Onko katinkultamonnista tietoa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siri
Starting Member
Starting Member

Onko katinkultamonnista tietoa?

Viesti Kirjoittaja siri »

Minkälainen otus on katinkultamonni? Voiko sitä asuttaa muussa kuin hiekkapohjassa? Montako yksilöä 100l akvaarioon? Mitä syö? On kai aika uusi tuttavuus..käsittääkseni. :P
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquado »

Oikein kiva kala, josta nuo tarjotut linkit sisältävät paljon tietoa. Muistutan vielä, että katinkultamonnin sekoittaa helposti ikävämpään veijariin nimeltä Parotocinclus sp. "Recife". Lisää tietoa löytyy googlesta tai vaikkapa klikkaamalla oikean yläkulman valikosta "haku" kohtaa ja hakemalla esimerkiksi sanalla recife.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
siri
Starting Member
Starting Member

Olen jo tutkinut netistä kaikkea mahdollista, ajattelin että jos jollain olisi omassa akvaariossa kysyisiä monneja. Lähinnä sellaista "henkilökohtaisempaa" suhdetta, mutta pitää käydä liikkeissä kyselemässä, jospa tietäisivät.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Katinkultamonnit ovat aika suosittuja, niitä löytyy muiltakin kuin minulta mutta ehdinpä ensin.

Katinkultamonneilla on monia hyviä puolia: ne jäävät pieniksi, osaavat käyttäytyä kaloiksi, rapsuttelevat ahkerasti levää, voivat syödä pieniä kotiloitakin, ovat luonteeltaan vilkkaita ja viihdyttäviä. Lisäksi ne ovat helppohoitoisia.

Monneja kannattaa olla ehdottomasti useampi, ne tykkäävät selvästi puuhastella yhdessä. Hieno pohjahiekka on myös tarpeen. Leluiksi sen pinnalle voi jättää pyöreäsärmäisiä pikkukiviä, joita kattikset heittelevät aikansa kuluksi niin että rapina käy.

Huonoja puolia tiedän kaksi: ne sekoittaa helposti kasvintuhooja-recifeihin ja Pertti Rassi kertoi, että katinkultamonneilla esiintyy jokin perinnöllinen tappava kasvainsairaus. Itse en ole kuullutkaan yhdestäkään taudin saaneesta yksilöstä, joten tarkempaa tietoa asiasta minulla ei ole.

Lyhyesti sanoen, katinkultamonnit ovat aivan erinomaisia otuksia, joihin laittamiaan rahoja ei ihan heti kadu.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Katinkultamonnit ovat energisiä ja touhukkaita vipeltäjiä, jotka viihtyvät parhaiten parvissa. Ovat kyllä eloisia yksinäänkin, mutta parvi on suositeltava. Syövät varsinkin pieninä viherlevää niin innokkaasti, etteivät koskekaan muuhun ruokaan. Vanhempina syövät myös pohjatabletteja, mutta levänsyömisinto säilyy koko elämän. Meillä Katinkullat ovat jatkuvasti touhussa, suu käy koko ajan! Hauskoja ja hurmaavia otuksia :D
siri
Starting Member
Starting Member

Luin että ne syövät myös vihanneksia. Mitä esim? Ja laitetaanko ne pohjalle vai miten se tapahtuu?
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Laitanpa oman kysymykseni tähän samaan.
Kuinkas isot kotilot olisivat katinkullilta turvassa? Itsekin olen ajatellut näitä hankkia, mutta pallokotilot olisi mukava pitää elävinä ja terveinä myös. Pallokotiloni ovat vielä melko pieniä, noin etusormenpään kokoisia. Miten käy, mitä luulette?
T: Aino
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mä en ole huomannut että söisivät kotiloita. Toisaalta en pidä ollenkaan mahdottomana, että siinä leviä raapatessa voisi muutama kotilokin hävitä mutta tuskin mitään yli 2 mm halkaisijaltaa olevaa enää pystyvät syömään.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Ainakaan meidän kattisten kitaan ei mahdu isoja kotiloita: vaarassa näyttävät olevan lähinnä pienet postitorvikotilot ja kierteissarvikotilot. Näiden joutumisen monnin uhriksi olen nyt nähnyt pari kertaa, muuten niiden kohtalon on joutunut päättelemään yleisestä kotiloiden määrän kurissapysymisestä. Isommat kierteissarvikotilot saavat olla enimmäkseen rauhassa (tosin nyt valopää-kattis on keksinyt että joitakin kotiloita voi pyörittää ajankuluksi pitkin pohjaa vaikkei niitä söisikään. Mahtaa tuntua kotilosta mukavalta...)8O

