Vesitesteistä: riittääkö pH-, kovuus- ja nitriittitestit?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Vesitesteistä: riittääkö pH-, kovuus- ja nitriittitestit?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Riittääkö pH, kovuus ja nitriittitestit?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

testit

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

kyllä riittävät :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Nuo riittää oikein hyvin, toisaalta nitraatti testikin on oikein hyvä olla olemassa mutta ei välttämätön
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Olettaen että kyseessä on kypsä, ihan oikeasti kypsä akvaario. :D
Laurie
Starting Member
Starting Member

testeistä

Viesti Kirjoittaja Laurie »

Mitä mieltä olette, kannattaako ostaa testit (yllämainitut) erikseen vai ostaa se tetran liuskatesti, missä on kaikki. Olen käyttänyt molempia, liuskoja laiskuuden vuoksi :D , mutta nyt kun allas alkaa olla "tasapainossa" mietin kumpi vaihtoehto tulee edullisemmaksi. Tetran pH-testi on jo ennestään, puuttuu vain se värikartta :( kun hävitin.
-Mitä minä tekisin ilman sinua, kysyi Asterix Obelixilta, kun he lähtivät ottamaan kiinni horisonttiin katoavaa laivaa.
-Tyhmyyksiä, Obelix vastasi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: testeistä

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Laurie kirjoitti:Mitä mieltä olette, kannattaako ostaa testit (yllämainitut) erikseen vai ostaa se tetran liuskatesti, missä on kaikki.
Jos haluat "mitata" niin pärjäät liuskoilla mutta jos haluat mitata niin suosittelen tippatestejä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Mun liuskatestin ph näyttää jotain ihan puutaheinää... Ostin aquaristikshopista sellasen tetratest laborettin ja makso saman verran kun liuska, mut plus postikulut niin tulee muutama euro enemmän. Eiks tää liuskatesti maksa 27 euroo? Mulla ainaskin maksoi.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... dv70URz0bn
Minä täällä moi.
Andy85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Andy85 »

Ainakin minä olen ollut tyytyväinen Tetran-liuskatestin tuloksiin.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Mä oon ainakin heittäny noi tikut jo aikoja sitten menemään :mrgreen: ja hankkinu noita nestemäisiä testejä. Ne sitäpaitsi riittää pidemmäksi aikaa [;)] Lisäks voi mitata vaan ne arvot mitä tarvitsee. :mrgreen: Esim. veden kovuutta en mittaa läheskään niin usein kun nitraattia 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Laurie
Starting Member
Starting Member

testeistä...

Viesti Kirjoittaja Laurie »

Ai niin vielä, riitttääkö kokonaiskovuuden mittaaminen vai pitääkö karbonaattikovuuttakin seurata? Meillä tuo ongelma on enemmänkin, että vesi on pehmeää ja pH:ta pitää välistä nostaa lisäämällä akvaariokalkkia.
-Mitä minä tekisin ilman sinua, kysyi Asterix Obelixilta, kun he lähtivät ottamaan kiinni horisonttiin katoavaa laivaa.
-Tyhmyyksiä, Obelix vastasi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: testeistä...

pH:ta tiputtaa nimenomaan karbonaattikovuus + hiilidioksidi yhdessä. Ei kokonaiskovuus. Eli jos ongelma on liian alas tippuva pH, pitää mitata nimenomaan KH:ta, ei GH:ta.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Jos ei mitään himosäätelyä aio harrastaa, niin jättäisin kovuustestit ostamatta ja ostaisin sen sijaan nitraattitestin. Edellyttäen siis että hanasta tulevan veden kovuus on kalastolle sopivaa.

Itsellä kovimmassa käytössä tässä järjestyksessä: NO3, pH ja PO4. Kovuudet totean luokkaa kerran kuussa, kahdessa, nitriittiä en juurikaan kypsistä altaista ole löytänyt, joten hyvin satunnaisesti tulee sitä mitattua.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo, minulla on tämä nykyinen allas ollut koossa 14 kk, kalat 12 kk, ja nitraatti on ainoa muuttuva tekijä. No pH siis vaihtelee 6,8-7,0 välillä, mutta tuolle kalastolleni sillä ei ole mitään merkitystä.

Eli nitraatti on kyllä se tärkein, kun on jo kypsä allas, jos ei ole mitään tosi erikoisia ja herkkiä kaloja. (Ja kai niillekin nitraatti on sentään tärkeä?) :D
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ebes kirjoitti:Eli nitraatti on kyllä se tärkein, kun on jo kypsä allas, jos ei ole mitään tosi erikoisia ja herkkiä kaloja. (Ja kai niillekin nitraatti on sentään tärkeä?) :D
Kyllä ne kalat siellä pärjää, rehurukat ne sitä typpiravinnetta tarvii [;)]

Kaloillehan passais aivan hyvin tuo NO3=0, mutta sitten kuihtuu kasvit ja sinilevä reuhaantuu :x

Mutta kuten sanottu, kovuustestejä ei välttämättä kannata hankkia, jos sitä ei ole tarvis säädellä.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”