"Elävää" eli pakaste- tms. ruoasta
Valvoja: Moderaattorit
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
"Elävää" eli pakaste- tms. ruoasta
Mistä saisin kaloilleni ns. elävää ruokaa, kun täällä paikallisessa liikkeessä sellaisesta ei ole edes kuultukaan. Ostin viimeksi Jyväskylän Reporangasta, siellä oli hyvä valikoima, mutta pirullista kun asuu täällä Jumalan selän takana, mistä ei saa mitään mistään.
Voisiko sitä vaikka tilata jostain? Kiitos avusta.
Luulisin, että paikallisen akvaarioliikkeen omistajasi pystyy kyllä tilaamaan niitä pakasteita jos niillä kuitenkin pakaste on olemassa koiran- tai kissanruokia varten. Siitä vain kiristämään ja uhkailemaan tai ripsiä räpyttelemään =) Ja voihan sitä kertoa että niitä on sadan gramman levyissä ja yleisin/suosituin ruoka on bloodworms, eli surviainen jne. Mitä ruokaa nyt kaloillesi kaipaatkaan. 
Minulla on pakastin täynnä survaria pallokalojani varten, ei tarvitse liian usein mennä metsästämään ruokaa niille. Joten ehkäpä kannattaa odottaa sitä että pääset jonnekin isommalle paikkakunnalle käymään ja sitten ottaa kylmälaukku mukaan ja pyytää pakkaamaan moneen sanomalehteen ne pakasteet.
Minä olen kuljettanut autossa nelisen tuntia pakasteita niitten sulamatta kun olivat hyvin pakattu ja kylmälaukussa tavaratilassa.
Minulla on pakastin täynnä survaria pallokalojani varten, ei tarvitse liian usein mennä metsästämään ruokaa niille. Joten ehkäpä kannattaa odottaa sitä että pääset jonnekin isommalle paikkakunnalle käymään ja sitten ottaa kylmälaukku mukaan ja pyytää pakkaamaan moneen sanomalehteen ne pakasteet.
Minä olen kuljettanut autossa nelisen tuntia pakasteita niitten sulamatta kun olivat hyvin pakattu ja kylmälaukussa tavaratilassa.
Missä te olette nähneet suomessa eläviä survareita kaupassa? (Nyt ei puhutaan pilkkisurvareista) Minua kiinnostaisi ostaa myös.
Tieteenkin elävää ruokaa kantsi antaa kaloille jos on vaan saatavilla. Euroopan maissa myydän Tubifexiä, Daphnioita, Cyclooppeja, Artemia annospakkauksissa ja kotiviljeltäviä ymppejäkin.
Tosin luulen, että kannatta odottaa kevättä ja sitten haavi mukaan lammikoille kerämään ötökkä.
Elävää ruokaa voi kasvattaa itse ja helpoimmat kaupoista saatavia ovat Artemian lepomunia, joista voi itsee hautoo toukkia(naupliita). Haulla löydät joitakin ohjeita aqua-webistä. Lisääksi mikromatoja, viinietikkamatoja, grindal- ja änkyrimatoja on mahdollisuus kasvattaa itse.
Elävänä pakastetusta tavarasta puhuttaessa pitäisi kyllä jokaisessa hyvinvarustetussa lemmikkikaupassa olla 2-3 vaihtoehtoa. Puna surviaisia, sulkasääskentoukkia, cycloopi, daphnia yleisimmät.
Tieteenkin elävää ruokaa kantsi antaa kaloille jos on vaan saatavilla. Euroopan maissa myydän Tubifexiä, Daphnioita, Cyclooppeja, Artemia annospakkauksissa ja kotiviljeltäviä ymppejäkin.
Tosin luulen, että kannatta odottaa kevättä ja sitten haavi mukaan lammikoille kerämään ötökkä.
Elävää ruokaa voi kasvattaa itse ja helpoimmat kaupoista saatavia ovat Artemian lepomunia, joista voi itsee hautoo toukkia(naupliita). Haulla löydät joitakin ohjeita aqua-webistä. Lisääksi mikromatoja, viinietikkamatoja, grindal- ja änkyrimatoja on mahdollisuus kasvattaa itse.
Elävänä pakastetusta tavarasta puhuttaessa pitäisi kyllä jokaisessa hyvinvarustetussa lemmikkikaupassa olla 2-3 vaihtoehtoa. Puna surviaisia, sulkasääskentoukkia, cycloopi, daphnia yleisimmät.
L. B
Eli Tubifexit ovat pallomuodossa myydään märkäpakkauksessa(ilman vettä) samoin punasurvarit, Artemiat taas myydään suolavedessä muuteen ne kuolee. Mistähän ne on mahtanut saada?
Ollanko samalla allonpituudella? Jos ollaan, niin täytyy varataa iiiiso Satsi.
Oletko täysiin varmaa, että oli elävänä?
Eli Tubifexit ovat pallomuodossa myydään märkäpakkauksessa(ilman vettä) samoin punasurvarit, Artemiat taas myydään suolavedessä muuteen ne kuolee. Mistähän ne on mahtanut saada?
Ollanko samalla allonpituudella? Jos ollaan, niin täytyy varataa iiiiso Satsi.
L. B
- Junior Member

Nauroin eilen ihan kippurassa kun annoin kaloille sellasesta paketista pakastesurvaria missä on montaa muutaki lajia.. Neontetrat ei oo ikinä ennen syöny survareita, oli tosi vängän näköistä kun yrittivät tunkea survarinpalaa suuhunsa
Missä noita eläviä matoja pitäisi säilyttää? Porukat ei tykästyny edes tosta että pakastimesta löytyy levyllinen pakasteherkkua..
Missä noita eläviä matoja pitäisi säilyttää? Porukat ei tykästyny edes tosta että pakastimesta löytyy levyllinen pakasteherkkua..
jääkaapissa
Jääkaapissa. Pakastimessa delaavat ja huoneenlämmössä kehittyvät, no, minkä näköiseksi öttiäiseksi kukin mato-otus isona kehittyy. Itelläni on pussukat minigripissä "kanamunahyllyllä". Mahdollisen avatun syöttämättömän osuuden olen laittanut lasitölkkiin. Ja tölkin kansi kiinni.PikkuPrinsessa kirjoitti:Missä noita eläviä matoja pitäisi säilyttää?
-
PikkuPrinsessa
- Junior Member

-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Nuo elävät pussukat ovat kovin pieniä, veikkaisin 7x5 cm josta nestettä on puolen pussin verran ja nesteestä on survaria/muuta öttiäistä ehkä puolet. Aika tyyristä puuhaa siis. Tuolla Manskun 4petsissäkin oli niitä jossain vaiheessa.
Olen itsekin kokeillut niitä ja show on mahtava! Kalat menevät aivan sikisin kun ruoka yhtäkkiä pakenee! Oskut saivat aikoinaan suurimpaa sorttia ja ne menivät kuin imurin suusta. Pienemmät kalat saivat survaria yms ja nekin hävisivät alta aikayksikön. Minulta ei jäänyt matoja jääkaappiin laitettavaksi
Olen itsekin kokeillut niitä ja show on mahtava! Kalat menevät aivan sikisin kun ruoka yhtäkkiä pakenee! Oskut saivat aikoinaan suurimpaa sorttia ja ne menivät kuin imurin suusta. Pienemmät kalat saivat survaria yms ja nekin hävisivät alta aikayksikön. Minulta ei jäänyt matoja jääkaappiin laitettavaksi