Merivesiakvaarion perustaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Anttimie kirjoitti: Mitäs haittaa siitä mahdollisesti on?
No sä et vaan tartte noin isoa reikää.. vie tilaa, varmaan muutenkin parempi lasin kannalta että tekee mahd. pieniä reikiä. Lisäksi, tollaiseen 40mm putkeen menee jonkun verran enemmän vettä kun vaikka 20mm, ja kaikki se vesi sitten tulee takas ala-altaaseen kun pumput sammuu. Ja kai se vesi painaakin jonkun verran siellä putkessa (siis pumppua ajatellen, tää nyt on vain spekulointia).
Anttimie kirjoitti: Nimittäin seuraava koko alaspäin olisi liikkeen mukaan 8mm, joten taitaa mennä liian pieneksi?
En ymmärrä, mihin toi perustuu.. onko niillä niin huonot välineet vai kuinka.
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Silakka kirjoitti:
Anttimie kirjoitti: Mitäs haittaa siitä mahdollisesti on?
No sä et vaan tartte noin isoa reikää.. vie tilaa, varmaan muutenkin parempi lasin kannalta että tekee mahd. pieniä reikiä. Lisäksi, tollaiseen 40mm putkeen menee jonkun verran enemmän vettä kun vaikka 20mm, ja kaikki se vesi sitten tulee takas ala-altaaseen kun pumput sammuu. Ja kai se vesi painaakin jonkun verran siellä putkessa (siis pumppua ajatellen, tää nyt on vain spekulointia).
Anttimie kirjoitti: Nimittäin seuraava koko alaspäin olisi liikkeen mukaan 8mm, joten taitaa mennä liian pieneksi?
En ymmärrä, mihin toi perustuu.. onko niillä niin huonot välineet vai kuinka.
Kuopion akvaarioliikeestä tilasin akvaarion ja kyselin samalla reikien teosta ja niillä on 2kpl teriä 42mm ja 8mm :(

Voisihan sitä itse marssia kauppaan ja ostaa sopivat terät, mutta ei ole kokemusta lasin porailusta + menee minun tuurilla ihan ketuilleen. Varmaan aika tyyriiksi käy kun eikös ne terät pidä olla jotain kovapalateriä (timangia)?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Silakka kirjoitti:
Anttimie kirjoitti: Nimittäin seuraava koko alaspäin olisi liikkeen mukaan 8mm, joten taitaa mennä liian pieneksi?
En ymmärrä, mihin toi perustuu.. onko niillä niin huonot välineet vai kuinka.
Esimerkki hyvästä asiakaspalvelusta oli se kun Mikaelin kanssa tilattiin altaat Ruotsista, lasimestarilla ei ollut 34mm poraa valmiiksi niinpä hän meni sellaisen hankkimaan altaiden tekoa varten. Hänelle ei missään vaiheessa tainnut edes tulla mieleen ehdottaa jotain muuta kuin se mitä pyydettiin.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Anttimie kirjoitti: Kuopion akvaarioliikeestä tilasin akvaarion ja kyselin samalla reikien teosta ja niillä on 2kpl teriä 42mm ja 8mm :(
No just... mä tilasin pari purkkia aikoinaan siniriutan kautta ja sain just niitää rei'illä kun tahdoin.

Tilasitko purkin jo? Meinaan vaan, että olisit saattanut saada edulliseen hintaan saksasta/ruåttista kokolasialtaan... etenkin jos tilaat jotain tekniikkaa samalla.
Anttimie kirjoitti: Voisihan sitä itse marssia kauppaan ja ostaa sopivat terät, mutta ei ole kokemusta lasin porailusta + menee minun tuurilla ihan ketuilleen. Varmaan aika tyyriiksi käy kun eikös ne terät pidä olla jotain kovapalateriä (timangia)?
Jotain superkamaa ne taitaa olla :) Henk. koht. en itse uskaltais porailla :)

--------------------

Siitä pienemmästä reiästä vielä, voi hyvin olla että jos soitat johonkin toiseen lasiliikkeeseen, niin niiltä löytyis vehkeet...
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Silakka kirjoitti:
Anttimie kirjoitti: Kuopion akvaarioliikeestä tilasin akvaarion ja kyselin samalla reikien teosta ja niillä on 2kpl teriä 42mm ja 8mm :(
No just... mä tilasin pari purkkia aikoinaan siniriutan kautta ja sain just niitää rei'illä kun tahdoin.

