No minun ''harrastukseni'' alkoi 4 vuotta sitten siitä, kun olin kaverin luona kylässä ja hänellä oli sellainen pienin mahdollinen pleksi''akvaario''(en tiedä litroissa), jossa oli muistaakseni 1 neontetra ja vähän soraa pohjalla.Kaveri oli lähdössä ostamaan toisen neontetran ja minä lähdin mukaan.No oltiin kaupassa ja minä tietysti halusin myös akvaarion.Joten ostin sieltä sellaisen n.20l pleksiakvaarion, soraa, kuparimonnisen, nuoli-imumonnin, 2 kardinaalitetraa ja 2 miljoonakalaa, taisi siinä olla myös yksi muovikasvi.Sitten ei muuta kun sorat pohjalle ja vedet sisään ja heti perään kalat.Taisi ne siellä pari kuukautta elää, kunnes kuolivat, paitsi kuparimonninen, joka on yhä minulla!
Kun kalat kuolivat, niin ostin sinne taistelukalan ja jopa suodattimen.Taistelukala ei elänyt kuin pari viikkoa ja sitten minä jo suutuin.Luulin, että kyse on siitä, kun akvaario on liian pieni, joten lähdimme ostamaan isompaa akvaariota, joka oli 40l akvaariopaketti.
Pesin jopa sorat ja laitoin vedet ja sitten tietenkin taas kalat heti perään.Ostin samalla myös 4 miljoonakalaa ja 3 kardinaalitetraa ja partamonnin, jotka kuin ihmeen kaupalla selvisivät hengissä!
Tuon pöntön hoitorutiineihin kuului vedenvaihto kerran kuukaudessa ja ''kokopesu'' kerran vuodessa.Kalat selvisivät silti hengissä.Tuo akvaario minulla oli sitten 3 vuotta ja sitä hoidettiin kokoajan samalla tavalla.Sitten koitti akvaarioharrastukseni käännöskohta:Löysin A-W:N!
Löysin tämän koska etsin itselleni isompaa akvaariota tuolta myydään palstalta.Sopivaa ei löytynyt.
Koulussa yksi kaverini sitten sanoi, että hän on ostanut 100l akvaarion.Siitäkös se akvaariokuume vasta nousi.Lähdin heti seuraavalla viikolla ostamaan akvaariota, jonka oli tietysti oltava isompi kuin kaverillani
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ostin 128l akvaariopaketin.Myyjä jopa kertoi minulle sen viikon mittaisen kypsytysohjeen, mutta minä annoin sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, sillä olin lukenut vähän A-W:tä
Kypsytin akvaarion oikeaoppisesti(siinä meni n.kk)Siirsin 40l akvaarion kalat isompaan.Ja muutaman päivän päästä ostin 3 kardinaalitetralle kavereita 7, kuparimonniselle 3(tarkoitus ostaa vielä 2 lisää)Sitten sain jonkun ajan päästä A-W:n kautta selville, että miljoonakalat eivät sovi noin pehmeään veteen ja annoin ne pois.Nyt olen saanut myytyä 40l ja akvaarioharrastus on hyvällä mallilla.Tiedän nyt kun löysin A-W:n ja lainasin pari kirjaa varmaan 100 kertaa enemmän akvaarioista kuin ennen.
Olen kyllä ihmetellyt tuota akvaariioliikkeissä olevien myyjien toimintaperiaatteita!Silloin kun ostin tuon pleksi pöntön ja myöhemmin 40l, minua ei neuvottu pätkän vertaa mitä pitäisi tehdä...