Riippuuko taistelukalan ikä akvaarion koosta? (iso kuva)

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Riippuuko taistelukalan ikä akvaarion koosta? (iso kuva)

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Koska en itse omista tällä hetkellä taistelukaloja ja pääse testamaan seuraavaa väittämää, niin mun pitää kysyä tätä henkilöiltä, joilla tällä hetkellä on taistoja.

Mielenkiintoisen keskustelun seurauksena siitä, minkä kokoinen allas on riittävä taistolle eräs taistelukalaharrastaja möläytti seuraavaa (vapaa käännös):

"Taistelukalat, jotka asuvat isoissa akvaarioissa, eivät elä läheskään niin normaalia elinaikaa kuin taistelukalat pienissä akvaarioissa. Taistelukalat yleensä elävät noin vuoden isoissa altaissa, koska taistelukalaa ei ole tarkoitettu uimiseen ja liika uiminen kuluttaa ne nopeasti loppuun."

Keskustelussa monet puolustavat näitä 1/2 ja jopa 1/4 gallonan purkkeja(an), koska taistelukalat voivat niissä varsin mainiosti. Bettaexpertti (usasta) itse pitää niitä 1 gallonan purkeissa, joillakin saattaa olla jopa 2 gallonaa tilaa.

10 gallonaa, siis noin 40 litraa, tuntuu jopa julmalta, koska taistelukalahan ei ui vaan pysyttelee piilossa kasvien suojassa, joten todellisuudessa se ei siis tarvi tuota paria gallonaa enempää tilaa ja vain häiriintyy liian suuressa akvaariossa. Vertauksia oli jopa, että kun taistelukalan siirsi isoon akvaarioon (no, iso ja iso.. Olikohan 10 gallonaa), niin taistelukala meni hulluksi, törmäili päin laseja jne..

Ja kun keskustelu kiihtyi, tämä bettaexpertti möläytti tuon, että todellisuudessa taistelukalat isoissa akvaarioissa kuolevat nuorempina kuin taistot pienissä kipoissa. No, niin ja tästä itse kysymykseen. Mikä on suurin altaasi, missä tällä hetkellä pidät taistoa ja vaikuttaako se siltä, ettei se elä vuotta pidempää? Entäs toisin päin?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tällä hetkellä minulla on taistelukala 300 litraisessa ja se on minulla tuo kalanen ollut kaksi vuotta. Aiemmat altaat ovat olleet kooltaan hmm.. 670-litraa ja aivan aluksi taisin ostaa sen johonkin 128- 60 litraiseen (allaskoot ovat muuttuneet minulla aika tavalla ja en todellakaan enää muista mikä allas oli milloinkin ;) )ja pian sen jälkeen se muuttikin juuri isompaan purkkiin eli ei elellyt pitkään tuossa pienessä. Tämän tiedon valossa että tuon kalan pitäisi olla jo raato koska on elänyt lähes koko minullaoloaikansa suuressa altaassa väittäisin että kakanmarjat tuo väite paikkansa pitää.

Tuo ei ihan heti näytä kupsahtavan, vaikka kaiken tiedon valossa sillä olisi jo aika se tehdä.

(Voi hirvitys miten epäselvä sepostus. Teenpä lyhennelmän:

-kala on ostettu alunperin 60- 128 litraiseen.
-sitten se siirrettiin 670litraiseen
-nyt se yhä on elossa ja elelee 300-litraisessa altaassani
= kala on yli 2 vuotta vanha. )
Viimeksi muokannut Rääkky, 16:04, 01.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kuulostaa kyllä aika hassulta mielipiteeltä. Voihan se taistelukalaressukka uida ympyrää siinä gallonankin altaassa, ihan samoin kuin sitten oikeassa akvaariossa, ei se liikunta tapa.

Minulla on taistelukaloja ollut 40-litraisista 300-litraisiin altaisiin ja altaan koko ei todellakaan ole vaikuttanut ikään.

Toinen asia taas on kova virtaus altaassa, jolloin varmasti taistelukala nääntyisi helpommin ja saattaisi sitten heikentyä (oli allas pieni tai iso), mutta taistelukalojen altaisiinhan on järjestetty suvantokohtia, eikös niin?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

rain- kirjoitti:mutta taistelukalojen altaisiinhan on järjestetty suvantokohtia, eikös niin?
Öhöm... Meinaatkos oikeesti, että niissä olisi vielä jonkillainen suodatuskin? :mrgreen:

Ja kuvat olisivat kivoja, jos niitä sattuu olemaan, niin voisi linkittää kuvan, jossa taisto elää leveästi isossa altaassa ilman vauhkoontumista 8-)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tässä loistavaa Paint Shop Pron käyttöä! Aitoa käsityötä!