Sanoisin, että kaikki yli puolisenttiset kotilot ovat turvassa. Muutenkaan katinkultamonnien kotilonsyönti-into ei ole mitenkään pohjatonta.
aquado
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquado »

Jotkut ovat raportoineet katinkultiensa syövän kantaan merkittävästi vaikuttavia määriä mm. postitorvikotiloita. Itse olen nähnyt omani kerran mässäilemässä kierteissarvikasan keskellä, mutta muuten ovat kyllä jättäneet kotilot varsin rauhaan. Jälkeenpäin olen epäillyt noiden kotiloiden olleen jotenkin erityisen maukkaalta haiskahtavia, olivat nimittäin olleet jo monta tuntia pienessä vesimäärässä muovipussissa ennen altaaseen pääsyä.

Postitorvi-invaasion katkaisi lopulta touhunuoliaisten hankinta, niiden kanssa kyllä tippuu sitten muukin kotilokanta.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Minulla ei katinkullat (4 kpl) ole tuhonneet ensimmäistäkään hel%&#in postitorvea.

Sanoisin että tuo kotilonsyönti on aika urbaanilegendaa. Mikä tahansa kala voi joskus vahingossa napata suuhunsa kotilon, ja eikun huhua levittämään että oikein syömällä syövät niitä.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Tervetuloa vierailulle, Ebes [;)] . Ota makuupussi mukaan.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mistähän mullekin saadaan postitorvia napsivia katinkultia! :o Jos laittaisi kuukauden paastolle, niin katoaisiko ennemmin kasvit vai kotilot? :mrgreen:
kupla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kupla »

Mun katinkulta on vähän aneeminen päivisin. Välillä vähän pyörittelee kiviä suussaan. Ehkä johtuu siitä ku se on ihan ypö(toistaiseksi) :cry: . Viimeyönä laitoin huoneen valot päälle ja huomasin ku "nuija" oli kuin keskuspölyimuri raastaessaan laseja levästä :D
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Katinkultien käytös muuttuu heti vilkkaampaan päin kun niitä on enemmän. Voisipa sanoa että se on ihan parvikala - melkein... Kolmea voivi pitää minimi määränä, ja 5-6 alkaa olla jo hyvä. Enempi silti parempi. :D
hohto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hohto »

Minulla on vielä yksi mutta tulossa on lisää kun kauppias ei kertonut mitään niiden parviviihtyvyydestä. Mutta itse asiaan vaikka minun yksi kattini nkin yksin on hän vilkas kyllä päivin öin ja kamala on kiire jokapaikkaan. Minulla on myös vielä kaksi aika pientä seeprakotiloa ja nämä hän ainakin on jättänyt rauhaan toistaiseksi.
JonskuL
Junior Member
Junior Member

Katinkullalle maistuu...

Viesti Kirjoittaja JonskuL »

Ainakin meidän kahdelle katinkullalle maistuu kotilot, isotkin kierteissarvet saavat kyytiä... Lisäksi katinkullat ovat melkein kaiken aikaa hiekassa niin ettei niitä näy ollenkaan/silmät näkyy/pyrstö näkyy. Levät niille ei maistu laisinkaan, varsinaisia laiskiaispossuja sanoisin minä... Ruokatabletit kyllä huomataan varsin sukkelasti!
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Jatketaanpas vanhaa ketjua.

Katinkultamonneja on 10kpl tuossa 240L ja ovat melko kiinnostavia kaloja. Päivisin hiekkapohjalla ja väriltään vaaleita, kuin hiekka. Valojen sammuttua siirtyvät muihin pintoihin, lasit, tausta"kivi", kasvit ja juurakot. Väri vain on aivan tumma silloin.
Liikkuvat tosiaan ryhmässä ja taitaa olla pasifistisin kala mitä koskaan omistanut, eli kiva kaveri. Kotilonsyöntiä en ole havainnut mutta eipäs tuossa kotilot ole lisäntyneet vaikka niitä muutama isompi on, että voi olla että nekin maistuvat. Pohjahiekkakin saa peltomaisen pinnan kun nämä auraavat. Suosittelen!
"A day without sunshine is like, you know, night."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”