Tilasitko purkin jo? Meinaan vaan, että olisit saattanut saada edulliseen hintaan saksasta/ruåttista kokolasialtaan... etenkin jos tilaat jotain tekniikkaa samalla.
Anttimie kirjoitti: Voisihan sitä itse marssia kauppaan ja ostaa sopivat terät, mutta ei ole kokemusta lasin porailusta + menee minun tuurilla ihan ketuilleen. Varmaan aika tyyriiksi käy kun eikös ne terät pidä olla jotain kovapalateriä (timangia)?
Jotain superkamaa ne taitaa olla :) Henk. koht. en itse uskaltais porailla :)
En ole vielä varsinaisesti tilannut allasta. :) Sehän se oli tarkoitus että Saksasta tekniikka.

Mihinkäs hintaan Saksasta saisi tuon kokoluokan altaita?
Mistäs se allas kannattaisi tilata, kun ei ole oikein mitään hajua mistä alkaa etsimään ja mikä on hyvä putiikki. Entäs jos se lasivaario tulee lasikasana takaisin, korvaako mikään?
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Varmaan joku muu voi auttaa ton suhteen.. ainakin rambi taisi tilata tossa joskus kesällä. Jos menee hajalle, niin menee kuljetusyhtiön vakuutuksen piikkiin. Mulla hajos polttimo kun tilasin valaisimen, sain rahat niiltä uuden ostamiseen (ja vielä Suomen hinnoilla).
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Anttimie kirjoitti:En ole vielä varsinaisesti tilannut allasta. :) Sehän se oli tarkoitus että Saksasta tekniikka.

Mihinkäs hintaan Saksasta saisi tuon kokoluokan altaita?
Mistäs se allas kannattaisi tilata, kun ei ole oikein mitään hajua mistä alkaa etsimään ja mikä on hyvä putiikki. Entäs jos se lasivaario tulee lasikasana takaisin, korvaako mikään?
Kannattaisi vakavasti miettiä josko hakisitte Ruotsista. Jos löydät kaverin, niin pari allasta tulee helposti sisäkkäin (kunhan eivät ole saman kokoisia [;)] ) farmariautossa. Salosen akan pojan ja minun altaat tulivat ongelmitta ja kaikkineen koko roska tuli maksamaan 1600 euroa matkoineen päivineen. Muistettava, että minun altaani on ns. vähärautaisesta lasista ja siis tavallista selvästi kalliimpaa. Altaat ovat n. 800l ja n.430l.

Toisena tärkeänä asiana pitäisin, että saat kokolasialtaan etkä alumiinikehikoita pilaamassa altaan ulkonäköä.

Tässä muuten kuva altaista sisäkkäin valmiina kyytiin laitettavaksi ja taustalla itse lasimestari ja paikallisen akvaarioliikkeen omistaja.
http://www.aqua-web.org/users/sam/tukholma/0027.htm
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Itse tilasin pari viikkoa sitten pitkän vertailun jälkeen ammeeni Saksasta Akvaristic.netistä. Sieltäkin löytyy kahta lajia, BioPlastia ja standardia. Eroa eivät oikein osanneet kertoa, eroa hinnassa ~40€.

120x60x60, valmiiksi kasattu kaatokulma ja sen pohjalla pari porausta (43 ja 34mm). Allas taisi olla 243€, kaatokulma 60€ ja reiät 18€.

Samaan kyytiin tuli PVC kuorma läpivienteineen, liimat, puhdistusaineet, palloventtiilit, ylivuodon kammat, pari lämmitintä ja OceanRunner 2500.

Kuljetuskustannukset 139€.

------------------

Noista ruotsalaisista akvaarioista vielä.

Hintataso oli loppujenlopuksi ihan ok, lähellä saksan hintaa, mutta lasi olisi ohennut 10mm:iin.

Itseäni rupesi risomaan hintojen arpominen. Soittaessani pariin otteeseen Björnille, sanoi toiveeni (ylemmässä viestissä) hinnaksi 5000 kruunua. Mennessäni käymään paikalla hinta samalle paketille oli 3500 kruunua. Samin hinta taas oli jotain ihan muuta. Kun en oikein arvannut ketä kustiin linssiin, oletin että minua. Tilasin siis saksasta.

Taitavat hinnat taas laskea joulun jälkeen, mutta kun ei millään malttanut odottaa :roll:
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Moi.

Aquaristic.net olen katsellut noita kokolasiakvaarioita ja tuntuu siltä että voisi tilata sieltä altaan.

