Akvaarion/kalojen vaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Akvaarion/kalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Nyt mun on pakko kysyä eli kannattaisko mun hankkia ollenkaan sitä 317L akvaariota turkoosikirjoahvenille, koska isompaa akvaariota ei valitettavasti ole mahdollista sijoittaa tänne. Riittäisikö se edes alkuunkaan näille kauniille kaloille :( ? Vai kannattaisiko luopua näistä kaloista ja hankkia eri lajia olevia kirjoahvenia tähän 200 litraiseen [:I] ?

Nyt kyllä todella krhm.. ottaa päähän kun akvaariokauppias meni nämä minulle myymään sanoin "sopivat tosi hyvin 200L akvaarioon" (jos vain katse voisi tappaa [}:)] ) Ja sitten tässä on vielä se legendaarinen ongelma eli raha koska, 317L akvaario maksaa maksaa jalustoineen sen 350 euroa :cry: Ja sitten kun vielä ajattelee että se 317L akvaario ei olisi kuin 10cm leveämpi ja 10cm korkeampi (muistaakseni) ja silti saman pituinen kuin 200 litrainenkin :(

Olisin todella kiitollinen vastauksistanne
-Despot-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Despot- »

Ei 300-litranen paljon parannusta tuo 200 verrattuna. Molemmat ovat mielestäni ehkä liian pieniä noille kaloille, koska ne kasvavat kai yli parikymmentä senttisiksi. Onhan noita ahvenia useita pienempiäkin lajeja.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Isompi allas on aina mukavampi. Hanki ihmeessä, jos rahat & tila löytyy. Olisin kuitekin samaa mieltä -Despotin kanssa siitä, että noiden turkoosien osalta muutos ei välttämättä olisi kovinkaan merkittävä.
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Ja sitten tässä on vielä se legendaarinen ongelma eli raha koska, 317L akvaario maksaa maksaa jalustoineen sen 350 euroa
Mikset sitten osta käytettyä?

Liikkeeseen kyselemään...
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Sen käytetyn akvaarion hinta ei kyllä ole kovinkaan paljoa pienempi kuin tuon uuden hinta :cry:

Ja sitten vielä se että täälä vaasassa tuskin on sen kokoista akvaariota myytävänä.. :(
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Ja sitten vielä se että täälä vaasassa tuskin on sen kokoista akvaariota myytävänä..
Liikkeestä löytyy jonkinmoinen kuva yhteystietoineen 300 litraisesta, jalusta ja tais olla lamppu mukana...

Jos en pahasti väärin muista niin olisko hp. ollut tuollaiset 200e, kämpästä jos löytyisi ylimääräistä tilaa niin tuo olisi jo täälä...
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niinno.. nämä kalat kyllä ansaitsisivat silti isomman kun tuon 300 litraisen :|
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Oke eli olen tullut nyt siihen päätökseen että turkoosit saavat lähteä :cry: ei mulla ole tarpeeksi tilaa tarjota niille :cry:

Ajattelin kuitenkin että joku muu kirjoahven laji akvaarioon tulee niin ensimmäisenä tuli mieleen töyhtökääpiöahven kun lueskelin esim. rääkyn sivuja eli ne ainaskin sopiis tuonne 200 litraseen ja ajattelin että jos ottaisi 1 koiras + 3 naarasta? Piiloja ja luolia akvaariossa on niin paljon kuin pohjalle mahtuu [;)]

Vesi on pehmeää siinä 6-6.5 kun faunattaren sivuilta katselin niin oli ainakin samanlaiset vesi vaatimukset kuin ruostekirjoahvenilla ja niitä olen samassa vedessä kudettanutkin muutamaan otteeseen [;)]

Entä tietääkö kukaan vaasalainen onko kummassakaan akvaariokaupassa näitä töyhtökääpiöahvenia? vai pitääkö tilata.. :|

Ja muuna kalastona on:

6 piikkisilmää
2 partamonnia
1 banjomonni
1 mahd. tummaleväpleko (josta joudun myös jossain välissä luopumaan mutten kuitenkaan vielä :|
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

haxa87 kirjoitti:Entä tietääkö kukaan vaasalainen onko kummassakaan akvaariokaupassa näitä töyhtökääpiöahvenia? vai pitääkö tilata.. :|
Niitä oli viikko pari sitten Kirkkopuistikolla Vaasan Akvaarioliikkeessä. Nykytilannetta en tiedä.

Minulla ei piikkisilmiä ole apistojen kanssa ollut - olettaisin kuitenkin, että niidenkin kanssa voisi olla vähän samanlaista ongelmaa, kuin on monnisten ja ahventen kanssa. Eli että epäilisin, että ahvenet antaisivat piikkisilmillesi köniin. Tämän arvelun vahvistaa tai kumoaa varmaan joku ystävällisesti tähän perään?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Saisinko itse kumota tämän väitteen? :mrgreen: elikkäs mulla on ollu esim: ruostekirjoahvenia joiden käyttäytyminen pitäisi olla aika samanlaista paitsi ruosteet kutee alustalle :mrgreen: ja niiden kanssa meni ainakin tosi hyvin [;)]

Että mä en itse ainakaan uskoisi että mitään ongelmaa tulee :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”