Varsinkin se ärsyttää, että tämä hyvin tiukkapipoinen kalojen vesiarvovaatimusten vahtailu aiheuttaa eripuraa. Koska kuitenkin kalalajeja on jalostettu koko ajan ja kalalajit ovat muuntuneet, niin mielestäni ns. ihannearvosta pH:n heittäessä 0,5 ja kovuuden heittäessä 5 dH ei voida vielä puhua muusta kuin ihannearvoista poikkeavasta vedestä. "Ihan vääränlaista vettä" -ilmaus mielestäni on paikallaan vasta, kun puhutaan min. pH:n heittäessä 2 ja/tai dH:n heittäessä 10! Sen sijaan itse olen tiukka siinä, ettei kala pysty hyppäämään altaasta. Mutta siinä lienen ainoa...

Samoin olen huomannut, että #aquaweb-kanavalla väki esimerkiksi saattaa heittää ulos porukkaa todella naurettavista syistä. Itsekin jouduin erään ihmisen ilkeämielisen ivailun kohteeksi ja käytin huumoriksi tarkoitettua slap-komentoa. Eräs henkilö sitten hyvin pikkumaisesti potkaisi minut ulos kanavalta... Toisaalta eräät ihmiset myös käyttävät hyvin ajattelemattomia sanontoja näissä irc-keskusteluissa.
En ole tässä henkilöinyt ketään, mutta ehkä meidän kaikkien tulisi miettiä niitä keinoja, millä saatamme karkoittaa esimerkiksi aloittelevat harrastajat ja miksei myöskin vanhemmat akvaristit. Yksi asia lienee joustamattomuus ja suvaitsemattomuus, jota tällä palstalla tietyt kuppikunnat harrastavat yllin kyllin.
Itselleni ovat jotkut muka ystävällisesti vihjanneet, kuinka minun tulisi muka päivittää tietouttani. Ihmiset, jotka eivät tiedä eivätkä tunne minun vankkaa sekä tieteellis- että kokemuspohjaista asiantuntemustani voivat ilmeisesti näin vähätellä tietotaitoani. Henkilökohtaisuuksiin meneminen ei välttämättä edistä akvaarioharrastuksen kehittämistä Suomessa. Toki ymmärrän, että uutena ihmisenä keskusteluun tuleva vanha harrastaja koetaan nähtävästi uhkaksi. Mutta uudet ihmiset sattuvat pahastumaan sisäpiirin sulkeisuudesta.
Joulumieleni valitettavasti taisi nyt mennä pilalle tietyistä kommenteista...