Kummalliset vesiarvot (kypsyttäessä)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Muokkasin pienen googlettamisen jälkeen edellistä viestiäni. Katsokaa perustelut seuraavalle sieltä:

Kasvit eivät kärsi nitriitistä.

Piste.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Ebes kirjoitti:Ymmärräthän että nitriitin pitää laskea bakteerien vaikutuksesta, ei sinun vedenvaihdon takia. Vettä pitäisi vaihtaa vasta kun akvaario on täysin kypsä.
Juu juu... Mä vaihdoin vettä siks et akvaariokeskuksessa ne sano et mun pitäis. Nitriitti on menny ylös ja alas koko tän kypsytyksen aikana. Kun mä oon laittanu ammoniakkia niin se on noussu ja sit menny ala jolloin mä oon lisänny lisää ammoniakkia. En mä nyt ihan tyhmä oo :roll: Mä oon kylläkin törmänny ohjeisiin jos on sanottu et ammmoniakkikypsytyksen aikana pitää vaihtaa vettä aina välillä. Mä en ole kuitekaan tehny ihan niin vaan mä oon vaihtanu vettä vaan 2 kertaa koko kypsytyksen aikana -tänään ja kerran ihan kypsytyksen alkupuolella.
Ebes kirjoitti:Tuosta tarinasta voisi päätellä että aloitit kypsytyksen vasta 27.12, joten ei ihmekään että niriitti alkaa nousta vasta nyt. (Tosin jos et ruoki niitä bakteereja niin kohta ne tuurilla kuolee ja voit aloittaa alusta.) Sitä ennenhän vain laitoit sinne pari ymppiä joissa vähän bakuja, ja jätit ne oman onnensa nojaan, ruokkimatta?
En tietenkään. mä oon tasaisin väliaikoin lisänny sinne vähän kalanruokaa. Miten tyhmänä te oikein pidätte mua? Kuten jo aikasemmin sanoin nitriitti on tasaisesti noussu ja laskenu. Sen lisäks mä oon puristellu pienen akvaarion suodattimen patruunaa siinä vedessä tasaisin väliajoin. (tietenkin varovasti niin et sen bakteerikanta ei kuole)
Ebes kirjoitti:Ei kasveilla ole mitään hätää jos on "vähän" nitriittiä, iloisesti ne kasvaa (en tiedä herkimmistä) ainakin pitoisuudessa 5 mg/l.
Okei tossa mä mokasin. Mä ajattelin kun Petri kieltäyty myymästä minulle lisää kasveja sinne nitriittiin niin mä ajattelin et kaikki muut pitäis evakuoida. Tänään kun mä kerroin siitä Petrille niin hänkin oli sitä mieltä et mä tein väärin kun mä poistin ne kasvit mut mä en voi laittaa niitä ainakaan takaisin koska ne on nyt sopeutunu nitriittitömään veteen ja ne luultavasti kuolis jos ne nyt heitettäis sinne nitriittiseen veteen.
Ebes kirjoitti: Nitriitin ei siis pitäisi vaikuttaa eliöihin joilla ei ole punasoluja, eli verta.
Ei mut vesiarvot muuttu sen verran nopeasti jos mä nyt heitän ne kasvit sinne niin ne ei voi niin hyvin. Ne on jo näiden perin päivän aikana ehtineet sopeutua nitiittömään veteen.
m-haapala kirjoitti:Mitä ihmekasveja sulla on, kun kuvittelet 0,5mg/l nitriitin haittaavan niitä?
se oli väärinkäsitys. Lue ylhäältä mun seltys sille [:I]
m-haapala kirjoitti:Monella muullaki on todistetusti kasvit pärjänneet hyvin ammoniakkikypsytyksen ajan, joten anna mennä vain.
Mut ku jos ne muuttaa nyt tuolta nitriittömästä vedestä todella nitriittiseen veteen niin niin nehän kuolee koska ne ei ole sopeutuneita... Tai niin mä oon ainakin ymmärtäny asian.. sen lisäks Petri kieltäyty myymästä mulle mitään kasveja ennenkuin nitriitti on laskenun joten mulla ei olis mitään kasveja pieneen (mä sain ne miekkakasvit myytyä) ja kalat ei varmana viihtyis ilman mitään suojaa.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

En pidä tyhmänä, jotenkin vaan ehkä selityksesi jäi epäselväksi (syytetäänkö sun kielitaitoa vai mun lukutaitoa? :P Molempia?)
caro kirjoitti:Mut ku jos ne muuttaa nyt tuolta nitriittömästä vedestä todella nitriittiseen veteen niin niin nehän kuolee koska ne ei ole sopeutuneita... Tai niin mä oon ainakin ymmärtäny asian.. sen lisäks Petri kieltäyty myymästä mulle mitään kasveja ennenkuin nitriitti on laskenu...
Edelleen sitä mieltä että nitriitillä ei ole mitään virkaa kasvien viihtyvyydessä. Ravinteilla ja valolla kyllä, pH:lla ja kovuudella ainakin joillekin, nitriitillä ei. Kokeile yhdellä, kahdella kasvilla?