Ainoat valmiit kuvat mitä koneelta löysin aiheesta joten saavatten kelvata. En jaksa räiskiä uusia mutta teen niin jos on pakko. :P

Kala on siis yli kaksivuotias.

Kuva

Kiinnittäkää huomiota dark cider -pulloihin altaan alla. Ne ovat kasvien karsimissessioita varten :mrgreen:
.. Taino.. PMDD:n ainesosia todellisuudessa - kiitos vaan jusalle ;)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Täältä löytyy toisenlainen kuva tuosta Rääkyn 300-litraisesta ja kaksivuotiaasta taistelukalasta, joka ärhentelee Reiskalleni:
http://www.aqua-web.org/users/satuj/300L.jpg

Ja tässä Reiska ja Raija 40-litraisessa onnellisina:
http://www.aqua-web.org/users/satuj/40L.jpg

En nyt parempia löytänyt tähän hätään.
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Tässäkin on kuva taistosta "isossa" :roll: 63 litraisessa:

Kuva

Seuranaan on 9 inkkarinsulkaa ja 3 leväkatkaa. Eikä häröile kenellekään eikä millekään. Puikkelehtii puun ympäri ja läpi, sekä luuhaa akvaaroin joka kulman tarkkaan - hakee ilmeisesti daamia. [;)] Useimmiten seilaa juuri tuossa missä kuvassakin.
Nadina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nadina »

Minulla oli joskus 2 - litrasessa purkissa taistelukala, eli n. vuoden. Viimeks sellanen oli 15 - litrasessa ja eli siinä 2 vuotta.
Kris
Senior Member
Senior Member

Re: Riippuuko taistelukalan ikä akvaarion koosta? (iso kuva)

Viesti Kirjoittaja Kris »

aqua2002 kirjoitti:Ja kun keskustelu kiihtyi, tämä bettaexpertti möläytti tuon, että todellisuudessa taistelukalat isoissa akvaarioissa kuolevat nuorempina kuin taistot pienissä kipoissa.
Tämä sinun "bettaeksperttisi" on kyllä "ekspertti" lähinnä lainausmerkeissä.

Ensin arkilogiikkaa: luonnossa bettojen lammikoiden ja ojien tilavuudet lasketaan kyllä ennemminkin sadoissa tai tuhansissa tai kymmenissätuhansissa litroissa kuin skaalalla 1-50 litraa. Miksi ne siis kärsisivät akvaarioissakaan isoissa tiloissa?

Sitten omaa kokemusta: olen aina pitänyt täysikasvuisia taistelukaloja vähintään 50 litran, mutta enimmäkseen yli 100 litran altaissa. Elinikä noin kaksi vuotta tällöin. Kovasta virtauksesta eivät tykkää, eli "isossakin" altaassa on järjestettävä rauhallisia pintavesiä (huomaa lainausmerkit, sillä 100 litraa ei ole iso, jos luontoon verrataan).

Se joka väittää, ettei taistouros ole hyvä uimaan (tarvittaessa), ei ole niitä purkkeja isommassa pitänyt.

Tällainen kuvaamasi "eksperttimielipide" on ehkäpä syntynyt seuraavalla tavalla: kaveri harrastaa bettoja ja on siitä kovasti innoissaan . Seurauksena ei malta olla hankkimatta isoa läjää uroksia ja sitten onkin jo edessä tilaongelma. Harva pystyy järjestämään kunnollista tilaa esimerkiksi viidelle urokselle ja sitten niitä aletaankin jo pitää pienissä purkeissa, varsinkin kun erinäisissä opuksissa niin kerrotaan. Pienissä purkeissa elelevät värikkäät kalat on kauniita ja niitä pitää saada lisää, tietysti erivärisiä. Lopputuloksena on kokoelma kymmeniä erivärisiä taistoja tässä kalakiduttamossa, jota joku voi harrastukseksi ja "eksperttiydeksi" kutsua. Minusta siinä ei ole kyse mistään muusta kuin ihmisluonnolle ominaisesta keräilyvimmasta, joka on verrattavissa esimerkiksi postimerkkien, kolikoiden, perhosten tai vaikka pokemon-korttien keräilyyn. Tässä vain ikävä kyllä kerätään eläviä luontokappaleita. Kukaanhan ei tietenkään halua toimia moraalittomasti, joten kyllä kaikenlaiselle toiminnalle ihmismieli aina perustelunsa löytää (kuten tässä ajatus "bettalle on paras elää pienessä purkissa"). Hevonp&%kaa.

