Miten tehdä vedenvaihto kuplapesän aikana? (oli: ongelma?)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Miten tehdä vedenvaihto kuplapesän aikana? (oli: ongelma?)
Minulla on ongelma. Pintaan oli yön aikana tullut kaksi pientä kuplarykelmää. Luulen niiden olevan helmirihmakalan kuplapesiä, mutta en ole varma, koska ne ovat niin pieniä. kuplat ovat noin 2 millimetriä. Vesi pitäisi vaihtaa, mutta silloinhan "kuplapesä" menisi rikki. Minkä kalan "pesä "se on, ja miten pitäisi menetellä sen vedenvaihdon kanssa?! meillä on muuten helmirihmakalaojen lisäksi myös kaksi kääpiörihmakalaa (uroksia molemmat) , kultarihmakalaoja (kaksi naarasta ja yksi uros). 

Vähän samaa mietitty täällä. Taisto-herrani on n. kuukauden ajan (kala ollut minulla jo n. vuoden) rakennellut kuplapesää, ja aina veden vaihdon yhteydessä olen sen hävittänyt... Nyt vain tuli mieleen, että teenkö oikein? Pitäisikö pesä säilyttää ja peräti hommata herralle rouva? Osaako joku antaa ohjeita?
Saattaa se pesä varovaisen vedenvaihdon kestääkin, murisijarihmakalojani se ei estänyt lisääntymästä. Tietysti voit viritellä esim. ilmaletkulla vedenvaihdon yhtäaikaa ylemmäksi nostetusta astiasta sisään ja samaan aikaan toisella letkulla toiseen astiaan ulos. Ei varmasti pinnan korkeus paljon vaihdu, eivätkä kalat häiriinny.
Antti
Antti
Tällaisen vastauksen minä sain aikanani samaan kysymykseen. Ylivuotolaatikkoa siis hankkimaan tai rakentamaan, jos vedenpinnnan haluatte pitää tasakorkuisena vedenvaihtojen ajan.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Minä olen pari kertaa vaihtanut veden niin että kuplapesässä on ollut jo kutuakin, ja hyvin on selvinnyt siitä, tai siis se koiras sitä sitten korjailee mikä vedenvaihdossa häviää. Kyllä minulla puolet kuplista pysyi läpi vedenvaihdon, ja päivää, paria myöhemmin poikasiakin jo näkyi. Tämä on tapahtunut siis nyt joulukuun aikana jo kahdesti, en enää stressaa lainkaan tuon vedenvaihdon kanssa kuplapesän ollessa kyseessä.
Poikaset sitten selviävätkin heikommin kun ei ole erillistä poikasallasta
Poikaset sitten selviävätkin heikommin kun ei ole erillistä poikasallasta