Onko 100-litraisessani liikaa kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Siis... eh... Laitetaanpas välissä keskustelupoikki kalojen valinnan osalta. Mä ainaskin tarttisin vähän muistinvirkistystä nyt, että mitä kaikkia altaita hra alakiutulla on ja mitä niissä on sisällä. Kun mistä tämä 40-litrainen tähän jo pomppasi?
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

alakiuttu on hieman omanlaatuinen [;)] Herra alakiutulla on 2 allasta:40l ja 100l.Ellei hän ole käynyt niitä lisää ostamassa [;)] Tuo edellinen alakiutun viesti tarkoittaa sítä allasta jonka pH:ta hän kyselee toisessa aiheessaan.Aika oudot on muuten sulla alakiuttu kysymykset [;)] ei ollenkaan millään pahalla.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

Minulla on yksi 100 litran allas, jossa on musta-aavetetroja 5 kpl ja partamonni. Toisessa 40 litran altaassa on vain vettä, jonka pH on noin 8.
Olen pyytänyt apua 100 litran akvaarion kalaston uudistamiseen. Olen tehnyt virheitä kala hankinnoissa, joista olen maininnut useaan kertaan ja tänäänkin tein virhe ostoksen.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Kyllä se kuule alakiuttu siitä vielä iloksi muuttuu ja saat ihan varmasti sopivan kalaston kumpaankin altaaseesi, kun täällä kyselet ensin ja sitten vasta marssit kauppaan ja siellä vielä pidät pääsi ja ostat niitä mitä aioitkin. Kaikki me ollaan jossain vaiheessa oltu aloittelijoita ja tehty ihan varmasti tyhmyyksiä ja virheitä :D
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Mitä kasveja voisin laittaa 100 litraiseen akvaarioon, kun on jo 2 melalehteä ja 2 miekkakasvia.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Kasveja on paljon [;)] Jos haluat nopeasti kasvavaa, niin ainakin liuskavesitähdikki tai intianvesitähdikki on kivoja. Mulla on molempia, eivät vaadi juuri mitään, kasvavat innolla vaikka hillopurkissa (no ei nyt sentään varmaan) :mrgreen: Tai sitten vallisneriaa? Onhan noita mahdollisuuksia. Mulla on siis myös noita vallisnerioita, mutta ei ole kauaa kun tuntuvat lahoavan kokonaan :| Eipä nuo ole koskaan menestyneet mun altaassa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

PikkuPrinsessa kirjoitti: niin ainakin liuskavesitähdikki tai intianvesitähdikki on kivoja. Mulla on molempia, eivät vaadi juuri mitään, kasvavat innolla vaikka hillopurkissa (no ei nyt sentään varmaan) :mrgreen:
Kyllä muuten kasvaa, kokeiltu on intianvesitähdikillä. Siitä tuli oikein nätti hillopurkki kunhan vesitähdikit pääsivät kasvussa vauhtiin. :mrgreen:
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

100-litraiseen, keskikovan veden altaaseen jossa on jo Musta-aavetetroja ja partis laittaisin itse parvikalojen vastapainoksi jonkun pariskunnan, esim Majquan ehdottamia timanttikirjoahvenia. Vetesi on sen verran kovaa, että saat hieman etsiskellä niitä veteen sopivia kaloja, esim. perhoskirjoahven on pehmeän veden kala eikä varmasti kukoistaisi altaassasi.

Teeppä niin, että ensikerralla kun käyt akvaarioliikkeessä niin katselet kaloja jotka näyttävät kivoilta. Kirjoitat niiden nimet muistilapulle (mukaan mielellään tieteelliset nimet jos niitä näkyy) ja etsit googlella niistä tietoa. Löytyy luultavasti vesiarvotietoja ja niitä vertaat oman altaasi tietoihin. Jos ovat kovin poikkeavat niin kala kannattaa unohtaa. Myös kovin suuriksikasvavat kalat kannattaa unohtaa. Kun olet kaventanut mahdolliset kalat muutamaan niin kirjoita vaikka tänne ja kysy sopivuutta.

Älä usko akvaariokauppiastasi, kauppias joka on myynyt 6 lehtikallaa altaaseesi ei ole luottamuksen arvoinen, kysy mieluummin täältä harrastajilta jotka eivät voita mitään neuvoillaan vaan auttavat ihan vain asian vuoksi.

Onnea harrastukseen!
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

En ole kuullut kenenkään laittavan kirjoahvenia 100 litraiseen altaaseen, eikä satalitrainen ole turhan pieni niille. 8O

Minä olen laittanut taas 4 miekkapyrstöä ja ne on alkaneet lisääntyä, myös musta-aavetetrat kin ovat alkaneet kutea. Minua vähän jännittää nuo miekat, kun viimein sain siittä kommenttia, mutta voi minun ratkaisuja nytkin kommentoida.

Yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”