Vähän tässä nyt provosoiduin ;-) Itse en moista kehitystä onneksi ole läpikäynyt, vaan pitänyt ehdottomana rajana kolmea urosta. Niillekin on vähän vaikea järjestää ihan kunnollisia oloja, joten jatkossa todennäköisesti rajoitan sitäkin.
The plural of anecdote is not data.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Meillä taistot elelevät n. 700litraisessa akvassa ja silmin nähden nauttivat tilasta.
Joskus laitoin muksuille taiston 40litraiseen mutta kun tuo ressukka vain kyyhotti viikko tolkulla kulmassa, kävi tosin välillä syömässä mutta kuitenkin, siirsin tuon samaan altaaseen muiden kanssa. Nyt tuo on oikea villi vekara !!

Kyllähän nuo taistot tilasta tykkää, eiköhän me kaikki ! :D
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Riippuuko taistelukalan ikä akvaarion koosta? (iso kuva)

Kris kirjoitti:Ensin arkilogiikkaa: luonnossa bettojen lammikoiden ja ojien tilavuudet lasketaan kyllä ennemminkin sadoissa tai tuhansissa tai kymmenissätuhansissa litroissa kuin skaalalla 1-50 litraa. Miksi ne siis kärsisivät akvaarioissakaan isoissa tiloissa?
No, sain keskustelun johdosta eräältä moderaattorilta postia, että kaipaisivat näiden "experttien" vastauksia siihen, miten on tutkittu, että ne kuolevat muka nopeammin isoissa akvaarioissa, mutta...

Keskustelussa myös tuli esiin tuo, että pellot ym. ojat ovat usein tilavuudeltaan sen verran pieniä (se taiston oma-alue), ettei siten kaipaisi enempää tilaa - mutta onneksi joku osasi kommentoida siihen, että se pellon koko ala onkin sitten ihan eriluokkaa.

Itselläni on taistoherra ollut kanssa about 60-75 litraisessa vailla mitään ongelmia. En muista tarkkaa akvan kokoa.
Tällainen kuvaamasi "eksperttimielipide" on ehkäpä syntynyt seuraavalla tavalla: kaveri harrastaa bettoja ja on siitä kovasti innoissaan . Seurauksena ei malta olla hankkimatta isoa läjää uroksia ja sitten onkin jo edessä tilaongelma. Harva pystyy järjestämään kunnollista tilaa
Valitettavasti juuri näin keskustelussa tuli ilmi: Kaloja kun pitää olla runsaasti, mutta tilaa ja rahaa ei ole, joten nuo bettabowlit ovat täysin hyväksyttäviä.
Itse en moista kehitystä onneksi ole läpikäynyt, vaan pitänyt ehdottomana rajana kolmea urosta. Niillekin on vähän vaikea järjestää ihan kunnollisia oloja, joten jatkossa todennäköisesti rajoitan sitäkin.
No, amerikkalaisille on tunnetusti vaikea sanoa jotain, kun kaikki on niin libertya. Jos jotain aletaan rajoittamaan (esim. akvaarionkoko tai elävällä ruokinta), niin seuraavaksi jo ollaan viemässä amerikkalaisten vapautta. No, kommentoin tökerösti yhteenkin viestiin, että eikö tuo ole jo vähän vainoharhaista :mrgreen:

Lopputulos oli kuitenkin se, kuten eräs moderaattori mulle tavasi, että mitään järkevää selitystä nuo expertit eivät sitten antaneetkaan ja keskustelun seurauksena kuulemma jotkut ovat ottaneet nokkiinsa ja lähteneet forumilta pois. Eikös se ole tää tyypillinen tilanne "Mul on kultakala maljassa, sopiiks vielä jotain muuta?" "Ai, ei vai... Kyl mä tiiän, miten mun kalat voi, turha mua on neuvoo!"
cabl804s kirjoitti:Kyllähän nuo taistot tilasta tykkää, eiköhän me kaikki !
Mutta ne uupuu kuoliaaksi, kun on liian paljon tilaa uida! Mokomakin eläinrääkkääjä! :mrgreen:
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Asuisitko mielummin 2neliöissä kopissa vai 200 neliöisssä asunnossa Perustelut:
2neliöinen
-ei tarvitse mennä kauas jos haluaa käsiinsä jotain
-Ahtaassa on kivaa?
-jatkakaa ite

200 nelioinen
-Liian iso?
-kaikki on liian kaukana?
-Olen liian laiska hakemaan lehden eteisestä asti?
- jatkakaa ite...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”