Mitenkäs siihen altaaseen saa läpiviennit / kaatokulmat ? Pitääkö niistä sopia erikseen, vai onko siellä jossain joku "custom" akvaario?
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Saksan altaista

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Anttimie,

Piirsin haluamani paremman ohjelman puuteessa Powerpointilla ja lähetin perässä. Siltä osin kaikki meni hyvin. Vaikeampaa oli itse päättää kaatokulman koosta, reikien sijainnista jne.

Jos haluat, voin lähettää töherrykseni sulle. Altaasi taitaa olla suurinpiirtein samaa kokoa, 10cm pidempi? Siitä saanet nopeasti muokattua haluamasi?
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

janhalo: Kyllä siitä olisi iso apu, kiitos :)
Anttimie@dnainternet.net
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Kävin perumassa sen tilauksen Kuopion akvaarioliikkeestä. Onneksi ei ollut vielä alkanut tekemään allasta. Alkoi epäilyttää varsinkin ne kehykset. Ei ole yhtään mukava homma, jos asukit kärsii tai kupsahtaa kehyksien takia. 8O

Kovasti myyjä muistutti, että kokolasiakvaario ei ole niin kestävä kuin kehyksillä oleva. Vedet kuulma tulee paljon nopeammin pihalle jos on tullakseen. Kehysakvaariossa tapahtuu niin, että vesi tulee "tihhuuttamalla" kehyksien välistä. Onko kellään kokemuksia siitä jos kokolasiakvaario alkaa vuotaa?

Lähetin vielä tarkemmat kyselyt altaasta nettikauppoihin (carmenschwemmer.com ja aquaristic.net). Janhalolle vielä kiitokset hyvistä piirrustuksista :)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kehykset suojaavat kyllä akvaarion kulmia muutoissa jne.

Mutta jos kehyksetön allas on oikein kasattu, niin ihan yhtä kestävä se on kuin kehysakvaariokin.

Kaverilla on 1200 litrainen "kokolasinen" kiekkoallas tehty 12mm lasista,eikä pullistele milliäkään, eikä tihhuuta [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

janhalo kirjoitti:Itse tilasin pari viikkoa sitten pitkän vertailun jälkeen ammeeni Saksasta Akvaristic.netistä.
Joko on tullut perille? Oliko ongelmia? Itsellä on tässä altaan hankinta edessä ja käynnissä on arvonta ostanko Björniltä, tilaanko aquaristic.net:stä vai Vantaan Akvaariopajalta.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

elpuri kirjoitti:
janhalo kirjoitti:Itse tilasin pari viikkoa sitten pitkän vertailun jälkeen ammeeni Saksasta Akvaristic.netistä.
Joko on tullut perille? Oliko ongelmia? Itsellä on tässä altaan hankinta edessä ja käynnissä on arvonta ostanko Björniltä, tilaanko aquaristic.net:stä vai Vantaan Akvaariopajalta.
Toimitus on luvattu tammikuun viimeisen viikon lopussa tai helmikuun ekan viikon alussa. Tilasin COD:na, joten maksu tapahtuu postiin pakettia noudettaessa. Tuskin sentään ovelle kiikuttavat. Toimitus kestää hiukan, koska BioPlastilla kestää 4 viikkoa tilaus akvojen kasaaminen. Hylly akvaariot ovat maassa viikossa kahdessa.

Harald Lukasch Akvaristic.netissä on ollut enemmän kuin avulias. Vastaukset kysymyksiin tulivat yleensä saman päivän aikana. Ensin oli aikomus tilata yhtä sun toista Carmen Schwemmeriltä, mutta kuulin niin paljon varoituksia ja huonoja kokemuksia, etten lähtenyt sille tielle. 6-9kk toimitusaikoja, rahat ennakoon jne...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

janhalo kirjoitti: Tilasin COD:na, joten maksu tapahtuu postiin pakettia noudettaessa. Tuskin sentään ovelle kiikuttavat.
Kuulopuhetta/arvailua:
Rambi osaa tähän vastata paremmin, mutta uskoisin paketin tulevan kotiovelle ja rahat pitää silloin olla todennäköisesti käteiseinä! (Toivottavasti rambi täsmentää tätä)
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kimmo S kirjoitti:
janhalo kirjoitti: Tilasin COD:na, joten maksu tapahtuu postiin pakettia noudettaessa. Tuskin sentään ovelle kiikuttavat.
Kuulopuhetta/arvailua:
Rambi osaa tähän vastata paremmin, mutta uskoisin paketin tulevan kotiovelle ja rahat pitää silloin olla todennäköisesti käteiseinä! (Toivottavasti rambi täsmentää tätä)
Ensinnäkin minulle eivät suostuneet lähettämään postiennakolla (näkivätkö jostain minun kuvan ja pelästyivät :mrgreen: ), mutta allas ei kyllä postiin tule vaan terminaaliin ja sieltä se kuljetetaan kotiin. En tiedä miten homma toimii jos tilaa postiennakolla (itse kauppiaana en varmasti toimittaisi postiennakolla allasta), voi olla hyvin että allas tulee kotiin ja lasku perässä. Kerro sitten kun saat altaan miten se maksupuoli meni.. Normaalit paketit tulee UPS:lla, mutta allas tuli minulle Schenker kuljetusfirman kautta.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Jos kotio toimittavat niin eihän siinä mitään. Täytynee vaan kysellä Haraldilta tarkkaa summaa. Siltä varalta ettei muovi käy.

