Amanorapu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kupla
Starting Member
Starting Member

Amanorapu

Viesti Kirjoittaja kupla »

Populaatio on 60 litrasessa 10 kiilakylkee, 2 katinkultamonni ja tulossa on taistelukalakoiras. Voiko tonne änkeä viel pari amanorapua? Tuleeko toimeen ja kannattaako? Mielipiteitä.
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Itse en näkisi estettä. Amanoravut eivät kuitenkaan häiritse itse ketään, jäävät pieniksi ja rauhalliseltahan tuo muu kalastosi vaikuttaa.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Sopivat hyvin tuonne, kunhan sinulla on edes jonkin verran kasveja (mm.köynnöstäviä lajeja).
Lähes ainoat kalat joiden kanssa Amanot eivät sovi ovat jotkut kirjoahvenet, jotka pitävät rapuja ruokanaan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Inia kirjoitti: Lähes ainoat kalat joiden kanssa Amanot eivät sovi ovat jotkut kirjoahvenet, jotka pitävät rapuja ruokanaan.
Suosittelen myös pallokalojen välttämistä. Pienikin pallo saattaa silputa ravun hengiltä, isompi hoitaa tuollaisen ravun makkaraksi vyötäröllä yhdellä iskulla. Amanot ovat aika pieniä, ja esim. kyhmypallokala voi tappaa täysikasvuisen marmoriravun joka on ihan eri luokkaa panssaroinnin ja aseistuksen puolesta.

Mika
kupla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kupla »

syökö ne paljon ja eli saastuttaako eli kuormittaako ne paljon akvaariota ja kuinka monta niitä pitäisi ottaa? tarviiko niille mitään spesiaali ruokavalioo vai riittääkö tetran pohjatabletit (ja hiutaleet)?

missä hinnoissa ne pyörivät..(pyörivät heh :D )
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005

Amanoravut syövät pääasiassa levää, myös rihmalevää, mihin mikään muu ei koske. Niille kelpaa lähes kaikki ruoka mihin törmäävät, mm. monnitabletit ja katkarapupelletit sekä pakasteruoka ja pohjalle pudonneet hiutaleet. Itse olen tiputtanut akvaariooni silloin tällöin tabletinpalasen.

Uskoisin että rapujen kuormitus on pieni. Niitä kannattaa hankkia lauma, kuulemma viihtyvät keskenään porukassa. Minulla on rapuja vain kaksi, enkä ole huomannut niiden hakevan seuraa toisistaan. Amanoravut maksavat muistaakseni n.5 e kpl.
janutzki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja janutzki »

Voiko ravut mönkiä altaasta lattialle?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

janutzki kirjoitti:Voiko ravut mönkiä altaasta lattialle?
Voi, ja todennäköisesti myös mönkivät jos sitä ei estetä tiiviillä kansilaseilla.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005

Minulla on avoallas ja amanorapuja. Toiminut ainakin 3 kk.
En tietenkään takaa etteivätkö saattaisi kiivetä pois, joten kansilasien kanssa varmempaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kyllä ne kiipeävät pois, etenkin kotiuttamisvaiheessa ja jos ruoka on myöhässä (esim. loma-aikoina), joten noina ajankohtina on syytä olla tiiviit kansilasit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”