Sitä en tiedä mikseivät sulle kasveja myyneet. Kysy Petriltä.
caro
Junior Member
Junior Member

Nii tai syy oli ehkä se et mä jätin pois ne nyt aivan itsestään selvät asiat...

Se sano jotain et mä en voi laittaa niitä kasveja takas jotekin kun ne on nyt sopeutunu siihen nitriittömään veteen. Uusia ei halunnu myydä koska mul ei kertakikkiaan ole tilaa... Mä oon ahtanu kaikki kasvit pikkuakvaan ja ämpäreihin jota mä sit valaisen päytälampuilla niin et ne ei kuolis valonpuutteeseen...
Tietysti mä itekin päätin et mun ei kannata ostaa mitään jos sille ei oo tilaa.. mut jos toi nitriitti laskee niin mä voin kyl laittaa ne takaisin. Ja nythän se on laskenu. Äh en mä tiiä et mitä mun pitäis tehä :roll: Mä meen huomenna kysymään et jos mä voin ajatella kasvien siirtoa jos mä totutan ne samalla tavalla kuin kalat...
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Kaikki olisi niin paljon helpompaa jos olisi ammonium/ammoniakki testi (NH4).
Siis Ammonium pitoisuutta kypsyvässä altaassa pidetään lukemassa 5ml/L, ei lisätä päivittäin 5ml/litra.
Nitriitti on myrkky, josta kärsivät myös kasvit.
Moni kasvi varmaan selviää viikosta parista nitriitin kanssa, mutta käyttää myös ammoniumia ja nitraattia, mikä hankaloittaa kypsymisen seuraamista.
Petrin kanssa samaa mieltä, että turha laittaa mitään elävää kypsymättömään altaaseen (edes kotiloita), niin malttamaton ei saa olla.

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
caro
Junior Member
Junior Member

Okei siis ei kasveja. Petriselitti just jotain et ne näyttää 2 vikkoa ihan tavalliselta ja sit yhtäkkiä lakastuu. Miä mun pitäis tehä kun mul on noita kierteissarvia? Mä laitoin niitä kun mulle ilmesty jotain levää laseihin ja ne on nyt jtenkuten onnistunu piämään sen poissa.. se levä on niinkuin semmonen kellertävä kalvo. Sitä ei näe edestä mut kun kattoo vinosti sivusta niin se näkyy selvästi. Mä en oo maininnu siitä aikasemmin kun mä ajattelin et se levä on ihan normaalia. Mitä te luulette et se on?
okanderi1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Kannataa odottaa että kypsyy ihan kunnolla muuten nitriittti nousee
uudestaan kun tuot kalat akvaarioon.
Minullakin meinas kärsivällisyys loppua muutaman viikon jälkeen.
Kävin kattomassa kaloja ja kattelin kaikkea kivaa akvaarioon.
Meinasin ostaakkin muutaman kalan mutta
maltoin odotaa kolme ja puoli viikkoa että akva kypsy.
Se tyhjä akvaario ei ole kivan näkönen,
Mutta ei nitriitti piikkiin kuolleet kalatkaan kivoja ole.
Alussa maltti on valttia.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Luulisin että tämä levä saattaisi olla bakteeristoakin.
Kun olet lisännyt kalanruokaa, niin onko samanlaista 'hötöa' kun ilmestyy kalanruokahiutaleen päällekkin?

Kasveista ja levästä:
Kaikkihan me tiedämme: kasvit ja levät tarvitsevat valoa. Kun kypsyttelet allastasi kasveilla niin joudut myös valaisemaan sitä, tällöin annat myös leville mahdollisuuden lisääntyä. Bakteerit/kypsytys ei valoa tarvitse.