Mitähän se tommonen 120x60x60 pönttö 12mm lasista painaa. Siitä oli aiemmin jotain puhetta ja tiheyslaskelmia. Nosteleekohan sitä 2 ukkoa? Haluan sen vaan pihalta ja pakkaselta suojaan samantien.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

2 ronskia miestä kantaa helposti. Mulla on 12 mm lasista samasta paikasta tilattu 160x75x70 allas ja sekin kannettiin 2 miehen voimin jäistä kuistia ylös ja sisään taloon.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

janhalo kirjoitti:Mitähän se tommonen 120x60x60 pönttö 12mm lasista painaa. Siitä oli aiemmin jotain puhetta ja tiheyslaskelmia. Nosteleekohan sitä 2 ukkoa? Haluan sen vaan pihalta ja pakkaselta suojaan samantien.
Aika tarkkaan painaa 90kg, painolaskuri löytyy @ http://www.aqua-web.org/dump/painolaskuri.xls
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja proto »

proto kirjoitti:Olen harkitsemassa pienen merivesialtaan perustamista ja nyt olisi hyvät neuvot kalliita. Suunnitelmissa on pieni n. 80-120 kulma-allas joka tulisi olemaan merivesikäytössä. Mikä olisi minimi kokoonpano jolla saisi homman käyntiin? Meinasin hankkia siis vaahdottimen, kiertovesipumpun ja 125/250 w elohopeapurkauslampun (+sinivalo) lämmittimen sekä merivesiakvaarioon kuuluvat pikkusälät kuten ominaispainomittarin yms. Koska akvaario olisi kolmion muotoinen niin yksi takakulma olisi pengerretty niin että elävääkiveä voisi kasata sen päälle.

Eli varsinainen kysymykseni: paljonko elävääkiveä kannattaa aluksi hankkia ja mistä sitä voisi saada edullisisti? Aluksi tarkoituksena olisi pyörittää hommaa melko pienimuotoisesti (eläväkivi + pari kalaa). Sitten kun homma näyttäisi toimivan niin voisi hankkia lisää kiveä yms varallisuuden mukaan. Miltä kuulostaa?
Pakko vastata tähän omaan juttuuni minkä kirjoitin yli 1.5 vuotta sitten. Nyt naurattaa tuo oma tietämykseni puute ja se miten merivesi homma paisuu helposti. Ajatukseni tehdä homma mahdollisimman halvalla ja yksinkertaisesti ei oikein onnistunut. Lopulta tuon kyselyn pohjalta perustettu allas oli 200 litrainen johon myöhemmin päivitin mm. ala-altaan ja 2X150 HQI jne. Kunnes huomasin että olisi kannattanut tehdä homma alunperinkin kunnolla eli rupesin kasailemaan tarvikkeita yli 500 litraiseen pyttyyn joka nyt on toiminnassa ja mietitty todella tarkkaan. Eli esim reikä pohjalla jossa durso yms. Viestini pointti on että tietyt perusasiat kannattaa tehdä alusta lähtien kunnolla ja harkita todella tarkkaan että on mahdollista päivittää allasta myöhemmin koska kuitenkin siihen tulee halu ja tarve. Mm. ylivuoto ja ala-allas kannattaa mielestäni ehdottomasti tehdä tai ainakin mahdollistaa se vaikka aluksi ei luulisi tarvitsevansakkaan niitä. Joskus joku totesi että eka merivesipytty menee harjoittelun piikkiin ja nyt huomaan tuon toteamuksen pitävän hyvin paikkaansa.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

