Ehdotuksia 60 cm korkeaksi taustaksi

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Ehdotuksia 60 cm korkeaksi taustaksi

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Tarvitsisin ehdotuksia 60cm korkean akvan taustakuvaksi. Sellainen tummansininen tausta jota liikkeissä usein käytetään olisi mieluinen, vaan ei huvittaisi maksaa lähes 10€/ metri moisesta. Vaihtoehtoja? Oletteko käyttäneet vaikkapa tummanruskeaa materiaalia taustana? hyvän näköinen?

Mistä olette taustanne hankkineet?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Minusta ehdottomasti komeimman paperitaustan saa mustasta kartongista, musta korostaa mukavasti akvaarion sisältöä. Yhdessä altaassa olen käyttänyt mustaa jätesäkkiä, mutta se aiheuttaa ongelmia heijastaessaan valoa esimerkiksi kuvattaessa
/jari
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

JJVi: Oletko laminoinut tuon kartongin jotenkin, vai lyönyt ihan pelkältään kiinni takaseinään? Toimiiko tuo musta mielestäsi paremmin kuin vaikkapa tuo sininen? Mulla on vaikeuksia hahmottaa mustaa akvantaustana, myönnetään... :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Meilläkin on toisessa altaassa mustaa jätesäkkiä (kannattaa muuten rutistella, ettei jää liian sileän näköiseksi)

Ja toisessa altaassa on vanhaa sinistä pöytäliinaa=ei ainakaan heijasta [;)]
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 904.2.jpeg
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Nämähän ovat makuasioita mutta minusta musta toimii paremmin kuin sininen tai kasvikuvataustat. Sinisestä tulee mieleen akvaarioliike ja kasvikuvat näyttävät muuten vain kornilta. Olen teipannut kartongit kiinni kehyksiin ja sitten takapuolelta toisiinsa kiinni.

Tuota jätesäkin rypistystä en ole koettanut, mutta juuri nuo ryppykohdat heijastuvat herkästi häiritsevästi
/jari
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

JJVi: Aivan tummanruskeakin saattaisi olla varsin ookoo näköinen... jotenkin tuo raaka musta pelottaa... :? Pistetään nyt harkintaan ja tänään vielä kauppaan.... Tiimarista noita taitaa aika halvalla löytyä?
Susamka
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 11:13, 24.03.2003
Paikkakunta: Turku/TAY ry

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Kun ostin tuon nykyisen 200 litraisen altaan, eikä minulla ollut siihen taustaa, niin hätäpäissäni laitoin kaapin uumenista löytämäni ryppyisen mustan vuorikankaan taustaksi. Ja se olikin niin hyvä, että siihen jäi! :D Näytti lähinnä kalliolta, vain kuvatessa tuli harmaana esiin taustalla, muuten näytti mustalta tai siis tummalta kalliolta.
hedvig
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 14:37, 21.10.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hedvig »

Mun mielestä oikein tummansininen kartonki on hyvä.

Ei näytä akvaariokaupan taustalta jos se pelottaa, mutta ei niin voimakas kuin musta. Vesi roiskeet näkyvät vaan kartongissa. Ja jos sen päällystää muovilla niin heijastaa.
Mutta edullinen ja toimiva tausta.

Ihanat koirani leikkivät aikainsa kuluksi kartonki rullalla ja siitä tulikin aika kiva tausta. Vähän ryppyjä ja repaleita elävöittämään...
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

jartzu65 kirjoitti:Meilläkin on toisessa altaassa mustaa jätesäkkiä (kannattaa muuten rutistella, ettei jää liian sileän näköiseksi)

Ja toisessa altaassa on vanhaa sinistä pöytäliinaa=ei ainakaan heijasta [;)]
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 904.2.jpeg
Poiketaan hieman aiheesta :roll: ;mutta mikä suodatin teillä Jartzu on tuossa 1200 litraisessa? *Isolta näyttää 8O *; minkäköhän verran mahtaa suodattaa tunnissa?

Ei voi muuta kuin ihailla tuota teidän allasta;kaloja unohtamatta.Alkaa jo nyt tehdä mieli suurempaa tuon 660 litraisen tilalle :mrgreen: *Kateellinen*...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei tuolla montako kertaa jokin suodatin tunnissa suodattaa ole sinänsä mitään merkitystä ellei samalla selvitetä suodatin tyyppiä:
mekaaninen, biologinen tai sekä että.
Tuollaiselle mattosuodattimelle olennaista ei todellakaan ole muu kuin kohtisuora virtausnopeus mattoa vastaan:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... laskut.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Hampurin mattosuodatinhan se tuossa tököttää [;)]

Tosi massiivisen järjestelmänhän tuosta olisi saanut jos olisi vetäissyt koko takaseinän matoksi, mutta kokeillaanhan ensin tuolla.

Maton koko on 60x60x5cm ja pumppuna on 1700 litraa puhaltava, joten
tuostahan voi virtausnopeudet Jukan laskurilla laskea ketä huvittaa.

Lisänä altaassa kaksi antiikkista ulkosuodatinta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 19:50, 05.05.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

tausta

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

Alkuperäiseen kysymykseen: kartonkiarkit on minusta hankalia kun tulee sauma näkyviin (meidän altaan kokoisia arkkeja en ole nähnyt). Mutta ostin rullan tummansinistä hyllypaperia, 55 cm leveätä.