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
okanderi1
Starting Member
Starting Member

Se on varmaan levää.
Putsaa leväskrapalla tai mangneetilla pois.
Sitten kun kalat tulee akvaarioon niin eiköhän levänsyöjät hoitele ne.
caro
Junior Member
Junior Member

okanderi1 kirjoitti:Kannataa odottaa että kypsyy ihan kunnolla muuten nitriittti nousee uudestaan kun tuot kalat akvaarioon.
Enhän mä ole edes vielä ajatellu kalojen tuontia. Mul kiilakylkiparvi ja partis muuttaa sit tuonne isompaan sit kun se on kypsä. Sit kun ne on ollunsiellä vaikka viikon ilman ongelmia niin mä alan ajattelemaan muiden kalojen ostoa.
okanderi1 kirjoitti:Kävin kattomassa kaloja ja kattelin kaikkea kivaa akvaarioon.
Mä on tähän asti tyytynyt kasveihin joita minulla on paljon. Aina kun mä meen akvaariokskukseen niin mä bongaan jonkun aivan ihanan kasvin ja mä ostan sen... Mä kayn siellä joka toinen päivä kun mun on ihan pakko päästä niitä kaikkia kaloja ja kasveja ihailemaan... :mrgreen:
KtMan kirjoitti:Luulisin että tämä levä saattaisi olla bakteeristoakin.
Kun olet lisännyt kalanruokaa, niin onko samanlaista 'hötöa' kun ilmestyy kalanruokahiutaleen päällekkin?
Siis.. HÄ? Mä en oikein ymmärrä mitä sä meinaat :mrgreen:
KtMan kirjoitti:Kasveista ja levästä:
Kaikkihan me tiedämme: kasvit ja levät tarvitsevat valoa. Kun kypsyttelet allastasi kasveilla niin joudut myös valaisemaan sitä, tällöin annat myös leville mahdollisuuden lisääntyä. Bakteerit/kypsytys ei valoa tarvitse.
Okei eli nyt mä lopetan akvaarion käyttämisen lukulamppuna :mrgreen: Se on vaan niin mukavasti nojatuolin vieressä ja 4 loisteputkella se kyllä valaisee ihan kivasti.. :P
okanderi1 kirjoitti:Se on varmaan levää.
Putsaa leväskrapalla tai mangneetilla pois.
Sitten kun kalat tulee akvaarioon niin eiköhän levänsyöjät hoitele ne.
Magneetilla se menee kohtalaisen hyvin pois mut silti tuntuu kuin jotain "karheta" jäis siihen pintaan. Toivotaan nt vaan ety se kypsyy kohta niin et mä saan sen partiksen vähän puhdistamaan pintoja :P
okanderi1
Starting Member
Starting Member

Voithan treenata 12 tunnin valojen päälläolorytmiä kun oot jo alottanu [;)] Jos pinta jää karheeks ei se sitten taida levää olla. Taitaa olla bakteereita skrapa takas omalle paikalle.
Kuulemma kannattaa laitaa kaikki suunittelemat kalat kerralla.
Kun kalat laitta pikkuhiljaa bakteeri tasapaino järkkyy ja saatta tulla nitriittiä. Kun se on kunnolla kypsytetty niin kalatkin stressaa vähemmän.
Minä laitoin koko kalaston kerralla ja yhtään ei kuollu.
Pitää tehdä vesitestit ekalla viikolla ihan päivittäin.
Jos vaikka vesiarvot lähtee heittelee. Nitriitti jos lähtee nousemaan
niin veden vaihtoja 1-2 kertaa päivässä vaikka noin puolet.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mieluimmin kuin 12 tuntia, niin vain 10-11 tuntia. Levät eivät niin villiinny.
Vaikka aurinko troppiikissa noin 12 tuntia päivässä paistaakin, niin veteen se paistaa huomattavasti vähemmän aikaa. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että auringon ollessa matalalla, tapahtuu veden pinnassa kokonaisheijastus. Vedenpinta toimii kuin peili, valo ei tunkeudu veteen, vaan heijastuu takaisin ilmaan, jolloin vedessä on jo lähes pimeää.
Kuva

Kuvassakin auringon valo heijastuu vedenpinnasta.

Lisäksi aurinko laskee vedenpinnasta katsottuna merta ja suuria järvenselkiä lukuunottamatta jo huomattamasti ennen horisonttia vaikka rantapenkan taakse, kuten kuvassakin.

Valaistusaika akvaariossa voi siis hyvin olla tuo 10-11 tuntia, kuten luonnossakin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
caro
Junior Member
Junior Member

Mä testasin just nitriitit ja oli laskenu <0.3! :P Mä oon kohta menossa vähän kasviostoksille nyt kun vesi on turvallista. Ja kohta pääsee kasviprat pois ämpäreistä.. :P
eriksan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eriksan »

Hei!

Olen aloitteleva akvaario harrastaja, vasta kierrellyt akvaarioliikkeitä ja lueskellut paljon akvaarion perustamisesta ja kaikkea siihen liittyvästä.

