Tylsä akvaario!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kala-kdi
Starting Member
Starting Member

Tylsä akvaario!

Viesti Kirjoittaja Kala-kdi »

En mä tiiä minne olisin tän viestin kirjoittanu mutta kuitenkin. Mun akva on tosi tylsän näköinen siellä on vain 3taistelukalaa (2naarasta 1koiras) 2Partamonnia Ja 4piikkisilmää. Pohja kalojani ei näy kovin usein kun olelevat vain kasvien alla ja ruukuissa sekä kantojen välissä. Akvaariossa on runsaasti piilo paikkoja. Taisikset näkyvät kyllä aika usein mutta ne ovat myös niin tylsiä. Mun akva on 128L Mitä mä sinne vielä pistän? Vastatkaa pian! Haluisin ihan mielettömästi tiikeri barbeja mutta voiko niitä ottaa? Olen kiitollinen jos vastaatte!
sammeli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammeli »

No en kyl laittais noita tiikereitä sinne. Ne voi olla aika nyppiviä kavereita eli nyppivät siis taististen liehuvia eviä... mutta kyllä sinne joku parvi mahtuis... esim. jotain tetroja, niissä riittää valinnan varaa eli mitäs sais olla?
Mikäs sulla siellä lämpötila? Jos oot pitäny taistiksille kovin korkeaa niin se sitte ehkä rajottaa tota kalan valintaa...
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

No ei ainakaan tiikeri barbeja taististen sekaan! [;)]

Voishan sinne joku pieni ja rauhallinen ahvenkin sopia [;)] tai sitten niitä barbeja ihan miten vaan :mrgreen:
Kala-kdi
Starting Member
Starting Member

Tiikereitä, pakko saada!

ÄÄH! Jos mä myisin ne taistikset ja ostaisin sitten niitä tiikereitä. Mun on ihan pakko saada niitä! apua!!! Kuinka monta niitä voi ottaa maksimissaan? Mä tykkään niistä niin paljon. Mitä mä teen?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tuon kokoiseen akvaarioon en laittaisi edes pientä parvea koska kasvavat isoiksi ja suhtkoht nopeasti ja tarvitsevat ISON akvaarion kokoonsa nähden koska ovat koko ajan liikkeellä :roll:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tiikeribarbi:
"Vaatimukset:pH 6,0–7,5, lämpötila 21–26 °C, veden kovuus: pehmeä tai keskikova (alle 15 dH). Akvaarion minimikoko pienelle parvelle 100 litraa. Pidettävä parvessa, parven vähimmäiskoko 5 kalaa." Tieto kopioitu tältä sivulta --> http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=148

Hae googlesta hakusanalla tiikeribarbi, saat varmasti lisää tietoa kyseisistä kaloista.

Niin ja miksi sinun on NIIN kauheasti saatava juuri tiikeribarbeja? Oliko sinun aiemmin NIIN kauheasti saatava myös noita taistelukaloja? Akvaariokalakin on (ainakin pitäisi olla) perheenjäsen. Ja perheenjäsenestä ei tulisi luopua vain siksi, kun ei huvita enää katsella/hoitaa sitä.
Viimeksi muokannut f_isu, 23:05, 27.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sammeli
Junior Member
Junior Member

Ja vielä kerran... älä laita niitä "tikruja" tonne...vaikka onki ihanii :mrgreen:
Eli niille isompi allas,tai unohda koko juttu...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Olit näemmä tuonne muualle kirjoittanut halustasi perustaa meriakvaario 40 litran altaaseen. Suosittelen sinulle, että KESKITTYISIT nyt yhteen projektiin kerrallaan, eli jos aiot muuttaa makean veden allastasi, niin tee se vaikka nyt ensin ja mieti VASTA SITTEN tuota meriakvaariota.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Mahtaisiko löytyä jokin tiikeribarbia muistuttava mutta rauhallisempi kala joka mahtuisi tuon kokoiseen altaaseen? Voisit ottaa selvää, millaisia vaatimuksia on esim. viisiraitabarbilla tai punapääbarbilla, tosin en tiedä meneekö nekään alle pariinsataan litraan. Vaihtoehtoja kaloissa kyllä löytyy.
Kala-kdi
Starting Member
Starting Member

Jottalai.

