Käytättekö käsineitä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Chiyo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:06, 26.01.2004

Käytättekö käsineitä?

Viesti Kirjoittaja Chiyo »

Monesti kuulee kerrottavan, että akvaariota käsitellessä täytyy käyttää muovisia kertakäyttö-hanskoja. Mutta ikinä en ole nähnyt kenenkään käyttävän niitä.
Kysymys kuuluu, että käytättekö niitä? Onko keneenkään tarttunut kaloilta tauteja?
Viimeksi muokannut Chiyo, 21:21, 30.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

En ole käyttänyt. Koskaan ei ole mitään tauteja tullut.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

En käytä - olisivat vain tiellä.

-Juissi
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 00:37, 10.01.2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Ei käytetä. Ps. Enkä käytä muulloinkaan; just värjäsin hiukset ja käpälät on "mukavan" väriset :roll:
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja kalakala »

En käytä. Ei ole mitään tauteja tarttunut.
"Ehkäpä myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu..."

-Muumipappa-
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

En käytä, vaikka tiedän hyvin, että pitäisi. Työn takia sellaista päivää en edes muista, jolloin viimeksi käsien iho olisi ollut täysin ehjä. Aika vaikea on muutenkaan löytää tarpeeksi pitkiä, allergisellekin sopivia hanskoja, joten huolellinen käsien pesu saa luvan riittää.
Dixi et animam levavi.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Käytättekö käsineitä?

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Chiyo kirjoitti: Onko keneenkään tarttunut kaloilta tauteja?
Joskus kutittaa, oliskohan pilkkutautia? :mrgreen:

Kyllä olen kuullut että on oikeasti niin herkkäihoisia ihmisiä, jotka joutuvat käyttämään kumihanskoja ollessaan tekemisissä akvaarioveden kanssa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käytättekö käsineitä?

Viesti Kirjoittaja Ebes »

jartzu65 kirjoitti:Joskus kutittaa, oliskohan pilkkutautia?
Ihan oikeasti, kalatuberkuloosi tarttuu ihmiseen ja ilmenee kutiavana ihottumana.

Noh, kyllä minullakin kädet joskus kutisee kun on akvaariossa läträillyt, kai ne on vaan ne nitraatit ja kasvilannoitteet yms... Töissä tulee läträiltyä vahvoilla pesuaineilla ja pestyä käsiä niin usein että hyvä kun on nahkaa ollenkaan, ei ihme että vähän kutisee joskus... :D
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

En käytä, mikä ei tapa se vahvistaa :twisted: . Hoitotyössä ja muussa sellaisessa käytän ehdottomasti!
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Apteekeista kyllä saa kainaloihin ulottuvia suojakäsineitä. Niitä myydään ainakin lehmien keinosiementäjille.

Eivät ne toki pakollisia ole, mutta allergisten on perusteltua syytä käyttää. Sama on tilanne jos käsissä on rohtumia ja/tai avoimia haavoja, ja akvaariossa on bakteeriperäistä kalatautia.

Kyseessä on siis varotoimi eikä pakko[/b.]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

jarvij kirjoitti:Apteekeista kyllä saa kainaloihin ulottuvia suojakäsineitä. Niitä myydään ainakin lehmien keinosiementäjille.

Eivät ne toki pakollisia ole, mutta allergisten on perusteltua syytä käyttää. Sama on tilanne jos käsissä on rohtumia ja/tai avoimia haavoja, ja akvaariossa on bakteeriperäistä kalatautia.
Tuota olenkin joskus miettinyt, että mitä jos vaikka sormessa on haava, niin pitäisikö jotenkin suojautua vaikka akva olisikin kunnossa eli mitään tauteja tms. ei olisi?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kysymys on riskinotosta. Liikutaan siis henkilökohtaisella tasolla. Eiväthän kaikki haavat tulehdu.
Varovaisuus ei kuitenkaan ole haitaksi. Huolellinen käsienpesu akvaariossa lutraamisen jälkeen on kuitenkin paikallaan. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jyrki kirjoitti:Tuota olenkin joskus miettinyt, että mitä jos vaikka sormessa on haava, niin pitäisikö jotenkin suojautua vaikka akva olisikin kunnossa eli mitään tauteja tms. ei olisi?
Akvaario jossa ei ole taudinaiheuttajia? Täysin steriiliakvaario - missä sellaisia on?