Toinen mitä suunnittelin oli sormivärit, siis sellaiset joilla ipanat piirtää päiväkodin ikkunoihin. Muuten hyvä mutta kun allas tulee seinää vasten niin ei voinut olla varma että miltä se näyttää jos sinne pääsee jotain kosteutta ja maali valuu. (Mulla on ollut sormiväritausta kyllä pienemmässä altaassa joskus).

Meidän hienoin tausta oli 10 cm syvä sisältä mustaksi maalattu laatikko jossa oli korkkitammen kaarnoja. Näytti lisäävän altaan tilavuutta.
cabl804s
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 20:54, 29.12.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Meillä oli tuossa viikonloppuna samainen keskustelu kotona, koska vaihdoimme ison kiekkotankkimme paikkaa olohuoneessa ja samalla pääsin käsiksi siihen taustaan.

Alunperin taustana oli mustaa kartonkia ( tankin korkeus 70cm ) ja pakko myöntää ( vaikka tulisikin risuja) että se toi akvaan sellaisen tunkkaisen vaikutelman. Toki kasvit tulivat esille mutta kuitenkin. Ruma mikä ruma. :roll:

Ostettiin valmista akvataustaa ja se liimattiin takalasiin ja ero on huomattava! 8O Suosittelen taustaksi liukusinistä, upea isossa tankissa. Tausta loistaa muttei häiritsevästi, nyt akva on myös jotenkin valoisampi, ehkä musta tausta tuntui vievän valoa itseensä. Tiedä häntä.

Myös taustan liimaamista suosittelen, koska jos taustan teippaa vain taakse se ei tuo sen parhaita puolia esille, vaikka tokihan kasvit ja kalat se tärkein on. Mutta ainakin jatkossa minä käytän valmiita taustaa. :D
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
Aphrodite
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:12, 22.02.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Jos haluaa ihan tasaisen mustan (tahi muun värisen taustan) kannattaa kokeilla teipata se "somistuskäyttöön" tarkoitetulla teipillä. Näin olen itse tehnyt. (keskusteluakin täällä joskus käyty aiheesta ammoin)

Helppo kiinnittää saippuavedellä ja lastalla - ei jää ilmakuplia tai ryppyjä. Teippejä saa eri leveyksinä ainakin 120cm:iin asti (pituutta voipi olla vaikka 50 metriä) ja värivalikoimassa löytyy. Hintojenkaan ei pitäisi päätä huimata.

Teippejä voi kysellä paikkakuntansa mainos/ikkunateippauksia myyvistä liikkeistä. (Tai minulta jos ei löydä muualta [;)] )
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Mielenkiintoisia vinkkejä tulikin runsaasti... näemmä vain mielikuvitus on tausta-asioissa rajana... :D

Itse kyhäsin eilen Tiimarin tummansinisistä kartongeista taustan, ja siitä tulikin oikein hieno. Ainoa ongelma oli tuon 2 metrisen kartonkitaustan kiinnittämisessä... akvan ja seinän välissä kun on ruhtinaalliset 6 senttiä tilaa asentaa... :frown:

Noh, kyllä se siellä nyt on ja teipillä kiinnivedettynä, ihan ok näköinen. Värisävy on todella jees.
Mudskipper
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 21:56, 20.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Nyt tulee vielä yksi ehdotus jos on aikaa ja halua näperrellä kotona.

Itse tein paludaarioni taustan niin että tursotin polyuretaania levitetyn pahvilaatikon päälle. Vedin raidoittain ylös alas, jotta se muistuttaisi ropollista kalliota tai puutaustaa. Heti pursotuksen jälkeen sumutin uretaanin päälle vettä, jotta pinnasta tulisi tiiviimpi. Kun pinta kestää koskettamista, muttei ole vielä kuivunut kovaksi, litistelin ja muotoilin siitä haluamani mallisen.

Kokonaan kuivuttuaan uretaani on helppo maalata tavallisella kalustemaalilla haluamansa väriseksi. Ahtaat välit voi tuputtaa pienellä siveltimellä, ja siinä meneekin pieni tovi. Kannattaa käyttää ainakin kahta eri sävyä luonnollisemman tuloksen saavuttamiseksi. Uretaani myös hylkii maalia hiukan, joten ainakin pari kerrosta joutuu laittamaan. Tosin sen voinee estää erilaisen maalin valinnalla, en tiedä onko parempia olemassa.

Itse maalasin taustani vaalean ruskeaksi ja tumman ruskealla ahtaat välipaikat ja varjopaikat. Lisäsin siihen vielä tekokukkia, jotta se ei näkyisi niin suoraan. Akvaarion sisälle tulee myös kasveja peittämään taustaa, joten niitä tekokukkia ei oikeista juuri erota.

Vaikka itse sanonkin, niin olen aika tyytyväinen taustaani. [;)]
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Minulla on 60 cm korkean altaan taustana vajaan kolmen kympin metrihintaan ostettua "Rocky" -taustakuvaa ja hienolta, ihan oikealta kalliolta se minusta näyttää. Taustakuva on muistaakseni 50 cm korkeaa, mutta olen jatkanut sitä mustalla pahvilla, mikä ei kylläkään näy akvaariota tarkastellessa. Kun taustakuvaa vielä vähän "löpristää" (siis irrottaa takalasista vähän koholle tai mutkalle) se näyttää vielä enemmän kolmiulotteiselta, mutta tämä vaatiikin taustakuvalta akvaariota enemmän pituutta *harmittelee kun ei älynnyt ostaa paria kymmentä senttiä pidempää palaa*..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”