No okei. Mä ostan sit niitä kardinaalin tetroja. Ja se mini riutan perustaminen kävi vain mielessä. Ne taistot on kyl ihan kivoja mut mä luulen et ne naaraat kärsii kun se koiras ajaa niitä ihan kauheesti takaa. Naaraiden evät ihan repaleisina. Kuinka monta kardinaalin tetraa voi sinne laittaa? Mä annan sitten sen 40l akvan homehtuu siel huoneen nurkas jos siihen ei voi sit mitään kaloja laittaa. Kuinka ison akvan tiikeri barbit tarttee? Jos ostaisin? Haluisin ison parven. Tiedän kyllä että en kyllä vielä hanki tuollaista akvaa mutta ehkä joskus tulevaisuudessa....
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Onko sinulla karateeniallasta? Jos ei niin ota se 40l siihen tarkoitukseen. Niin ei sen tarvitse homehtua nurkassa. Uudet kalat karanteenaat ennen kun laitat ne isoon altaaseen ja sairastapauksissa saat sairaat kalat laitettu karanteeniin.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Tiikeribarbiparvelle (isolle) 200-300 litraa ainakin. Onhan altaassasi reilusti pintakasvillisuutta ja myös tiheämpää kasvillisuutta johon taistisnaaraat pääsee piiloon ja karkuun koirasta?
Kala-kdi
Starting Member
Starting Member

tottahan toki! Ei se koiras niitä yleensä kiinni saa kun menevät laivan hylyssä kasveissa ja ruukussa. mutta ruoka aikana koiras saa kuin hepulin. Siksi laitankin ruokaa koiraalle toiseen nurkkaa ja naaraille toiseen reunaan. Kun koiras on saanut syötyä se rupeaa taas jahtaamaan naaraita. Ja vielä te ette vastanneet siihen että kuinkas monta niita kardinaalin tetroja voi ostaa?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ja vielä jotain muitakin piilopaikkoja kuin kasvillisuutta esim: juurakko? kaksi ainakin halvaksi tulevaa piilopaikkaa on saviruukku ja kookospähkinä(t)

Saviruukku maksaa n.50 senttiä ja kookospähkinä noin euron koosta riippuen
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Eikös viisiraitabarbi ole lähes saman näköinen kuin tikrukin mutta rauhallisempi?
Kala-kdi
Starting Member
Starting Member

Kuinka monta niitä kardinaalin tetroja voi sinne laittaa? Voiko joku antaa linkin missä kerrottaisiin niistä vähän rauhallisemmista barbeista.? Ja vielä, mulla on siellä akvassa saviruukku ja juurakoita ja savinen laivan hylky ja veden suosikkia ja melalehteä ja rönsyä sekä jotain muuta pientä ja isoa kasvia. Onko jo tarpeeksi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Viisiraitabarbi käy taistojenkin kanssa samaan pyttyyn, niitä voisit ottaa vaikka 10. Vaihtoehtoisesti kardinaalitetroja menisi mielestäni parikinkymmentä.
Majqua kirjoitti:Tiikeribarbiparvelle (isolle) 200-300 litraa ainakin.
No mun mielestäni ollaan lähempänä sitä 200, kuin 300 litraista. Tuollaisen 15 päisen tikrulauman voisi ihan kivasti jo asuttaa sellaiseen 160 litraiseen altaaseen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin kyllähän sen voi mutta eikös kala-kdi sanonut että haluaa luoda kaloilleen paratiisin niin ei sillä 160 litraisella 15 päiselle tiikeri barbi laumalle paratiisiä saa vaikka mitä tekis :x
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

No siihen paratiisiin tarvitaan kyllä sitten jo jotain ihan muuta kuin 200 - 300 litrainen akvaario... 15 päisen tikruparven saa kuitenkin jo hyvin viihtymään tuollaisessa 160 litraisessa, mikä mielestäni on akvaario-oloissa tavoiteltava vähimmäisvaatimus kalalajin pidolle.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sammeli
Junior Member
Junior Member

Jaa, ja mun mielestä on aina tavoiteltava enemmän kuin "vähimmäis-vaatimusta" !!!
Ja sitte siitä kardinaalitetrasta: Kirjoissa neuvotaan varmaan pitämään vähintään viiden kalan parvessa joten se on siis se "vähimmäis-vaatimus"
itse sanoisin että ota vaikka 10 niin näyttää kivemmalta...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

sammeli kirjoitti:Jaa, ja mun mielestä on aina tavoiteltava enemmän kuin "vähimmäis-vaatimusta" !!!
Ja sitte siitä kardinaalitetrasta: Kirjoissa neuvotaan varmaan pitämään vähintään viiden kalan parvessa joten se on siis se "vähimmäis-vaatimus"
itse sanoisin että ota vaikka 10 niin näyttää kivemmalta...
Tarkennan: Siis mielestäni lemmikkieläimen lajista riippumatta, olosuhteiden vähimmäisvaatimukset ovat ne, joissa lemmikki viihtyy hyvin.
En siis puolla näitä "taistelukala pärjää ihan hyvin 20 litraisessa" tai "kyllä kani mahtuu 80 cm pituisessa häkissä asumaan" juttuja. Pointti tässä tapauksessa siis oli, että 15 yksilön parvi tiikeribarbeja elelee 160 litraisessa jo oikein mukavasti.