En minä ainakaan laittaisi kättäni, jossa on haava, altaaseen. Sitä en tiedä, mitkä kaikki taudit tarttuvat ihmiseen ja mitkä ei, mutta varmasti siellä akvaarion vedessä on paljon erilaisia bakteereita, jotka voivat aiheuttaa erinäisiä ongelmia myös ihmisillä - kuten aiheuttavatkin. Parempi katsoa kuin katua eli siirtää akvaarion siivousta parilla päivällä, kunnes haava on umpeutunut/parantunut tai käyttää hanskoja. Vedenvaihdon voi tehdä kastelematta käsiäänkin ;)
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Joskus kun paljon lutraa, eli just tällä viikolla kädet aamusta iltaan altaissa :mrgreen: Toisessa kädessä ihottumaa ja kutisee. Menee ohi parissa päivässä ellei ole sama kun Jartzulla, eli pilkkutauti :mrgreen: Käsineitä en ole käyttänyt, enkä käytä [}:)]
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

aqua2002 kirjoitti:Akvaario jossa ei ole taudinaiheuttajia? Täysin steriiliakvaario - missä sellaisia on?
Höh, no enhän minä nyt niin sanonut että ei olisi taudinaiheuttajia, tarkoitin sellaista "tautia" tms. mistä olisin tietoinen.
aqua2002 kirjoitti:En minä ainakaan laittaisi kättäni, jossa on haava, altaaseen. Sitä en tiedä, mitkä kaikki taudit tarttuvat ihmiseen ja mitkä ei, mutta varmasti siellä akvaarion vedessä on paljon erilaisia bakteereita, jotka voivat aiheuttaa erinäisiä ongelmia myös ihmisillä - kuten aiheuttavatkin. Parempi katsoa kuin katua eli siirtää akvaarion siivousta parilla päivällä, kunnes haava on umpeutunut/parantunut tai käyttää hanskoja. Vedenvaihdon voi tehdä kastelematta käsiäänkin
Monesti saattaa olla pieni haava kädessä, jota ei edes huomaa. En tietenkään laittaisi kättäni altaaseen jos olisi haavoja jotka tietäisin.
tiolpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 21:49, 23.07.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

En minäkään käytä kintaita altaassa puljatessa. Ei ole tauteja kaloilta tarttunut minuun eikä myöskään minusta kaloihin :mrgreen:
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Pitäisi käyttää, mutta en ole saanut hankittua käsineitä. Krooninen käsi-ihottuma joskus tykkää aika kyttyrää akvaariovedestä.
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

En käytä. Tai no okei silloin ku mä syötän pakasteötököitä niin joo, mut se on vaan siks et mul on kauhea ötökkäkammo :mrgreen: Mun mielestä tää koko käsineiden käyttäminen on liioteltua. Nykyään ihmiset suojautuu niin tarkasti kaikelta et meil ei varmaankaan enään oo mitään kunnollista immuuunitettia sairauksia vastaan.

Vauvoja estetään likaamasta itteään joka johtaa siihen et ne ei ehi altistua millekkään kunnolliselle ---> ovat yliherkkiä kaikelle myöhemmin. Maailma on täynnä bakteereja ja viruksia, ehkä on vaan hyvä et me vähän altistutaan niille ja ollaan sit vahvempia myöhemmin. Ja mit järkeä on elää koko elämänsä steriilissä muovipussissa? Onko se ihmisten tulevaisuus et kaikki lukitaan "puhtaisiin" huoneisiin ja estetään pääseminen ulos?

