Onko nyt tosiaan niin, ettei neljä aikuista platya (1 koiras, 3 naarasta) poikasineen tuohon mielestäsi mahdu? Poikasetkin kasvavat tietysti joskus aikuisiksi ja vilkkaita touhottajiahan nuo platyt ovat, mutta kun ottaa huomioon akvaarioni hyvän suodatuksen ja tulevan (toivottavasti runsaan) kasviston, niin eikä tuo 80 litraa pitäisi riittää?
Minä olen niitä, jotka taistelevat jatkuvasti omantunnon kanssa ylipäätään minkään lemmikin omistamisesta..joten siksi nurisin akvaarion pienuudesta. Itselläni on 88-litrainen, jossa on rubiinitetroja ja itse en raskisi tuon kokoiseen laittaa isompaa ja vilkkaampaa parvikalaa. Platyt ovat sellaisia touhottajia, ja naaraat kasvavat aika isoiksi..toisekseen platyt sikiävät maanvaivaksi asti.
Itselläni on 140-litrainen kovan veden akva, jossa on mollipariskunta, platyja ja karanteenissa odottaa inkkariparvi sinne pääsyä. Ostin ainoastaan 3 platynaarasta, joiden arvelin tuottavan poikasia, joista saisin parven kokoon..no niitä poikasiahan tulee! Kolmesta typystä on tullut ulos lähes kolmikymmenpäinen vauvajoukko, joista olen aina pyrkinyt heti sukupuolierojen selvittyä laittamaan ukot karaneenialtaaseen, mutta tietäähän ne miehet, ovat siinä vaiheessa kerenneet jo varmaan saattaa alulle taas uudet tulokkaat. Olen vienyt niitä kauppaan (onneksi yksi kaupoista suostuu niitä ottamaan ja maksaakin niistä, mutta omatunto muistuttaa, että suurin osa niistä joutuu vääriin olosuhteisiin pehmeään veteen
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
)
Tämä on myös yksi syy, minkä vuoksi tuo 80-litrainen käy äkkiä ahtaaksi. Luovu ainakin koiraasta ja jätä pelkät naaraat, niin poikastulva voi hieman pienentyä. Platyt kun voivat yhdestä hedelmöittymiskerrasta tehdä useampia poikueita, joten vauvoja on tulossa lisää
Inkkarit ovat minulle uusi tuttavuus, ovat olleet minulla vasta pari päivää ja ovat aika arkoja vielä tuossa karanteenissa. Mutta käsittääkseni sekin on aika vilkas kala.