Ovatko kiilakylkeni kutuhommissa?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
caro
Junior Member
Junior Member

Ovatko kiilakylkeni kutuhommissa?

Viesti Kirjoittaja caro »

Nyt on jotain oikeesti meneillään. 2 koirasta (ainoat parvessa) ovat eronneet parvesta ja uivat vauhdikkaasti edestakiasin, kiertelevät toisiaan ja näykkivät toisiaan kylkiin. Sit välillä ne erkanee ja syöksähtää heti naaraaiden sekaan missä ne pysähtyvät ja "machoilevat". Niil on selkäevä sillein kummallisesti pystyssä ja sit ne kiertelevät naaraita ja sit taas välillä iskevät hampaansa toistensa (siis koras toisen koiraan) kylkiin. Mä en ymmärrä. Eihän kiilakylkien pitäis ola semmosia et ne kutee kotiakvaariossa?

Nyt ne on erkaantunu toisistaan ja milemmilla on sen sijaan naaras jonka kanssa ne kiertelee ympäriinsä ja ajavat toisiaan takaa Mul ei oo mitään leveälehtisiä kasveja mut ne parit pyörii jatkuvasti pennilehtien ympärillä.

Mä en oo tehny mitään erikoista tai erilaista. Eilen mä ruokin vähän pakastettuja surviaisääskentoukkia ja sammutin lämmittimen kun vesi pysyy ihan sopivan lämpösenä myös ilman sitä nyt talvella. Veden vaihdoin viimeeks pari päivää sitten. Onko ne kutupuuhissa vai mikä niil on?

Nyt ku mä mein taas kattomaan niin parvi oli jakautunu kolmeen osaan.
1. osassa oli näköjään voittanut koiras ja 4 naarasta jotka näyttää pulleilta. Ne ui paikallaan ja kuiras on naaraiden alla ja vähän takana.
2. osassa on hävinnyt koiras ja yks naaras joka näyttää puulleelta. koiras on naaraan yläpuolella ja välillä alla. Nekin uivat paikallaan.
3. osassa on hylkiönaaraat jotka näyttää normaaleilta. Ne on kaikki piilossa vallisnerian seassa.
Mikä niillä on?

Mä kokelin just et miten tarkat ne uudet parvet on sillein et mä annoin taas toukkia. Hetken oli ihan sekasorto kun kaikkihyökkäs kuution kimppun. Kun ruoka oli syöty niin koraat paimensivat omat naaraasa omiin nurkkiinsa. Hävinnyt koiras yritti välillä "varastaa" naaraita voittaneelta koiraalta ja silloin se voittanut tuli heti ja hyökkäs hampailla kiinni sen kylkeen. Ei kai ne voi satuttaa toisiaan? Pitäiskö ne jotenkin erottaa? Miten?

Kävin taas kattomassa ja näköjään on hävinnyt koiras menettäny kaikki paitsi yhden naaraan jota se sit vartioi. Se voittanut koras on kaikkien muidan naaraiden kanssa ja ui niiden ympärillä ja seassa..

Mikä niil oikein on?

Kaksi peräkkäistä viestiä yhteen.
Grimma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Kutupuuhilta kuullostaa. Tiedä tuosta parveilusta, että kuuluuko tuollainen haaremin haaliminen kiilakyljille (ehkä joku viisaampi osaa sanoa tähän jotain?) mutta minun edesmenneet kiilakylkeni tanssivat juuri tuollaista kaunista kututanssia pareittain. Värisivät ja uivat tiiviisti vierekkäin, uros koitti ohjailla naarasta vaivihkaa lehden alle, vallisneriaa ne pääasiassa kiertelivät vaikka iso miekkakasvikin oli tarjolla.

Minäkin luulin ennen etteivät kiilakyljet kude akvaariossa, syynä Markku Varjon vanha akvaario-opus jonka tieto oli vanhentunut (varmasti aikanaan ollut oikea tieto). Kyllä se akvaariossa kutee se kiilakylki!
caro
Junior Member
Junior Member

hmm... nyt ne on kaikki levittäytyny ympäri akvaariota... 8O Eihän niiden semmostakaan pitäis tehä... Voiskohan syy olla tuohon kutuintoon ja levittäytymiseen se et mä evakuoin kaikki kasvit mun kypsyvästä altaasta (nitriitti oli todella korkealla) ja siirsin kaikki jotka mahtu sinne pieneen? Eli allas on nyt aivan täynnä kasveja... :roll:
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Meillä kudeksivat rusokiilakyljet karanteenialtaaseen. Touhu näytti lähinnä siltä, että innokas koiras houkutteli pulleaa naarasta mukanaan lehden alle ja siellä sitten kudettiin. Välillä sekoiltiin taas muun parven seassa ja sitten taas typyn kanssa lehden alle.

Karanteenin loputtua siirsimme kiilakyljet isompaan altaaseen ja jätimme karanteenialtaan paikoilleen. Viikon päästä altaasta löytyi kaksi kalanpoikasta :) Molemmat jäivät henkiin ruokkimattomuudesta huolimatta (ei oltu kotona kuin viikonloppuisin, mutta allas oli kyllä täynnä levää ja siis likoeläimiäkin). Nyt piiperot ovat isien ja äitiensä kanssa isommassa altaassa ja kasvavat tasaista tahtia :)
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Minunkin akvassani kiilaurokset pörhistelevät toisilleen, mutteivät näytä olevan kovin kiinnostuneita tytöistä 8O . Mitkä ovat olleet altaittenne vesiarvot, vedenvaihdot ym. kun ukkojen kiinnostus on herännyt? Mulla pH 6,5, auttaisiko turpeen lisäys? Pitääkö 25 asteen lämpötilaa nostaa/alentaa?
caro
Junior Member
Junior Member

Nyt on uutta tietoa:
Iso akva on kypsyny ja parvi on siirtyny sinne. Nyt ne tosissaan kutee. ä en tiiä mikä niillä oli sillloin mut nyt koiraat menee aina yhden naaraan kanssa pennilehden sekaan missä molemmat kääntyy väärinpäin jonku lehden alla ja ui hitaasti yhdessä siitä alta. Sen ne toistaa ehkä 20 kertaa jonka jälkeen koras vaihtaa paria ja sama alkaa alusta. Tonne on tulossa aika ahneit kaloja (mm. sinirihmakala) ja mä en haluis et se kutu syötäis. Mitä mun oikein pitäis tehä? Kaikki alkoi tänään aamulla ja ne muutti sinne eilen. Mä oon kadottanu nyt sen lapun mihin mä kirjotin ylös vesiarvot mut mä voin lisätä ne myöhemmin. =)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Otapa ne kasvit akvaarion vedessä talteen, joissa näkyy kutua. Laita kasvit tyhjään akvaarioon, jonne lisäät ison akvaarion vettä ja jonkinasteisen ilmastuksen.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
caro
Junior Member
Junior Member

Siinä tapauksessa mun pitäis poistaa kaikki. Ne on jatkanu sitä koko tnkin päivän ja ovat jopa menneet kannon kimppuun 8O . Mitäköhän aineita tonne on oikein joutunu ku niil on semmonen lisääntymisvimma? :mrgreen:
Mä en nyt löydä sitä lappua mut vesi oli pehmeää ja pH oli vähän alle 7. Sen lisäks tais tulla lisää suojaa ku noi on kaikki levitäytyny ympäri akvaariota. Lämpötila nousi ehkä vähän.
caro
Junior Member
Junior Member

Kuteminen on loppu ja ne on (luultavasti) syöny kaiken kudun ku mä en sit siirtäny kiiloja tai sisustusta ulos.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”