Vielä perusteluita tiikeribarbien mahtumiselle: Tikrun aikuiskoko on Baenschin mukaan 7 cm. 15 kpl x 7 cm = 105 cm kalanpituutta / 160 litraa vettä. 160 litrainen akvaario on standardimitoiltaan 100 x 40 x 40 cm, mikä tarkoittaa, että uimatilaa on pituussuunnassa liki 15 x kalan oma pituus. Tiikeribarbi on toki aggressiivinen kala, mutta noilla mitoilla pitäisi mielestäni mahtua, varsinkin kun akvaario oli käsittääkseni tarkoitus tehdä kyseisen lajin ehdoilla ja barbiparven lisäksi altaaseen tuskin tulisi muita kuin talonmiesporukka.
sammeli
Junior Member
Junior Member

Kysyjän akvaario taisi kuitenkin olla 128 litranen...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

sammeli kirjoitti:Kysyjän akvaario taisi kuitenkin olla 128 litranen...
Joo, sinne mä suosittelinkin viisraitabarbia ja tuo 15 yksilön parvi tikruja 160 litraiseen oli vastauksena kysymykseen että minkä kokoisen altaan ne tarvii. Luehan koko threadi läpi ajatuksella, ennen kommentointia...
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tiikeri barbi ei ole yhtä solakka kala kuin esim: neontetra! vaan on melkein yhtä korkea kuin pitkäkin siis huom: melkein! mutta kokonsa puolesta sijoittaisin sen 15 kalan parven ihan johonkin muualle kuin 160 litraiseen akvaarioon! :roll:

Eli se kalan korkeuskin ratkaisee! toinen hyvä esimerkki on tiikerinuoliainen sehän kasvaa vain n.15 senttiseksi mutta sitä ei suositella ihan saman laiseen akvaarioon kuin muut 15 pitkiksi kasvavat kalat! tietysti tuo 15 yksilön parvi menisi jonkun aikaa sielä 160 litraises mutta en ihan täysikasvuisina sellaisessa pitäisi :roll:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

haxa87 kirjoitti:Tiikeri barbi ei ole yhtä solakka kala kuin esim: neontetra! vaan on melkein yhtä korkea kuin pitkäkin siis huom: melkein! mutta kokonsa puolesta sijoittaisin sen 15 kalan parven ihan johonkin muualle kuin 160 litraiseen akvaarioon! :roll:
Neontetra ja tiikeribarbi ovat muutenkin täysin erityyppisiä kaloja. Molemmat toki parvikaloja, mutta muuta yhteistä ei niillä juuri olekaan. Siihen samaan 160 litraiseen uskaltaisin minä hyvällä omallatunnolla sijoittaa peräti 40 - 50 neontetraa (siis edelleen edellyttäen että allas rakennetaan nimenomaan neontetrojen ehdoilla, eikä sinne hirveästi muita kaloja tule)
haxa87 kirjoitti:Eli se kalan korkeuskin ratkaisee! toinen hyvä esimerkki on tiikerinuoliainen sehän kasvaa vain n.15 senttiseksi mutta sitä ei suositella ihan saman laiseen akvaarioon kuin muut 15 pitkiksi kasvavat kalat! tietysti tuo 15 yksilön parvi menisi jonkun aikaa sielä 160 litraises mutta en ihan täysikasvuisina sellaisessa pitäisi :roll:
Toki kalan korkeus ratkaisee. Ja moni muukin seikka... Just tänään kirjoitin tästä ihan samasta asiasta threadiin joka oli otsikoitu 1 cm / litra vettä (tai jotain sinnepäin).
Ja muuten, tiikerinuoliainen ei jää 15 senttiseksi, vaan kasvaa tuosta vielä tuplat isommaksi joten on täysin perusteltua suositella sille reippaasti suurempia asuintiloja kuin vaikkapa leväbarbille. Itse en suosittele tiikerinuoliaista alle 2 m pitkään akvaarioon lainkaan ja mieluusti tilaa saisi olla vielä reilusti enemmänkin (omani asuvat 2,5 m pitkässä altaassa).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”