Kunhan saan akvaarion hankittua, olen ajatellut käyttää akvaarion kypsyttämiseen sitä Tetran Bactozymiä ja odotella rauhassa ainakin kuukauden päivät. Jotenkin tuo ammoniakilla "leikkiminen" tuntuu hankalalta.

Kertokaahan kokemuksianne Bactozymistä?

Sanna
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

hyvä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ihan hyviä kokemuksia on Bactozymistä, kunhan ei tuo kuin vähän kaloja akvaarioon niin nopeasti kuin ohjeissa ehdotetaan! Partamonnin ja intiaaninsulkia voi kokemukseni mukaan laittaa, mutta itselläni oli aikoinaan hankaluuksia leopardimonnisten kanssa. Ongelmat poistuivat kokonaan vasta viikkojen ellei kuukausien kuluttua. Kahdeksasta pikku monnisesta jäi eloon vain kaksi, jotka polskuttelevat nykyään vanhoina, mutta reippaina mattosuodattimella varustetussa 400-litraisessa muun parven seassa. ... Aloittelijalle ja miksei muillekin Bactozym on mielestäni ok. Lisäksi tarvitaan vesitestit!
Viimeksi muokannut Tiitu, 13:03, 10.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
caro
Junior Member
Junior Member

minkä kokoinen on se sun akvaario? Mun kaveri kypsytti 60 litrasensa bactozymillä ja sehän on aika kallista. Tähän mennessä on menny 4 pakkausta (40€) ja kaikki kalat ei ole vielä siellä. Sen pitäis taas mennä ostamaan uus pakkaus ku se aikoo hankkia lisää kaloja ja bactozymiä pitää lisätä aina kun uusia kaloja tulee. Järkevää?

Bactozym sisätää kuulema ammoniumkloridia, bakteereitä ja ruokaa kuivatussa muodossa. Lisäk siel on joku salaine ainsosa joka saa sen toimimaan "paremmin kuin muut vastaavat aineet" Ei se estä nitriittipiikkiä. Mun kaveri sai nitriittipiikin (ennen kaloja). Se ei todellakaan toimi niinkuin paketissa sanotaan. Ai että 1 tabletti ja seuraavana päivänä kalat? Joo varmasti... :|

Saman vois tehä paljon halvemmin... Vähän ammoniakkia + kukkamultavettä tai jos on toinen akvaario niin sen suodatinta voi puristella akvaariossa tai/ja laittaa sen hiekkaa esim. sukkahousuissa sinne akvaarioon. Sit vaan vähän kalanruokaa akvaarioon päivitäin ja kohta on jo akvaario kypsyny. Kaikki maksaa van pari euroa.

Noh mut miten ikinä teet niin kyl sä samaan lopputulokseen päädyt. On vaan eri asia jos sä käytät siihen >50€ vai jos sä teet sen koko homman ammoniakilla ja maksat <4€.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Kyllä se bactozym toimii ihan hyvin. Kun aloitin 100-litraisen kypsyttämisen laitoin yhden kapselin veteen ja toisen suodattimeen. Odotin yli puolitoista kuukautta ja vesi oli valmista, en nyt muista arvoja , mutta toimii se !
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
caro
Junior Member
Junior Member

Niin kyllähän se toimii.. Voihan laittaa pelkän veden, tiputtaa sinne ruokaa ja odottaa puol vuotta kyllä niitä bakteereja tulee mut sit on eri asia et miten nopeesti ja millä hinnalla.
noh mut kaikki tekee omalla tavallaan. Mäkin harkitsin sillin alussa Bactozymia mut päädyin ammoniakkiin siks et se on halvempaa ja toimii yhtä hyvin. Aikaa on kulunu n. 2 ja puol viikkoo ja on jo kypsä. Se vetää 5 ml ammoniakkia parissa tunnissa. Kypsäks lasketaan jos se vetäis 7 ½ ml ammoniakkia vuorokaudessa. Sitä en ole vielä kokeillu ku mä on yrittäny ottaa vähän rauhallisesti sen jälkeen kun nitriitti käväisi 5mg/l. Mä en aijo silti vielä laitaa kaloja vaan mä haluun odottaa vielä varmuuden vuoks niin et jos mä otan kaikki kalat niin bakteerikanta on niin vahva et nitriittiä ei muodostu yhtään (eiks se ole niin et se yleensä voi nousta vähän?) Vaikka kyllä mulle akvaariokeskuksessa sanottiin et voi jo ihan hyvin ottaa kaloja niin silti... :mrgreen:
eriksan
Starting Member
Starting Member