Lika ja haavat kuuluu elämään ja ilman niitä ei siinä olis oikein mitään järkeä. Mä oon viettäny lapsuuteni joka toinen kesä purjehtimassa ja joka toinen maatilallamme. Ja kyllähän mulle on tapahtunu kaikkea mahdollista. Mä oon tippunu siihen saasteiseen satamaveteen, pelolla liukastunu lehmän*askaan (ette varmana halua kuulla tarkemmin :mrgreen: ), saanu kaiken typisiä haavoja, ja kaikkea muuta likaista mut kyllähän mä vieläkin elän. :D Ja mä voin sanoa et mun lapsuus olis ollu aika yksitoikkoista ellen mä olis saanu kaikessa riehua ja välillä vähän satuttaa itteäni.

Juu kyllä akvaariossa varmasti on bakteereita mut onko sillä niin väliä?
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

caro: Ole onnellinen, ettei sinulla ole allergioita, jotka aiheuttaisivat sinulle turvonneita ja ihottumaisia käsiä.

Et taida käsittää sitä, että akvaariossa voi elellä vallan vaarallisia bakuja, jotka voivat saada aikaan pahojakin tulehduksia tuikatessa haavaisen käden altaaseen. Tulehduksista aina sillon tällön kuulee, enkä itse viitsisi ottaa riskiä tietoisesti. Joten tuskin se nyt on kovin liioittelua, jos hanskat käpäläänsä laittaa ja välttää sillä kutisevat ihottumat yms.

En tiedä, miten paljon olet perehtynyt allergioihin, mutta ei turvonneet henkitorvet, niiskutukset ja ihottumat aina lapsuuden steriilistä ympäristöstä johdu. Aikuisiällä saattaa myös herkistyä vaikka mille. En ala nyt luettelemaan mille kaikelle itse olen allerginen nyt, vaikken kersana ollut.
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Juuh no tietysti en mä ihan niin meinannu. Siis tietysti jos on allergioita ja haavoja niin tietysti silloin kannattaa käyttää hanskoja. Öm mä vaan laitoin mun toisen käsitykseni asiasta ja 14-vuotiaana en ole kovinkaan paljon perehtyny allergioihin :mrgreen:
Ja kyllä minulla on allergia. Vanilialle ja vanilliinille. Se on vaan paipai kaikille jäliruuille.. :( Nyt on onneks vähän parantunu mut ennen oli aika paha. Jos mä edes vähän maistoin vanilja-jäätelöa niin heti tuli punaisia kutiavia näppylöitä, kipeä vatsa, kutiava ja turvonnu kurkku jne. nykyään mä voin ihan hyvin syödä pienen viipaleen sitä jätskiä mut silloinkin tulee näppylöitä. :(
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

En käytä minäkään. Silloin kun kädessä on tuore haava en ole veden kanssa läträillyt. Ja pesen kädet läträilyn jälkeen ja aikanakin.
Serkkuni lopetti akvaarion pidon kun sai käteensä sitkeän ihottuman sieltä.
Uimataidoton
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 11:13, 17.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Uimataidoton »

Itse en käytä.
Tätini sai verenmyrkytyksen useita vuosia sitten akvaariovedestä ( haava kädessä )
Mahdottomuudet teen heti - ihmeiden teko kestää hiukan kauemmin.
Mirkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 12:04, 20.09.2001

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Käytän hanskoja suodattimia putsatessa, allergikko kun olen.
Nobelin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:27, 15.03.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

En käytä hanskoja akvaariossa läträtessä. Ei toivottuja kotiloita poistaessa käyttäisin, mutta hanskojen varret ovat liian lyhyet.

Paljain käsin en inhottaviin kotiloihin koske, joten huudan lapset apuun :mrgreen: .

Bakteereista en ole niin kiinnostunut, en todellakaan käytä hanskoja varmuuden vuoksi!. Jos joskus joku haava tulehtuu, niin toki sen jälkeen varmasti muistan käyttää hanskoja, en ennen sitä.
On kolmenlaisia ihmisiä. Ortodokseja, luterilaisia ja apinaihmisiä. Oona 6v.
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Käytän apteekin kertakäyttökäsineitä, jos esim. sormessani sattuu olemaan haava ja pitää ryhtyä ronkkimaan akvaariota. Muuten lotraan ilman käsineitä.
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”