Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Selailin vanhoja fotometri-aiheisia viestejä ja kovasti alkoi homma kiinnostaa. Onko kukaan rakentanut tuota neljän erivärisen ledin fotometria, jonka rakennusohjeisiin on linkki jarvij:n sivuilla, ja millaisia kokemuksia ko. vehkeestä on? Itsellä ei tuo saksa avaudu, joten aika heikoilla siinä mielessä ollaan :roll:. Löysin myös keskusteluja fotometrin "tulosten" lukemisesta tietokoneella, onko joku ehtinyt jo onnistuneesti toteuttaa tämänkin?

Etsin Bebekin kotisivuilta jarvij:n suomentaman ohjeen mukaisen fotometrin osia, enkä ihan kaikkia löytänyt. Mistä muualta noita osia voisi kysellä?
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Tuossa 4 ledin fotometrissä voi siis kytkimellä valita, mikä ledeistä milloinkin on käytössä, mutta kerrallaan voi olla käytössä vain yksi - ymmärsinkö oikein :?? Peusperiaatteeltaan tuo kaiketi siis on samanlainen kuin jarvij:n sivuilla oleva yksiledinen fotometri, vai?
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Olikohan SP-elektroniikka Oulussa. Varsin kohtuuhintainen myös postikulujen osalta. Itse rakensin sellaisen mallin jossa jokaisen ledin johtoihin laitettiin liitin jolloin ledin vaihto onnistui nopeasti. Lisäksi ledi oli kyvetin pitimeen poratussa tiukassa reiässä johon se vain painettiin kiinni.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Re: Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Viesti Kirjoittaja cW »

ronsu kirjoitti:Löysin myös keskusteluja fotometrin "tulosten" lukemisesta tietokoneella, onko joku ehtinyt jo onnistuneesti toteuttaa tämänkin?
Minä taisin olla vastuussa ainakin yhdestä tommosesta keskustelusta. Projekti meni aikaa sitten jäihin sekä ajan puutteen vuoksi että tarvekartoituksen perusteella. Tulin siihen tulokseen etten ainakaan itse saa testeistä fotometrin avulla mitään konkreettista lisäarvoa. Värin arpominen ei ole ongelma, vaan suurin vaiva on purkkien ja litkujen kanssa pelaaminen. Ja sitähän ei fotometri poista. Olisihan fotometri tietysti kiva tekninen lelu, ja tietokoneliitynnän kanssa mielenkiintoinen rakennettava ihan jo kuriositeetinkin vuoksi. Sitten kun on ylimääräistä aikaa...
coeliac disease
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Re: Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

ronsu kirjoitti: Löysin myös keskusteluja fotometrin "tulosten" lukemisesta tietokoneella, onko joku ehtinyt jo onnistuneesti toteuttaa tämänkin?
Olen kokeillut tuota sekä kaupallisella dataloggerilla että omatekoisella. Onnistuu hyvin. Tosin itse suosin ennemmin yleismittari-paperiyhdistelmää. Minulla oli myös tarkoituksena rakentaa molemmat (fotometri+loggeri) samoihin kuoriin, mutta ainakin toistaiseksi se on jäänyt ajanpuutteen (tekosyy) vuoksi tekemättä.

Alla on pari linkkiä josta löytyy A/D muuntimen rakennusohjeet. Itse rakensin 2 kpl noita numerolla 1988 olevia. Noihin tarvittavia erikoisempia piirejä saa tilattua MAXIM:lta näytekappaleina. Noiden rakentaminen ei todellakaan vaadi mitään elektroniikan ammattilaista. Ainoa hankaluus oli vahvistinpiiri joka tuli pintaliitosversiona, siihen piti juottaa langat kiinni jotta sen sai piirilevylle.

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/1988
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/151
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Re: Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Viesti Kirjoittaja cW »

ReimaR kirjoitti:Olen kokeillut tuota sekä kaupallisella dataloggerilla että omatekoisella. Onnistuu hyvin. Tosin itse suosin ennemmin yleismittari-paperiyhdistelmää.
Käsittelitkö mitattua dataa vielä koneella, vai pitikö lopullinen arvo hakea edelleen paperista? Omassa konseptissani kone laskisi arvon referenssimittauksiin sovitetulla kaavalla. Kaavaansovittaminenhan ei loppujen lopuksi ole matemaattisesti usein kovinkaan vaikeaa, ja halutessaan esimerkiksi Excelillä voi oikaista jos laskeminen tuntuu pahalta...
coeliac disease
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Re: Neljän ledin fotometri - onko kukaan rakentanut?

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

cW kirjoitti:
ReimaR kirjoitti:Olen kokeillut tuota sekä kaupallisella dataloggerilla että omatekoisella. Onnistuu hyvin. Tosin itse suosin ennemmin yleismittari-paperiyhdistelmää.
Käsittelitkö mitattua dataa vielä koneella, vai pitikö lopullinen arvo hakea edelleen paperista? Omassa konseptissani kone laskisi arvon referenssimittauksiin sovitetulla kaavalla. Kaavaansovittaminenhan ei loppujen lopuksi ole matemaattisesti usein kovinkaan vaikeaa, ja halutessaan esimerkiksi Excelillä voi oikaista jos laskeminen tuntuu pahalta...
Tokihan minä siirsin tiedot paperilta Exceliin. Uusimmilla Excelin versioilla tuo rinnakkaisportin lukeminen pitäisi onnistua suoraan sopivilla VBA-makroilla. Olen itse tehnyt sellaisia makroja jotka lukevat sarjaporttia ja siirtävät mittaustulokset suoraan taulukkoon (ei fotometristä). VBA:n MSCOMM ei taida tukea rinnakkaisporttia mutta netistä löytyy kyllä kirjastot senkin lukemiselle, tai ainakin ohjeet kuinka se tehdään.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Tuumailin tässä vielä tuon projektin mielekkyyttä ja taidanpa jättä fotometrin rakentamatta. Kuten cW:kin tuossa mainitsi, niin kuitenkin jäisi tehtäväksi vielä kaikki isotöisimmät osat tippatestejä tehtäessä, vaikka tuo fotometri olisikin, joten ei siitä taitane vastaavaa hyötyä olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”