rambi kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:
janhalo kirjoitti: Tilasin COD:na, joten maksu tapahtuu postiin pakettia noudettaessa. Tuskin sentään ovelle kiikuttavat.
Kuulopuhetta/arvailua:
Rambi osaa tähän vastata paremmin, mutta uskoisin paketin tulevan kotiovelle ja rahat pitää silloin olla todennäköisesti käteiseinä! (Toivottavasti rambi täsmentää tätä)
Ensinnäkin minulle eivät suostuneet lähettämään postiennakolla (näkivätkö jostain minun kuvan ja pelästyivät :mrgreen: ), mutta allas ei kyllä postiin tule vaan terminaaliin ja sieltä se kuljetetaan kotiin. En tiedä miten homma toimii jos tilaa postiennakolla (itse kauppiaana en varmasti toimittaisi postiennakolla allasta), voi olla hyvin että allas tulee kotiin ja lasku perässä. Kerro sitten kun saat altaan miten se maksupuoli meni.. Normaalit paketit tulee UPS:lla, mutta allas tuli minulle Schenker kuljetusfirman kautta.
Noniin, viisaampia ollaan.

Aquaristic.Net sai kuin saikin tilaukseni matkaan. 120x60x60 akva 12mm lasista ja 80x40x40 akva 6mm lasista sumpuksi. OR2500, pari lämmitintä ja läjä PVC:tä ja tykötarpeita. Käyttävät Schenkeriä toimitukseen.

Varmistin asian vielä Schenkeriltä ja kyllä, toimitus kotiovelle maanantaina. Lähetyslistan mukaan kaikki oordningissa, mutta ihmetyttää vaan kun Schenkerin mukaan lähetyksen paino 80kg. Tuossa aiemmin esitetyn laskimen mukaan pelkkä isompi pytty painaa sen verran.

Se Cash-On-Delivery ei sitten toimi. Ilmeisesti mun kuva on siellä Rambin lätyn vieressä :) Toimitus pitää siis ensin todistettavasti maksaa ja toimittaa paperityö Schenkerille, ennen kuin voivat luovuttaa tavaraa. Netistä tulostettava kuitti maksusta ei käy --> ei muuta kuin Sammon konttoriin jonottamaan (1,5h) ulkomaanmaksua, jotta ehtii kuitin saada heti käteen eteenpäin toimitettavaksi. Toinen vaihtoehto on hoitaa maksu normaalisti, odottaa että rahat kerkiää Saksaan ja Haraldin tilille, ja jäädä odottelemaan, että Harald mahdollisesti ilmoittaa Schenkerille luovutuksen olevan ok. Aquaristic.netin "henkilökunta" on vaan sairastellut tässä tilausprosessin aikana niin paljon, että en arvaa enään laskea niiden kommunikoinnin varaan...

Ensi tilauksen maksan suosiolla kortilla. Tuntui vaan, että myyjä olisi saattanut toimia ripeämmin, jos ei ole vielä rahat kopsahtaneet tilille.
Toimitus keski monen monituisista syistä johtuen reilun 3 kk.

No, sattui tuohon ikäänkuin vastapainoksi helmikin matkaan. Aquaristic.net unohti laittaa postimaksua toimitukselle, eikä Schenker jäänyt niitä kaipaamaan. Kamat Suomeen noin niinkuin "nettohintaisina".

Kasa tekniikkaa tulossa CarmenSchwemmeriltä, joten siinä riittää vielä hiukan jännitettävää...
janne
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

janhalo kirjoitti:
No, sattui tuohon ikäänkuin vastapainoksi helmikin matkaan. Aquaristic.net unohti laittaa postimaksua toimitukselle, eikä Schenker jäänyt niitä kaipaamaan. Kamat Suomeen noin niinkuin "nettohintaisina".
Kannattii odotella se 3kk [;)] ,sait ainakin tosi halvan akvaarion,ja nyt kun niitä Ruotsin altaita on myös suomenmaalle tullut niin Saksan laatu on paljon siistimpi,joten pitkä odotus palkitaan monella tavalla.
Kortti on varmaan helpompi maksuväline,uskoisin että voit maksaa rahat suoraan kuljettajalle,näin minä olen kerran tehnyt kun jotain postiennakolla tilasin,tasaraha täytyy kyllä olla muuten joko tavara lähtee takaisin tai lähetyksestä tulee kalliimpi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

proto kirjoitti:Viestini pointti on että tietyt perusasiat kannattaa tehdä alusta lähtien kunnolla ja harkita todella tarkkaan että on mahdollista päivittää allasta myöhemmin koska kuitenkin siihen tulee halu ja tarve.
Eipä minulle ainakaan ole puolessa vuodessa tullut mitään halua tai tarvetta päivittää 22-litraistani isommaksi. 8-)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”