirjoitti:Minä kyllä en omaa vastustuskykyäni ole saanut yhtään paremmaksi akvaristina. Oikeassa kädessä on jonkinmoista ihottumaa akvaarion ansiosta, kaikki taudit käyvät aina muutenkin kylässä ja heinänuhakin taitaa nykyään vaivata.
Mutta kiva ajatus toki.
Tämä ei liity juuri alkuperäiseen asiaan, mutta tuohon ihottumaan, jota tulee akvasta (rain ja kumppanit) ..minulla olisi ehdotelma. Itselläni on joskus tullut akvaariosta kutinaa ja ihottumaa (samoin huonepölystä) ja kokeilin "ravintolisälääkitystä"; Magnesium ja Sinkki voivat auttaa ihottumaan. Tai ainakin minulla on auttanut, ei raapututa enää, eikä oireile vaikka allerginen varmaan vieläkin olen.
Tavallisesta Marketista saa hyviä ja suht halpoja (n.5 euroa purkki) tabletteja; Magnesan ja Zinkosan. Niissä on lisänä erillaisia vitamiineja että ovat sitäkin kautta sitten hyväksi terveydelle. Muita Monivitamiineja ei kannata noitten kanssa syödä ettei tule sitten yliannostusta...
Imeminen on niin nopeaa ja kätevää että sillä siis. Jos menee vettä suuhun, syljetään pois ja huuhdellaan suu kunnolla Septidin-liuoksella. Ei ole koskaan tullut tauteja vaikka herkkä massu onkin. Ja hyvin harvoin sitä enää vahinkoja sattuukaan vaikka käytän lyhyttä letkua
Meillä puoliso on letkun altaan puoleisessa päässä ja minä letkun pihan puoleisessa päässä. Ajan myötä tässä on oppinut ettei imaisun tarvitse olla voimakas saadakseen veden letkun kumpaankin päähän. Menneinä aikoina lapolla ja sanko-tekniikalla opetellessa tuli posket täyteen monasti Oireita suullisista ei ole tullut mitään. Ei ole edes evät alkaneet kasvamaan
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Meillä on pitkän letkun päässä lappo johon ensin kaadan pienellä kannulla akvaariosta vettä ja sitten vaan letkun pää veteen. Toimii aina (paitsi kun mies vaihtaa vettä) eikä pelkoa että posket jäisi lommolle liiallisesta imuttelusta.
Ei se akvaarion vesi niin herkkua ole, että sitä pitäisi oikein nielemällä nieleä. Meillä vesi vaihdetaan niin, että letku kiinni hanaan ja toinen pää akvaarioon. Sitten hana päälle ja kun letkusta tulee vettä akvaan, irroitetaan letku hanasta. Tämän jälkeen vesi iloisesti lorisee suoraan viemäriin eikä muita temppuiluja tarvita. Kun akva on riittävän tyhjä, pistetään letku takaisin hanaan kiinni ja lorotellaan uutta vettä tilalle. Helppoa kuin leivän syöminen.
Meikäläinen on siinä määrin onnettomuussaltis yksilö että pienet akvaariovedet eivät tunnu missään, ystävät usein vitsailevat että tarvitsen aviomieheksi ambulanssinkuljettajan... Tässä kahden viikon sisään olen yrittänyt jäädä bussin alle Liettuassa seurauksella että onnuin molempia kantapäitä reilun viikon. Lisäksi olin neljä päivää sairaslomalla parantelemassa reikiä sarveiskalvoista, yhden illan olin kuumeessa ja viikonloppuna sain jalkaterääni sellaisen haavan pesukoneen reunapellistä että piti käydä päivystyspolilla kun se vuoti 6h. Sillä jalalla kävellään edelleen vain ilman kenkiä. Lisäksi kävelin maanantaina suoraan päin kaksimetristä limoviikunaa. Jos kuolen akvaarioveden vuoksi niin ihmettelen suuresti.
Aina välillä tulee lapottua alku suuhun, sitten äkkiä huuhtelemaan
Nyt tuon merialtaan kanssa kun lisäilen kokispullosta kalkkivettä, niin melkein aina saan kalkit suuhun, ja se ei vissiin kovin hyvää tee, paitsi hampaille.
Tuli tuossa maistettua äsken monta suullista kun liitin kaksi eheimin 2215 ulkosuodatinta sarjaan, kun toisessa ei ole roottoria. Hyvä idea lisätä suodatinpinta-alaa suureksi, mutta tuon "virityksen" käynnistäminen on sitten kyllä todella vaikeaa.