Hiekan vaihto - kirkastuuko vesi ikinä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
manda
Starting Member
Starting Member

Hiekan vaihto - kirkastuuko vesi ikinä?

Viesti Kirjoittaja manda »

Laitoin sitten tyhjään 140-litraiseen altaaseeni hiekkapohjan (optiroc 0.1-0.6). Pöllyttelin hiekkaa ensin ulkona ja huuhdoin sitten moneen kertaan vedellä kunnes uskaltauduin lapioimaan ne altaaseen. Vedet päälle ja lopputulos oli tietysti sameaa velliä. :( No siitä en vielä lannistunut, mutta nyt kun olen lapponut vettä edestakaisin, likaista pois ja puhdasta tilalle, ja aina vaan vesi on sameaa alkaa usko loppua.

Miten ihmeessä saan veden kirkkaaksi? Jatkanko lappoamista ja onko kirkastumisesta jotain toivoa vai pistänkö jo suodattimen pörisemään sameudesta huolimatta? Vai heitänkö koko hiekan pöpelikköön ja vaihdan soraa tilalle, niinkuin akvaliikkeessä neuvottiin? :?
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kannattaisi varmaan vaan tökätä suodatin päälle, koska tuo hiekkapöly on ainakin itsellä (viimeksi pari päivää sitten :D ) imeytynyt sinne ihan nätisti ja lyhyessä ajassa. Kannattaa vaan sitten huuhtaista patruunasta enimmät moskat pois ja putsailla propelit, jos sitä niihin menee.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Älä kuitenkaan laita suodatinta niin että se ottaa vettä aivan pohjan läheltä, jotta hiekkaa ei imeydy suodattimeen.
Viimeistään siinä vaiheessa kun akvaario on kypsä, on hiekkaan kehittynyt biofilmi bakteereineen. Se sitoo kaikkein hienoimmat hiukkaset (hiutaloituminen), ja vesi kirkastuu.
Odottele ja kypsytä akvaariotasi. Älä lisää mitään vedenparannusaineita ainakaan ennen kuin sitten otat kalat mukaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
manda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja manda »

Huh, kiitos, tämä helpotti kummasti. :) En ollut varma uskallanko suodattaa, mutta kokeilen nyt sitten ja aloitan kypsytyksen. Ehkäpä tilanne siitä selkenee. :mrgreen:
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Minä olin myös toivoni menettää hiekkapohjan kanssa mutta kyllä se oikeasti kirkastuu aikanaan. Minulla kyllä aikaa meni useampi päivä ja vettä myös lappoilin edes takas. Älä siis menetä uskoa vaikka vesi nyt olisikin "kuravelliä" :D
Hammaskarppi tyttö
Arsca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Arsca »

Minä en 500L perustaessani muuta Optirocille tehnyt kuin hieman kylmällä vedellä huuhtelin. 3 päivää oli sameutta vedessä ja sitten rupesi kirkastumaan. [;)]
Andy85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Andy85 »

Älä missään nimessä heitä sitä hiekkaa menemään. Kyllä se siitä kirkastuu.
Viimeksi muokannut Andy85, 18:55, 18.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemuki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Teemuki »

Mulla meni hiekan vaihdon jälkeen veden täydelliseen kirkastumiseen n. 1,5 päivää. Hiekka oli otettu suoraan luonnosta(yyteristä).
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Tuossa olisi 6 sangollista hiekkaa akvaarioon menossa tänään.
Toisessa altaassa on Optirocin hiekka, ja usko meinas välillä mennä sitä pestessä. Nyt on Bilteman hiekkaa, ja ainakin hiekkaa pestessä huomasi jo selkeän eron. Bilteman oma on ainakin 100 kertaa puhtaampaa. [;)] Selvisi aika vähällä läträämisellä.
Kaveri kippas juuri sunnuntaina samaista hiekkaa omaan altaaseen, ja oli aikalailla heti kirkasta vettä (korjaa Hugo jos se ei mennyt niin). :)
Eli jos joskus uutta hiekkaa pitää vielä käyttää, niin biltema on ehdoton vaihtoehto.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”