Re: hyvä

Viesti Kirjoittaja eriksan »

Tiitu kirjoitti:Ihan hyviä kokemuksia on Bactozymistä, kunhan ei tuo kuin vähän kaloja akvaarioon niin nopeasti kuin ohjeissa ehdotetaan! Partamonnin ja intiaaninsulkia voi kokemukseni mukaan laittaa, mutta itselläni oli aikoinaan hankaluuksia leopardimonnisten kanssa. Ongelmat poistuivat kokonaan vasta viikkojen ellei kuukausien kuluttua. Kahdeksasta pikku monnisesta jäi eloon vain kaksi, jotka polskuttelevat nykyään vanhoina, mutta reippaina mattosuodattimella varustetussa 400-litraisessa muun parven seassa. ... Aloittelijalle ja miksei muillekin Bactozym on mielestäni ok. Lisäksi tarvitaan vesitestit!
Tarkoitukseni ei olekaan tuoda kaloja akvaarioon tyyliin "seuraavana päivänä" vaan odotella rauhassa kypsymistä ainakin sen kuukauden jollei kaksi. Sain akvaariotarjouksen johon kuuluu aloitus-aineet ja lisäksi ajattelin laittaa ulkosuodattimeen sukkahousuturvepussin.

Minulle on tulossa 375L akvaario 150x50x50, Eheim Professionall 2226 ja Eheim 2048 suodattimilla.
Ja tottahan toki vesitestitkin täytyy sitten tehdä ennen kuin kaloja tuodaan altaaseen..

Miten on muuten vedenvaihtojen laita kypsytysvaiheessa? Olen kuullut erilaisia kommentteja siitä.

Sanna
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sellaisiakin on, jotka noudattavat näitä ohjeita:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Se yks paketti sitä Backtozymiä maksoi 7euroa! saisin kypsytettyä sillä kymmenen satalitraista akvaariota...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Tuija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Se yks paketti sitä Backtozymiä maksoi 7euroa! saisin kypsytettyä sillä kymmenen satalitraista akvaariota...
Kun ei se yksi lisäyskerta riitä, vaan kapseleita pitäisi lisätä aina ennen kalojen lisäämistä ja vettä vaihdettaessa. Siitä se hinta sitten kasvaakin nopeasti.

Toki hätätilanteessa ja ihan vain varmuuden vuoksi valmisbakteerejakin voi käyttää, jos on siihen rahaa käyttää. Pitää sitten vain muistaa, että bakteereiden lisääntyminen esim. tulevia kaloja varten vaatii aikaa ja ravintoa. Itsekin välillä laitan Bactozymiä, jos epäilen jotenkin horjuttaneeni akvaarion tasapainoa (ammoniakkikypsytyksellä saavutettua). Kukkamultavesi tai toimivasta akvaariosta otettu sora tms. ajaa saman asian .. (Seran) Nitrivec myös sisältää typpibakteereita (jarvij:n mukaan, hän antoi neuvoja kun nyt on tuota nitriittiä pääkaupunkiseudun hanavedessä :( ).

Tuija
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tuija kirjoitti: (Seran) Nitrivec myös sisältää typpibakteereita (jarvij:n mukaan, hän antoi neuvoja kun nyt on tuota nitriittiä pääkaupunkiseudun hanavedessä :( ).

Tuija
Korjaus: Seran esitteen mukaan.
Minä en ole noita bakteerivalmisteita edes kokeillut; saati milloinkaan mihinkään tarvinnut.
On se tietty suodatintyyppi akvaariossa runsaine bakteereineen.

Akvaarioni kypsytin silloisilla ohjeilla joskus 30 vuotta sitten, ja edelleen bakteeristo on silloista "alkujuurta" eli siirtynyt akvaariosta toiseen.
Tuija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuija »

jarvij: ok, kiitos oikaisusta!

Sinun ja tällä palstalla annettujen ohjeiden mukainen mattosuodatin on minullakin, mutta kun en siihen yhdellä kertaa onnistunut koko kalastoa saamaan, ajattelin varmuuden vuoksi turvautua bakteerivalmisteisiin kaloja myöhemmin lisätessäni yms. tilanteissa.

Tuija
caro
Junior Member
Junior Member

Korva kirjoitti:Se yks paketti sitä Backtozymiä maksoi 7euroa!
Ohhoh ompa halpaa! 8O Täällä on 10€ ja sitä kuluu paaaljon :roll: Ite en aijo ruveta sen kaa häsläämään mut kaikki tekee kaiken omalla tavallaan. =)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”